Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha, ja, här händer det (tyvärr) grejer. :crazy: Hans tröga matte åkte till sist in i slutet av maj efter en vårsäsong där ingenting fungerat och jag till sist insåg att han troligen inte var frisk - vilket han verkligen inte var. Med besked. Ordentliga jäkla hältor på tre ben och vi bestämde oss för att göra en artroskopi i hans framkota för att plocka bort benbiten som vi tidigare valt att inte röra.

Så, han opererades den 31/5 och det var i grevens tid vi tog bort den biten... Den såg ut att ligga bra på rtg men hade stört en del i leden som fick putsas lite osv - och de andra två benen sprutades när han ändå var sövd (han var inte så road av att bli sprutad i bakknät :angel: så hon passade på när han var utslagen :D ).

I fem veckor har vi skrittat efter de två första när jag bara ledde honom en halvtimme om dagen och igår var vi inne och böjde igenom honom igen - vilket visade att alla de behandlade/det opererade benet var helt u.a. Fantastiskt skönt! :bump:

Nu skall vi börja trava också en kvart om dagen innan ytterligare en checkup om sex-sju veckor. Yäy! :bump:

KL

Ska vara domarsekreterar för första gången nånsin om ett par veckor på tävlingarna på Aledal. Skitkul ska det bli, jag planerar att lära mig massor!

Däremot blir jag jätteglad om nån har några tips och saker att tänka på. Har som sagt aldrig skrivit åt domare förut, så hjälp! :)

Jag har skrivit några gånger, i de lätta klasserna är det ganska lätt att hänga med men i högre klasserna (MsvB-MsvA) gäller det att vara riktigt på alerten. Domarna jag har skrivit för ville gärna att jag skulle säga till på en gång om jag missade någon poäng och det är även en fördel om man har kollat igenom programmet någon gång så är det lättare att hänga med!

Men det var superskoj :)

plugga in programmet/programmen du ska skriva, "öva" på att skriva tydligt (:D) och fråga domaren om det är något, jag vet inte riktigt hur man ska kunna förbereda sig mer än så.
det är bra att plugga in programmet från ett protokoll, är inte lika lätt att hamna på "fel" rad som man faktiskt lätt kan göra i början.

om det blåser - HÅLL I PROTOKOLLET, haha. jag var på en tävling, ute, och det blåste halv storm och i något moment släppte sekreteraren pappret och tittade och poff så var det på banan med en domare grodhoppande efter och jag på en ängslig fux grodhoppandes bort... ;)
vilka klasser ska du skriva?

Lär dig programmet och träna blåsan om det är långt mellan pauserna. :D

Se till att ha olika typer av pennor för är det tex fuktigt ute så kan vissa pennor strejka. Ett bra underlägg är guld värt eftersom du då kan hålla det i knät om du vill ändra sittposition.

Skriv en förkortningslista som du kan använda dig av tex öt för över tyglen, titta i dina egna protokoll vad andra använt. Sparar mycket tid.
Om inte arramgören har det så ta med filt att ha runt benen och gärna något mjukt att sitta på om ni ska sitta på hårda stolar. Kan lätt bli blåsigt om ni sitter i ett bås och inte i en bil.

Härligt att det lyckades så här långt iaf!:banana: Men varför var han sövd? Nuförtiden gör dom ju sånt stående? Iaf gjordes det på en bekants häst nyligen, i Skåne. Väldigt smidigt med lokalbedövning. Den benbiten satt också i kotan men naturligtvis har det betydelse hur den sitter.

- Se till att protokollen du får är de senaste och dubbelkolla med domaren. En av de första gångerna jag skrev upptäckte vi inte att jag fått fel protokoll förrän första ekipaget var halvvägs in i sin ritt.
- Håller med fluffig om PENNOR! "Man lär av sina misstag"...... ;)
- (Är kanske inte aktuellt just nu, men.....) Torgvantar är bra.
- Jag har tagit med egen stol vid ett par tillfällen. Man sitter länge.

Vad gulliga ni är allihopa! Tack för bra tips :)

Jag ska skriva en MSV C1 och MSV B4, sen ska jag skriva in online till TDB i MSV A1 och Grand Prix. Är jättepepp!

Vad kul, jag skulle tro att det är samma tävling som jag ska till idag med min tränare. Var snälla mot oss, vi är där med en brun megahäst :)

KL

Hemma från Tyskland och Danmark, vilken upplevelse!

Jag har fått se olika träningsupplägg, planeringar, topphästar i träning och allt där till. Har dessutom på tre dagar ridit 21 olika hästar, och de flesta red jag två gånger. Bara det har gjort att jag har lärt mig mycket :bow:

Har för stunden blivit erbjuden jobb i det tyska teamet, men har tackat nej tills vidare. En fantastisk möjlighet, men med ett par nackdelar som gör att jag avvaktar.
Det danska teamet skulle höra av sig inom två veckor, men det var inte en - utan tre till ryttare som sökte samma tjänst och den yngsta var 25 år (jämfört med mina 19 vårar som är hjälplöst ungt i sammanhanget) och där alla hade tunga meriter och erfarenhet. Men har jag tur och lite flyt kanske alla tre går och bryter ett ben eller två :angel:

Tills vidare håller jag tummarna!

32598727.jpg

32598730.jpg

32598731.jpg

Jag vet inte faktiskt, men tror inte vår klinik gör den typen av operationer stående, alla som jag känner som plockat ut benbitar där har varit liggande - kanske inte har teknisk möjlighet än?

Ja, *tar i trä*, skönt att det än så länge gått bra - är nog lite i chock fortfarande över att han för första gången någonsin svarat så bra på bara en behandling - så lite skräckslagen är jag inför vad som skall gå snett nu. ;) *eviga pessimisten* :D

Hehehe you know it, vi samlar på 9or och har bara en ju :angel:

Jaa min kompis rider tills på söndagen Int I så vi stannar hela helgen, vi har ändå gratis boende så det är väl lika bra. Men jag rider ju bara på fredagen, riktigt surt :p

*kl*

Om nån är nyfiken så ligger Dogen numera såhär. Ja jag ser att den är smal än.
284937_2061030737285_1590181870_1917822_5150926_n.jpg

Vad är det för pad du har under, måste du ha den? Det gör ju inte att sadeln ligger bättre om den är smal tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 670
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30