Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ibland funkar ju inte hästarna enligt skolboken... Min märr var sådan, man var tvungen att få henne "lösgjord" fram eller hur man ska säga innan man kunde trycka på mer bakifrån, annars gick det aldrig att reda ut. Emot allt jag hade lärt mig men det var enda sättet vi kunde rida henne på.

Nuvarande är tvärtom, börjar man framifrån så får man aldrig igång honom, han blir bara läääängre och läääängre. Där är det verkligen igång med baken och möta framtill.

Hoppas du hittar något sätt som funkar! :)

KL

Jag får bukefalosabstinens!! Jag försöker köra någon slags hästavvänjning i väntan på att få guldhästen såld och inser genast att detta inte kommer att bli lätt. Phu! Jag bara måste hitta en häst att bli medryttare på, men det verkar ju stört omöjligt? Jag ser inte en enda annons...

Guldhästens ryttare som hjälper mig att sälja honom har brutit armen så nu rids han av en intermediere-ryttare och jag önskar högt att jag kunde operera in ett chip i hjärnan och bli lika duktig själv. Han är så fin!! Han går från klarhet till klarhet och utvecklas i en takt som jag knappt tror är sann. Han får så goda vitsord och jag får frågan hela tiden om jag verkligen är klok som säljer... Ja.. vad säger man? Går det inte att konservera honom i byrålådan så är jag nog tvungen. Skit!!

Eventuellt har vi hittat rätt köpare till honom. Nu ska bara allt klaffa och så kan jag deppa ihop ett tag sedan, innan jag får söka i varenda stall häromkring för att hitta en ny häst att rida...

Hur hittar man en ny guldhäst med en guldägare som vill ha hjälp av lilla mig??? (Eller förresten så är jag ju ganska gammal...)

Men en liten tanke bara, du kan inte tänka dig att köpa en lite mindra häst som dina barn också kan rida på? En sån där riktigt snäll utan särskilt mycket talang som man med gott samvete kan låta vila tre dagar i veckan?

knapp

Jag har haft fantastisk tur (skicklighet?) och sålde min häst igår.

Polisen har haft honom på prov i tre veckor och igår när jag åkte dit för att hälsa på honom hade chefen precis varit ute och ridit på honom för att göra en sista bedömning. Hon sa då att hon skulle ha möte i veckan med ryttaren för att diskutera köp, sen pratade vi i ytterligare fem minuter innan hon sa att "Äh, jag bestämmer nu på stående fot att vi köper honom!"

Så nu är jag hästlös, typ, inte hästägare i alla fall - och det känns faktiskt lite befriande. Jag har en häst i stallet som jag får träna och tävla på hur mycket jag vill som jag rider några gånger i veckan, och det är den perfekta lösningen för mig :)

Men gud vad roligt att han blev polishäst!! Min kossas morbror är också polishäst, en stor stadig kille e Martini som kan vara det snällaste ever!

Ja, det känns verkligen jättebra, hans ryttare avgudar honom och rider honom på fritiden också. Han har en hästskötare som säger att han är bäst i hela stallet och alla har bara haft gott att säga om honom under den tiden de haft honom.
Det känns bra att veta att han hamnat där och inte hos någon privatperson där man aldrig vet hur länge han får stanna eller hur han blir behandlad.

Visst var han en import din häst? I senaste Ridsport stod det om ett förs.bolag som hade statistik på betydligt fler skador på importer i jämförelse med svenskfödda hästar. Du får köpa svenskt nästa gång:).

Är inte din svensk? den har väl också en skadehistorik...(om jag minns rätt)
Tror nog det förekommer otur och skador på både svenskt som importer.

fast det är större antal importer än svenska som har skador uppenbarligen eftersom dom går ut med de i ridsport;)

Nej. Den artikeln är väldigt tveksam ang detta och det är även precis det artikeln tar upp och belyser, för de skriver om ett relativt nystartat försäkringsbolag (i fråga om att inkludera häst), som är de enda på marknaden som infört denna reservation i fråga om att de från juli kommer börja skilja premien mellan svenskfödda hästar och importhästar, vilket har väckt och kommer väcka fortsatta reaktioner från alla de håll inte minst kundernas. Artikeln tar upp de frågestecken som finns i fråga om att mäta tillförlitligheten på den påstådda statistiken. Tex finns det en spekulation i att just detta försäkringsbolag, som varit billigare i premierna, har lockat till sig just dem som vill ha en billigare importerad häst, och därav gjort utslag i statistiken. Den andra kategorin av imporerande hästköpare har en annan plånbok, hästarna är röntgade och genomgådda i detalj innan de - förmodligen, sen försäkras i i någon av de mer etablerade bolagen.
De övriga stora bolagen har enligt rapport ingen som helst plan på att höja premien på importhästar. Det går inte att generalisera så utifrån ett enskilt nyfött bolags kortvariga statistik. Det borde alla med lite sunt förnuft också förstå kan jag tycka, men det säger väl ngt om att just detta bolag är nytt på just häst....

sen att vissa länder sen länge konstaterats ha brister jmf med sverige i fråga om hur unghästar hålls och växer upp som drastisk kan vara anledning till att påverka hållbarheten, är ju inget nytt. de baltiska länderna samt Holland har ju sen länge varit på listan över dessa.

Senast ändrad:

Är inte din svensk? den har väl också en skadehistorik...(om jag minns rätt)
Tror nog det förekommer otur och skador på både svenskt som importer.

Jo hon är både svensk och egenuppfödd. Men hennes primära skada är orsakad av yttre trauma-en krossfraktur nära kotleden ena bak. Så det hade nog inte spelat roll var hin var född med en sån skada. Snarare en risk man får ta när de går i stora kuperade hagar som unga och busar.

Fast det kan lika bra vara dum jävla otur.
Vad tror ni säljs utomlands? Antingen det som folk betalar mest för som säljer bäst eller deras s.k. "skit". Det kanske är pålagringar, lösa benbitar o.s.v. Jag skulle vilja se statistik över hur många som ordentligt besiktigar sina importerade hästar, med tanke på hur "slarviga" folk är här hemma med svenska hästar.
Korkat jävla försäkringsbolag, då borde de höja premierna för hästar efter vissa hingstar som lämnar antingen klena eller dumma avkommor.

Jag kanske tar dig på orden! ;-) OM han blir såld vill säga... jag vågar inte ta ut något i förskott, men tjejen som ska komma igen verkade riktigt intresserad. Sen var det bara den där lilla petitessen med besiktning också. Det borde inte vara något problem tycker jag, men man vet ju aldrig.

Barnen är ju bara 5 och 8 så en stor häst för dem att rida på är nog inte någon bra idé. Däremot så har stora tjejen kommit på hur man surfar på hästnet och jösses vad hon håller på:-P Vi får väl se hur lång tid det tar innan jag känner mig redo för häst/ponny igen.
Jag tänkte att man kanske skulle vårda sitt äktenskap lite emellan?? Ni vet såna där romantiska weekend-resor eller varför inte en spontanresa till liseberg med hela familjen. Snart har man kanske både råd och tid???

Jag var för något år sedan på en vidareutbildning i hästjuridik där bla Charlie Lindberg föreläste en stund ang. skador på häst. Och han var MKT tydlig på den punkten att importhästarna har en högre skadestatistik. Han hade sett skrämmande många fall av importhästar som "fallit ihop som korthus" kort efter att de kommit till Sverige. Detta pga att de tex sprutats med en mängd olika smärtstillande preparat och dyl som det sedan då inte fortsatts med i Sverige. Han hade också sett otroligt mga hästar där de skärt av nervtrådar nere i kotorna för att hästen inte skall uppvisa smärta (men med katastrofala följder kort därefter). Så han var MKT bekymmrad över importhästarna. Även en annan representant för Agria (minns inte om det var chefsjuristen) instämmde i det hela.

Så jag blev inte ett dugg förvånad när jag läste artikeln i ridsport.

Gör ett litet inlägg i den intressanta diskussionen om importhästar. Mina två senaste har varit polska importer och jag är av den uppfattningen att visst finns det mkt skit MEN jag tycker också att jag som köpare har ett stort ansvar att verkligen uppfylla min undersökningsplikt inför köpet, precis som de flesta gör när de köper svenskt. Personligen drar jag öronen åt mig när jag ser vuxna, inridna hästar ute till annons för 20 k, då kan man i de flesta fall ana att det finns en anledning till att de satt det priset. Människorna som säljer är väl medvetna om varans värde. Marknaden kommer fortsätta att blomstra för dåligt uppfödda och illa hanterade hästar så länge det fortfarande finns personer som är beredda att okritiskt köpa dem.

Jag kan ärligt säga att jag till viss del tar på mig ansvaret för att jag gjorde ett dåligt köp när jag köpte 5-åringen utan röntgen och en noggrann besiktning utförd av min veterinär. Den nuvarande hästen fick jag och trots det genomgick hon en komplett exportröntgen och hela köret. Hon kanske inte håller i längden, det får tiden utvisa, men då kan jag åtminstone med gott samvete känna att jag har gjort vad jag kunnat för att köpa en till skräphäst. Visst kan man bli lurad och visst kan hästmaterialet vara dåligt, men detsamma gäller svenska hästar enligt min erfarenhet.

Intressant!
Men många ridskolor köper ju importer (billigt) från hästhandlare. Det är väl ofta importer från Holland, Polen och Ungern. Och åtminstone på den ridskola som jag känner bäst till, så har de väldigt sällan problem med skador på hästarna.
Och då rids de ju dessutom av en mängd olika ryttare, mer eller mindre duktiga.

Jag tycker att om problemet hade varit så stort så borde ju ridskolorna satsa på svenskfödda hästar istället, det kostar ju massor att ha en skadad häst stående som inte kan delta i ridskoleverksamheten.

Kl.
Jag har fått hem en sadel nu, som jag köpt på vinst och förlust av privatperson. Så jag behöver alla tummar jag kan för att den ska passa! (jag har provat en likadan, men inte denna än. Och madam är icke det minsta lätt..) Den är i superfint skick och jag är jättenöjd... men det är ett problem... det är en hoppsadel :o (hoppas att jag inte blir portad härifrån, för hoppa kan jag ju inte :eek:)

knapplån. jag har haft både svensk uppfött som importer. inne på min 5.e import nu. jag har inte haft problem med importhästarna men däremotdom svenskfödda. även det är min erfarenhet så drar jag mig inte för att köpa svenskfött. min kompis köpte en svenskfödd. den fick avlivas i sex års ålder. i stallet står det svenskföda som fått opereras flera ggr. dock inte importerna. likaså i föra stallet. skulle jag gå efter det så skuöle jag inte våga köpa svenskfött men jag ser det inte så. det är så mkt som kan spela in. har ni sett ett besiktningsintyg från klinik utomlands? vissa kollar mkt mer än vad som görs i sverige. sedan får man ju akta sig för billiga hästar även utomlands för man kan bli lika lurad där som i sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar