Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Härligt att lastningen gick bra!

Här är det fullt upp med massor av jobb och huvudet har spunnit på högvarv med hingstval. Skulle varit på programridning förra onsdagen men vart tvungen att köra stoet till seminstationen så det vart inget.

Stort grattis! Hon är jättefin :love::love:
Det kan du behöva efter alla motgångar.

Åh grattis!!! Vilken sötnos :love: Det är du så väl värd efter tråkiga motgångar. Stort lycka till!!!

Haha, jag tyckte att stammen såg bekant ut innan jag läste sista meningen! :D

Kul!!! Grattis till köpet och grattis victovie till försäljningen får man nog säga! :D

Men du, var inte så hård mot dig själv! Det är en unghäst och var ute för första gången eller hur? Det FÅR ta lite tid, man får bli nervös och allt sådant.
När jag hade min ZZ gick det ju aldrig "bra" på tävling, han blev bättre för varje start men det gick inte bra. Jag var så nervös att jag inte kunde rida, jag kunde knappt andas. Han var så spänd och rädd, tog inte heller ett endaste andetag på banan! Du hör ju själv, ett ekipage där ingen andas - hur bra kan det bli? ;) Vår första tävling var ett 5års kval och jag red först i klassen och hade bara nååågra fantastiskt duktiga ryttare efter mig, gamla VM-ryttare o.s.v. Bara det var ju nervigt som fan! Men man behöver inte vara bäst från början och om du har hästkompisar som kommer och hejar på dig tror jag inte de tänker att du suger!
Haka inte upp dig på att du borde sparat den andra hästen, det var inte så livet såg ut just nu! Få blodad tand, rid på mer, ut mer och så kommer ni utvecklas som bara fasiken!
Jag tror på er! :) Vet precis hur det känns!

Lancet: grattis! det där lär bli hur bra så helst så småning om! och med så småning om antar jag att du förstår att jag syftar på att hästen är en liten grodd och inget illa om dig... ;) förtydligar för alla som kan missförstå! :p

Grattis till Lancet till ett framtidslöfte, och grattis till Victovie till en stjärnköpare! :laugh:

Grattis till er! :bump:

*kl*

Jag packar för fullt inför SM på strömsholm, nu var det länge sedan vi var iväg på stor tävling, faktiskt två år sedan Ådi var i väg på meeting för här i skåne finns ju allt så nära.

Uppladdningen har tyvärr inte alls varit vad den borde, hela denna tävlingssäsongen har gått skit och känslan i ridningen har inte varit bra. Efter en massa felsökningar, först i ridningen och sedan veterinärt, så hittade vi tillslut spänningar i ryggen som troligtvis kommit utav sadeln. Så de senaste 2-3 veckorna har gått åt till att massera och jogga. Vi har helt enkelt vilat oss i form :D
Men nu känns vi taggade och på G!

Grattis till nyförvärvet! Hon är riktigt fin!

Vi har en bellagio-briar-donschufro i stallet om du behöver
en till ;)

Tror vi kommer få se många fina Bellagioungar här om några år :)

Ursäkta men dina svar känns som rena påhopp, så du får gärna förtydliga vad du menar.

Vadå går åt mer? Är det några som har koll på hur hästarna mår så är det väl eliten?

Är det några som stryker med nuförtiden så är det väl skogsmullehästarna pga bl a fång och felaktig ridning?

Stress måhända, men de blir aldrig några bra tävlingshästar om de inte klarar nya miljöer och tävlingsbiten. Foderbyten? Är det några som har stenhård koll på foder så är det väl eliten? Eget vatten, eget foder mm. På ditt svar, låter det som om att eliten byter foder stup i kvarten, vilket jag väldigt starkt betvivlar...

Det är helt enkelt för mycket pengar inblandade på elitnivå för att låta allt ske hipp som happ.

Lancet: Jag önskar verkligen lycka till med allt

Nu läser du in mycket mer än jag skrev.
Jag har inte skrivit att det är Lancets fel, jag har beklagat förlusten.
Självklart är eliten noggrannare men självklart sliter hård träning mer än
lätt. Eller står hästar över alla fysiska lagar pga sina hästskötare?

Foderbyten är kanske att ta i men när hästarna blir globetrotters tror
jag deras magar påverkas. Vi har helt olika jordar och jordbruk och att
byta från svensk mark till tysk eller från holländsk till svensk till tysk tror
jag kan påverka en mage.

Och som Lancet skriver är inte kolik helt ovanligt i tyskland.

Klart det inte sker hipp som happ men elitnivå är tufft och alla
pallar inte trycket.

Åh vad roligt att du köpt just den lilla hästen:love:! Ska bli riktigt kul att följa både henne och Violen:)! Härligt med lite ljus i ditt liv också:).

*kl*

Är så himla glad idag då jag fått reda på att Adelinde Cornelissen kommer upp hit i midsommar och ska hålla en clinic! Till Norrland liksom! Är lite chockad och det ska bli så himla intressant att se henne!

Tack snälla Breccia, ditt inlägg värmde verkligen, det känns lite bättre idag! Du har så rätt i det du säger. Men just det här med att inte gå fram är kanske det värsta jag vet hos en häst, tar mkt hellre en häst som blir fullständigt tokig.

Det var dessutom så att båda hästarna har kapacitet nog för högre klasser, den stora (den jag behöll) har ett stort register i sin gång och lätt för sig , men saknar lite gnista, inte så att han är slö, men det är inget "extra tryck"
och det är klart att man har funderat över hur det ska bli när man kommer upp i klasserna och detta, spädde liksom på min oro...

Bjuder på en bild från helgen. Notera gärna hur jag lyft ut underskänkeln i full färd med en klassisk "bankaigångsinshettisskänkel" :D ,till ingen nytta ska sägas...

255007_2110057597665_1432354574_32448924_5733491_n.jpg

Gud vad roligt, Lancet!

Alla andra: Tack för råden!
Jag och hästägaren har kommit fram till att vi delar hälften på stallhyra/skoning, hon står för all eventuell inblandning av veterinär/försäkring och har då också vetorätt. Det blev en bra deal tycker jag!

Grattis Lancet! Den ungen ser superfin ut:love: Kul att en så duktig ryttare som du satsar på ett föl!

Hoppas på en egen Bellagio unge nästa år u Mercy of Gobina;)

P.S Jag kanske snart kan vara med i den här tråden "på riktigt" eftersom jag imorgon hämtar ovannämnda häst från sin utbildning. När hon åkte för 4 veckor sedan var hon sutten på och riden i skritt och trav. Nu har hjälperna satts och Viola! Mercy har blivit en ridhäst:love::banana:

Nu har jag strukit mig från helgens tävlingar. Känns liksom lite meningslöst. Har tömkört idag igen och hon är jättefin på töm! Ska ta ett par pass till på töm innan jag rider igen för att försöka bryta vårt dåliga mönster. Har fått träningstid nästa vecka också, får se hur det går... Förra veckan anmälde jag till en dressyrtävling också där jag inte trodde jag skulle komma med. Men det gjorde jag visst, så midsommardagen (dagen efter Adelinde-clinicen) ska jag försöka tävla igen. Hoppas att jag fått ihop tåget lite bättre tills dess-annars stryker jag mig igen.

Är det ingen som såg Adelinde när hon var i Sverige nu? Ingen som ska till Edward Gals clinic när han kommer tillbaka heller? Lussan ska ha clinic här uppe 17/6 i samband med en nationell dressyr. Är så kul att det händer lite även här i norr!

Ingen av de ovan nämnda är ryttare jag vill se en clinik med, men det är väl kul att det händer ngt i norr i allafall!

Tycker det måste ha ngt typ av samband att kossan går fint på töm men inte med ryttare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2