Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V
Hej Sassiball!
jag har precis en såndär häst som du
Min är känslig och ambitiös att rida. Lite svår då hon är väldigt känslig, men hon är väldigt rolig att rida och man känner verkligen att man lär sig rida bättre när man rider henne. Köpte henne som 4 åring från Holland ( hämtade tom hem henne själv, en lång resa som ja nog aldrig gör om även om hon var snäll som en ängel).
Nu är hon 9år och vi har nog inte riktigt kommit igång någon gång under de 5 åren jag har haft henne. Eller jo, vi har kommit igång men precis när man tycker att man kan börja anmäla till lite tävlingar eller göra svårare övningar har hon skadat sig. Det har varit koliker, kotleder, vrickningar, hovbölder, sårskador som blivit lymfangit, headshakesyndroms beteende osv. Å så krubbiter hon också
Men nu har hon peppar peppar gått ett litet tag och vi har tom startat Lb:1 på 67%, Lb:2 65% och Lb:3 på 62%. Med tanke på att hon har varit igång sen mars/april och endast riden för tränare sen efter midsommar är man ju supernöjd!
Hur som helst, jag har lagt åtskilliga timmar, pengar och tårar på denna häst. Många har sagt åt mig att göra mig av med henne men det bara går inte. Jag älskar denna lilla häst så mycket och då är det bara att bita ihop och kämpa. Man får hitta guldkorn och leva på dem när det är tungt. Glädjen över när det går bra och allt fungerar är ju helt klart värt allt slit.
Tänkte det här med sadelstadsknutorna du skrev om. Mamma hade en häst som hade lite problem med det. Den fick man vara jättenoga med att tvätta av efter man ridit. Om ja minns rätt så fick de tvätta honom rätt ofta med schampo speciellt när han inte hade täcke då han gillade att rulla sig så att han verkligen var ren. Men det har du säkert koll på
Oj, detta blev också ett långt inlägg... Men som sagt, jag förstår hur du känner dig och känner man att man inte kan släppa taget om sin häst får man kämpa vidare
Någon gång ska det väl ändå vända med all otur? Men som jag brukar säga, man får bryta ihop och sen resa sig och gå vidare. Hoppet är ju faktiskt det sista som överger en