Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En halvfodervärd har ju samma ansvar som en helfodervärd, det enda som skiljer är att man har det till hälften. Som om hästen skadar sig så är det ju självklart så att en halvfodervärd är med och delar på det ansvaret. Det vanligaste är att hästägaren står för försäkringskostnaden för hästen och en halvfodervärd och hästägaren delar på resterade utgifter för hästen. Dvs om hästen skadar sig så delar man på vet. vården också. Lite beroende på vad som orsakat skadan vill säga. Om det är ngt som hänt på hästägarens dag pga av oaktsamhet så betalar man ju inte. Men å andra sidan räknar man väl att det ska vara likadant åt andra hållet också då, om hästen skadar sig pga av oaktsamhet från fodervärdens sida alltså.
Här i alla dom stall jag varit i och sett olika halvfodervärdar till olika hästar så har en halvfodervärd alltid varit med och delat på ansvar för häst och skötsel, dvs även fodringspass OM ryttaren varit över 18 år. En ryttare under 18 har aldrig fått ta pass själv.
Är man inte med och betalar så är man ju ingen halvfodervärd
Jo, men på framridningen är det om jag inte missförstått TR helt? Eftersom min häst kan vara väldigt lätt i bakdelen känns det rätt bra att kunna varna de andra på framridningen att komma nära.
Usch, jag lider med er som säljer hästar. Jag sålde ju min förra helgen, men jag hade "sörjt färdigt" långt innan. Hon var ju skadad så mycket och ingenting hade blivit som det var tänkt när jag köpte henne, så vi var ganska färdiga med varnadra. Eftersom jag dessutom är på tjocken och bara tanken på att klättra upp på hästen började bli övermäktig var det inte speciellt svårt. Sen fick jag ju med mig en underbart härlig åring istället, så jag behövde inte känna någon "tomhet".
Har bara sålt en häst innan, det är 6 år sedan nu. Men vi håller kontakten och i torsdags var vi ute på ett helt nytt uppdrag. Vi åkte till ett av de särskilda boenden i kommunen på deras "vårdag" och lekte cowboy/indianhäst. Det är nog få hästar som fått ett antal gubbar 85+ att börja gråta av lycka bara genom att uppenbara sig .
Usch, så typiskt. Du får försöka se det i lite länge perspektiv helt enkelt! Det är ju inte ett dugg konstigt att en häst reagerar så vid sin första start. Det kan ju bli toppen med träning!