Dressyrhingst till Arabsto

NothingsOver

Trådstartare
Hej alla!
Jag har en fullblodsarab av sportig typ, kompakt, kort men ändå nätt, försiktig och riktigt känslig!!

Hon är en maxad D-ponny, skulle vilja ha en hingst som inte är för stor så de kan bli komplikationer men ändå så stor så jag kan få upp ett föl till gärna runt 160 iallafall!

Vill ha en hingst med luftigt steg och gott lynne, gärna fux men färg spelar ingen roll.

Mitt arabsto är jätte fin, rör sig lätt och har ett lynne som är en "Once In A Lifetime"-häst MEN jag vill ha en häst som är större och som inte har allt för nätt kropp, alltså en lite stabilare och större häst. Skulle göra vad som helst för att få samma fina lynne på en avkomma!

Några tips? :)
 
Titta på Lambourgini 1028. Han ger avkommor som ofta är åt det mindre hållet med luft i steget. Jag har fött upp två om är okomplicerade och lättlärda, undan ett sto som inte är okomplicerad. Hans avkommor får ofta mycket vita tecken och många är fuxar.
 
Hej alla!
Jag har en fullblodsarab av sportig typ, kompakt, kort men ändå nätt, försiktig och riktigt känslig!!

Hon är en maxad D-ponny, skulle vilja ha en hingst som inte är för stor så de kan bli komplikationer men ändå så stor så jag kan få upp ett föl till gärna runt 160 iallafall!

Vill ha en hingst med luftigt steg och gott lynne, gärna fux men färg spelar ingen roll.

Mitt arabsto är jätte fin, rör sig lätt och har ett lynne som är en "Once In A Lifetime"-häst MEN jag vill ha en häst som är större och som inte har allt för nätt kropp, alltså en lite stabilare och större häst. Skulle göra vad som helst för att få samma fina lynne på en avkomma!

Några tips? :)


Jag vet en som gjort 2 avkommor med Dalwhinnie efter sin arab: http://www.blup.se/sv-SE/horses/220714-sulana-ox

Det har vad jag förstått blivit mycket trevliga avkommor!
 
Jag skulle vilja föreslå att om målet är att avkomman ska bli lite mer än en decimeter större än stoet och ha lite mer massa att du byter sto eller köper en häst uppfyller kraven. För du kommer troligen inte att få den avkomman från ett så litet sto. Speciellt inte med en hingst som Lambourghini som då ofta själv lämnar smått, där får du troligast en häst som ligger mellan 150 - 155.
Det forskning på hur storleken blir på avkommor och det är visat att stoets egen storlek har störst betydelse för storleken på avkomman. Stora ston som betäcks med små hingstar får större avkommor en små ston som betäcks med stora hingstar.

Men om storleken inte är det viktiga och du är beredd på vad du ska göra om avkomman skulle bli i samma storlek som stoet, så har du fått mycket bra råd om vilka hingstar som passar.
 
Jag har inga hingsttips, men vad gäller storleken så håller jag med om att är den viktig för dig så fundera en gång till på att kanske köpa färdig individ istället för att betäcka. Eller åtminstone fundera på hur du känner om du får en liten. Hur stora/små är hennes släktingar bakåt i stamtavlan?

Storlek är ett lotteri. Det finns ston som alltid ger stort, oavsett. Känt ett sånt (och hade en uppfödning efter henne), ett arabsto faktiskt. Fem avkommor, alla som blev vuxna (en dog som föl) blev 155+. Stoet var 147, fanns inget stort bakom, och betäcktes med hingstar mellan 140 - 150, som inte var kända för att lämna stort (arabhingstar). När hon betäcktes med 160 hingst blev avkomma lika stor som de andra. Dvs hon gav helt enkelt stort, punkt.

Och omvänt har jag sett jättefina halvblod, med normal stam och föräldrar på 165+ och som stannade under ponnymått.

Extra tydligt blir det där ju med helsyskon, där det kan skilja 15 cm i mankhöjd.

Så just storlek är lotteri, även om man ju kan öka "vintschansen" med en hingst med högt BLUP-index för mankhöjd t ex.
 
Tack föt alla svar!! :love:

Massa är nog viktigare än storlek, dock hoppas jag åtminstone på 155 cm. Vill bevara detta sto och hennes gener, därav vill jag ha en avkomma. Men vet att de är svårt jag vet!

Om jag uppfattat hennes stam rätt så är där många små, men av sportmodellen. Hon har haft ett föl, dock med en Bponnyhingst. Fölet verkar ha tagit efter mycke från henne, men storleksmässigt kan man nog inte veta. Hon var stor C / liten Dponny då hon fick fölet dessutom. Vet också att fölet anpassar sig efter moderns kropp mer än vad man tror, men om man då har en stor hingst (ej för stor) så borde *förhoppningsvis* ett föl bli häst och inte D-ponny iaf kan man tycka... Mitt sto är ca 148 dock ej slutmätt.

De viktigaste är dock för de första: lynnet hingsten lämnar, andra: är massa och luftigt steg, tredje: färg och fjärde: storlek, typ :D
 
Nån som har nått att säga om någon klassisk hingst som Briar (170 cm), Don Primero (161 cm) eller annan..? :bow:

Lynne på dem/avkommor?
 
Nån som har nått att säga om någon klassisk hingst som Briar (170 cm), Don Primero (161 cm) eller annan..? :bow:

Lynne på dem/avkommor?

Briar är känd för att lämna självsäkrare hästar som ofta är ganska omogna i unga år. Lämnar stort, ganska biffigt och jag skulle endast använda honom på ett långlinjerat sto som inte har för gracila ben.

Don Primero är död och mig veterligen finns det ingen semin att få från honom längre?

De Noir finns endast på fryst, jag skulle inte ge mig på det om det är stoets första föl. Dalwhinnie hade en del problem med förra året om seminen tvingats åka långt, så bor man norröver skulle jag se till att ha ett andrahandsval redo ifall det krånglar.

Johnson kanske? Lite massa, storlek och avkommorna brukar vara känsliga men ändå med en inre mental stabilitet.
 
Don Primero är död, men han finns kanske på fryst? Han gav oftast små, lågställda hästar med väldigt bra gång.

Briar kan ge hästar med besvärligt lynne.
 
Don Primero är död, men han finns kanske på fryst? Han gav oftast små, lågställda hästar med väldigt bra gång.

Nån av hans avkommor som är lik honom? Lågställda med bra gång låter passande...

Blir hennes andra föl, men bor i Umeå, så har ingen aning om färsk, fryst eller naturlig betäckning är bäst!? (Inte ens tänkt på detta...)
 
Min avatarbild är mitt sto i sommras, oinriden och nyavvänjd från föl. Kroppen har förändrats avsevärt nu men ett humm iaf ;)
 
Blir hennes andra föl, men bor i Umeå, så har ingen aning om färsk, fryst eller naturlig betäckning är bäst!? (Inte ens tänkt på detta...)

Färskt ger störst valmöjlighet. För att hitta någon på naturlig betäckning måste du åka långt, den enda jag kan komma på som har löst licens i år står i Hultsfred.

Alla stationer hanterar inte fryst.

Man får tyvärr ingen uppfattning om hur en häst ser ut på en bild tagen snett framifrån.
 
Nån som har nått att säga om någon klassisk hingst som Briar (170 cm), Don Primero (161 cm) eller annan..? :bow:

Lynne på dem/avkommor?

Har träffat o ridit en del briaravkommor och samtliga har varit stora, ca 175 närmare, rätt grova och dessutom lynniga eller smått skarpa om man vill kalla det så.
 
Johnson är grov, kroppen skulle passa mitt sto! men kan 172 bli för stort?

Johnson har över lag lämnat mindre avkommor än vad Briar har gjort. De flesta med storhästar till mödrar brukar vara 165-170 cm, vilket är rätt normalt om man tänker att de flesta ston också då varit 163-170 cm.

Men om du bor i Umeå skulle jag nog ta en svenskstationerad hingst, det blir så himla knöligt med allting om man skall ha importsperma. Luxus är inget dåligt tips, Zuidenwind kanske även skulle kunna vara något. Mycket gott har sagts om de avkommornas temperament och ridbarhet. Han är själv 166 cm och brukar ge avkommor under 170 cm med en del variation beroende på mödernet på stoet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 078
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 548
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 291
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp