Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag är inte heller särskilt förtjust i att ha antiglid direkt på hästen, speciellt på din häst som kan ha lite humör skulle jag undvika det på. Jag har en antiglidpad mellan schabrak och sadel och upplever att det hjälper mycket! Tilläggas skall är att jag har en med fårskinn fram och bak, framförallt för att det är snyggt men också detta stoppar upp sadeln lite grann.
Dessutom har jag en ELT-gjord som verkligen är super, både för att den håller sadeln på plats och att hästarna uppskattar den (även vår sadeltvångshäst).

Givetvis så är förutsättningen att sadeln passar, men har man en häst med lite sommarmage eller svårt sadelläge kan det vara bra. :laugh:

Ganska dålig bild men ändå..
Falkenberg30juni012.jpg

*KL*
Är i en liten "knivig" situation ang dressyrtränare.

Min nuvarande är tekniskt sätt en väldigt slipad tränare, jobbat och varit beridare i tyskland i 20 år and so on.
Men hon saknar en del pedagogiskt, åtminstone för att kunna lära/träna mig.
Senaste träningen handlade mkt om att hästen ska hitta takten, ta stöd i handen och jag skulle bli snabbare i mina reaktioner/hjälper.

Allt bra så långt, men samtidigt så hade hon fullt upp med att klanka ner på ridbanan( lutar i ena delen) och underlaget osv, vilket hon redan vet jag inte lägger så stor vikt på eftersom att jag inte rider på banan mer än 2-3 gg/vecka och då max 30 min. För övrigt stortrivs jag och hästen i stallet.

Sedan blir hon otålig när jag inte får hästen att fatta rätt galopp ett flertal ggr (vänster varv, bör tilläggas att han endast gått i galopp 5ggr i paddocken med ryttare, resten på raksträckor ute i naturen för att få bjudningen) blir lite hård i tonen och påpekar om och om igen att jag ska sitta över mer åt vänster, trots att jag påpekar att jag inte känner vänster sittben eller förmår att sitta över på vänster ben.

Här känner jag att man kanske ska försöka få rätt på min viktfördelning istället för att hetsa igång flera fattningar efter varandra som inte fattas i balans utan enbart satsas på att han ska fatta rätt galopp.

Sedan så fortsätter vi med att be om rätt sug framåt neråt och hitta takten i trav.

I slutet har hon sedan mage att kommentera att jag måste jobba hårt med detta för vi vill ju inte att jag ska få en ny Loffsan ( min förra häst som fick avlivas i mars pga att hennes nerver kapats i framkotorna i yngre år och nu utvecklats till nervklumpar som gjorde att hon gick med smärta i hela kroppen = inget som jag kunde påverka i min ridning då jag inte visste och efter våra 4 år ihop blev hon en ändå ok ridhäst) vilket inte jag tycker är något man säger, när hon dessutom tränat mig under den tiden och vi även stått i samma stall och känner varandra privat.

Vad jag vill komma fram till med detta långa inlägg är, jag känner, trots att min nuvarande tränare är väldigt duktig, att jag nog bör hitta en tränare som är mer pedagogisk och alternativ i sina tankebanor och utlärning, som kan anpassa sig till lite mindre korrekta ryttare som jag, som jag kan föra en dialog med under passet.

Vill inte känna mig som en yr höna varje träningspass, att jag är totalt värdelös för att jag inte förstår eller att jag förstör min häst bara för att jag inte rider på optimalt underlag.

Så ni som orkat läsa igenom hela min text, vad tror ni?

Prova att rida för någon annan ett tag för att se hur det känns. Det är ju meningen att man ska känna sig peppad inför träning och inte ha en klump imagen och vänta på elakheter från tränaren. Själv passar det mig att ha en tränare jag är lite rädd för-då skärper jag till mig och rider bättre!

Jo jag vill också ha en tränare som jag respekterar och verkligen vill göra mitt yttersta för att det ska bli rätt, men vet inte om det är för att jag och tränaren stått i samma stall och först utvecklade en vänskap eller om det är för att hennes ridning/utbildning är så totalt annorlunda jämfört med min?

När jag var och tittade på min tränares tränare som hade flertalet lektioner en dag så förstod jag bra mkt bättre av vad som menades med varje moment och syftet med övningarna än vad jag gör för min tränare. Sen kommer i så fall nästa moment? Var hittar man en bra vardagstränare som inte kostar halva stallhyran / timme?

Var hittar man en bra vardagstränare som inte kostar halva stallhyran / timme?

Hur dyrt är det att träna där du bor? :crazy:

Man ska ju inte träna för någon som man inte alls klickar med. Samtidigt så tror jag att får bäst resultat (av träningen alltså, pratar inte om tävling) om man hittar en tränare som utmanar en och som man kan ha en dialog med.

ang priset överdrev jag en del ;) 300kr/tillfälle (ca 1 timme) är vad jag kan tänka mig betala.

Håller fullständigt med i vad du säger, en tränare som utmanar en och som man kan ha en dialog med är, om allt klickar, den optimala tränaren enligt mig. Försökte hitta tränare via nätet igår men de flesta vill träna antingen flera ekipage/gång eller så vill de att man kommer till dem. Vilket inte fungerar i mitt liv, dock tror jag att jag kanske kan få en till ryttare att vara med, men då är vi bara två.
En av tränarna jag känner till är en "volt" tränare, allt sker på volten ....i 40min-1 timme. Inte min melodi, att sen flera av tränarens ekipage har fått hästar med kotledsinflamationer fram låter jag bli att kommentera.

2 andra som jag också känner till åker bara till större anläggningar och den ena är inte heller min typ av träning, håll fram banka bak.

Så jag får snoka vidare.

BRA tränare kan komma i alla möjliga former, det behöver inte betyda att man är en bra TRÄNARE bara för att man själv är superduktig! Har en bekant som tävlar svår klass, hennes vardagstränare är hennes mamma, som inte kan rida själv, men som har en helsickes blick för hur det ska se ut! Det hör ju troligen till ovanligheterna. Men vad jag menar är att du kanske kan hitta en tränare i närheten som kanske inte har så mkt meriter men som har känsla för pedagogik och som fungerar bra med dig.

Rider man på hobbynivå så ska det ju vara roligt och kännas bra att träna!!

jo men precis, är inte ute efter någon tränare som måste ha presterat både det ena och det andra, men de måste ha en sund inställning och då även pedagogiken....men sådana tränare hör man ju oftast talas om via ryktesvägen, och vad jag vet har jag inte hört ngt om en sådan än

Hoppas att du hittar en bra tränare i krokarna:). Jag är så galet nöjd med henne som jag nu börjat rida för! Det är ett jättestort plus också att hon kommer till klubben och är billig (200:-!). Dessutom är hon dressyrdomare och vet hur dom dömer häruppe.

Har tränat ikväll och traven var jättefin. Galoppen är bättre, men lämnar fortfarande en hel del att önska. Handlar mest om att jag ska bli mjukare i min högersida-så fort jag får till det blir hon mjukare:). Är lite kul också att det har gått rätt mycket framåt på få träningar och att jag knappt ens rider på banan själv. Sitter mest i skogen och lallar och det funkar bra för oss:). Är såååå glad att vi verkar ha hittat ett system som funkar och som förhoppningsvis gör att Tetris håller också!

kl

Det finns inget bättre än att få komma hem efter en veckas hårt jobb utomlands och se sin lilla häst nyfiket sticka ut huvudet ur boxen när man ropar :love: Fy, vad jag har saknat min lilla lagom!

Lektra: Sa härligt! :love:

KL

Är inne pa dag tva pa min resa utomlands för att provjobba i ett par stora dressyrstall, ett i Tyskland (där är jag nu) och imorgon aker jag vidare till Danmark för att se nästa anläggning.

Har träningsvärk efter tva dagars ridning här pa första stället, jag är verkligen inte van vid att rida sa manga hästar om dagen!! Men det gar bra, tur att de flesta här behärskar engelska för nagon tyska kan jag ju inte (än i alla fall).

Imorgon aker jag som sagt vidare, hall tummarna för mig pa nästa ställe ocksa sa far vi se vilket som passar bäst (om jag nu vill lämna Sverige).

Kram

Så då har jag ridit en träning ikväll igen. Idag var det tydligt att Tetris hade lite träningsvärk och att det tog emot en del i kroppen... Sur som ättika var hon i början och slog och hade sig. Fick verkligen toppenhjälp av tränaren som hjälpte till och var framåtdrivande från marken. Trodde aldrig att det ens skulle gå att galoppera i det bra varvet och när tränaren sa åt mig att börja galoppa i det dåliga varvet först trodde jag aldrig att det skulle gå eftersom hon var så j-la sur. Men det gick:eek:! Helt utan att slå en endaste gång dessutom! Tror inte att hennes surtant beteende har att göra med tidigare skador utan det sitter nog allt bara i mitt huvud:o. I slutet av passet gick hon med toppenbjudning och travade som attan:love:. Så så småningom ska vi nog allt få snurr på cirkusen:D!

Vad KUL att det lossnar för er!

Hon är ju så fin så bara hon VILL ska det bli riktigt kul att se er på tävlingsbanorna (ni kan väl rida någon annan klass än de jag ska vara med i så är det ännu roligare! :cool: :D).

Var du på Adelinde-clinicen?
Vad tyckte du i så fall om den?

Jag missade den men har sett lite film på nätet, såg ut att vara ganska mycket träning (och inte så mkt clinic som t ex Kyra brukar ha) men det såg trevligt och hästvänligt ut!

gud så roligt! HOPPAS verkligen det får vara så, att de protesterar lite här och där eller hur man ska säga är en sak men beteendet innan har ju inte låtit friskt, nu låter hon som en vanlig lite halvsur märr ;)
härligt för er, blir så glad :bump:

*Letar efter "gilla-knappen"* :bump: :bump:

Åh vad härligt att höra - en energisk tränare som sätter energi i ryttare och häst är banne mig det bästa som finns på hästar som är lite "trocka" av naturen. Gud vad kul att läsa! :bow: :D

*delvis kl*

Idag kl. 17.30 får ni hålla tummarna för min älskade Battis - då är det dags för första å.b efter operationen och jag är jättenojjig och nervös... :crazy: Måtte han vara bättre!

ÅB? Operation? Vad har jag missat nu? Undrade just häromdagen vart du tagit vägen...:o

fiorano: Kul att det gick så bra, kanske bara ett tränarbyte som behövdes....

Tack och tack alla andra! Känns som att jag ser lite ljus i slutet av tunneln nu:D Är förstås extra kul när tränaren gillar hästen också:)

Var på Adelindeclinicen och den var bra och mycket inspirerande! I synnerhet sitsträningen och pilatesbollen, känns som så enkla grundläggande saker alla msn göra för att bli bättre:). Här dock inte fått tummarna loss och köpt nån pilatesboll än:o.

Feel: sadeln är vidare och ligger bättre, men glider fortfarande fram. Är dock inget surande vid sadling el andra spänningar så just nu får det vara som det är:)

Senast ändrad:

Men sätt på en svanskappa då! tar säkert några dagar att vänja på men funkar sen jag lovar! Provade ut sadel till islandskorsning för några år sen, hittade en som till slut passade men åkte ändå fram pga magen, satte på svanskappa o sen var problemen finito! Å det var ett MYCKET känsligt sto så det funkar nog med Tetris med efter inkörningsperiod...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar