Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tack för svar, då borde L kunna funka även om din Stella säkert har grövre bakben än min. Är mest orolig för att de ska vara för långa runt, men jag gör nog en chansning :D Annars kan man ju alltid byta eller retunera.

Stella har ganska rejäla ben. :D Men jag använde XL på tvååringen på 170, som bara var en
hel massa ben, de blir ju superkorta annars, men inget problem med att de skulle vara för stora runt om.

Hehe ja de verkar rejäla men kanske inte så långa :D

Det låter lovande tror nog att de kommer att kunna passa min kille isf, han är så svår med de flesta storlekarna är oftast mitt i mellan. Beroende på märke eller modell så är det ena eller andra, supersvårt när man inte håller sig till sådant man provat innan.

Har även kollat bla en ny hjälm till mig, av märke och modell (Wen från Jacson om någon vet ? :) ) som jag såklart aldrig provat. Men mailade de i affären för att fråga om de kunde råda lite angående storleken :D

Har ångest för att beställa så mycket, försöker intala mig själv att det är okej när det är superrea :angel:

Jag har en Jacson Wen:). Gillar den jättemycket och har samma storlek i den som jag haft i min andra hjälmar av lite olika märken.
259902_2004286758721_1590181870_1844115_6320513_n.jpg

Prydliga och välmatchade, som oftast :)

kl

Varit iväg och tränat idag för nya tränaren. Hon tycker så mycket om min häst att hon ville köpa ett föl efter henne längre fram. Jag sa att det är bara att lägga in en beställning :p Men just nu blir det inte eftersom vi är på g och har anmält oss till tävling snart. Hjälp börjar bli nervös!

Fick prova att rida igenom programmet och fick en del tips. Vi är hopplöst dåliga på skänkelvikningarna, det blir ofta alldeles för mycket tvärning och hon tar inte den framåtdrivande hjälpen i själva skänkelvikningen. Men det är bara att öva antar jag.

Dessutom har jag börjat med att stretcha mig själv både före och efter ridpasset, är ju värsta träbenet och har dessutom problem med höfterna. Efter en tråd om våra kroppar och ridning har jag kommit på att det är ju inte bara hästen som behöver vara lösgjord.

Har också läst lite om bruksprovet och är jätteglad att Luxus gick igenom! Grattis till både ägare och uppfödare !

kl

Just nu funderar jag starkt på att börja avla dressyrponnier med mina hblston.:(
För er som inte är insatta i avel så har postens stop av lördagsutdelningar ställt till det för seminskicken och hur det ska lösas samt hur dyrt det kommer bli vet vi inte ännu men man får räkna med betydligt dyrare.

Så kanske ska se vilka fina små welshhingstar vi har i krokarna istället.

kl

Just nu funderar jag starkt på att börja avla dressyrponnier med mina hblston.:(
För er som inte är insatta i avel så har postens stop av lördagsutdelningar ställt till det för seminskicken och hur det ska lösas samt hur dyrt det kommer bli vet vi inte ännu men man får räkna med betydligt dyrare.

Så kanske ska se vilka fina små welshhingstar vi har i krokarna istället.

Eftersom det är så svårt att sälja sina unghästar idag så är det mer ekonomiskt försvarbart att avla ponny egentligen. De är betydligt mer svårsålda som föl/oinridna-men de kostar mindre än hälften att föda upp. Förr fanns det iaf riktigt fina welshponnier på Öland och i Kalmartrakten. Vet inte om dom gamla uppfödarna fortfarande håller på.

...och fina svenska dressyrponnier verkar det vara brist på!

Däremot är det ju ganska lätt att få bra betalt för välridna ponnyer som går typ LA och kan lite öppna och sluta.
Är det gult så skeppar man dom till USA. ;)

Fenestra, Vansinnigt att de stoppat lördagsutdelningar av skick. :(

Däremot är det ju ganska lätt att få bra betalt för välridna ponnyer som går typ LA och kan lite öppna och sluta.
Är det gult så skeppar man dom till USA. ;)

Ja men exakt! Ska man avla ponnier så måste man nog tänka långsiktigt. Kan man ha kvar dom tills de är 5-6 år och kan utbilda själv får man nog iaf igen pengarna:p. Eftersom ponnisar får går de största klasserna redan som sexåringar så blir de "klara" fortare än halvbloden. Tror det finns sjuåringar som går mästerskapen dessutom.

(När jag blir vuxen (hmm) och har ett riktigt jobb vill jag bo i skogen och avla på söta (gula:p) gångartsponnisar!)

kl

Stämmer ryktena om att Kittel ska få den där fina 3-åringen Sezuan som Helgestrand har nu? Spännande om det blir så iaf! :)

Oh, är det den där snyggingen som ligger ut på film på YT?
Det hade ju varit väldigt spännande om det stämmer! :laugh:

Precis det är den jag menar. Läste det precis på eurodressage :) Vore ju hemsk kul om den kom till en svensk!

Precis det är den jag menar. Läste det precis på eurodressage :) Vore ju hemsk kul om den kom till en svensk!

Ja det stämmer! Andreas Helgstrand ska ha kvar honom över femårssäsongen, sen flyttar den till Patrick Kittel:). Fantastiskt att vi har två svenskar med mycket köpstarka sponsorer i ryggen!

PKs sida: Kohl köper Sezuan

*kl*

Har ni sett EG´s senaste framträdande med Romanov i Herning? Han rider med spö (!) och bakbenen ser redan bättre ut:). Någon miss men också väldigt fina passage-piaff-passag-övergång.

Första GPn för Romanov och Gal. Måste dock vara en uppvisningsklass eftersom han rider med spö och lindor. Har dock inte hittat nån video på riktiga klassen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka