Nu kan jag bara tala för "mina avkrokar" och dessutom bara för storhäst. Men iaf.
Problemet iaf här, som jag ser det, är att det knappt arrangeras några (riktigt) lätta klasser. Lokal dressyr för storhäst härikring är LB:3 + LA:3 alt. LB:3 + LA:4. LB:2 finns absolut, men är inte lika vanliga som LB:3. LB:1 är ovanligt, och förekommer på kanske på 1 tävling/månad eller knappt det. LC (oberoende av 1 eller 2) är en ren lögn att hitta. Vill inte svära för säkert nu, men tror vi pratar kring 5-7 LC klasser sammanlagt i år i mina krokar.
Och har man då, som jag, en häst som gör sig bäst på kortbana, samtidigt som man kanske ändå vill göra 2-3 starter/månad (läs: 1 start/dag x 2-3 dagar/månad), så blir man smått uppgiven och frustrerad. LB:2an kommer vi ändå någorlunda överrens i. Vi har ridit den en gång på tävling, samt lite hemma, och den funkar ändå okej men inte mer. LB:3 är dock bara
Hur mycket vi än försöker blir det bara total pannkaka. Det är svänga hit, vända dit, och så tillbaka igen, till förbannelse.
Mitt favoritprogram all time, som jag trivts super med nästan helt oberoende av vilken häst jag suttit på (fast hästarna kan ha varit jätteolika till sättet!) är LC:2 2008 års version. Ett ganska "tekniskt" program där det händer mycket, men samtidigt en lagom nivå som passar hästar av många typer.
Och bara för att förtydliga: "Mina avkrokar" = Ungefär 2/3 av ett län/distrikt och 1/2 av grannlänet/distriktet.