Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Fårskinnspadd under. Sadlen glider fram väldigt mycket mer än vad den gör nu om jag inte har den under. Har provat;).

Din häst är ju verkligen inte lätt med sitt sadelläge, jag tror att oavsett vad du hittar för sadel så får du ta till hjälpmedel, typ pad, svanskappa, svängd gjord, för att få den att ligga någorlunda.

Såg att du pratade om Stubben, bara kolla så dom verkligen har tillräckligt bred kanal så hon inte får ont av det.

Jobbigt, irriterande, driver en tokig-you name it:(. Som Nova skriver så har hon ett shitty sadelläge och som det är nu får det liksom gå. Hon har inga spänningar kring sadelläget och surar inte vid sadling så det får vara som det är.

Novali: Ska kolla hur kanalen ser ut på Avalon och Maestoso-tack för tipset! Kanalen i Dogen är jättebred och fin:).

Hej! känner bara att jag måste skriva av mig lite, kanske få något råd eller så av er dressyrveteraner.

Jo jag har ett sto som jag är så otroligt förtjust i, hon är världens bästa häst (enligt mig då :p ) Snäll som ett lamm i all hantering, lagom pigg o känslig att rida. Snäll, aldrig att hon surar eller är motsträvig.

En häst som jag aldrig i livet vill göra av med, men hon har lite problem med hållbarheten och det är ganska tråkigt.

Hon blev halt i våras och har stått nästan hela sommaren, satte igång henne för några veckor sedan och red för tränare för första gången på länge förra veckan. Hon gick så bra som hon aldrig gjort förr, å vad kul det var, hon är så lättriden och bara vill jobba, bara vill vara till lags. Jag anmälde mig till en lätt klass nu på hemmaorten för hon känns så himla bra och jag tänkte att känner jag minsta problem så avanmäler jag.

Jaha, så igår hittar jag henne med en svullen kota i hagen (ett annat än det hon var halt på). Hon är inte halt men kanske lite ovillig att trava. Var ju bara att avanmäla direkt.

Är det vanligt med såna här problem? jag har nog haft tur hittills och då har jag haft ganska många hästar, de har sällan varit skadade. Jag tror ju inte att det här är något allvarligt men det är liksom alltid någonting med den här hästen. Hon har även återkommande problem med sadelstadsknutor som kan bli till riktiga bölder om man inte ställer av och behandlar med jämna mellanrum.
Ush så långt det blev, hoppas någon orkar läsa.

Hej Sassiball!

jag har precis en såndär häst som du :) Min är känslig och ambitiös att rida. Lite svår då hon är väldigt känslig, men hon är väldigt rolig att rida och man känner verkligen att man lär sig rida bättre när man rider henne. Köpte henne som 4 åring från Holland ( hämtade tom hem henne själv, en lång resa som ja nog aldrig gör om även om hon var snäll som en ängel).

Nu är hon 9år och vi har nog inte riktigt kommit igång någon gång under de 5 åren jag har haft henne. Eller jo, vi har kommit igång men precis när man tycker att man kan börja anmäla till lite tävlingar eller göra svårare övningar har hon skadat sig. Det har varit koliker, kotleder, vrickningar, hovbölder, sårskador som blivit lymfangit, headshakesyndroms beteende osv. Å så krubbiter hon också ;)

Men nu har hon peppar peppar gått ett litet tag och vi har tom startat Lb:1 på 67%, Lb:2 65% och Lb:3 på 62%. Med tanke på att hon har varit igång sen mars/april och endast riden för tränare sen efter midsommar är man ju supernöjd!

Hur som helst, jag har lagt åtskilliga timmar, pengar och tårar på denna häst. Många har sagt åt mig att göra mig av med henne men det bara går inte. Jag älskar denna lilla häst så mycket och då är det bara att bita ihop och kämpa. Man får hitta guldkorn och leva på dem när det är tungt. Glädjen över när det går bra och allt fungerar är ju helt klart värt allt slit.

Tänkte det här med sadelstadsknutorna du skrev om. Mamma hade en häst som hade lite problem med det. Den fick man vara jättenoga med att tvätta av efter man ridit. Om ja minns rätt så fick de tvätta honom rätt ofta med schampo speciellt när han inte hade täcke då han gillade att rulla sig så att han verkligen var ren. Men det har du säkert koll på :)

Oj, detta blev också ett långt inlägg... Men som sagt, jag förstår hur du känner dig och känner man att man inte kan släppa taget om sin häst får man kämpa vidare :) Någon gång ska det väl ändå vända med all otur? Men som jag brukar säga, man får bryta ihop och sen resa sig och gå vidare. Hoppet är ju faktiskt det sista som överger en ;)

Hur många close contact sadlar har du testat? Om en häst har en sådan rygg som din så underlättar det med CC. Min frieser kunde bara ha det, andra sadlar puttade han fram.

Har inte provat en enda cc-sadel. Har liksom inte massor av pengar heller och vet inte nån cc som kan räknas som billig?

Min häst har ju en gammal gedigen skadehistorik så jag vet på sätt och vis hur du känner dig. Men det är väl så att ha häst antar jag. De skadar sig vid olämpliga tillfällen och vad som kan gå fel gör gärna det. Som hästägare är det nog bara att gilla läget och verkligen njuta ordentligt när det väl går riktigt bra, hästen är fräsch och ridningen funkar:).

Ett sådant gulligt svar , jag blev jätteglad av att läsa det! Jag förstår hur du känner för din häst.

Jag köpte min som 6 månaders och hon har alltid varit speciell, därför kämpar jag. När hon går bra är hon bara världens bästa häst (för mig i alla fall)

Håller med det Fiorano säger också, det är ju bara att gilla läget, vad ska man göra liksom? Desto mer uppskattar man ju när det går bra :)

Nej har inte det, men den står högst upp på listan nu! Måste bara få sålt på Dogen först. De pengarna jag hittills lyckats spara till annan sadel går ist till att reparera bilen. är så vansinnigt trött på att vara fattig student!!!

Visst är det kass?:mad: Hatar bilar, dom ska bara gå o gå aldrig gå sönder...:p Det första jag gjorde nu när jag fick jobb efter skolan var att köpa mig en väldigt ny bil! Den är billig i skatt, billig i drift å ska BANNE mig inte gå sönder lika ofta som den gamla!:devil:

Precis vad jag hade tänkt att göra när jag väl blir färdig! En ny härlig fräsch bil där bakluckan går att öppna (eller tja, helst ska alla dörrar gå att öppna:p), stötdämparna är hela, som har ac och inte läcker vatten. Och har en startmotor som går runt. Och så ska den vara antracitgrå så den matchar släpet:D.

Rackarns att Tetris är, hmm, liite rundare än Tea - annars kunde ni testat hennes Avalon. Tror den bara är 30, Stübbens normalbom i alla fall.

Risken finns:D. Men slimmar hon till sig av all galoppträning så vet du var den finns!

idag ska jag sitta på Danne för första gången på 6 veckor :eek::D

Han är nu ohalt efter en vrickning/ kotledsinflammation och vet sa till mig att sätta igång honom. En veckas skritt under ryttare sa han sedan kunde jag börja :laugh: men nu är det helt tomt i skallen på mig. Hur hade ni lagt upp igångsättningen efter skrittveckan? Behöver lite hjälp här :angel:

Nya prover på njurvärdena oxå (enbart via blodprov denna gång). Normalvärdet är max 141 Danne hade 441 när de upptäckte det med njurarna. Nu har han 181 och är utan symptom på klinisk sjukdom enligt vet. :banana: Inte bara jag som inbillat mig mao.

fick du EN veckas skritt på en 6 veckors konvalecens för kotledsinf? :confused:
jag hade möjligtvis köpt det om hästen varit i topptrim innan, men du har väl haft en sjuk häst av ledsamma orsaker sen länge? :confused:

jag har haft EN häst med kotledsinf som resultat av avlastning av en hagskada tidigare och det var en väldigt försiktig igångsättning efter denna, trots att hästen var i full trim och kondis innan skadan..... fick skritta med ökad belastning ute i skog och mark flera veckor, för sen vet kontroll innan upptrappning med lite trav några veckor och sen galopp och några veckor "i full gång utomhus" sen återkoll igen, innan böjda spår osv introducerades väldigt successivt och i små doser för upptrappning successivt. tog åtskilliga månader innan jag red normalt.

Det låter dock som en nära nog extremt långsam igångsättning och jag tror att "råd och rön" har förändrats rätt mycket faktiskt vad avser igångsättningar?

Min egen som opererades i en kota samt behandlades i två ben till fick efter två veckor skrittas "hur som helst" upp till 40 min om dagen (alltså volter, sidvärts, skolor osv) och efter fyra veckor skritt började vi trava så smått sista kvarten varje dag - vilket vi visserligen roar oss med i sex veckor innan å.b nr 2 innan det kanske är dags att börja galoppera.

Men just att på det vis du beskriver sätta igång känns som en ordination som man fick "förr" - nu brukar veterinärerna vara noggrannare med att få igång hästen i rörelse igen så snart som möjligt - och snarare se till hästens naturliga förutsättningar. Att galoppera igång en häst som min rakt ut utomhus hade exempelvis varit en enkel biljett in igen - utan lite mer samling och möjlighet att rida igenom sidorna på böjda spår eller i alla fall genom skolor osv så hade han varit som ett spett i kroppen och inte fungerat alls... :crazy: En riktigt talangfull häst med naturlig lösgjordhet fungerar givetvis annorlunda - men dem finns det ju trots allt inte så himla många av tror jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar