Dressyrkrisen...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Maoam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 19 583
Jag skulle vilja säga, utan att gå in på ras, att form kan se olika ut beroende på hästens byggnad, sen vad gäller bärighet- suck- höga poäng på bärighet har vissa kriterier och det är INTE att gå långsamt.

Nä, det är verkligen inte att gå långsamt. Det känner jag är en annan fråga eftersom det är två olika saker.

Fast bedömningen sker i enlighet med utbildningsskalan (eller ska göra det) och den önskade formen som beskrivs i TR. Takt, lösgjordhet, osv. Sen är gamla lydnadsbetyget numera korrekthet en del i det allmänna intrycket. Har man inte trav för en nia så kan man vanligtvis inte få en nia på en travsträcka. Däremot ska du kunna få höga poäng på lydnadsmoment (halt t.ex.) när de utförs korrekt. OCH på gott och ont: trav som ger en nia på en ponnyutställning, eller liknande är inte lika mkt värd på en dressyrtävling tyvärr, det är så det är... För många raser saknar i grunden bärighet, framåtgriplighet, elasticitet osv nog för att få de höga betygen på dressyrbanan. Men en sjua kan de ofta få, om rörelsen rids korrekt och i balans.

Nä, det är verkligen inte att gå långsamt. Det känner jag är en annan fråga eftersom det är två olika saker.
Det är samma fråga, dressyr är komplext för det är många delar som ska vara på plats för att man ska få toppoängen. Samtidigt tycker jag att det är en del av tjusningen, det är verkligen en mental sport. Ofta tar det lite tid att få till en rörelse och när man förbättrar någon del är det lätt att tappa någon annan för att sen lite längre fram kunna få ihop alla pusselbitarna :banana:

Så som jag ser det så finns det en del yngre som vill tävla dressyr i storhästklasser men inte riktigt vågar eller tycker det är "lönt". Alla jag har pratat med hade tyckt att det var roligt om det var mer CR klasser i dressyr eller kanske till och med cuper även på låg nivå. Vi har en del yngre medlemmar som ofta kommer och tränar dressyr på sina föräldrars hästar och som enligt dem själva skulle vilja börja prova tävla på storhäst. P&R är inte riktigt lika kul + det finns inte så många eller så ofta som P&J.

Jag tror det har det, inte kanske på ryttarna direkt, men på klubbarna, vet flera som slutat ( är medarrangörer istället) eller minskat på tävlingar då de har 1 bana och ekonomin inte går ihop.
Får de då lite mindre starter så blir det en förlustaffär.
Det är såklart stor skillnad om klubb kan köra 2 banor ( eller fler) och erbjuda ändå bra framridning än att man bara har en bana.
Så i detta med färre starter ska man inte enbart stirra på minskat antal anmälda till tävlingar, det blir liksom ännu lägre då en del klubbar inte erbjuder så många dressyrtävlingar längre.

Det finns säkert klubbar som fallit bort pga ÖD kravet och det är ju jättetråkigt men statistiken visar att det finns lika många tävlingsdagar som innan men färre antal starter per tävlingsdag utslaget. Så antingen har andra klubbar tagit över och arrangerar mer eller nya arrangörer tillkommit eller så har populära klasser fallit bort och då gäller det ju att pinpointa vilka det är.
Tycker förbundet gör det väldigt lätt för sig när man skyller på pay & ride.

Jag tycker det är synd att licenser är bundna till kalenderår. Min häst har varit skadad och under igångsättning hela året. Med lite tur kanske vi kan starta i slutet av september. Eftersom tävlingarna här slutar i november ger det oss mindre än två månaders valuta för pengarna... Istället borde dom löpa 12 månader framåt.

Nåt som hade varit roligt, men som jag inte har någon aning om hur man söka realisera, är om det hade funnits tävlingar där man rider med handikapp, som i golf. Nån rider lb3, nån annans msvb4, beroende på tidigare resultat. Så slipper dessutom publiken se 20 ekipage släpa sig runt ett lb-program...

Fast form kan se olika ut på olika raser. Bärighet också.

Ja och?, beroende på hur det ser ut så får de säkert olika poäng på sin form. Sedan hakar du dig på raser, jag hävdar det finns halvblod med snarlik byggnad läs svårighet som fjording ex, och de får inte bättre poäng för att de är halvblod.

Så som jag ser det så finns det en del yngre som vill tävla dressyr i storhästklasser men inte riktigt vågar eller tycker det är "lönt". Alla jag har pratat med hade tyckt att det var roligt om det var mer CR klasser i dressyr eller kanske till och med cuper även på låg nivå. Vi har en del yngre medlemmar som ofta kommer och tränar dressyr på sina föräldrars hästar och som enligt dem själva skulle vilja börja prova tävla på storhäst. P&R är inte riktigt lika kul + det finns inte så många eller så ofta som P&J.

Det kanske är så att diskussionen som förts om konkurrens och "att inte ha en chans" bottnar lite i detta som du skriver. Kanske handlar det inte om att man vill vinna rosetter utan att man inte vågar ge sig sig in i hetluften om man inte har "rätt" häst? Kommer man till en lokal tävling idag så känns det ju superproffsigt (i alla fall om man kommer utifrån) ut med flashiga hästar, fina lastbilar och transporter och ryttare blingade från topp till tå. Om man ser detta som rätt ny, ung ryttare som funderar på att börja tävla dressyr så blir man kanske lite skrämd?
Problemet är att man inte kan hindra folk från att köpa fina hästar, prylar och lastbilar. Men kanske kan ridsportförbundet lobba mer för att lägga fokus på annat? Få det trendigt med god ridning och horsemanship istället? Så klart finns det inget som säger att man rider dåligt för att man har råd med fina hästar och saker men det känns viktigt att alla känner sig välkomna och lika mkt värda oavsett. I ridskolans värld är både ridsportsförbundet och ridskolorna själva duktiga på det här men ibland känns det som att attityden förändras så fort man lämnar ridskolan....

Kommer man till en lokal tävling idag så känns det ju superproffsigt (i alla fall om man kommer utifrån) ut med flashiga hästar, fina lastbilar och transporter och ryttare blingade från topp till tå. Om man ser detta som rätt ny, ung ryttare som funderar på att börja tävla dressyr så blir man kanske lite skrämd?

Blir lite full i skratt jag :D. Vilka lokala tävlingar har du varit på där det ser ut så här? Jag vet att jag bor i ett mycket tacksamt distrikt och jag brukar framhålla att folk rider på vad de har och inte letar snordyra benfladdrare för att rida LB. Men inte ens i Skåne upplevde jag det som du beskriver, det kan förstås ha ändrats. Är väl 7-8 år sen jag senast red en tävling i Skåne (då i hoppsadel, orange schabrak, marinblå ridbyxor och lånad kavaj och hjälm som båda var en storlek för stor :D), såatte blinget var inte riktigt med oss då :p.

Ja och?, beroende på hur det ser ut så får de säkert olika poäng på sin form. Sedan hakar du dig på raser, jag hävdar det finns halvblod med snarlik byggnad läs svårighet som fjording ex, och de får inte bättre poäng för att de är halvblod.

Den sista meningen VET jag är fallet då vi varit med i mååånga år. Det har vi fått bevisat om och om igen. Jag har blivit dåligt placerad i körning också men aldrig känt att det varit en orättvis bedömning utom en enda gång.
Det är ofta väldigt uppenbart.

Jag kan dock inte se att någon ras oavsett byggnad skulle ha någon som helst "svårighet" att ta sig över godkänd MSV nivå.

Blir lite full i skratt jag :D. Vilka lokala tävlingar har du varit på där det ser ut så här? Jag vet att jag bor i ett mycket tacksamt distrikt och jag brukar framhålla att folk rider på vad de har och inte letar snordyra benfladdrare för att rida LB. Men inte ens i Skåne upplevde jag det som du beskriver, det kan förstås ha ändrats. Är väl 7-8 år sen jag senast red en tävling i Skåne (då i hoppsadel, orange schabrak, marinblå ridbyxor och lånad kavaj och hjälm som båda var en storlek för stor :D), såatte blinget var inte riktigt med oss då :p.

Jag vet inte vart @Maoam håller till, men här i Skaraborg är det faktiskt blingat till tänderna på lokala tävlingar. Stora transporter med namndekaler och grejer (min bruna Dalavagnen var lätt att känna igen :o :D). På de tävlingarna med msv är det mycket mer down to earth upplever jag. Häst- och ryttarmaterialet är av alla sorter på de lokala tävlingarna däremot :)

@Pancakes Å andra sidan visar det väl att de som kommer ut på lokal nivå inte är så himla rädda med sin blingrustning :D. Sen när de kommer upp en nivå så har dom lugnat ner sig haha :p.

@Pancakes Å andra sidan visar det väl att de som kommer ut på lokal nivå inte är så himla rädda med sin blingrustning :D. Sen när de kommer upp en nivå så har dom lugnat ner sig haha :p.

Min teori, baserat helt på gissningar, är att vi på lokal nivå satsar järnet på våra tio starter per år medan de som rider högre klasser tävlar mer och inte skulle varken orka eller hinna preppa så mycket som vi på gräsrotsnivå gör :D

Angående trådens ämne är det en utveckling jag följt lite utifrån eftersom vi inte arrangerat dressyrtävling på några år. Förhoppningsvis är vi på g nu igen och jag hoppas att vi ska kunna hitta bra lösningar även om det förmodligen kommer finnas mycket barnsjukdomar i början när man har helt ny anläggning.

Bor i Skåne. Och jo på 7-8 år har det förändrats enormt! Förr om åren var det inte ovanligt att folk kom i sin gamla Kylingekärra, ihoplånade kläder och hoppsadel. Åker man till en lokal tävling idag ser man B-körkortslastbilar, dyra transporter, fina gångartshästar, blingad märkesutrustning (gärna Pikeur från topp till tå) osv. Visst finns det "vanligt folk" och "vanliga hästar" också men det det blir mer och mer lyxigt. Jag kan sakna det som du beskriver, att man rider på det man har och det inte är så märkvärdigt men numera ser det inte ut så här nere i Skåne. Numera känns det som att alla satsar och har råd att satsa, sen att många ändå inte kommer förbi lokal nivå är ju en annan sak.

Bor i Skåne. Och jo på 7-8 år har det förändrats enormt! Förr om åren var det inte ovanligt att folk kom i sin gamla Kylingekärra, ihoplånade kläder och hoppsadel. Åker man till en lokal tävling idag ser man B-körkortslastbilar, dyra transporter, fina gångartshästar, blingad märkesutrustning (gärna Pikeur från topp till tå) osv. Visst finns det "vanligt folk" och "vanliga hästar" också men det det blir mer och mer lyxigt. Jag kan sakna det som du beskriver, att man rider på det man har och det inte är så märkvärdigt men numera ser det inte ut så här nere i Skåne. Numera känns det som att alla satsar och har råd att satsa, sen att många ändå inte kommer förbi lokal nivå är ju en annan sak.

Känner också igen mig i det tyvärr :( Inte som i hoppningen, där upplever jag att det på lokal/regional nivå är väldigt "blandat", och man kommer med det man har liksom. Klart att folk har fina grejer på tävling, men det är inte så fixerat vid det som jag upplever att dressyren är. På de flesta hopptävlingar har inte alla superflashiga hästar med enormt scoop bara för att hoppa typ 80 cm :angel:

:(@Maoam men blandar du inte högt och lågt nu utifrån dig själv och gentemot vad du tydliggjorde din tråd från början handlade om ? :confused:

Och du kommenterat till andra att starta nån ny tråd om form osv ? :confused:

Fortfarande så "krisen" du utifrån trådstarten läst i Ridsport, handlar ju som sagt om vad SVRF flaggat utifrån sin ståndpunkt .

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 369
Senast: Jeps
·
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om... 2
Svar
23
· Visningar
6 171
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 808
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Mellanpudel
  • Blåsljud på hjärtat