Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Han heter Bacardi :)

Men usch jag vill bara gå o dra täcket över huvudet just nu.
Dag ett så blir han biten av en broms 3 minuter innan vi ska in på banan vilket resulterar i två varv rodeo runt framridningen, alla runt omkring höll på att göra i byxan.... Travprogrammet var faktiskt ganska okej men sen vågade jag inte riktigt rida i galoppen vilket resulterade i att jag missade båda piruetterna och båda serierna.

Dag två så kände jag direkt att han inte var på topp när jag skrittade ner till tävlingen men på framridningen kändes han fin. Inne på banan dock så brast allt. Hans rygg var slut och han blev väldigt ojämn och jag gjorde mest bara så gott jag kunde för att balansera upp honom.

Vi kan verkligen så mycket bättre, men är man inte fräsh så är man det inte :(

Men hästen som bara upplevt ett meeting innan i sitt 15åriga liv tog det hela med ro. Underbar häst att ha med sig! Han gick snällt över alla broar och traskade runt som den mest världsvana någonsin!

Nu blir det vila, fixa sadeln och farbror doktorn för Ådi!

Senast ändrad:

I Ditt fall så tyckte jag att du hamnade i en svår/spänd situation där han tappade ryggen och blev kort fram. Du redde ändå ut det ok, mjukt ridet. Prydligt dessutom.

Du är inte en av de många många ryttare som gjorde mig depprimerad.

Vila upp er och ut o kör igen :)

Nu var jag inte och tittade på ekipagen, men kan tänka mig att många ryttare blir oerhört spända av bara vetskapen av att de rider SM. Dessutom är ju inte Strömsholm den lättaste tävlingsplatsen... Man kvalar ju dessutom till SM på regionala tävlingar = lite lugnare tillvaro.

Sedan finns det säkert flera ekipage som inte var/är färdiga för SM. Oftast kan man ju redan innan säga vilka ekipage som kommer att ligga i topp (om inget oförutsätt händer), egentligen är ju de flesta ryttare där som utfyllnad;).

Fast det är ju inte bara på SM man ser dålig ridning, det ser man ju på i princip vilken tävling som helst för stor häst...

Det är nog många som har som mål att kvala till SM och när dom gör det och kommer med rider dom.
Avslut med den hästen, sista J-YR-år o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Antagligen tänker många så.

Så är det ju. De flesta som åker till SM har nog den självinsikten att de vet att de inte kommer att komma till final.

Jag har förståelse för det mesta. Sista chansen, precis kvalat, ny häst, nerver o spänning osv osv osv
Men det jag blev ledsen på var inte spända hästar och nervösa ryttare! Och absolut kan man ha massa ryttarmissar o rida fel osv osv osv

Det som gjorde mig deppig är den dåliga ridningen! Stora brister i utbildningen av ryttarna! Extremt mkt hand och skänkel!!
Det brister i tränarnas utbildning helt enkelt. För ryttarna har talang o hästarna är jättefina!!
:(

Jag håller med dig... Men jag vill aldrig skriva för mycket för man vet ju aldrig!
Många mycket dåliga sitsar.

nej verkligen inte!
och jag pekar inte på någon speciell, utan liksom mer poängterar det jag såg och kännde.
och jag vill inte ha ngra person angrepp tillbax i stil med "gör det själv bättre då"... det är inte mig eller ngn speciell de handlar om... mer allt och alla...

Breccia
Jag bryr mig inte om ngn vet vem jag är för jag står för mina åsikter:p

Hahaha, nej men jag vill dels inte skriva något om folk som inte kan själva lägga fram sin sida och ffa folk som kan sitta här och läsa. Att man står för vad man tycker är ju en sak men... Ptja. Jag har blivit mjukis med åren.
Men över lag håller jag med dig absolut, och ffa vad gäller sits och inverkan. Synd för många hästar, iaf för YR, är riktigt fina!

nej verkligen inte!
och jag pekar inte på någon speciell, utan liksom mer poängterar det jag såg och kännde.
och jag vill inte ha ngra person angrepp tillbax i stil med "gör det själv bättre då"... det är inte mig eller ngn speciell de handlar om... mer allt och alla...

Breccia
Jag bryr mig inte om ngn vet vem jag är för jag står för mina åsikter:p

Men även om du står för dina åsikter så kanske någon som faktiskt var med kan känna sej kränkt av det du skriver? Det är ju trots allt ganska vanliga ryttare som kanske finns här och läser? Det är inte offentliga personer på något sätt och dessutom är startlistor inte svåra att hitta om man nu vill se vilka dessa urdåliga ryttare är ;)

Om du inte hade nämnt var eller i vilket sammanhang du såg dessa förfärliga dåliga ritter så hade varit en annan sak, för då blir det mera en allmän anmärkning.

I morgon startar jag och Chatsi i en träningstävling i fälttävlan! Spännande!! :banana::eek:

Lycka till! Håll i dig, låter livsfarligt...:eek::D :)

Kl
Idag och imorgon ska jag åka på tömkörningskurs för Bo Jenå. Ska bli jättespännande och imorgon är det dessutom ett ridpass också.

Åh vad roligt det lät med tömkörningskurs! Betydligt säkrare hittepå än terrängtävling:p.

*kl*

Jag red på banan igår för första gången på två veckor. Galoppfattningarna var inte bra-men hon slog iaf inte en gång:). Det vara ju helt galet varmt så det var ett riktigt kort pass där galoppen mest bestod av framåt på halvlånga tyglar:p.

Å du är uppe kl 00:01!!! :eek: Du måste tänka på din skönhetssömn, kvinna!

Hoppas du kommer hem med armar och ben i behåll ;)

KL
idag har jag ridit träning x 2 igen med den egna hästen först och sen kompisens häst som jag rider vid sidan av. Så sjukt nyttigt att rida två så olika hästar.
Kommit fram till att min egen är som typ en brödrost.... :) Han är där han är liksom -stor, stadig och stabil och samtidigt krävs det oerhört avstämda hjälper för att han ska komma till sin rätt, samtidigt som han är känslig i det avseendet är han också rätt lat på sitt sätt - man måste vara noga med att han till varje procent är framför skänkeln annars blir det inge bra, och han gillar inte för kraftigt säte för då kan han istället bli tryckig utan det är snarare kvicka kvicka små hjälper och däremellan låta honom vara.
Kompis hästen är som en liten gummiboll - nästan överrörlig och gillar att gå och småljuga med vacker krök på nacken om man inte rider fram tillräckligt eller har honom uppe på ytter fullt ut , är explosiv så inåt tusan, och samtidigt kräver den att man rider för kung och fosterland med sätet. Otroligt nyttigt med två så olika hästar, för även om de är olika så hittar jag hela tiden saker som kan appliceras till det bättre på den andra hästen så att säga.
Kunde vrida ur håret när jag tog av mig hjälmen efter sista passet dock :D sover gott i natt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar