Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Precis!

Hur mycket tycker ni det är rimligt att betala i månaden? Hur mycket hade ni betalat om ni satt i min sits?

Jag hade Spirit på halvfoder samtidigt som jag hade min förra häst. Jag tränade och tävlade precis som jag ville och betalade halva stallhyran plus träningar och tävlingar. Tog även hälften av passen i stallet vilket var 2 i månaden. Vi skrev aldrig något avtal, men jag hade funderingar på de. Men de fungerade väldigt bra i alla fall. Slutade rida honom när jag vart gravid och nu har han flyttat. :(

Jag lutar starkt åt det alternativ du beskriver rakt av faktiskt, dela hälften är nog det smidigaste alternativet. Delade ni på skoning och försäkring också?

Försäkring är inget jag hade betalat för i ett sådant läge. Jag hade heller inte tagit något ekonomiskt ansvar om hästen går och skadar sig inte när man bara har den på halvfoder. Annars låter väl hälften av övriga kostnader okej.

Nej, jag betalade inget utöver halva stallhyran. Hon stod för skoningar, försäkringar, kiropraktor och övrigt. För mig nämndes de helt ok. Jag red oftast hästen mera och tränade och tävlade som jag ville.

En halvfodervärd har ju samma ansvar som en helfodervärd, det enda som skiljer är att man har det till hälften. Som om hästen skadar sig så är det ju självklart så att en halvfodervärd är med och delar på det ansvaret. Det vanligaste är att hästägaren står för försäkringskostnaden för hästen och en halvfodervärd och hästägaren delar på resterade utgifter för hästen. Dvs om hästen skadar sig så delar man på vet. vården också. Lite beroende på vad som orsakat skadan vill säga. Om det är ngt som hänt på hästägarens dag pga av oaktsamhet så betalar man ju inte. Men å andra sidan räknar man väl att det ska vara likadant åt andra hållet också då, om hästen skadar sig pga av oaktsamhet från fodervärdens sida alltså.

Här i alla dom stall jag varit i och sett olika halvfodervärdar till olika hästar så har en halvfodervärd alltid varit med och delat på ansvar för häst och skötsel, dvs även fodringspass OM ryttaren varit över 18 år. En ryttare under 18 har aldrig fått ta pass själv.

Är man inte med och betalar så är man ju ingen halvfodervärd

En halvfodervärd har ju samma ansvar som en helfodervärd, det enda som skiljer är att man har det till hälften. Som om hästen skadar sig så är det ju självklart så att en halvfodervärd är med och delar på det ansvaret. Det vanligaste är att hästägaren står för försäkringskostnaden för hästen och en halvfodervärd och hästägaren delar på resterade utgifter för hästen. Dvs om hästen skadar sig så delar man på vet. vården också. Lite beroende på vad som orsakat skadan vill säga. Om det är ngt som hänt på hästägarens dag pga av oaktsamhet så betalar man ju inte. Men å andra sidan räknar man väl att det ska vara likadant åt andra hållet också då, om hästen skadar sig pga av oaktsamhet från fodervärdens sida alltså.

Här i alla dom stall jag varit i och sett olika halvfodervärdar till olika hästar så har en halvfodervärd alltid varit med och delat på ansvar för häst och skötsel, dvs även fodringspass OM ryttaren varit över 18 år. En ryttare under 18 har aldrig fått ta pass själv.

Är man inte med och betalar så är man ju ingen halvfodervärd

Det är mycket möjligt att det fungerat så runt omkring dig men jag skrev att JAG aldrig skulle vara med och stå som ekonomiskt ansvarig för en häst jag inte äger. Möjligtvis om jag varit oaktsam på min dag så att säga men skulle hästen gå och bryta benet skulle jag aldrig vara med och betala för jag får heller inte ut några försäkringspengar osv. Det var tal om att jag skulle ha en halvfodervärd på min ena häst för många år sedan och då var det jag som stod för kostnaderna om det hände något. Men alla gör som dom vill jag skrev som sagt bara hur jag hade gjort. Ägaren har fortfarande det yttersta ansvaret annars får man ju helt enkelt bli delägare så ser jag på saken.

Jag tycker också det är så man behöver se på saken just när det kommer till skador. Det är ju ägaren som tagit in en fodervärd antingen pga tidsbrist eller ekonomiska orsaker. Och om hästen då skadar sig så är det ju självklart ägaren som tar den ekonomiska biten. Det är ju det som skiljer en halvfodervärd från en helfodervärd. I helfodervärds fallet är det ju givetvis fodervärden som får stå för alla kostnader för en skada eftersom ägaren i det fallet inte är inblandad.

Ja precis något annat skulle kännas märkligt för mig ur både ägarperspektiv och halvfodervärdsperspektiv.

Jo, men på framridningen är det om jag inte missförstått TR helt? Eftersom min häst kan vara väldigt lätt i bakdelen känns det rätt bra att kunna varna de andra på framridningen att komma nära.

Nej, egentligen är det inte tillåtet om man inte frågar ödomare eller domare om lov, var i TR menar du det står att det går bra att sätta på rosett i hästens svans??

Usch, jag lider med er som säljer hästar. Jag sålde ju min förra helgen, men jag hade "sörjt färdigt" långt innan. Hon var ju skadad så mycket och ingenting hade blivit som det var tänkt när jag köpte henne, så vi var ganska färdiga med varnadra. Eftersom jag dessutom är på tjocken och bara tanken på att klättra upp på hästen började bli övermäktig var det inte speciellt svårt. Sen fick jag ju med mig en underbart härlig åring istället, så jag behövde inte känna någon "tomhet".

Har bara sålt en häst innan, det är 6 år sedan nu. Men vi håller kontakten och i torsdags var vi ute på ett helt nytt uppdrag. Vi åkte till ett av de särskilda boenden i kommunen på deras "vårdag" och lekte cowboy/indianhäst. Det är nog få hästar som fått ett antal gubbar 85+ att börja gråta av lycka bara genom att uppenbara sig :love:.

Usch, jag lider med er som säljer hästar. Jag sålde ju min förra helgen, men jag hade "sörjt färdigt" långt innan. Hon var ju skadad så mycket och ingenting hade blivit som det var tänkt när jag köpte henne, så vi var ganska färdiga med varnadra. Eftersom jag dessutom är på tjocken och bara tanken på att klättra upp på hästen började bli övermäktig var det inte speciellt svårt. Sen fick jag ju med mig en underbart härlig åring istället, så jag behövde inte känna någon "tomhet".

Har bara sålt en häst innan, det är 6 år sedan nu. Men vi håller kontakten och i torsdags var vi ute på ett helt nytt uppdrag. Vi åkte till ett av de särskilda boenden i kommunen på deras "vårdag" och lekte cowboy/indianhäst. Det är nog få hästar som fått ett antal gubbar 85+ att börja gråta av lycka bara genom att uppenbara sig :love:.

Idag känns det om möjligt ännu värre..:cry: Som jag skrev så blev jag ju tvungen att välja mellan mina tre hästar, eller e.g var det väl bara två att välja på då treåringen inte är i säljbart skick. I måndags sålde jag min fina unghäst som jag tycker passade mig som handen i handsken. Idag gjorde jag första starten på den andra 5-åringen och det var verkligen ingen hit! Han stängde av totalt och gick inte en meter för egen maskin, man hade troligen kunnat smälla av en bomb i arslet på honom utan att han reagerat...:grin:
Inte utan att jag tänkte att fan nu ringer jag och frågar om jag kan få tillbaka min häst...:cry:

Usch, så typiskt. Du får försöka se det i lite länge perspektiv helt enkelt! Det är ju inte ett dugg konstigt att en häst reagerar så vid sin första start. Det kan ju bli toppen med träning!

Usch, så typiskt. Du får försöka se det i lite länge perspektiv helt enkelt! Det är ju inte ett dugg konstigt att en häst reagerar så vid sin första start. Det kan ju bli toppen med träning!

Tack!! Kan verkligen behöva lite peptalk. Jag vågar nog påstå att det var mitt livs sämsta ritter! Jag skäms som en hund! Det var dessutom i hemtrakterna och jag hade en hel supporterklubb som kom för att titta på första starten på detta omtalade underverk till häst!

*kl*

Är lite glad idag:). Efter att Tetris varit så himla tjurig så fick hon gå på töm idag. Huuuur fin som helst var hon! Om hon nu kan gå så bra på töm ska det väl vara fan om jag inte får till det när jag rider!!

Om man inte är med o delar ansvar till hälften så är man väl medryttare? En medryttare har ju inte samma ansvar som en halvfodervärd. Själv så har jag haft medryttare (som oftast ridit "gratis" eller vad man ska kalla det) Men när jag pratat med övriga hästägare och halvfodervärdar så är dom med och delar även på vet.vården. Dom som inte gjort det har kallat sig för medryttare. Sedan kan det där kanske skilja sig beroende på vart man bor...

Ja jag känner inte någon som har lämnat ut sin häst på halvfoder så jag har ingen aning jag utgår bara ifrån mig själv. Jag förstår ju att att man delar på de löpande vanliga kostnaderna men som sagt som halvfodervärd hade jag inte vart med och betalat vid veterinärbesök. Ägaren har ju bestämt vilken försäkring hästen har osv där har man inget att säga till om som halvfodervärd. Strunt samma folk gör som dom känner men jag hade aldrig gått med på det.

Skönt med lite ljuspunkter också!

Jag tog min pålla och åkte och tränade dressyr idag. Andra gången någonsin. :o Första gången i ett främmande ridhus och det var mycket att titta på. Hästen gjorde sitt bästa för att streta emot hjälperna och giraffa istället, men det var ju bra att jag fick hjälp med hur jag ska jobba ur det.

Lastade skrället helt själv både dit och hem så jag är nöjd med henne ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar