Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

haha, nu var ju du kul.. :D

Men t nästa säsong kan vi väl va i toppform? di andre tävlar å vi e bare snygga!? :rofl:

Jag förenar nytta med nöje o kör min "soffgympa" framför TV:n.

Får ont i ena knät om jag rider i jockeyläder.
Men att plocka sten i grustaget tog som attan på rumpenstumpen.

Jag begriper inte det här med att rygga hästarna i backar:confused:
Vi kanske har olika begrepp om vad som är backar.
Att rygga i ett sandtag är livsfarligt.

Att sen samla hästen där- varför?
Jag vill få långa fina muskler inte korta o tjocka.

Saigon.- Jag har röjt en väg som går mjukt nerför, så nu klättrar t o m travfolket sina hästar med vagn där. Jobbigt uppför, vila nerför.

Vart har jag varit som missat denna tråden! :D
Jaså Axel du är taggad nu (min liknande tråd: "överkurs allround träning för dressyr häst" försvann ju i kraschen! :D )

Jag håller med, jag fattar inte vart dessa tips att rygga i uppförsbacke kommer ifrån och varför alla alltid fastnar för detta tips. Det är inget tips som är BRA om man inte har 100% koll på formen i varje milimeter. (det är en "graman" grej - samma sak där :crazy: :(

Saigon: intressant ang. nedför. Det ska jag tänka på..... Men det beror väl på lutningen också och underlaget ändå - och ens förmåga att rida i balans? Brukar ju jogga i mjuuuukt sluttande backar nedför och det är en underbar känsla och stärker MASSOR på hästen, när det sker korrekt och den sätter under sig och bara blir sådär taktmässig, rakriktad och fullständigt balanserad. :o

alla: får knäppa nåt kort när jag klättrar pållen nån dag... han är rolig för han är helt sjukt engagerad uppför... klättrar som om han drog ett 1000 ton lass uppför, i även en mjuk backe uppför. tar i som satan. Frustar samtidigt - av den nöjda sorten men samtidigt typ "obs matte - seee och notera hur jag jooooobbar!" :D

Senast ändrad:

du ställde den här frågan i ett tidigare inlägg: "Vad är det som gör att det är bra? Som inte ryggning på slät mark ger?"

Då svarade jag på din fråga att du skulle jämföra med att gå baklänges i en uppförsbacke mot att gå baklänges på slät mark, så skulle du förstå "skillnaden".

Jag är inte för att man ska rygga baklänges i uppförsbackar eftersom jag inte tycker att det känns rätt mot hästen..Men jag måste erkänna att det är en otroligt bra övning just pga. vilken enorm skillnad det är.

du ställde den här frågan i ett tidigare inlägg: "Vad är det som gör att det är bra? Som inte ryggning på slät mark ger?"

Då svarade jag på din fråga att du skulle jämföra med att gå baklänges i en uppförsbacke mot att gå baklänges på slät mark, så skulle du förstå "skillnaden".

Ja och jag sa att jag har två ben inte fyra, går ej att jämföra. Därför är ryggning uppför inte bra för hästen tror jag eftersom den har fyra:idea: Däremot ryggning på plan mark är bra.
Om jag vill springa baklänges uppför av nån anledning går det säkert bra.

Jag är inte för att man ska rygga baklänges i uppförsbackar eftersom jag inte tycker att det känns rätt mot hästen..Men jag måste erkänna att det är en otroligt bra övning just pga. vilken enorm skillnad det är.

Förstår inte vad du skriver här:confused: Hur kan det vara en otroligt bra övning om det inte är rätt mot hästen:confused:

Får ont i ena knät om jag rider i jockeyläder.

Jockeyläder är väl iofs inte heller min melodi. Men att rida i en flatback med korta läder är som "att komma hem".
Underbart!!

Jag rider helt klart bättre när jag kommer upp och kan ta emot ev stötar med knäna, (trots en knäskada) än att vara rädd om ryggen hela tiden.
Det är mer hämmande än man kan ana....:crazy:

därför att den övningen tränar rätt sorts muskler på ett väldigt bra sätt, dvs. de muskler som hästen har när den trampar under sig. Jag har gjort den flera gånger under en viss period, och jag märkte mycket skillnad. Dock var inte hästen så positiv till den eftersom att den är så otroligt jobbig, men desto bättre gick det på dressyrbanan. Idag är han så pass stark att jag känner att vi inte beöver rygga i backar, utan att vanlig klättring räcker gott och väl.

Det kanske funkar på en ponny som är både lägre o lättare.

Jockeyläder är väl iofs inte heller min melodi. Men att rida i en flatback med korta läder är som "att komma hem".
Underbart!!

Jag rider helt klart bättre när jag kommer upp och kan ta emot ev stötar med knäna, (trots en knäskada) än att vara rädd om ryggen hela tiden.
Det är mer hämmande än man kan ana....:crazy:

Att ha ont nånstans är alltid hämmande, det kan inte hjälpas att man omedvetet "sparar" (som hästarna gör). Har haft tur med det att inte ha så mycket ont, men en gång fick jag något slags "ryggskott" inte allvarligt men tillräckligt för att ha svårt att sitta i sadeln på ett par veckor efter. Så jag har verkligen förståelse.

När jag stukade foten allvarligt (hunden ställde till cykelolycka :devil: ) i våras hade jag mycket länge svårt att koppla bort smä'rtan så fort jag rörde foten. Minsta vridning gjorde ont. Köpte bla nya stigbyglar (ledade) pga det.

I början kändes det hela tiden, allt fokus var i foten bitvis aj aj:crazy: Fast rida kan jag ju inte låta bli ändå:angel:

Även det var bättre i hoppsadeln av någon anledning. Kanske för att jag också känner som att "komma hem" i den.:crazy:

KL

Dags att dra i handbromsen!!!

Det här med att rygga uppför i nerförsbackar håller på att bli en skröna tycker jag.

Jag läste det för några år sedan i den spalten i tidningen ridsport som kända ryttare ger sina tips i.

Det handlar om att rygga några steg bakåt i en liten, LITEN,svag uppförslutning, på ex en väg. Absolut inte i en brant klätterbacke som dessutom oftast har ett för mjukt/halt underlag.

Hästen måste vara lätt i handen och "tänka frammåt". Det ska vara en lätt stretchande övning där hästen "naturligt" kommer i en samlande position, med bakbenen vinklade under sig. Halsen/nosen fram. Sedan bara backa et fåtal steg, och fram igen.
Aldrig en dragkamp, det blir lika illa som att vilja piaffera genom att sparka på bakifrån och hålla i fram ifrån.

Sedan kan man när man klättrar göra halt i nerförbacken, tittar man då hur hästen står så har den bakbenen mer under sig ju brantare det är. Där kan man träna både sig själv och hästen i balans + få hästen att stanna upp en kort stund i en position med kraftigt vinklade bakbenen mer än vanligt.

Jag tycker det är bra att ta naturen till hjälp, att tänka ut olika knep.

Jag med, när jag klättrar så skrittar jag långsamt både upp och ner.

Däremot om jag sitter och tränar på min grusväg (läs bilvägen ner till asfaltsvägen), så gör jag både halter och även ibland ryggar uppför, om jag har en svag nedförslutning.

Det är så typiskt att jag har så svårt att lägga på minnet sådant jag läser, det är lättare att göra en rättvis tolkning då.
När jag kommer hem på måndag ska jag se vart jag sparat den artikeln.

Faktum är jag tror att just detta med backar kommer från fälttävlanstränarna. För hundra år sedan när jag tränade en del, så pratades det ibland om nyttan att stanna och stå still i backar.

Tittar man på ex derbyhoppningar, så blir det väldigt tydligt i bankerna vilka som har god balans och ryggverksamhet, hur hästarna tar sig nedför.

Är det inga fler som har satt sina hästar på uppbyggnadsträning?
Klättrade val. igår o idag är det den andras tur.

Val. som är erfaren kan klättra utan support från mig o märra börjar att kunna tänka själv.

Skulle även börj gymnastikhoppa, men det är så jobbigt aTT PLOCKA/SLÄPA FRAM/ BORT ALLA HINDER.
dET ÄR VÄL DÄRFÖR SOM DET INTE BLEV NGT HOPPINTRESSE.
Pekfingervalsen o blicken på tangenterna leder till versaler:o

Är det inga fler som har satt sina hästar på uppbyggnadsträning?
Klättrade val. igår o idag är det den andras tur.

Val. som är erfaren kan klättra utan support från mig o märra börjar att kunna tänka själv.

Skulle även börj gymnastikhoppa, men det är så jobbigt aTT PLOCKA/SLÄPA FRAM/ BORT ALLA HINDER.
dET ÄR VÄL DÄRFÖR SOM DET INTE BLEV NGT HOPPINTRESSE.
Pekfingervalsen o blicken på tangenterna leder till versaler:o

Ja, det är verkligen skitjobbigt!

Jag brukar få med någon slav som hjälper mej.:angel: Man måste ju ändra höjderna också o kan inte hoppa upp och ner på hästen.

På helgerna i våras tränade jag en dag gympahoppning.

Jo vi har uppbyggnadsträning - eller är inte all träning det egentligen

Vi samlar - samlar - samlar släpper fram- ökar

*stånk och stön*

Jag är försiktig med såna där "TA I" övningar då jag skott alldeles för många övertränade hästar

Lillstrutta får dock bära ryttare i svag uppför - helt enkelt eftersom vägen går uppför till stallet.
Det verkar faktiskt ge resultat - ser man i longering och hur hon bär sig rent allmänt

Jag vet inga som blivit övertränade av klättring i skritt, därmot är det ganska vanligt med överansträngda bakben om man försöker att samla för mkt -för fort.

Min granne som jag har släpat med till backen, fick idag gott betyg vid återbesök av Mossenberg.

Övertränad blir man om tränar musklerna mer än vad de kan återhämta sig från.

Klättring och hoppning skapar mycket mjölksyra, jag menar inte att det därmed är fel, bara att man skall vara försiktig.
Eftrsom det TAR bra, så behöver kroppen extra lång återhämtning.

Du menar rygga uppför?
Då hålller jag med. Jag gillar det inte heller riktigt, tror det är svårt att få rakt och rätt utfört men jag kan ha fel.

Håller också med om att klättra nerför är bra, men inte för mycket för det tar ju också.

Vill bara lägga till att man måste se till att den verkligen kan bromsa upp med baken (samlingsmusklerna) och inte går snett eller sänker ryggen tex.

Om ryttaren tex skulle lyfta huvudet för mycket åker ryggen ner och det är INTE bra.

att rygga uppför belastar väl bog och framben väldigt mycket ? och det är väl det man vill undvika.

Man kan väl bli övertränad av all träning, men risken är enligt min mening större av samlande arbete som inte kommer som en naturlig följd av att hästen fått mer styrka.

Utan när man tror att styrkan tränas av att man anstränger hästen till bristningsgränsen med hjälp av diverse atiraljer som inte har med grundträning att göra.

Klättring och långa ganska energiska galopper är det som stärker hästen på sundaste sätt, med minst förslitningsskador som påföljd.

Här bygger man en solid grund som man sedan kan bygga vidare på genom att börja introducera samling försiktigt, och absolut inte genom tvång ( skarpa bett, gramantyglar osv)

Klättra på axel!! Upp å ner hejja på!!! :) :)

Jag vet inga som blivit övertränade av klättring i skritt, därmot är det ganska vanligt med överansträngda bakben om man försöker att samla för mkt -för fort.

Min granne som jag har släpat med till backen, fick idag gott betyg vid återbesök av Mossenberg.

Jag har jö en konvalicent så jag tänker mycket på återhämtning av muskelaturen.
Om jag ej har fel behöver den 24 - 48 timmar för återhämtning och får den ej det kan träningen bryta ner muskelaturen istället = överträning :confused: Har jag fel :(

Iom detta försöker jag att variera träningen för olika muskelgrupper så gott jag kan med uppehåll för återhämtning.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 391
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka