Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

*KL*

Då var man hästlös då:-/ Älskade guldhästen gick igenom besiktningen UA och följer med sin nya matte och blir skåning. Han kommer säkert få det jättebra, men aj vad ont i hjärtat det gjorde när han åkte!! Dessutom har han varit urmysig idag och kröp nästan upp i knäet på mig när vi fixade i stallet innan avresa. Det hade varit lite lättare om han varit odräglig och bufflig!

Förra tränaren är kontaktad och jag har blivit lovad att få komma och rida hennes hästar privat för henne. Underbart att ha möjlighet att fortsätta rida i alla fall så jag inte förfaller helt innan det blir dags för en ny häst om tio år eller så...

Träffade min fd klasskompis lite som hastigast i Falsterbo för första gången efter studenten, visste att hon letade häst så frågade hur det gick med det. Hon sa att hon skulle besiktga en idag efter att ha haft otur med två st innan som hon skulle ha köpt men som inte gick igenom. Hann inte fråga vad det var för något, men såg precis att hon skrivit på fb att den gått igenom, så nyfiken i en strut frågade såklart efter mer info.

Någonstans i beskriviningen ringer det en klocka, visst är det Willjas guldhäst som hon har köpt! :)

Vill bara säga Willja att han kunde inte fått det bättre! Hon är sjukt duktig och ambitiös och jag vet ingen som är så noggrann med sina hästar!

Men skickar tröstkramar iaf för jag vet hur jobbigt det är att sälja, även om man vet att det blir bra för dem :(

Tack!
Härligt att höra! Jag har fullt förtroende för henne och om jag nu måste sälja så är jag glad att just hon ville köpa honom!

Det suger att sälja hur bra det än känns med personen, man får tycka det och man får sakna dom, det vore så konstigt annars!

Kl

Var inne på klinik med pålle i dag. Ingen reaktion på böjprov, lite ojämn fram ute på grus på böjt spår. Röntgade alla ben och haser, och hittade inget. :) Nu blir de Metacam 5 dagar och 14 dagars vila. Skulle hon inte va hundra då, sätter vi på sulor fram. Känns skönt att de verkar vara lindrigt och att de inte fann ngt på röntgen.

KL

Lämnade med hjärtat i halsgropen in mina petrie ridstövlar igår till sadelmakaren. Uppdrag: Sätta i dragkedjor på båda stövlarna, observera att stövlarna inte hade några kedjor alls innan! Blotta tanken på att han skulle skära upp lädret i mina ridstövlar gjorde mig alldeles förskräckt.

En dag senare ringde mobilen, stövlarna var klara! :bow:

Resultatet blev långt över förväntan, inte en människa hade kunnat gissa att det inte funnits några dragkedjor på stövlarna från början. Suveränt! Billigt också, kanske är det mer ekonomiskt att beställa stövlar utan kedjor när man köper nya - och sedan sätta i hos skomakare?

32566985.jpg

Det blev snyggt Cashmir!
Fick precis samtal från veterinär och vår mammahäst är fortsatt dräktig med Don Primero!:banana:

Sen ska vår nya lilla fröken veterinärbesiktigas idag så håll gärna en tumme för att hon går igenom.

Dessutom har jag nu en köpare på vår store kille så han ska besiktigas i helgen! Händer mkt här just nu:)

Knapplån

En av de roliga sakerna med att vara arrangör är när man får hämta fina sponsrade meetingpriser :D :banana:

Klubben ( Lilla Edets Ridklubb) har ju Summerdressage Festival nästa helg och vi har fått fina träns och kandar av våran superbra sponsor ( får man skriva namn?) till vår brons (lb), silver (la), guld (msvb) och diamantcup (msva-intermediar) så nu får jag nog boka in några extra träningar så jag och den gullebruna hästen har en chans i bronscupen ;). Tråkigt nog har ju min älskade Norpis gått och skadat sig så silvercupen blir inställd för andra året i rad. :cry:

Tredje året på raken som denna häst skadar sig i juli månad så nu har jag bokat in veterinärbesök 1:e juli nästa år ;)

Senast ändrad:

Det blev snyggt Cashmir!
Fick precis samtal från veterinär och vår mammahäst är fortsatt dräktig med Don Primero!:banana:

Sen ska vår nya lilla fröken veterinärbesiktigas idag så håll gärna en tumme för att hon går igenom.

Dessutom har jag nu en köpare på vår store kille så han ska besiktigas i helgen! Händer mkt här just nu:)

Mammahäst hemma och lillan gick igenom besiktningen!:love:

Kl

Var inne på klinik med pålle i dag. Ingen reaktion på böjprov, lite ojämn fram ute på grus på böjt spår. Röntgade alla ben och haser, och hittade inget. :) Nu blir de Metacam 5 dagar och 14 dagars vila. Skulle hon inte va hundra då, sätter vi på sulor fram. Känns skönt att de verkar vara lindrigt och att de inte fann ngt på röntgen.

Vilken lättnad. Då är det bara att börja rida igen så smånigom. (även om man kan bli dötrött på alla igångsättningar)
:laugh:

Det suger att sälja hur bra det än känns med personen, man får tycka det och man får sakna dom, det vore så konstigt annars!

Jotack, jag skulle ju sälja mitt föl...hon har numera fyllt 1år och jag står fortfarande som ägare.
Har dessutom en dräktighetskoll att se fram emot i augusti...hon är inte kollad sen i maj då hon var dräktig på dygn 31...
Jag trodde aldrig det ens skulle ta sig eftersom stoet är 21år och inte tagit sig 07-08....men jag har då inte sett ngn brunst hos henne!!!

Det är ett under att jag har lyckats sälja några valpar...det är ju trots allt en kennel jag har....

Ja det kändes skönt. Trodde nog det skulle hitta ngt på röntgen, någon liten lös benbit men ingenting.:) Nu hoppas jag att hon är okej efter vilan så hon kan sättas igång och visas på kvaliten i augusti.

Är det bara min häst som är klen?

Tog in henne idag för att rida, det har regnat och blåst hela dagen. Hästen frös så hon hoppade på stallgången, så nu har jag fått lägga täcke på henne. :p:crazy:

Tror inte din häst är klen. Tycker däremot att det är en myt att "hästar inte fryser utan täcke". Klart dom blir nerkylda i regn och blåst. Och även om de inte fryser så dom skakar och hoppar så torde musklerna bli nerkylda, hårda och spända.

*kl*

Hemma från Skåne med nybreddad sadel. Den glider dock lika mycket fram som innan. Skillnaden var ock att häten brydde sig mindre och gick helt fantastiskt igår! Härlig bjudning, inget surande och det gick att göra kalasfina galoppfattningar och jobba galoppen i rund låg form:). Hur roligt som helst att rida!

kavalkade har ett schabrak med inbydd ryggdel (med kanal )av neoprene som är suveränt då neoprene delen suger tag i sadeln. de kostar en slant ca 800 spänn men är suveränt. ett litet tips.

Låter som något att prova! Närmast tänkte jag prova Tixerantgjord och även en klisterartad gelpad. Men jag är lite allergisk mot att lägga den typen av pad direkt på hästen...

acavallos antiglidpad är toppen! men inte dom billiga kopiorna för dom är mkt tjockare och jag tycker det påverkar passformen på sadeln med dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?