Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Nä jag tycker inte alls ordinationen är "från förr". det är den yngre veterinärkåren dessutom som ordinerade, och motiveringen var helt enkelt att komma på täta återkoller mellan varje upptrapp för att försäkra sig om att inget höllpå att smyga sig på, som ryttaren missat, och mkt successiv igångsättning för att stärka hästen. Rörelse har varit helt ok redan frånbörjan, kontrollerad sådan. Min häst fick gärna gå 50 minuters promenader osv. EN veckas skritt på kotledsinfl, låter inte vettigt, särskilt som sagt om hästen inte är igång sen innan heller och det är ju inte TS häst alls.

Skumt, de veterinärer jag talat med nu nyligen har verkligen resonerat precis tvärtom - liksom övriga kliniker dit stallkompisar/övriga bekanta vänt sig.

Täta intervall för å.b är ju en annan sak, min går på sexveckorsintervall för att kontrollera vilken belastning som han tål. I jämförelse kan ju sägas att redan dagen efter operation skulle min ut och gå i 30-40 minuter på promenad trots strikt boxvila f.ö - så hur mycket rörelse och på vilket sätt vill jag nog påstå är väldigt individuellt.

En mycket måttlig kotledsinflammation pga en lätt vrickning som kanske gett en halvgradig reaktion eller så efter böjning hade jag nog också bara helskrittat en vecka efter och sedan börjat jogga lite smått - en större reaktion hade nog hamnat under gängse fack med tre veckor vilket verkar vara standard i mina trakter.

En mycket måttlig kotledsinflammation pga en lätt vrickning som kanske gett en halvgradig reaktion eller så efter böjning hade jag nog också bara helskrittat en vecka efter och sedan börjat jogga lite smått - en större reaktion hade nog hamnat under gängse fack med tre veckor vilket verkar vara standard i mina trakter.

Måste bara inflika här, min häst vrickade sig lätt för ca 3 veckor sedan. Exakt det senario du beskriver här. Markerade lite första två dagarna sen ohalt, lite svullen, lite varm. På kliniken 0,5 grad halt efter böjprov. Av vet fick jag order om metacam i en vecka. Sen långsam igångsättning om allt såg bra ut.

Han var mycket noga med att påpeka att skritta på plana fasta underlag (rek. asfalt) rakt fram. Under iaf 2-3 veckor och sen trappa upp väldigt långsamt.
Vet menade att jag skulle låta det ta minst 2 månader innan jag red "ordentligt" igen, gärna längre.

Danne hade en 3- gradig hälta när vi var hos vet. för 3 veckor sedan. Nu ohalt så tror inte det var någon lätt vrickning.

Nu blir jag ännu mer förtvivlad. Vet sa nämligen att vi inte skulle komma på återbesök heller utan bara köra på :confused:

I vilket fall som helst så vilar han just nu då han lyckats dra av sig en baksko i hagen och ömmar. Har inte tid hos hovis förrän den 18:e så försöker få en akuttid hos en hovslagarkompis (min hovis har semester). Vill helst komma igång iaf med skritten.

fast att den skulle ut och röra sig kontrollerat dagen efter och direkt är ju inga konstigheter. det är ju just kontrollerad rörelse det handlar om, som är skillnaden mot att bara släppa ut den i hage och hoppas att den inte springer typ.
Team Lundver: jag hade varit försiktig med en sån pass stor hälta. det kostar ö.h.t inte ngt att hellre låta det ta tid och skritta några veckor. ang. återbesök är nog inte alla veternärer vana vid att det mottages med positiv respons å hästägarens sida att de ska komma på femtielva avcheckningar, så en del är dåliga på att propsa på det. Men det står dig ju alltid helt fritt att be att få komma oavsett, om man vill kolla av....

Danne hade en 3- gradig hälta när vi var hos vet. för 3 veckor sedan. Nu ohalt så tror inte det var någon lätt vrickning.

Nu blir jag ännu mer förtvivlad. Vet sa nämligen att vi inte skulle komma på återbesök heller utan bara köra på :confused:

I vilket fall som helst så vilar han just nu då han lyckats dra av sig en baksko i hagen och ömmar. Har inte tid hos hovis förrän den 18:e så försöker få en akuttid hos en hovslagarkompis (min hovis har semester). Vill helst komma igång iaf med skritten.

Nu har jag varit förskonad från sådan skit som kotledsinflammationer.. hade en häst som vrickade sig i hovleden bak och fick hur lång vila och igångsättning som helst just för att det inte skulle bli någon pålagring i leden.. men det var ju på stenåldern eller iallafall 10 år sedan :D

Sen är ju hovleden värre iom att den är känsligare för ojämnheter och det är viktigt med plant underlag, hursomhelst tycker jag det låter vansinnigt lite med en veckas skritt :confused: Jag skulle nog inte ens om jag vart ordinerad det bara skrittat så lite faktiskt utan jag hade nog lagt på minst en vecka till om inte två i ditt fall, märkligt utan återbesök, det har jag aldrig varit med om :confused: Känns helt oansvarligt måste jag säga av vet? :cool:

Måste bara inflika här, min häst vrickade sig lätt för ca 3 veckor sedan. Exakt det senario du beskriver här. Markerade lite första två dagarna sen ohalt, lite svullen, lite varm. På kliniken 0,5 grad halt efter böjprov. Av vet fick jag order om metacam i en vecka. Sen långsam igångsättning om allt såg bra ut.

Han var mycket noga med att påpeka att skritta på plana fasta underlag (rek. asfalt) rakt fram. Under iaf 2-3 veckor och sen trappa upp väldigt långsamt.
Vet menade att jag skulle låta det ta minst 2 månader innan jag red "ordentligt" igen, gärna längre.

Det låter vettigt tycker jag och själv är jag så nojig så jag skulle nog gör ungefär så. Det är möjligt att det är fel enligt "nya rön" men med tanke på hur många hästar idag som tycks få både återkommande ledinflammationer och pålagringar så skulle jag inte vilja chansa oavsett vad som ansågs som "nya rön".

TeamLundver: jag skulle inte lita på att det räckte, aldrig nånsin, det låter helt vansinnigt, om det var en vrickning (och inte något helt annat som orsakade hältan som en hovböld förstås...)

Min häst behandlades för hälta i maj, återbesök 2 veckor senare, ny spruta då. Sen återbesök igen och hon bedömdes då som frisk (men jag tyckte hon såg lite knepig ut) och vet sa att jag kunde sätta igång henne med skritt och trav försiktigt i 2 veckor, efter det börja jobba henne igen.

Det tyckte jag själv kändes för snabbt. Hon fick vila ytterligare två veckor och sen satte jag försiktigt igång henne, de första två veckorna skritt och trav. Att bara skritta hade varit meningslöst på henne då hon sprang ganska mycket i hagen tyvärr. Hon gick först i liten sjukhage och vandrade/sprang då en del, när hon släpptes ut i den stora tog hon det mycket lugnare.

Man får nog vara påstridig ibland hos vet, själv tar jag nog en annan klinik nästa gång om min skulle bli halt igen.

fast att den skulle ut och röra sig kontrollerat dagen efter och direkt är ju inga konstigheter. det är ju just kontrollerad rörelse det handlar om, som är skillnaden mot att bara släppa ut den i hage och hoppas att den inte springer typ.

Ja, eller hur:crazy: Jag vet inte hur lugna och pålitliga folks hästar är i stora hagar, eller hur många tänker där? Det kan ju räcka med ett rejs, liksom för att förvärra en skada eller vara på ruta ett:confused:

Eller så spärrar man in en häst som är van vid att gå ute i stor hage i en sjukhage under konvalecensen och sen när den är frisk släpper ut den i en stor hage och den springer tokmycket och drar upp skadan?

Kan säga att det är inte många gånger som jag har blivit rekommenderad att ställa skadad häst på sjukhage. Förra sommaren då hästen bröt griffelbenet hade vi henne i sjukhage.Tom när ena travhästen vi hade fick en allvarlig senskada skulle den inte stå i sjukhage. Den fick börja de första veckorna i en mindre hage för att sen släppas ut i sin normala hage igen.

Häst med kotledsinflammation har jag aldrig någonsin blivit rekommenderad att ha i sjukhage.

När jag skrev sjukhage så menade jag en hage som var ca 40*40 m, alla andra pratar kanske om en liten ruta?

Vet rekommenderade "mindre hage" men sa egentligen aldrig några mått.

Nu är min fisa lisa på G igen i alla fall :bump:

Hoppas inget mer händer nu...

en sjukhage per definition är inga 40x40 meter. Sjukhage finns till för att begränsa hästens möjlighet att springa. det går utmärkt att röja fullt ös medvetslös i en hage som är större än ett ridhus.

Alltså sjukhage för mig är en hage där hästen inte kan röra sig i annat än skritt, kan de trava och galoppera (som de kan i en 40x40hage) så försvinner ju vitsen med sjukhage. Däremot är det inte så ofta man behöver en sjukhage.

Ja, jag misstänkte att det var jag som använde fel uttryck :)

Så då har min häst aldrig gått i sjukhage och det hoppas jag hon slipper. För övrigt sprang hon mer inne i sin box på 16 kvm än vad hon gjorde i sin 40*40 hage, men det är nog individuellt det där.

Det du gör (och vilket är sättet jag hade valt) är att låta hästen tillfriskna själv genom vila och med lite hjälp av metacam. Då behöver det få ta tid.
Kör man dock en ledsprutning (som låter galet på 0,5s reaktion! enl mig)
har man behandlat leden och den ska vara "frisk" betydligt snabbare.

man får sätta konvalescens i proportion till behandlingen också.

För mej är det viktigaste att den blir frisk. Om det så innebär att inte gå i stor vanlig hage eller ens lite större, innan den är fullt igång igen. I alla fall inte med kompisar. Den lider ett tag av att gå ensam (men se kompisar behöver den förstås) men det är bättre än att aldrig bli ok för att man chansar och släpper den till kompisar i stor hage.

Menar inte 4x4 m eller så nu. Här finns en sjukhage alldeles utanför stallet på kanske 20x20 eller lite mer. Där ser dom hästar åt alla håll och de flesta brukar vara lugna där, utan sällskap. Om inte, minskar man ner hagen lite till. Jag skulle aldrig släppa i stor hage med kompisar för att jag tyckte synd om hästen eller hoppades att den inte skulle rejsa, det gör min garanterat i det läget, om inte på en gång så kommer det att hända förr eller senare, som hästar gör.

*funderar lite på hur jag hamnade i denna tråden?*

en sjukhage per definition är inga 40x40 meter. Sjukhage finns till för att begränsa hästens möjlighet att springa. det går utmärkt att röja fullt ös medvetslös i en hage som är större än ett ridhus.

Det går utmäkt att röja fullt ös medvetslös i en sjukhage på 4*4 meter också ;)

Eller så spärrar man in en häst som är van vid att gå ute i stor hage i en sjukhage under konvalecensen och sen när den är frisk släpper ut den i en stor hage och den springer tokmycket och drar upp skadan?

Kan säga att det är inte många gånger som jag har blivit rekommenderad att ställa skadad häst på sjukhage. Förra sommaren då hästen bröt griffelbenet hade vi henne i sjukhage.Tom när ena travhästen vi hade fick en allvarlig senskada skulle den inte stå i sjukhage. Den fick börja de första veckorna i en mindre hage för att sen släppas ut i sin normala hage igen.

Häst med kotledsinflammation har jag aldrig någonsin blivit rekommenderad att ha i sjukhage.

Misstänker att vi anlitar samma vet. Vi har visserligen inte haft många skador men en senskada och några små ledinflammationer har alla lett till boxvila samma dag som behandling och sedan vanlig hage/vanlig hage + skritt.

KL

Skulle tömköra grabben idag då han har ont i ryggen. Yeah baby! Slutade med jag + tre hästar i mitten medans grabben sprang runt runt lös i hagen och blåvägrade att bli fångad. Så med andra ord löslongerade jag honom i hagen idag. Vilket var väl lika så bra det eftersom jag när jag satte mig i bilen för att åka hem, insåg att jag glömt tränset på köksstolen hemma. Allt annat hade jag fått med mig.

Motion fick han i alla fall. De andra tre fick mycket gos och kliande mellan öronen. På't igen imorgon.

aha

Danne blev både sprutad i leden + fick Metacam i 5 dagar (tror jag det var).

I vilket fall som så skrittas det inte ens just nu, har fortfarande inte fått tag på någon hovis. Nu kom ju min hovis tillbaka från semestern idag men klantarslet Nena glæmde givetvis sin mobil hemma så något samtal blir det inte förrän ikväll. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar