Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

För mig är du bilden av att när det är riktigt jobbigt och det på det sker nåt tokigt
så kan det samtidigt vara vändningen som får livet att bli bra!

Lancet, på din nivå är det nog så att hästarna "går åt" mer. Precis som elitidrottarna, det är så många som slås ut på vägen. Det måste man nog helt enkelt acceptera.
Sen beklagar jag att familjen mår dåligt, det är det värsta sitsen där man faktiskt inte
kan göra ett enda jävla skit. :(

"Går åt" mer???
Som jag har läst dog Lancets fina häst av samma som en av mina tidigare hästar och den var verkligen inte någon elithäst (inte beroende på hästen dock:angel:) Övriga saker hon räknade upp så händer det nog alla hästar det också, möjligen med undantag av försäljningen.....Så det där var väl en konstig kommentar från dej?

Lancet: Håller tummarna för dej och tävlandet nu och hoppas att du får chansen äntligen!

Åh vad jobbigt med alla dessa motgångar, hoppas det löser sig med allt och att din pappa och att han får vara frisk!

Jag har också haft en del motgångar eller det är mest motgångar hela tiden tycker jag..

I år kastde mitt sto pga av en fastrullning i hagen, sen blev vi tvungen att operera 2 åringen då min äldre häst sparkat henne så hon fått en lös benflisa som veterinären blev tvungen att ta ut. Förra veckan blev min häst som jag har för träning och tävling utdömd, han är iof 20år men veterinärerna inte hittar något "fel", hade känts bättre om han hade en diagnos..

Det är jobbigt men man får hoppas att allt de onda för något gott med sig, tidsnog kanske:)

Hoppas det går bra på tävlingarna, du har ju sååå fina hästar! :)

Senast ändrad:

*KL*
Usch så tråkigt, Lancet. Fruktansvärt att vara så långt från familjen. Skönt att din arbetsgivare och hans fru är ett bra stöd.

Nej det är nog väldigt olika hur länge man kan hålla igång och rida men än så länge går det utmärkt även om det är lite jobbigare i dressyren när inte magmusklerna hänger med på samma vis.

Jag rider som vanligt (visserligen mest skritt) än så länge men så jag är ju 2 månader efter dig och Rumpnissen ;)

Det tycker jag inte att det var.
Min åsikt är att hästar på elitnivå pga belastningen slås ut oftare än rena skogshästar.
Inget konstigt med det och inget illa menat mot Lancet.

Jag syftade inte heller på just den hästen utan att hon mist
flera hästar på kort tid.

Ang kolik tror jag att tävlingshästar drabbas av det i högre grad
då de utsätts för mer stress och foderbyten.

Tack och lov så kommer jag åka hem en snabbis till helgen så det känns heöt super. Åker i morgon och åker tillbaka på tisdag igen.

Det känns helt fantastiskt bra och bara få komma hem nån dag och träffa alla hemma.

Novali: Tyvärr så har min syster två underbara barn som också hamnar i skiten, mina föräldrar vill ju inte att de ska lida. Annars hade hon fått bo på gatan för länge sedan.. ( De har köpt en bostadsrätt till henne för att barnen ska kunna ha ett hem och kunna känna sig trygga. Tyvärr så får ju mina föräldrar kravbrev osv hem när inte hon betalar osv..*suck*)
Ska göra mitt bästa på tävlingen! =)

Breecia: Tack! Så snällt sagt! =) Hoppas turen håller i sig med din häst, är så roligt att läsa dina inlägg då men verkligen märker hur glad du är för honom!

Jo jag hoppas bara att den vändingen kan komma någon gång också.

Fast ingen av hästarna har precis ''gått åt'' och inte speciellt mycket av det har haft något kopplat med ridningen precis. Vi har faktiskt generellt sunda hästar här ( nu ska jag inte säga för mycket, men ändå)..

Ang koliken. Han hade stått på samma foder i ett år och speciellt stressad var han inte av sig.
Vi hade en till som vi fick avliva pga kolik i veckan. Denna gången en av pensionärerna som går på bete ute dygnet runt... Så jag tror inte det går att säga exakt varför de får de. Men en sak är säker, det är mycket kolik i tyskland vid denna tiden på året!

Senast ändrad:

Ursäkta men dina svar känns som rena påhopp, så du får gärna förtydliga vad du menar.

Lancet, på din nivå är det nog så att hästarna "går åt" mer. Precis som elitidrottarna, det är så många som slås ut på vägen. Det måste man nog helt enkelt acceptera.

Vadå går åt mer? Är det några som har koll på hur hästarna mår så är det väl eliten?

Min åsikt är att hästar på elitnivå pga belastningen slås ut oftare än rena skogshästar.
Inget konstigt med det och inget illa menat mot Lancet.

Är det några som stryker med nuförtiden så är det väl skogsmullehästarna pga bl a fång och felaktig ridning?

Stress måhända, men de blir aldrig några bra tävlingshästar om de inte klarar nya miljöer och tävlingsbiten. Foderbyten? Är det några som har stenhård koll på foder så är det väl eliten? Eget vatten, eget foder mm. På ditt svar, låter det som om att eliten byter foder stup i kvarten, vilket jag väldigt starkt betvivlar...

Det är helt enkelt för mycket pengar inblandade på elitnivå för att låta allt ske hipp som happ.

Lancet: Jag önskar verkligen lycka till med allt

Senast ändrad:

Jag syftade inte heller på just den hästen utan att hon mist
flera hästar på kort tid.

Men snälla har du läst vad hon skrev har hänt?? Varenda grej kan hända din häst imorgon, så vad är du ute efter? Ja min med för den delen.

KL

Nu är guldhästen ute på annons:-( Fy fan, rent ut sagt. Detta känns fullständigt vidrigt på alla sätt och vis!! Jag vill verkligen inte sälja, men det går bara inte ihop varken tidsmässigt eller ekonomiskt längre. Hoppas plågan blir kort och vi hittar en perfekt köpare snabbt... Jag går sönder:-(

Lider med dig! :cry: Har precis tagit samma tuffa beslut som du! Det är verkligen djävligt när man "måste" sälja en häst fast man inte vill!

Sitter med "lyxproblemet" att jag har tre topphästar och måste välja...

Jag är ju en vanlig "Svensson" och har aldrig haft pengar att köpa en färdig dyring, utan har fått köpa unghästar och föl, utbilda själv och hoppas på det bästa. Tanken är alltid att behålla någon och satsa på, dom andra säljs för att få det hela att gå runt, ekonomiskt och tidsmässigt.

Detta har alltid funkat bra, har sällan varit några tveksamheter om hur jag ska göra, men nu hamnade jag i det läget att jag fick dom kanske tre bästa hästarna jag någonsinn haft, samtidigt. Att välja är inte lätt, det är dessutom tre ganska olika hästar, med olika styrkor/svagheter, att ta hänsyn till. Visar det sig att jag valt fel kommer jag väl gräma ihjäl mig :crazy:

knapp

Sållar mig till skaran som säljer häst just nu, min hämtas på måndag för att sedan besiktigas tisdag morgon. Går han igenom stannar han på prov en månad.

Så fort min häst är såld och pengar har bytt hand kommer jag börja rida mer på en häst i stallet som jag kommer träna och tävla på, och här behöver jag era råd:
Jag kommer vara medryttare/halvfodervärd och jag kommer få träna och tävla bäst jag vill. Ägaren har bett mig komma med förslag på hur vi ska dela upp det hela och jag har gått i några dagar och funderat.
Hur hade ni gjort?

Om man tittar på kostanden så hamnar hon på ca 4500 (snabb uträkning) i månaden för hästen. Utöver det ingår även 3-4 pass i veckan där man tar ut/in hästarna i kollektivet.
Om ni skulle skriva kontrakt på det här, vad hade ni bestämt då?

jag hade avsagt mig skyldigheten att ta in och ut andras hästar, och hellre betalat ett par hundralappar mer om det var tvunget för att slippa den biten. du är ju inte hästägare, då skulle jag ta chansen att slippa bli inblandad i kollektiv skötsel för allt i världen.

Kollektivdelen är inget oroande för mig eftersom att det är samma kollektiv som jag har min häst i just nu, men jag skulle gärna bli av med det för jag tycker det är drygt att släpa hästarna fram och tillbaka :angel:

ah, då är det ju givetvis skillnad! Men jag skulle ändå satsa på det nu när du har chansen och inte tekniskt sett är skyldig då du rider ngn annans häst :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar