Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

Jag tror också att vi till stor del är överens, men en av mina poänger är att arbete under ryttare alltid belastar vissa muskler. Rids hästen dagligen får dessa muskler inte en chans att återhämta och bygga upp sig. Jag håller därför fortfarande på en-två vilodagar (i hagen eller småpyssel mer för hjärna än kropp) i veckan på en "normalarbetande" häst, eftersom variationen har sina gränser vid ridning. Hästen kan liksom inte göra sit-ups ena dagen och armhävningar nästa. Och mentalt kan det vara skönt att få vara ifred någon gång, smälta saker och ting.

Har hästen byggts upp från början, från unghäståren och efter varje konvalecens med först kort-korta pass, sedan succesivt mer ansträngande varvat med vilodagar och ridfria dagar har man en bra muskelmassa som tål den dagliga ridningen. Varannandags rida en häst som konditions- och styrkemässigt ligger på den nivå man önskar är ju inte nödvändigt. Men omväxlande arbete är ju fortfarande viktigt, och även den vuxna, starka hästen kan må bra av en vilodag i veckan, särskilt efter ett tuffare pass.

Så taggad som du var i somras så undrar jag om du kom till start i FT?:D Såg du skillnad efter din nya träning eller bara via ridkänslan?

Så taggad som du var i somras så undrar jag om du kom till start i FT?:D Såg du skillnad efter din nya träning eller bara via ridkänslan?

Vad är det frågan om? Tror att det är annonsspalten som stör.
Skrållans inlägg kom inte heller med på en gång.
Har problem med uppkopplingen ofta.
Menar inte att vara tjatig.

Skrållan! man kan longera, tömköra eller löshoppa.
T o m leda hästen.
Mina vilar en dag/v. o skrittas en.

Senast ändrad:

Har hästen byggts upp från början, från unghäståren och efter varje konvalecens med först kort-korta pass, sedan succesivt mer ansträngande varvat med vilodagar och ridfria dagar har man en bra muskelmassa som tål den dagliga ridningen. Varannandags rida en häst som konditions- och styrkemässigt ligger på den nivå man önskar är ju inte nödvändigt. Men omväxlande arbete är ju fortfarande viktigt, och även den vuxna, starka hästen kan må bra av en vilodag i veckan, särskilt efter ett tuffare pass.

Håller med om en vilodag och har det också, men inte efter ett tuffare pass.

Då ska hästen ha lätt arbete en dag och därefter vila. Tex skritta ut
(om vi nu pratar om riktigt hårt arbete) o ev jogga lite.
Efter normalhårt pass ett lättare dressyrpass eller en rätt kravlös skogspromenad. Fast inte helt kravlös.

Vilan kommer efter det.

Senast ändrad av en moderator:

Efter normalhårt pass ett lättare dressyrpass eller en rätt kravlös skogspromenad. Fast inte helt kravlös.

Vilan kommer efter det.
Just!
Likadant med oss. Man bör göra ett lättare pass om man nu är lite stel efter en hård träningsinsats.
Men allteftersom man är bättre tränad så får man inte samma träningsvärk. det är därför som det är så jobbigt att komma igång.

Hmm, försöker komma ihåg hur det kändes att vara vältränad.
Tänker på att det nog var så, att då man är vältränad så tål man väldigt mycket träning utan att få träningsvärk...
Och så har jag en annan fundering; katter o en del andra djur tränar aldrig, och ändå kan de ge järnet. Har de träningsvärk, eller har de en annan sorts försörjning av ämnen till sina muskler som gör att den här förmågan till explosivitet inte kostar lika mycket?
I så fall borde det gälla även för flyktdjur?
Dessutom har jag läst på flera ställen att hästar som flyr, oftast kutar ca 400 meter, för att sedan kolla läget. Är detta en sträcka som kan räknas som riktmärke för träning i intervall?
Lösa funderingar bara, men finns det ngn med mer kunskap?

Jag tror också att vi till stor del är överens, men en av mina poänger är att arbete under ryttare alltid belastar vissa muskler. Rids hästen dagligen får dessa muskler inte en chans att återhämta och bygga upp sig. Jag håller därför fortfarande på en-två vilodagar (i hagen eller småpyssel mer för hjärna än kropp) i veckan på en "normalarbetande" häst, eftersom variationen har sina gränser vid ridning. Hästen kan liksom inte göra sit-ups ena dagen och armhävningar nästa. Och mentalt kan det vara skönt att få vara ifred någon gång, smälta saker och ting.

Jag håller med dig! Absolut inte 7 dagars ridning! Med tillägget som Axel och Flashlight skriver - att dagen efter ett hårdare pass är det inte total vila som är det optimala, utan tex ett skrittpass i tex. lite mjukt kuperad terräng. uppför och nedför - mjukgör trötta muskler.....

Vad är det frågan om? Tror att det är annonsspalten som stör.
Skrållans inlägg kom inte heller med på en gång.
Har problem med uppkopplingen ofta.
Menar inte att vara tjatig.

Skrållan! man kan longera, tömköra eller löshoppa.
T o m leda hästen.
Mina vilar en dag/v. o skrittas en.

det var ett j-la tjat på dig :rofl:

skojar bara.
Jo, jag var taggad som tusan! Men mest resultat såg jag i min egen ridning och mentala koncentration/motivation.
Hästen är redan i bra kondition och väl musklad.... fast det jag lärde mig där var att jag redan HAR en bra variation på arbetet.variationen är ju det jag alltid varit väldigt noga med. I fråga om explosiv expansion av kondition/muskler så har jag bara märkt lite att hästen är starkare i bakpartiet nu... så jag har taggat ner lite och rider mycket som vi just diskuterar här i tråden - att jag är noga med att skritta ut och isolera övningar litegrann. Jag tränar inte kondition på hästen nu, för den har han sen länge. Jobbar mera på att rida koncentrerat och avvägt när jag rider - vare sig det är ett skrittpass eller ett pass ute i skog och mark där han ska svara mjukt i övergångar och bära sig... eller ett pass inomhus/på ridbanan....

en annan fundering; katter o en del andra djur tränar aldrig, och ändå kan de ge järnet.
Det har jag stor erfarenhet av. Mina katter- i synnerhet älsklingen- följer med till hagen( en bra bit) o blir kvar där, så att jag måste gå en gång till o hämta dem.
De kan sällan hålla jämn fart, utan drar järnet o upp i ngt träd o sen pladask på sidan för att vila.
De kan ju bara svettas via mun o tassar som hundarna.
På sommaren är det stor risk att de blir överhettade.

Älskingen följer ibland även med på ridturer, men stannar o jagar sork efter en bit o följer sen med hem.

Är djurälskare!
fick inte ha några djur alls när jag växte upp- har desto fler nu:love:

Tyvärr måste jag nog åka in i morgon o avliva gammelkatten. 18½ år.

Jag trodde det var 40 meter

Angående katterna så tror jag att det är som med våra barn - de tränar från början för de har en massa spring i benen.

Men efetrsom katter inte behöver gå i skolan, eller sitta vid datorn, så behåller de sin kondis styrka och spänst.

.

Ett exempel är diskussionerna om ridhästgalopp inne på galoppforumet där jag blir som olyckskorpen som varnar och kanske ses som tråkig.

Jag är rädd att en massa ridhästfolk tror att deras hästar är i superkondis o vältränade, och ger sig ut i full fart på den tunga och slitande banan och inte fattar vad det kostar på hästarna.:crazy:

Dels är nog hopp o ftryttare intresserade och deras hästar är väl vältränade men sen kategorin ryttare som tycker det verkar häftigt att "rida järnet" :crazy: :cry:

Så det är viktigt med diskussioner som denna om vad som är bra fär hästarna o inte.

Absolut!! Vad många glömmer bort som skall börja tävla fälttävlan med sin hopphäst (vilket är det vanligaste) är att den har ingen kondition alls om man jämför med en riktig ft häst. (eller en löphäst) En riktig ft häst har ju byggt upp sig säsong efter säsong efter säsong, alltså dom har ju gått som 5-åringar, som 6 åringar, som 7 åringar osv osv med olika tempon och banlängder ju högre upp i klasserna dom kommer. Som min , han har ju gått ft sedan han var 5 år, han har ju en sådan supergrundkonditon i botten som inte ens går att jämföra med en 9 årig hopphäst som skall börja gå ft. Han är ju 14 år nu och jag behöver inte slita så mkt på honom nu när det gäller att träna kondition, visserligen är han en riktig lågpulsare så det har ju aldrig varit våran svaga sida heller men nu räcker det med ett par tävlingar i början av året som galoppjobb och sedan tävlar jag bara och rider rätt normalt däremellan.

Andra hoppisar som ser oss tycker ju då att det kanske inte är så krävande konditonsmässigt för dom fattar ju inte det där med alla uppbyggnadsåren konditonsmässigt som vi redan har passerat för längesedan. :smirk:

Vilan kommer efter det.

Jag håller med, vi brukar ju ha hopprovet dagen efter den tuffaste delen terrängen så då gäller det oxå att veta hur hästen brukar må. Jag brukar jogga dagen efter om jag råkat rida en endagarsft och sedan vila dagen efter det. Skillnad om vi har varit ute och tävlat i Europa för då reser dom hela dagen efter. Men skaket från lastbilen håller igång dom ;)

Såg på Tv om en norsk galopptränare? i Sverige som blev så possitivt överaskad av lastbilsskakets effekt på en senskada, att han gjort ett massagegolv som vibrerar lika osm flaket

Flash var det en galoppis???

Såg på Tv om en norsk galopptränare? i Sverige som blev så possitivt överaskad av lastbilsskakets effekt på en senskada, att han gjort ett massagegolv som vibrerar lika osm flaket

Jo jag vet, Pia Höijom galopptränare som har stall ett par hundra meter ifrån mig har en sådan massagematta. Har stått på den själv, fan tänderna skakar sönder och samman :)

Vet ej, har inte sett, tyvärr. Hinner aldrig se på TV:crazy:
Men jag ska genast föreslå att det införskaffas i stallet:D

Hon skakade ju hem på lastbil efter sina löp var väl därför hon mådde så bra då:idea:

när jag frågade en vet. om en galla, sa han just att om de åker långt blir de rena i benen.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 390
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur