Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

Har ofta läst här att hästarna o vi behöver 48 h återhämtning, men det är om musklerna verkligen har ansträngts inte av ett normalt arbetspass.

Det är inte så att man kör på samma träning dag efter dag- nötning.
Musklerna blir oxå starkare om man inte bara bryter ner dem.

tycker ofta att just dressyrryttare kör en ensidig sorts träning.
När tjälen sätter in är det slut med DET gymmet o man får hoppas på några dm snö som ger en annan muskelträning.

Har faktiskt blivit rek. att hoppa studs- för att hästens ska träna att bli kvick o behöva dra upp sina ben ibland.

Exakt. Musklerna behöver återhämtning, men återhämtningen kan ges utan att hästen för den skull vilar. Det viktigaste är att inte repetera samma typ av ansträngning i för täta intervaller. Om jag rider ett träningspass på bana ena dagen så kan jag rida ut den andra. På så sätt varieras hästens ansträngning och den får också möjlighet att gå på olika underlag.

Är det inte så, också, att för att bygga muskler så måste man bryta ned dem...
Alltså, muskler växer väl till, då de fått små bristningar, av ansträngningen man utsatt dem för. Så, det är klart att man i träningspassen både bryter ned men också upp. Inte så komplicerat som det låter.
Men, eftersom man orsakat små bristningar i muskelfibrerna, så måste de få tid att "läka" = att växa och bli starkare.
Och för att bygga så krävs det proteiner o en del annat tex E-vitaminer, men också ett visst mått av vila.
Kan man dessutom öka blodgenomströmningen genom tex massage, så går det fortare för muskeln att återhämta sig och växa till.
Om man inte tillåter denna återhämtning så bryts muskeln ned, eller den orkar inte arbeta och då använder man andra saker för att bära skjuta lyfta etc, och då får man skador på ligament, skellett osv.
Att variera träningen borde då gå till så, att man verkligen ser till att träna OLIKA muskelgrupper varannan dag tex...
Rätta mig gärna, men detta är min kunskap just nu

Senast ändrad:

Jag har jö en konvalicent så jag tänker mycket på återhämtning av muskelaturen.
Om jag ej har fel behöver den 24 - 48 timmar för återhämtning och får den ej det kan träningen bryta ner muskelaturen istället = överträning :confused: Har jag fel :(

Eftre ett normalt pass så beöver muskeln 48 timmar på sig att återhämta sig så du har rätt.

Sedan kan man ju komma runt det genom att variera arbetet.
Problemet med häst är att allt blir till viss del styrketräning så länge ryttaren sitter på och ngn form krävs.

Efter hårda tuffa pass ( man skulel ju int eklättra om det inte var hårt - tufft - effektivt)
Så kan man ju skritta ut på lång tygel eller lite enklare tömkörning sk Aerob träning för att transportera bort de extra slaggprodukter som backträning ger.

Senast ändrad:

Är det inte så, också, att för att bygga muskler så måste man bryta ned dem...
Alltså, muskler växer väl till, då de fått små bristningar, av ansträngningen man utsatt dem för. Så, det är klart att man i träningspassen både bryter ned men också upp. Inte så komplicerat som det låter.
Men, eftersom man orsakat små bristningar i muskelfibrerna, så måste de få tid att "läka" = att växa och bli starkare.
Och för att bygga så krävs det proteiner o en del annat tex E-vitaminer, men också ett visst mått av vila.
Kan man dessutom öka blodgenomströmningen genom tex massage, så går det fortare för muskeln att återhämta sig och växa till.
Om man inte tillåter denna återhämtning så bryts muskeln ned, eller den orkar inte arbeta och då använder man andra saker för att bära skjuta lyfta etc, och då får man skador på ligament, skellett osv.
Att variera träningen borde då gå till så, att man verkligen ser till att träna OLIKA muskelgrupper varannan dag tex...
Rätta mig gärna, men detta är min kunskap just nu

Just precis :)

Arbetet bryter ned - vilan bygger muskler :)

(Jag antar att du vet att det som gör ont i träningsvärk - är just reparationsprocessen)

Ju hårdare arbete - ju mer vila behövs proportionerligt.

Om backen är brant så blir det ju som för människor att gå i trappor / trappmaskin...med vikter

Senast ändrad:

Jag minns med viss fasa en tränare vi hade då jag var ung - han tyckte att ont ska med ont fördrivas... Så vi fick kuta upp för slalombacken; med en medspelare på ryggen.
Så lär man sig hur träningsvärk känns. (Kan vara beroendeframkallande.)
Apropå att klättra i backar, så föreslår jag att alla som tänker sig göra detta även tar några pass och springer med sin häst uppför!
Hur lång tid tar det att bli av med den värken, och vad känns bra att göra dagen efter?

Hur gör man för att kunna "hoppa studs"?

Jag minns med viss fasa en tränare vi hade då jag var ung - han tyckte att ont ska med ont fördrivas... Så vi fick kuta upp för slalombacken; med en medspelare på ryggen.
Så lär man sig hur träningsvärk känns. (Kan vara beroendeframkallande.)
Apropå att klättra i backar, så föreslår jag att alla som tänker sig göra detta även tar några pass och springer med sin häst uppför!
Hur lång tid tar det att bli av med den värken, och vad känns bra att göra dagen efter?

Hur gör man för att kunna "hoppa studs"?

Ha ha hästen är i betydligt bättre kondition än jag, man kan inte kräva samma av en ung elitidrottskvinna och en gammal kärring!:p

Gissa vem som är vem:D :o

Att hoppa studs är att ställa upp ett antal hinder oftast kryss längs en linje på ett avstånd så att hästen inte tar något språng mellan utan bara landar och hoppar igen.
Hur långt man har mellan beror på hästens storlek och galoppsprång bla. Jag kan ha (stor häst inte jättestor, dock stor galopp) 3-3.5 m ungefär. (ett språngs längd ungefär) Man brukar sen på slutet ha 1-2 språng mellan och sist ett riktigt hinder tex en oxer.

Man måste lära hästen succesivt om den inte är van. När det vet vad de ska göra brukar de älska det.

I början lägger man till ett hinder i taget, tex varannat.

Det jobbigaste är att släpa fram alltihop, man bör vara fler och helst ha en tränare.
Ja kort förklaring i alla fall. :D

OK (råkade skriva ÖK först, men det var ju fel), jag tror jag förstår.

Det låter kul, men som du säger ett jädrans släpande, så jag väntar nog några veckor tills jag får hem min madame igen, så kan grejerna få vara framme i ngt hörn ngnstans... Kanske prova att hoppa själv först:o
Tack för klargörandet.

jag tycker du har en sund inställning.
:bow: :bow: :bow:

Egentligen borde man utsätta sig själv för allt som man funderar att utsätta hästen för. Kanske är det lättare för fd. idrottare att ha förståelse för det arbete hästen faktiskt utför.

Många har den inställningen att det är nyttigt för dem att "ta i"

jojo

Hästen är ju en levande organism precis som vi, håller man sig inte inom det "fysiologiska fönstret" - så går hästen sönder.

jag tycker du har en sund inställning.
:bow: :bow: :bow:

Egentligen borde man utsätta sig själv för allt som man funderar att utsätta hästen för. Kanske är det lättare för fd. idrottare att ha förståelse för det arbete hästen faktiskt utför.
att jämföra en häst med en människa.
Vad jag vet så kan man inte börja snacka om hästkrafter hos människan.
Många har den inställningen att det är nyttigt för dem att "ta i"jojo
Hur ska man annars bygga muskler- promenadridning :confused:
att samla, samla o åter samla på en gammal häst är inte att den ska ta i:confused: har t o m blivit beordrad av vet. docent att klättra efter konvalecsens.
vi som har skapligt unga o friska hästar o inte överanstränger hästarna.
Efter simning är det mest skonsamt att klättra.

Hästen är ju en levande organism precis som vi, håller man sig inte inom det "fysiologiska fönstret" - så går hästen sönder.
varför så negativ till klättring. Det är en fin hjälp till muskelträning.

Det är även bra för att hästen höjer sin rygg som den annars bara gör vid stretching- skjuter rygg. Kan förhindra svankryggighet.

Senast ändrad:

Susan;Tack - du har en del att komma med själv...
Mmm, det kan vara svårt att hitta rätt balansgång, vilka man ska lyssna på i såna här frågor, och det känns faktiskt som ett stort stöd att detta forum finns, annars skulle instruktörernas hjärnor o öron vara blankslitna ( 48 tim vila ordineras).
Och det är väldigt svårt att veta hur mycket man ska träna sin häst.

Axel; jag är inte alls negativ till backträning, men jag tar det lite lugnt med den saken, därför att min häst är ganska svag än så länge. Jag förstår också hur mycket mer än vi som hästar orkar, särskilt om de är vältränade...
Men, som i allt annat finns det många positioner på den skalan, hur mkt man ska begära av sin häst, och just nu rör jag mig i en miljö där man tar ut mycket av hästarna runt omkring mig. Det går ju mestadels bra, men ibland kan jag känna att de passerar ngt slags gräns.
Jag tänker också att det kan vara bra att referera till sig själv, för att kunna känna in vad man gör med sin häst. Jag är i alla fall sådan att jag gärna frångår uppritade program och målsättningar om jag tycker att det känns rätt.
Tror att många av oss gillar att vrida o vända på frågeställningar för att komma framåt med hjälp av andras tänkande, tex ditt...

Senast ändrad:

Tror du att elitidrottsmän lägger sig i sänge o vilar 48 h.?

eller sporthästar.
hur ska de kunna tävla ett helt 3-dagarsmeeting o ibland varje vecka?

Tror att många av oss gillar att vrida o vända på frågeställningar för att komma framåt med hjälp av andras tänkande, tex ditt...

Ja det gör jag med:D

Ang träning:
Men det beror ju på vad det är för häst och vilken kondition den är i. Din häst är inte i så bra kondition och musklad fn vad jag förstår och då gör du rätt i att ta det lugnt med träning som den inte är klar för. Helt rätt.

En häst som är i toppkondition för tävling eller öht i bra kondition och musklad har ingen människa en chans att hänga med om den ska få den träning den behöver.

Därmed inte sagt att inte jag också behöver springa i backar:D

Det beror på förutsättningarna som hästen har.
Är den i bra hull o har tillräckligt med muskler för att bära upp ryttaren.
Men om hästen är klen. Hur rör den sig o bär den upp sig i alla gångarter. det sliter ganska bra om den inte är en välbalanserad individ, med dito ryttare.
Hur ligger sadeln efter en tids sjukdom?
Har den fått sekundära spänningar?

Jag vill att hästen ska bära upp mig med sina muskler istället för på skelettet o idkar därför lätt träning o sjukgymnastik eller Gym som är bra för de flesta.

Min egen rygg mår :devil: så mkt bättre sen jag själv börjat träna mage-rygg o ben.:)

Håller med till fullo, har själv varit elitidrottare, med den träning som följer med det. Kan säga, att det var underbart de gånger man fick avstå träning någon dag, eller bara "mjuka" efter match e hårda pass.
Då kunde man ju också se väldigt tydligt att en del är lättränade, medan andra måste jobba mera. Kanske är det så med hästar också, vad vet jag?
Har med min häst jobbat från marken hela sommaren, och började rida försiktigt i september, allt går bra, och jag har tränat en del i backar, men då vid hand. Jag är väl lyckligt lottad som klarar det fysiskt, men man är fan i mig ganska slut efter backträningen...
Nästa steg blir att försöka sig på korta pass i trav o ev tölt, om hon orkar. Många utepass blir det. Hoppas på en glad och hållbar häst!

Har din häst varit skadad?

Är den i dåligt hull/muskulatur? Gammal/ung?
jag var i ridhuset o red en kvart-jättefin.
Den har stått mer eller mindre i 1 o ½ år, men har en hel del muskler o fettdepåer att ta av:angel:
Har bara ridit i skogen eller klättrat.
Ingen tror att han inte har gjort ngt på så länge.
Red lite i aug-Sept.

...Hoppas på en glad och hållbar häst!

Morning alla,

Det allra viktigaste i träningsplaneringen enligt mig, måste vara att lyssna på sin häst o att känna sin häst väl.

Om hästen känner arbetsglädje o är glad, nöjd o lycklig; både inför, under o efter passen, så kan det vara en bra indikator på att träningen är lagom avpassad. :bump:

Blir hästen ovillig, sur, trött, stel så är det tvärtom. :crazy: Är det en ambitiös häst så kanske man måste hålla igen lite för att inte kräva alltför mkt, för fort. Varning också då för skador som kan uppstå på sikt, av för höga krav.

Lagom ansträngning o mkt omväxling för både kropp o sinne, det tror jag på. Ingen militärexercis - bara träning med nöje o glädje. Låt gladhormonerna strömma..! :love:

...eller vad säger ni? :p

/Trötter

Om hästen känner arbetsglädje o är glad, nöjd o lycklig; både inför, under o efter passen, så kan det vara en bra indikator på att träningen är lagom avpassad. :bump:

...eller vad säger ni? :p

Jag säger att jag håller med om att hästen ska känna arbetsglädje.

Hästen ska kännas och även i övrigt uppföra sej som om den är nöjd med sej själv och hela världen:love: Glad!

Visst kan den tjura till och visa humör men i det stora hela ska den ha en glad positiv uppsyn och kännas som om den gärna rör sej framåt och trivs med sej själv.

Är den annorlunda blir jag orolig. Även efter ett hårt träningspass ska den kännas glad och okej.

Att klättra tycker hästar om. Jag vet inte varför, men alla jag har tränat har själva valt vägen till backarna när de har fått välja. Friska hästar gillar att få ta i lite.

Om jag satt och sov på min gamla på en av ridvägarna, så vek han till höger uppför branta klätterbacken i skogen fast vi inte alls var på väg dit.

En parentes: Jag har hört att risken för kissing spines är mindre om hästen tränas med bla klättring. Och en häst som inte vill klättra kan ha detta. Eller så har den ont i bakkärran.

Jag skulle aldrig tvinga en häst som inte vill att klättra.

Men allt ska göras anpassat efter hästen! Jag kan ju inte själv börja träna som Carolina Klüft:crazy: Eller så skulle jag må bra av det.

Tror du att elitidrottsmän lägger sig i sänge o vilar 48 h.?

eller sporthästar.
hur ska de kunna tävla ett helt 3-dagarsmeeting o ibland varje vecka?

jag håller med om det du och LinneaL skriver.
det är stor skillnad på överansträngning och ansträngning.
den normala hobbyhästen behöver INTE 48 timmars vila för att man ridit ett styrke/dressyrträningspass. som ni säger - det räcker att variera arbetet och inte upprepa samma, varken övning eller intensitet. det råder en stor överskattning bland de flesta hobby ryttare i fråga om hur hårt arbete hästen egentligen utför. därav också fetma hos många hästar, dvs de står på foderstater som är anpassade för hästar i normalt till hårt arbete, för ryttaren estimerar att det är det arbete den utför, när i själva verket det mer troligtvis är fråga om lätt till normalt arbete. Många hobby ryttare rider 3-4 dagar i veckan pga att de läst det här med 48 timmars vila (som förresten nu senast redovisades i en artikel i häst magazinet tror jag det var - men som alltså är utförd på elit TRAV hästar = lite skillnad...), och sen undrar hobby ryttarna varför hästarna aldrig bygger muskler eller kommer igång....:confused:

för att hästen ska behöva 48 timmars TOTAL vila från arbete så ska den ha jobbat extremt och sällsamt hårt. Ingen hobby häst kommer upp i den intensiteten.

det som isåfall motiverar vila och pauser hos hobby hästarna är väl snarare isåfall att de rids FEL. dvs de belastas fel, arbetar i fel form osv. så slitaget ökar på dem därigenom, vilket kan motivera vila mer än att det är intensivt hårdjobb de utsätts för.....

Senast ändrad:

jag håller med om det du och LinneaL skriver.
det är stor skillnad på överansträngning och ansträngning.
den normala hobbyhästen behöver INTE 48 timmars vila för att man ridit ett styrke/dressyrträningspass. som ni säger - det räcker att variera arbetet och inte upprepa samma, varken övning eller intensitet. det råder en stor överskattning bland de flesta hobby ryttare i fråga om hur hårt arbete hästen egentligen utför. därav också fetma hos många hästar, dvs de står på foderstater som är anpassade för hästar i normalt till hårt arbete, för ryttaren estimerar att det är det arbete den utför, när i själva verket det mer troligtvis är fråga om lätt till normalt arbete. Många hobby ryttare rider 3-4 dagar i veckan pga att de läst det här med 48 timmars vila (som förresten nu senast redovisades i en artikel i häst magazinet tror jag det var - men som alltså är utförd på elit TRAV hästar = lite skillnad...), och sen undrar hobby ryttarna varför hästarna aldrig bygger muskler eller kommer igång....:confused:

för att hästen ska behöva 48 timmars TOTAL vila från arbete så ska den ha jobbat extremt och sällsamt hårt. Ingen hobby häst kommer upp i den intensiteten.

det som isåfall motiverar vila och pauser hos hobby hästarna är väl snarare isåfall att de rids FEL. dvs de belastas fel, arbetar i fel form osv. så slitaget ökar på dem därigenom, vilket kan motivera vila mer än att det är intensivt hårdjobb de utsätts för.....

:bow: :bow: :bow: Kunde inte hålla med mer:bow:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 391
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka