Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ah, fast även om man inte gillar ryttaren så kan ju clinicen vara intressant!

Tja, får se när jag sitter upp igen hur hon känns. Jag hade nog också trott att det hade haft ett samband om hästen inte hade funkat alls nån gång. Senast på framridningen var hon helt toppen att rida! Ingen antydan att slå, var så pass framme för skänkeln att jag fick sitta och bromsa henne. Om det nu var att hon hade haft ont borde hennes beteende vara mer konsekvent tycker jag? Innan jag började strula med sadlarna nu under våren har hon inte heller varit dum alls nästan. Sen är hon snabb på att lära sig att jag lägger av och inte vågar ta igenom... Been there before och då red min dåvarande tränare henne. När tränaren red var det aldrig problem, sen kunde jag sitta upp och hon la öron, slog och fixade.

Ta inte illa upp nu!
Men nu kanske inte bara passar ihop? Jag funkade med min fux första året sen vart det verkligen inte bra, han var helt underbar och vi tyckte väldigt mycket om varandra så men det klickade inte i ridningen. Jag var både glad och ledsen över att ha min tränare + hennes elev som kunde rida, men vi funkade inte. Det blev stressigt, spänt och svårt, han sparkade ju inte eller något sådant någonsin men din kanske visar det så?
Jag tycker att utefter det du beskrivit här på buke så är det ju någonting i ridningen som brister. Inte för att försöka säga att du är dålig, du kan ju analysera det hela bra men det kanske är någonstans det brister?
Som sagt, jag vill inte försöka få dig att må dåligt eller liknande, du är en av de mest ambitiösa när man läser här på buke. Men något felar ju helt uppenbart.
Och du har ju sådan koll att det inte verkar vara fysiskt.
Jag vet inte om jag är sjukt annorlunda än alla andra här inne men efter mina sjukt fina och sjukt svåra fuxar så var jag LESS på att det var FÖR svårt och jobbigt, det ska vara roligt att rida och ha häst - speciellt när man bara har en häst!
Som sagt, bli inte ledsen, jag tycker du är sjukt duktig som härdar ut och ändå talar så fint om din häst, jag hade nog svurit ramsor och ffa aldrig gått ut med det och visat, beskrivit så tydligt.

något jag kan tänka mig påverkar skillnaden mellan töm och under ryttare är ju att du har gramaninspänning när du tömkör, och du har ju sagt att hon sköter sig med graman på under ryttare.

något jag kan tänka mig påverkar skillnaden mellan töm och under ryttare är ju att du har gramaninspänning när du tömkör, och du har ju sagt att hon sköter sig med graman på under ryttare.

Jag varierar inspänningen ganska mycket även under passen. Hon går inte alltid med gramaninspänningen utan väldigt ofta (alltid i uppvärmningen) utan inspänning. Är inte dum alls då:).

Ta inte illa upp nu!
Men nu kanske inte bara passar ihop? Jag funkade med min fux första året sen vart det verkligen inte bra, han var helt underbar och vi tyckte väldigt mycket om varandra så men det klickade inte i ridningen. Jag var både glad och ledsen över att ha min tränare + hennes elev som kunde rida, men vi funkade inte. Det blev stressigt, spänt och svårt, han sparkade ju inte eller något sådant någonsin men din kanske visar det så?
Jag tycker att utefter det du beskrivit här på buke så är det ju någonting i ridningen som brister. Inte för att försöka säga att du är dålig, du kan ju analysera det hela bra men det kanske är någonstans det brister?
Som sagt, jag vill inte försöka få dig att må dåligt eller liknande, du är en av de mest ambitiösa när man läser här på buke. Men något felar ju helt uppenbart.
Och du har ju sådan koll att det inte verkar vara fysiskt.
Jag vet inte om jag är sjukt annorlunda än alla andra här inne men efter mina sjukt fina och sjukt svåra fuxar så var jag LESS på att det var FÖR svårt och jobbigt, det ska vara roligt att rida och ha häst - speciellt när man bara har en häst!
Som sagt, bli inte ledsen, jag tycker du är sjukt duktig som härdar ut och ändå talar så fint om din häst, jag hade nog svurit ramsor och ffa aldrig gått ut med det och visat, beskrivit så tydligt.

Nej då, jag tar inte alls illa upp:). Saken är att egentligen håller jag helt med dig. När det körde ihop sig så här med fullblodet jag hade för några år sen gjorde jag mig av med honom så fort jag kunde. Men med Tetris är det annorlunda. Hon är min egen uppfödning, jag hade hennes mamma i tio år och har även ridit och tävlat hennes mormor. Jag älskar den här hästen så vansinnigt mycket att alternativet att sälja inte finns. Med hennes skador är isf alternativet att ta bort henne och det gör jag inte förrän det verkligen inte funkar alls och hon är ofräsch. Men tanken finns faktiskt där:(.

I ridningen just nu så känns det lite som om vi står vid en hög mur, tar vi oss bara över den så kommer det att funka. För om jag jämför hur hon är att rida (mellan att det strular) så är det så mycket bättre än vad det var innan fölet. Jag är inte beredd att ge upp än!

Förresten får dressyrbuke hålla tummarna i em då Waco rider första SM-klassen:bump:!

Jag har haft samma känsla som du, fast jag har aldrig kommit över muren. Det är för mig (det är ju individuellt)
inte värt att slita och må dåligt och tycka att ridning SUGER när man bara har ekonomi att hålla en och det går
åt helvete i stort sett. Jag måste få vara motiverad, det behöver inte vara enkelt - sanningen är ju att ALLA hästar har
sin egna grej som är svår, men det måste kännas överkomligt!
Menar inte att du ska ge upp heller, förstår precis hur du tänker! Skönt att du tog det rätt! :)

Heja Waco!

Måste bara säga att jag håller fullt med dig i renonemanget, jag har upplevt precis samma sak och känslan när man får sitta på en häst man passar ihop med och man känner att det äntligen är roligt att hålla på och värt mödan efter allt tungt krångel är otrolig.

Min förra var en drömhäst i mångas ögon men tyvärr vi funkade inte jag kämpade och slet vände ut och in på mig själv och till slut en dag fick jag nog, hoppade av hästen under träning och sa att jag sätter mig aldrig på henne igen vilket jag inte gjorde heller, min tränare är annars rätt tuff och hade försökt få upp mig igen men hon insåg att denna gången var det allvar. Idag är hon hos en underbar familj där pappan och dottern delar på henne, det som hon trivs bäst med är nog visserligen grenbytet till att få bli hopp och terränghäst istället:D

Det jag ville få fram är att oavsett hur mycket man älskar sin häst orkar man inte i all evighet en dag tar det stopp och då är det väldigt stopp, jag satt inte på en häst på flera månader det gick inte. Nu i efterhand inser jag att detta var ett beslut som skulle tagits mycket tidigare men jag var envis, jag gillade hästen, hon hade makalösa gångarter och var faktiskt sjukt snygg att titta på.

Fiorano jag hoppas verkligen att ni kommer igenom det och att du får njuta av ridningen på din häst snart! Precis som dig levde jag på de stunder då det faktiskt gick bra, men till slut tyckte jag att de var för korta i förhållande till allt krångel runt om kring. Men jag är sjukt imponerad av dig som kämpar och sliter och fortsätter, det är inte alla som skulle göra det!

Sådär kände jag med min frieser. Älskade den hästen och kämpade massor med den för att få ordning på den. Hästen blev verkligen snäll och gjorde bra ifrån sig på LC/LB nivå på träning/tävling. Men han ville inte högre, det kändes som vi låg på olika nivåer hela tiden. Jag började sluta tänka på vad jag ville o red han bara utefter som han mådde bäst (uteritter o lättare träning) och han fick en helt annan glädje på passen. Tog beslutet att sälja min drömhäst för att det var det enda rätta för honom. Kämpar man år efter år och det känns motigt hela tiden så får man nog ta sig en funderare på en förändning. Det är så lätt att säga "ger det ett år till, ett år till" och ibland så kan det ju löna sig att lägga ner den tiden, men ibland inte. Ångest hade jag när han åkte, skrek och grät i flera dagar. Men nu känns det bra, för jag tog ett beslut som han mådde bäst av. Men visst, jag är ego och saknar min häst imellanåt. Men jag gjorde det rätta ändå...

*till alla*

Saken är ju att jag iaf hittills inte tycker att det känns särskilt hopplöst med min kossa:). Det stör mig heller inte särskilt mycket att vi bara kan skritta i skogen, eller bara kan träna lätt. Det har vi gjort i långa perioder förr och det trivs både jag och hästen med:p. Mitt tävlingsmål att rida msv har jag redan fattat att jag inte kommer att göra på denna hästen. Men skaffa en till kommer jag inte kunna göra förrän jag har studerat klart (eller om jag flyttat ner till Skåne igen, men det vill jag inte som det ser ut). Så nu försöker jag hitta en gyllene medelväg där jag hittar ett träningsupplägg och en ridning som hästen funkar och trivs med. Tror nog att det kommer att lösa sig. Eller tja, jag håller hoppet högt:D!

*kl*

Jag bryter in här lite ;)
Red min andra träning idag (förra träningen var för en vecka sedan och träningen innan dess var 3 år sedan) på min donna. Och det gick så super! :love:
Damen har varit ett hår av hin de senaste dagarna och idag bara lossnade det för henne och hon blev superfin. Visst, vi har en lång bit kvar, men den känns inte evighetslång längre. Superfin uppförsbacke i galoppen, riktigt trevligt tramp, superfina skolor och många nya upptäckter och insikter, bl.a. i hur jag ska fortsätta arbeta henne. Fick mycket beröm för min sits också, trots att jag tappat mängder och gått upp hur mycket som helst i vikt.

Så, nu har jag fått skryta lite om min superhäst ;)

Eftersom jag är dressyrpatriot blev jag superglad när jag såg denna resultatlistan! Patrick Kittel vann GP och kolla vilka han har bakom sig! Yey!

Ja hoppas ju det! Dom ryttarna han har bakom sig här skulle varit bakom även i WC-finalen!

Såg också det, asroligt! Och att Tinne också kom på bra plac är ju askul!
Scandic har ju en otroligt fin morfar så det är klart han ska vinna :angel:
Tycker det är roligt just med Scandic, jag gillade honom inte från början men nu när han är så mycket starkare och uppe i formen - god damn!

Totilas vann väl sin debut också? Inte så förvånansvärt kanske ;)

Knapp

Var på Strömsholm igår och glodde på dressyr.
Deprimerande dålig ridning i mången, med ngr få guldkorn!

Om det var så deprimerande dålig ridning, varför är inte du själv med och visar hur det ska se ut?

Hade också velat kika dressyren. Sänds det via någon web-tv också? Blev ännu mer nyfiken nu när du säger att kvalitén var dålig. Tycker att det är lite kul att Ulla Håkansson höll sig i toppen, trots ålder, jag önskar att jag får vara lika pigg och kry när jag blir gammal!

Sedan är det ju kul att Patric Kittel och Scandic börjar vara riktigt framgångsrika nu :)

Man har väl ändå rätt att ha åsikter även om man inte är på samma nivå själv?

Varför diskuterar man politik om man inte är politiker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2