traceys
Trådstartare
Det var ju en intressant diskussion tyckte många så jag provar en tråd här istället för hästvård. Det gäller ju dressyrhästar då särskilt förstås.
Citerar ett inlägg av Saigon i slutet av den tråden:
Ja DÅ är jag helt med. Det tror jag också. Det är inflation i msv-ekipage runt oss i Stockhom, i alla fall, och har de som rider msv-klasserna verkligen nått dit som de borde utvecklingsmässigt? Är det verkligen samling hästarna rids i, utifrån kraven på vad det innebär? Jag tycker det är väldigt si och så med det när man ser en del ekipage både irl och på filmer bla här. Så jag håller verkligen med dej där. Har ryttarna klart för sej kraven på hästarna när de går upp och har bråttom som du säger?
Det fanns ju en diskussion om unghästar och msv tex. Men jag tänker även på alla andra msv-ekipage som slåss om platserna på alla tävlingar.
Citerar ett inlägg av Saigon i slutet av den tråden:
KL
Förtydligar mitt tidigare inlägg.
Jag tror att den största skaderisken föreligger när ekipage börjar närma sig/ligger på MSV-nivå. Det är då felaktig ridning får störst effekt. Spänning istället för samling, tramp innan hästen är redo, byten och arbetspiruetter i obalans osv. Många får så väldigt bråttom när det är dags att kliva upp ett steg. När kraven på samling, skolor, form etc. ökar så ökar också kraven på ryttaren dels vad det gäller träningsupplägg och dels vad det gäller korrekt ridning.
Och det är min uppfattning att man inte klarar sig igenom tröskeln på MSV-nivå och upp i svårklass om man inte har en korrekt ridning och ett bra träningsupplägg (i vart fall blir man inte långvarig då).
Ja DÅ är jag helt med. Det tror jag också. Det är inflation i msv-ekipage runt oss i Stockhom, i alla fall, och har de som rider msv-klasserna verkligen nått dit som de borde utvecklingsmässigt? Är det verkligen samling hästarna rids i, utifrån kraven på vad det innebär? Jag tycker det är väldigt si och så med det när man ser en del ekipage både irl och på filmer bla här. Så jag håller verkligen med dej där. Har ryttarna klart för sej kraven på hästarna när de går upp och har bråttom som du säger?
Det fanns ju en diskussion om unghästar och msv tex. Men jag tänker även på alla andra msv-ekipage som slåss om platserna på alla tävlingar.