Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Kändes mh tillräckligt stabila för dressyr kontra tex cavallo?
Jag måste också köpa nya men kan inte alls bestämma mig för vad jag vill ha.

Mycket kul att läsa om bukefalister i Ridsport, speciellt det långa reportaget om Hedwig02 :laugh:

Tycker att ridsport blir mer och mer intressant med reportagen. Tävlingsresultaten läser man ju som sagt elswere (tex på ridsport på nätet) nuförtiden

Ja jag tycker nog att de var tillräckligt stabila, men inte så stadiga som cavallo. Nu är jag ju inte van vid hårda läderstövlar utan har ridit mycket i gummiridstövlar (pga att de tål mockning, leriga hagar, vått gräs mm).

Så för mig känns dessa stövlarna som om att de kommer ge bra stöd, men jag tror det är individuellt vad man gillar. Dessutom vill jag ha ett par stövlar som jag både kan hoppa och dressyra med.

Kanske var hööks arezzostövel något elegantare, mountainen kändes mer robust. Lite högre klack på mountainstövlen vilket jag som är kort gillar.

Ja det tycker jag med!:) Reportagen har blivit mycket bättre med många olika infalls vinklar som passar många. Det man inte vill läsa hoppar man över.

Däremot kan jag väl tycka att just Hedwig artikeln kunde varit mer välskriven av journalisten. Kändes lite som nybörjar stil av ordval vissa vinklar.

Och säga vad man vill men vuxen ponnyrryttare inslaget MÅSTE vara taget härifrån!:devil: Vi får kanske börja ta betalt för våra diskussioner här??;)

Men där har du ju helt fel?:eek: Som jag refererade till högre upp så har såna artiklar gjorts hela tiden, t ex då med fio och det var Emelie Samuelsson som skrev den, webredaktör numera. Att jag minns just den var ju för att det var en FT-ryttare. fio må vara en av det bästa ryttarna just här på forumet men IRL är hon ju precis lika vanlig som Hedwig02, dvs jobbar häcken av sig för att få sitt hästeri att gå runt. När artikeln skrevs hade hon dessutom INTE gjort nån speciell prestation utan syftet var samma som i denna artikeln.

Egentligen hade jag inte tänkt svara på detta men eftersom jag nu kan och eftersom det handlade om mig så tänkte jag att informationen som ligger ute kan ju vara någorlunda korrekt i alla fall.

Nä såklart man kan tycka att prestationerna jag hade gjort inte var något märkvärdigt, jag är långt ifrån ett under av framgång, dock hade jag ridit svår klass nationellt ett tag och ett par svåra internationella klasser dvs CIC3* , jag hade blivit uttagen av förbundet att representera Sverige i ett världscupskval och hade placerat mig internationellt. Sen blev jag arbetslös och hamnade i ekonomisk ruin typ och kunde inte fortsätta tävla, fick låna ut mina hästar osv. Jag hade i vilket fall som helst arbetslös eller ej aldrig haft råd att etablera mig på den nivån.

När artikeln kom ut om mig ett par år senare så hade jag precis fått tillbaka Hille, varit borta över ett år från tävlingsbanorna och tänkte väl satsa igen men det funkade inte rent ekonomiskt så jag tappade väl motivationen någonstans på vägen. Tanken med den artikeln var någon som hade flera hästar i träning och som inte red i landslaget och upplägget runt dessa.

Jag kan inte svara på om dom hade valt mig om jag inte hade någon karriär bakom mig alls men det är väl inte helt omöjligt? Jag tycker personligen det är roligare i många fall att läsa om de som kämpar i bakgrunden, det ska också komma fram i ljuset ibland anser jag och Hedwig är en person som kämpar på och är attans målmedveten, det är ju inte alls omöjligt att dom når sina mål och då kan det vara en jättemorot att få komma ut i ljuset och kämpa vidare! Jag vet att jag fick mkt uppskattning för den artikeln i alla fall av mina ryttarkollegor och andra, dom tyckte väl också det var kul att läsa om någon som inte har några pengar hahahaha.. Nä här kan vi verkligen snacka om inga pengar alls, inte ens en båt i gömmorna att sälja eller andra undanstoppade grejer. Det är ju extremt dyrt att ligga ute på den nivån men det finns bara inte en chans att lägga över halva månadslönen för att kunna rida en enda tävling.

Men jag är glad att jag fick smaka på det och det var det roligaste jag gjort i hela mitt liv, sååå häftigt!
Har inte råd såklart att köpa några egna hästar och mina egna är gamla nu. Jag har ett jättebra samarbete med ett par uppfödare och har 2 unga hästar i stallet som är väldigt lovande och när dom ska komma ut i världen hoppas jag att det ekonomiska får lösa sig på något sätt eller så får man slussa hästarna vidare till andra helt enkelt och börja om med nya unga hästar, det är ganska roligt det också!

Den mörka har dom flesta sätt men den ljusa fick jag i somras , han blir 6 år i år.

Ett litet smakprov även om det inte är inom vita staket.

http://www.youtube.com/watch?v=mEnV7WgTgjw&feature=related

Och en färsk film på mörkgrå

http://www.youtube.com/watch?v=hShgJjyGh6g

Tack för mig /fio :)

Är du tillbaka i värmen igen? ;)

Är det Nova som haft dåligt inflytande, bara grå hästar :eek:
Jag kan skicka dig en ordentlig mörkbrun fullblodsaktig sak :p

Skämt å sido, de ser jättefina ut! :)

Ojsan, ja det var lite skillnad mot att INTE ha presterat :angel:

Det där med pengar är ett gissel och din gren är nog den dyraste av alla. Orättvist när talanger inte kan fortsätta medan nollor kan köpa dyra hästar och förstöra. :(

Ja det tycker jag med!:) Reportagen har blivit mycket bättre med många olika infalls vinklar som passar många. Det man inte vill läsa hoppar man över.

Däremot kan jag väl tycka att just Hedwig artikeln kunde varit mer välskriven av journalisten. Kändes lite som nybörjar stil av ordval vissa vinklar.

Och säga vad man vill men vuxen ponnyrryttare inslaget MÅSTE vara taget härifrån!:devil: Vi får kanske börja ta betalt för våra diskussioner här??;)

Jag gillade också nya Ridsport! tycker det är kul att läsa om vanliga ryttare och just såna reportage har Ridsport haft länge. Förra numret var det ett reportage om en hoppryttare på rätt hög nivå som jobbade på lager. Just det tycker jag är jättekul att läsa om helt vanliga människor med helt vanliga jobb som ändå satsar på sin ridning helhjärtat! Länge har man haft en bild av att för att kunna tävla på hög nivå måste man vara proffs och absolut inte ha ett vanligt jobb. Cecilia Dorselius har verkligen slagit hål på det och hon är ju självklart en jättestor förebild för många amatörer med drömmar!

Ponnyryttareartikeln är faktiskt inspirerad av en tråd på ridning och inte här:p.

Jag själv tycker det är jättekul att ha varit med i Ridsport:D! Kan nog också var den enda någonsin som varit på förstasidan av Ridsport med öppen gylf:o:D:eek::D!
396535_3048484063001_1590181870_2442552_409254321_n.jpg

Haha!!! :rofl: Mycket smartare att blogga så man kan bestämma helt själv vad som kommer med och inte ;)

Klart det är kul att ett helt bukegäng var med, var du glad över det:D Roligt med gylfen, tur det är lite avstånd.:angel: Jag hade inte sett det om du inte påpekat det.

KL

Alla är väl med av olika skäl och det är ju intressant att läsa om alla möjliga ryttare:idea:

Det är inte personerna som medverkar i Ridsport som är problemet utan som Novali påpekade, att tidningen är pinsamt illa skriven, jag fattar inte var dom har hittat dessa eländiga skribenter :eek: Ska det vara så svårt att hitta folk som kan skriva ett hyfsat reportage? :confused:

Varenda människa jag känner tycker likadant och många har slutat prenumerera pga den låga kvalitén och ändå fattar ansvariga för tidningen ingenting :confused: ( om det finns folk från Ridsport som tjuvläser här för att få inspiration kan dom gärna svara:devil: )

Senast ändrad:

Håller också med, tycker reportage om vanliga svensson som kämpar i ur och skur och hur de får tillvaron att gå ihop och motivationen som driver dem, är jätteroligt att läsa om, man känner igen sig och kan relatera - och även ibland inse att man kanske inte ska gnälla när man har en häst och det är mörkt och man jobbar heltid, för andra fixar 4 hästar och jobbar de med och lika mörkt är det hos dem på vintern, haha : )

Klart det är kul att ha varit med i Ridsport! Jag och min häst var med i Hästmagazinet för två vintrar sen - klart man tycker sånt är roligt!

KL

Får sno mammas ex av Ridsport och läsa reportaget......

Haha, får bara dela med mig av gårdagens "prestation", klarade mig 29 sek på den mekaniska tjuren på GHS mässa XD hade oturligt nog rätt blanka byxor och jäklar vad hal den där grejen var!

pic_191141291.jpg

Idag har jag trillat av. :mad:

Jag trillade inte av unghästen som bockade när vi galopperade ute, eller när den kastade sig och drog iväg när det
kom ett gäng mosterfyrhjulingar i full fart mot oss... nej, nej. Jag trillade av Stella för att hon sprang rakt in i ett träd. :rofl:
Hon var så liten så hon sprang under grenarna och jag fastnade liksom i trädet. :p Lite snopet var det allt.

:rofl:

Det brukade min C-ponny göra titt som tätt. Vi kallade det för "underhoppning" alternativt "fasthoppning". :D

Hoppas du inte rev dig på grenarna!

Det var riktigt jävla vidrigt kan jag säga dig, ursäkta språket.

Men så här i efterhand så kan man bara skratta åt det. Men just då var det nog bland det mest obehagliga jag varit med om, och
då har jag åkt av rejält flertalet gånger, blivit släpad bakom en häst över en hel stubbåker, blivit avslängd både över och rakt in i
en sarg etc. Men att få en pinne som en käftsmäll och hamna i liggande position med huvudet på hästens rumpa för att inse att man
"sitter fast" både på hästen och i ett träd och börjar dras i åt två håll, då fasiken är det inte roligt längre. :crazy:

Har en liten reva i ansiktet, men börjar bli lite väl blå på kroppen, så vi får väl se hur det är imorgon. :rofl:

Fy vad äckligt. Har gjort en liknande grej, var ute och hoppade terräng -och plötsligt var ponnyn inte styrbar längre utan dundrade rakt in i skogen. Jag hann inte lägga mig framåt utan lutade mig bakåt istället -det hela tog stopp med en gren som träffade mig precis under hjälmens skärm. Det blödde ordentligt och jag har ett par ärr i pannan...

Härligt att du är på g igen!
Det verkar typiskt nog som att de dyraste grenarna verkar ha
svårast att få sponsorer. Tänker även på körningen, läste nåt om
vad det kostar att åka med 4spann på tävling, Hua!

Haha, stackare...

Jag utsattes för en liknande sak på julafton. Jag bestämde mig för att skritta ut barbacka i skogen på min busponny, helt underbart väder och det var en jättemysig uteritt tills dess Pommery bestämde sig för att sticka. På kort tid gick han från sin lugna lunk på lång tygel till att galoppera i full fart upp för en backe. Ryggen blev i princip spikrak och sluttade nedåt, vilket resulterade till att jag gled av längst länden och ställde mig bakom honom. Hahah,stackars busponnyn som stod där helt paff och stirrade väldigt ifrågasättande på mig. :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka