Dressyrhästar med fulllbod i?

QuickStar

Trådstartare
Frågar Er dressyr ryttare vad ni tycker direkt istället för att spekulera hej vilt själv :angel:

Är dressyr ryttare intresserade av dressyr hästar med högt fullblods inslag?
Säg 50% ??

Är det en häst ni skulle titta på som köpare?

Övriga tankar?

Sv: Dressyrhästar med fulllbod i?

Personligen hade jag gärna kommit och tittat, jag föredrar lätta, kvicka hästar framför de tyngre halvbloden. Men det beror jättemycket på individen. Mycket det sa va? :p

min dressyrhäst är 50 %fullblod men man skulle kunna tro att han hade minst 75% fullblod i sig!
Jag tycker fullblod har många bra egenskaper som man vill ha i dressyr, snabbtänkt, energisk, kvick osv osv..:)

Jag räknar mig sjäv som dressyrryttare ochjag har en häst med 75% fullblod. så ja- jag skulle vara intresserad.

Skulle absolut vara intresserad!

Har fullblod själv (rider dressyr) och det är stor skillnad på henne och mitt halvblod.

Nu är hon dräktig med First Wish (mitt fullblod alltså) så jag hoppas på en mix av det bästa från båda raserna. Vill komma åt lättheten, smartheten och samarbetsviljan fullbloden har och förbättra gångarterna med halvblod.

Håll tummarna för en kanonfölis! ;)

Som alltid är det ju en fråga om rätt eller fel fullblod i halvblodsaveln.:angel:
Jag gillar mkt fullblod alla mina har stor fullblodsandel och nya avelsstoet är rent fullblod och hennes tidigare avkommor ser mkt trevliga ut.
Jag sålde årets föl som hade över 60% fullblod till en tävlingsryttare visserligen hoppstammad men han rörde sig mkt bra.

Jag förmodar att du menar xx? Det skulle jag kunna tänka mej, men dock inte ox.

Immer

Jag är dressyrryttare med en häst som är 50% fullblod och hoppstammad. Föll för henne just för hennes lätta, eleganta typ. Har ett rent fullbold också men den rider min syster mest på just nu och hon rider bara dressyr hon med. Detta fullblod har gått på banan och har galoppstam. Numera vill nog de flesta ha lite fullbold i sina hästar, ingen vill rida stora, tröga hästar med slöa bakben och då är det ofta bra med lite fullblod i.

min har fullblodspappa och även fullblod på mammans sida. tror han är typ 70% fullblod eller däromkring.

OK! Låter ju positivt!

Stoet (rent xx inte ox) har rätt sorts xx i ådrorna med mycket dressyrgener, dessutom har hon riktigt bra gång och ridbarhet så jag tror att hon skulle kunna ge nåt riktigt bra med rätt halvblodspappa. Men man ska ju våga lägga på dressyr på henne också.

Det är det jag är lite tveksam till, alla vill ha men ingen vågar så det var därför jag tänkte jag skulle fråga er vad ni tyckte!
Jag är själv inte dressyr intresserad utan avkomman skulle säljas i så fall och då vill man ju ha nåt som nån kan tänkas köpa!
Det vore kul att ha en dressyravkomma undan stoet också eftersom hon har kvalitéer värda att föra vidare inom grenen.

Tack för Era svar!
Ni har varit en stor hjälp!

så länge du väljer en bra hingst så tror jag inte det är något problem. :)

Ja om det var en bra häst! Kanske lite lite för min del med bara 50% fullblod:rofl:

det är ju så att man kan ju inte säga om det är rätt eller fel med fullblod i eller att man bara ska ha rena halvblod. jag hade en häst som var ren halvblod, han hade tryck i bakbenen och var smäcker och fin och framför allt mycket motor, så där behövdes det inte något fullblod, du måste ju se lite till vad det är för sto du har.
men jag säger heller inte att det är något fel på fullblod, men det kan också gå himla fel när man blandar i fullblod.
och sen är det ju så också, som köpare vill man ha en bra häst, vare sig det är fullblod eller inte, som köpare ser man ju mer på individen.

elin

Jag hade helt klart tittat på den, då jag tycker att man inte skall vara för snabb att dra slutsatser innan man sett hästen live. Oavsett ras.

Jag skulle inte tveka kan bli trevligt med fullblods inslag.
Jag har själv haft en kille som är 50 % fullblod.(angloarab där mamman är fullblod).
Han var väldigt trevlig och reds både i dressyr, hoppning och fälttävlan. Nu mera går han hemma hos oss som glad pensionär.

Det hade varit väldigt intressant tycker jag! Jag hade gärna haft tex PRE/fullblod, men skulle inte tveka att titta på ett halvblod/fullblod (xx). Tycker det brukar vara trevliga korsningar och jag är ganska förtjust i rena fullblod också.

Arab hade jag dock INTE velat ha haft i stammen på min häst.
Dom renrasiga tycker jag är ruskigt fula, och jag har svårt för exteriören också för den delen.

Blir nog jättebra :). Min har mer än 60% fullblod i sig... syns på modellen och arbetsviljan.

Absolut! Jag har ett rent fullblod o han är jättetrevlig! Han är vaken och lättlärd, stor men ändå lätt i sina rörelser, och jättesnäll :)

Jag skulle titta på en häst om den hade rätt pris och var intressant i övrigt oavsett ras (nästan, skulle inte köpa en nordis eller liknande att rida på :p).

Min häst har ungefär 50% fullblod i sig. Hon är inte särskilt smäcker men har stoora bogblad, hög och lång manke, djup bröstkorg. Hon kan bli riktigt kocko i huvudet ibland om det är tävling till exempel, alltså mycket mycket musik, hästar och stim och stoj.

Hon är väldigt arbetsvillig, om det nu är ett typiskt drag för fullblod? (såg att någon hade skrivit något om det)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 822
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar