Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Å innan nån bukepolis hugger...Hedwig02 o inget annat skulle det stå!:o

Utan nån som helst kritik till de som var med så blev jag
faktiskt rätt förvånad och besviken.

Att läsa om proffs och deras fantastiska hästar och anläggningar
tycker jag är jätteintressant. Men läsa om en vanlig svensson?
Why? Jag förstod inte alls syftet eller meningen med den artikeln.

Haha, det var det första jag tänkte på när jag blev tillfrågad om jag ville vara med i tidningen. :p
"Vem skulle vilja läsa om en svensson som mig?! Men jaja, nån kanske tycker det är roligt att läsa
om vad vuxna ponnyryttare använder sina ponnyer till."

Den vinkeln kunde jag iofs förstå.
Att berätta om andra alternativ, på samma sätt som de porträtterar
andra ridsätt än de vanliga.

men hedwigreportaget förstod jag inte alls.

Utan nån som helst kritik till de som var med så blev jag
faktiskt rätt förvånad och besviken.

Att läsa om proffs och deras fantastiska hästar och anläggningar
tycker jag är jätteintressant. Men läsa om en vanlig svensson?
Why? Jag förstod inte alls syftet eller meningen med den artikeln.

Ja men hur många promille av ryttarna utgör dom? ;) Alla andra ska bara finnas i tysthet eller?

Personligen tycker jag att Ridsport är så tråkig så jag inte ens orkar öppna den, bland annat på grund av alla kändisar med tjusiga anläggningar och fantastiska dyra hästar. Dessa ständiga hyllningsartiklar där den som skriver lägger sej som en dörrmatta för deras fötter. Men smaken är delad:)

Gläd dej istället åt att ryttare som du "känner" genom forumet får visa upp sej, och om du kontaktar Ridsport kanske nån blir intresserad av dej o din häst:p

För mig är grejen med att läsa tidningar att få de där artiklarna med info jag inte får fram själv. Att få läsa hur de har det i Florida, hur Totilas har det nu osv.

Precis på samma sätt som jag läser sporttidning för att följa Zlatan, jag är helt ointresserad av korpfotboll.

"Vanliga" ryttarna finns bland oss, här på nätet och i bloggar.
Det är inte det jag vill betala pengar för.

Det är som sagt ingen kritik mot Hedwig eller nån annan deltagande,
jag tycker bara att "nya" ridsport inte var bättre.

Btw, väldigt lugnt här idag. Pga Skandinavium?

Å jag tyckte att det var jättekul att läsa om en "vanlig" ryttares vardag. Där kan man ju känna igen sig och även kanske få tips som verkligen funkar eftersom man är på samma nivå.

För några år sen gjordes ju ett liknande reportage om fio, var också jättespännande att läsa om hur en vanlig FT-ryttare la upp sin vardag.

Jag tycker att en bra tidning för ryttare ska innehålla både proffs o svensson, då får man ju en allsidig bild och det måste ju främja alla.

Men sen kan jag inte låta bli att undra över vad du blev "besviken" på? Hur personerna framställdes eller hur artikeln var skriven? Man kan ju knappast bli besviken på Anna o de andra för att de blir tillfrågade o svarar ja??

Men vad är problemet? Det har i alla tider varit reportage om "vanliga svenssons". Om inte i själva tidningen så i Ridsport special. Om man inte är intresserad så är det väl bara att bläddra förbi :confused: Det kostar ju inte dig mer pengar för att dessa personer är med i tidningen :cool:

Jag tycker det är intressant att läsa ur alla vinklar både det lyxiga flashiga och framgångsrika och de vanliga ryttarna. Jag läser inte alltid alla reportage i tidningen utan bläddrar förbi en hel del, och det säkert reportage som andra är intresserade av.

Ponnyreportagen är jag inte ett dugg intresserad av egentligen men ser ändå framemot att läsa reportaget eftersom det är folk med härifrån :)

Jag blev besviken på nya Ridsport.
Som jag skrev är det absolut inget mot de medverkande.
För mig är det ingen skillnad om man känner till de härifrån eller ej.

Jag kan inte påminna mig att det varit reportage om "vanliga"?
De som varit med i Ridsport special har vad jag minns varit med pga
nån särskild händelse, tex deras uppfödningar har låtit tala om sig under året,
de har fått praktikplats hos nån kändis eller kvalat till EM osv.

Jag skrev tidigare att jag kunde förstå tanken med ponnyreportaget men
de sidorna ihop som lanserades som "nya" så kändes det snarare som
en journalist som hängt för mycket på buke.

Jag blev besviken på nya Ridsport.

Det blev jag förlängesedan, inte för vem som är med eller inte utan för att man redan har i 99% av fallen läst artiklarna på andra ställen (nätet) därför slutade jag också prenumerera för längesedan.

Ja den tappar mer och mer tyvärr. Vilket de verkar veta eftersom de leker hockeylag och "byter tränare" kvart i ett. Snart får de skriva "Nya ridsport IGEN!"

"Nya" ridsport bytte profil för x antal år sen, då påtryckningarna från läsarna krävde att det inte endast var en tävlings tidning så som tidigare, utan "vanligt folk" ville läsa om vanliga ryttare och vardags aspekter runt hästarna. Innan dess var Tidningen Ridsport ännu mera tävlings inriktad än den är nu. Jag tycker mer eller mindre alltid att det är såna här reportage i tidningen - är prenumerant sen en massa herrans år och det är alltid reportage i någon form om vardags hobbyryttare i någon form, någon omskolad ridtravare eller problemhäst, alternativt något stort reportage runt skötsel eller hälsa eller någon småföretagare och deras verksamhet osv. Typ.

Det var inte första gången jag läste tidningen heller..
Däremot har jag tidigare förstått syftet med artiklarna.
Den om iw handlade om varför vissa väljer ponny, den andra handlade om??

Det var inte första gången jag läste tidningen heller..
Däremot har jag tidigare förstått syftet med artiklarna.
Den om iw handlade om varför vissa väljer ponny, den andra handlade om??

Men det var väl inte svårt att förstå vad den handlade om?
Den handlade om hur en vanlig arbetande människa (och studerande) som inte är miljonär får ihop sin vardag med häst och familj och tävlingar och träningar, något som du borde kunna identifiera dig med, betydligt mer än hur Tinne och Antonia har det i Florida iallafall :grin:
Som tidigare sagts så har Ridsport haft reportage om vanliga personer i evigheter utan att någon som helst diskussion har uppstått, varför just detta sticker i ögonen förstår jag inte.. eller jo kanske det :cool:

Senast ändrad:

Det är ett diskussionsforum.
Nu var det ett nytt ridsport med nya vinklar, det är vad jag diskuterar.
Jag håller inte med om att det gjorts reportage om Svenssons tidigare där hästen inte varit i fokus.

Det blir intressant att se hur nästa nummer är för otroligt nog vill jag läsa tidningar, inte delta i dem.

Jag håller inte med om att det gjorts reportage om Svenssons tidigare där hästen inte varit i fokus.

Men där har du ju helt fel?:eek: Som jag refererade till högre upp så har såna artiklar gjorts hela tiden, t ex då med fio och det var Emelie Samuelsson som skrev den, webredaktör numera. Att jag minns just den var ju för att det var en FT-ryttare. fio må vara en av det bästa ryttarna just här på forumet men IRL är hon ju precis lika vanlig som Hedwig02, dvs jobbar häcken av sig för att få sitt hästeri att gå runt. När artikeln skrevs hade hon dessutom INTE gjort nån speciell prestation utan syftet var samma som i denna artikeln.

Mest till pontevecchio:

Ja sanningen är väl att väldigt många svenska tävlingsryttare på svårklass och även landslagsnivå också kämpar med sina hästar och ekonomi och försöker få det att gå runt. Dom har mycket att lära oss trots att dom inte har sponsorer som Antonia o liknande i bakgrunden, det är det ju som sagt väldigt få som har...
Varför är det bara intressant att läsa om dom som (i alla fall idag) har allt serverat och inte behöver tänka på stallhyrorna och vad det kostar att träna och tävla? Visst har dom mycket intressant att delge dom också men vore det nån fart på den eländiga tidningen skulle det väl ibland handla också om hur dom får till det när dom nu har så bra förutsättningar :o Lite mindre krypande skulle inte skada....

I reportage om vanliga människor brukar det i alla tidningar handla mer om igenkännande, men naturligtvis kan det också väcka den kära gamla avundsjukan, varför ska såna som inte är nåt inbilla sej att dom är nåt och få vara med, och inte jag :p Det blir lite den tonen jag anar här :)

Jag har iof inte läst den nya ridsport, men jag tycker det är trevligt att läsa om både stjärnryttarna och om vanliga svenssons som man kan identifiera sig med. Just det där med att få livspusslet att stämma med barn och heltidsarbete mm.

kl

Nu har jag äntligen köpt nya ridstövlar! Provade både Cavallo och Mountain horse och en modell hos hööks (Arezzo horsehead) , Cavallo passade inte min fot alls, fick långa ankfötter i dem tyckte jag, men Mountain stövlarna köpte jag, de satt perfekt! Vet inte vad själva modellen hette, det är ingen snörning på dem i alla fall och det är dragkedja baktill. Det var 40% rea så även nya ridbyxor inhandlades.

Imorgon ska jag rida för en ny tränare, har mest tränat hoppning nu i vinter så det ska bli kul att komma igång med dressyren igen.

Avundsjukaspåret tycker jag bara är tramsigt, det känns inte relevant bland vuxna.
Syftet var alltså det vardagliga slitet, bra då vet jag.
Tyckte mest det var en intressant diskussion eftersom tidningen helt plötsligt var så bukefierad.

Som svar på vad jag vill läsa är jag mer inne på praktiska artiklar med tips eller intervjuer med folk som gör nåt särskilt, typ föder upp proffs eller tävlar höga klasser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka