Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

Saigon.- Jag har röjt en väg som går mjukt nerför, så nu klättrar t o m travfolket sina hästar med vagn där. Jobbigt uppför, vila nerför.

Ja jag läste på nätet om att travfolk börjat backträna en hel del, för det sliter mindre i förhållande till hur hårt hästen får arbeta. Samma skäl som att jag tränar i backe.

Idén kommer från en av de större tränarna som höll till i samma trakter som vi och där det fanns (finns ) gott om backar. :D

Jag antar själv att du har tillräcklig kunskap till vad rätt underlag är. :smirk:

Rygga fick jag lära mig av en ryttare från världseliten i dressyr som säger att det gett resultat på unghästarnas hållbarhet, vet inte mycket om dennas hästar men...
Fick även tipset från en veterinär när jag följde med en kompis till kliniken med en häst som har upphakning i bakknät, det vet jag har gett resultat. Jag vet ju inte hur brant din backe är men för brant kan ryggning bli farligt.

Det med att samla. Man rider med olika former på banan för att sträcka och bygga upp bl a. så varför inte göra det i backar också? Av egna erfarenheter har jag märkt att musklarna byggs på lite snabbare framför allt på låren när jag varierat. Men i genomsnitt tränar jag mycket mer i lägre form än i mer samlad form i backar. Samla menar jag inte att korta hästens hals utan mer variera på längden i stegen, då kortar sig hästen självmant, antar att du förstår det:p

du bad om tips och jag gav dig tips.:D

lycka till

*knapplån*

Jag har försökt att lägga in klättring regelbundet i träningen för att bygga upp min blivande stjärna :D

Det jag har märkt är att hon inte vill gå nerför. Antingen stannar hon eller så vill hon zickzacka nerför. Tror det var Flashlight som skrev längre upp att hon såg till att hästen går rakt nerför o inte tvärar... Vad är det som brister när de vill göra det? O vad kan man göra för att komma till rätta med det??

Min häst får ta sig upp hur hon vill, bara i rätt form. Å det tas i för kung o fosterland.

Det är så pass brant att jag har lite... problem med balansen själv.

Ja jag läste på nätet om att travfolk börjat backträna en hel del, för det sliter mindre i förhållande till hur hårt hästen får arbeta. Samma skäl som att jag tränar i backe.

Idén kommer från en av de större tränarna som höll till i samma trakter som vi och där det fanns (finns ) gott om backar. :D

Vad menar du? Ft - folket har backtränat i åratal...

Vad menar du? Ft - folket har backtränat i åratal...

Ja ja, men travarna kom på det nyligen:idea: Så nu går dom bättre o är friskare än förr, förstår du.

Jag har backtränat (i liten slalombacke) när jag red ponny, så det så:p och det var inte igår kan jag lova.:angel:

*knapplån*

Jag har försökt att lägga in klättring regelbundet i träningen för att bygga upp min blivande stjärna :D

Det jag har märkt är att hon inte vill gå nerför. Antingen stannar hon eller så vill hon zickzacka nerför. Tror det var Flashlight som skrev längre upp att hon såg till att hästen går rakt nerför o inte tvärar... Vad är det som brister när de vill göra det? O vad kan man göra för att komma till rätta med det??

Ja det var jag. Det beror ju på hur brant det är och hur stark hästen är. Men om den inte vill gå rak och backen inte är väldigt brant, så kan det vara ett tecken på oliksidighet eller problem av något slag.

Nerför ska ju hästen bromsa upp sej med bak, det kräver mest av bakdelen precis som uppför. OM den jobbar rätt och inte kastar sej på bogarna ner:crazy: Den vinklar in sin bakdel mer ju brantare det är. Det är bra med nerförsklättringen. OM den jobbar rätt alltså.

Har den problem med bakben, kanske främst knän bäcken eller rygg så vill den inte gärna gå rakt utan avlastar åt något håll. Eller så orkar den inte. Det är viktigt att man själv är i balans med hästen så att man inte själv får den att bli sned.

Många vill nog naturligt gå snett eftersom de har en starkare sida, men om du ber om att gå rak så ska den inte ha något emot det. Men kom ihåg att du måste vara i balans annars kanske du får hästen att känna att den tippar framåt eller bakåt och inte orkar med bakdelen. Arbetar den med ryggen eller är ryggen sänkt? Om den är det blir det ju svårt att få in bakbenen och svårt att går akt.

Så tänker jag i alla fall. Det kan finnas andra sätt att se det, som så mycket annat.:D

Precis hemkommen från ett klättrings pass, som hon nu börjar att klara av utan att behöva ta fart för att komma upp.

Höörru!
Jag har skrivit att det precis har varit som förr i traven- fläckvis:cool:
Vi har inte börjat med bytena, slutorna o en massa andra saker som det brister i.

åhå...

men visst är det underbart när träningen ger resultat?
Sen måste man ju inte heller tävla...

Var i paddocken och tränade på hemläxan från senaste träningen, vet inte om det blir värre, men han är bra stel i vä sida, släpper inte så gärna till där...

*KL*
Jaha!
Nu har ET/kiropraktorn varit här.
Utlåtande:- fettreserver:o även i bogen
Nu ska här börjas bygga. Får nu åka i skytteltrafik till klätterbacken:D

*KL*

hur sitter ni i nerförsbackar? Lutar ni er bakåt och står upp lite lätt, eller lutar ni er en aning framåt i fältsits?

Och jag är så ledsen för att jag inte har tillgång till något som ens liknar en backe att klättra i. Vet inte ens någon jag kan köra hästen till. :( Jäkla platta landsdel.

Precis hemkommen från ett klättrings pass, som hon nu börjar att klara av utan att behöva ta fart för att komma upp.

Höörru!
Jag har skrivit att det precis har varit som förr i traven- fläckvis:cool:
Vi har inte börjat med bytena, slutorna o en massa andra saker som det brister i.

Du får se till att jobba på!!!!

Jag har planerat att du och jag ska starta Lag - SM nästa år, om vi får med oss en till aspirant från buke, och min gosse tänker gå med på att träna seriebyten i vinter.

Namnförslag till laget:

Bukefalos kämpar vidare eller Bukefantasterna......

:banana:

Jag vill att hon arbetar sig uppför i en lång o låg form, inte som en stjärnkikare.
Fick idag sällskap, vilket min superbrunstiga häst var mkt glad för tills den andre blev lite hetsig. Hon sparkade då ryttaren på benet, som tur var- med ingen åverkan.

Det finns många duktiga här, men frågan är väl om de vill bilda ett lag med oss:D
Hur gick det i helgen?

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 390
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur