Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

Har jag drömt att jakten på den perfekta lutningen att rygga i, går bl a i Tyskland? Hängbahne kallas väl den lutning man är ute efter? Nej, jag har nog yrat till det.

Men när man ryggar uppför så får det väl hästen att svikta i lederna bak, och det rör sig väl om en ganska lätt lutning?

Jag gillar inte idén alls att rygga nerför.
Däremot att klättra nerför o t o m stanna =belastar samma muskler som vid samling.

*KL*
Jaha!
Nu har ET/kiropraktorn varit här.
Utlåtande:- fettreserver:o även i bogen
Nu ska här börjas bygga. Får nu åka i skytteltrafik till klätterbacken:D

Fettreserver i bogen??
-Intressant :)

Hejja på! Nu var det längesedan vi var i klätterbacken, måste göra ngt åt det. Vad målmedveten du är, imponerad :bow:

*KL*

hur sitter ni i nerförsbackar? Lutar ni er bakåt och står upp lite lätt, eller lutar ni er en aning framåt i fältsits?

Man ska vara i balans även här, så att hästen kan jobba med så liten störning av ryttarens vikt som möjligt, så det beror lite på lutningen hur man sitter.

Jag står upp förstås, rakt över hästens tyngdpunkt, man lutar inte bakåt, Hästen ska kunna balansera upp sej och bromsa bak. Det känner man.

Jag sitter som om jag gick uppför o nerför, men står upp.
vilket var mindre roligt idag när jag bara hade dressyrsadeln med mig:crazy:

Jamen jag kan inte ens skriva rätt:o
Menade uppför o riktiga klätterbackar, inte uppförslut.

Fettreserver i bogen??
-Intressant :)

Hejja på! Nu var det längesedan vi var i klätterbacken, måste göra ngt åt det. Vad målmedveten du är, imponerad :bow:

Vad 17.
Val. tränade sitt sista riktiga pass 16/2 förra året o märra har knappt gjort ngt under samma period.
Dags att sätta fart!

Hon har nu mer styrka o bättre teknik i backarna, men jag måste plocka mer stora stenar. Det fanns många sdna i nerförsbacken-otäckt.

Däremot att klättra nerför o t o m stanna =belastar samma muskler som vid samling.

Du menar rygga uppför?
Då hålller jag med. Jag gillar det inte heller riktigt, tror det är svårt att få rakt och rätt utfört men jag kan ha fel.

Håller också med om att klättra nerför är bra, men inte för mycket för det tar ju också.

Vill bara lägga till att man måste se till att den verkligen kan bromsa upp med baken (samlingsmusklerna) och inte går snett eller sänker ryggen tex.

Om ryttaren tex skulle lyfta huvudet för mycket åker ryggen ner och det är INTE bra.

Har jag drömt att jakten på den perfekta lutningen att rygga i, går bl a i Tyskland? Hängbahne kallas väl den lutning man är ute efter? Nej, jag har nog yrat till det.

Men när man ryggar uppför så får det väl hästen att svikta i lederna bak, och det rör sig väl om en ganska lätt lutning?

OK om det är en svag lutning, då kan jag förstå det.

Men när man läser rygga uppför som förslag här kan man missförstå att det gäller i riktiga backar och det tror jag inte på.

flashlight;6605796[QUOTE skrev:
Om ryttaren tex skulle lyfta huvudet för mycket åker ryggen ner och det är INTE bra
Den hästen som var med mig sökte sig inte ner i början,. När den sen gjorde det fick den inte rörelsefrihet att komma fram med näsan,utan gick bakom lod.
Nerför gick han för högt o med för kort hals=sänkt rygg.
en annan höll på att åka av framåt-dressyrsadeln

Med risk för övertramp, snedsteg och förvirring: vad jag minns om "hängbahne" (om det nu FINNS en sådan tysk term??) är att det är en väldigt svag lutning.

Nä inte jag heller! Jag kan se mig själv försöka rygga unghästen i nerförsbacke men det slutar med att vi gör kullerbyttor ner ist..!:angel: :crazy:

Ja, då är det en annan sak. I alla fall inte skadligt, då. Men jag har lite svårt att se ändå, men det är säkert så att jag inte fattar bara, inget ovanligt:o .

Vad är det som gör att det är bra? Som inte ryggning på slät mark ger?

Idén är väl att hästen ska använda samma muskler som vid samling, fast lite extra (som styrketräning) eftersom motståndet är lite större. Alltså vinkla sig bak och genom backningen skjuta kroppen uppåt, bakåt vilket då i idealfallet funkar som samma sorts lyftkran som vid samling, bara jobbigare eftersom hästkroppen befinner sig i nerförsbacke och alltså får mer att lyfta.
Risken som jag ser det är dels att hästen som inte är tillräckligt stark snedbelastar, dels att den istället för att häva sig med bakdelen, pressar sig bakåt / uppåt med frambenen, precis som de kan funka som frambroms vid vanlig klättring nerför på en häst som inte är tillräckligt stark. Då överbelastar den istället framben och bogar. Kan även slita på bakknäna om hästen försöker stappla sig neråt eller uppåt / bakåt med långt inskjutna raka ben.

tänk dig att gå baklänges med rejäla steg i en uppförsbacke jämfört med att gå baklänges på slät mark. ganska så stor skillnad i musklerna kan jag säga dig ;)

Idén är väl att hästen ska använda samma muskler som vid samling, fast lite extra (som styrketräning) eftersom motståndet är lite större. Alltså vinkla sig bak och genom backningen skjuta kroppen uppåt, bakåt vilket då i idealfallet funkar som samma sorts lyftkran som vid samling, bara jobbigare eftersom hästkroppen befinner sig i nerförsbacke och alltså får mer att lyfta.
Risken som jag ser det är dels att hästen som inte är tillräckligt stark snedbelastar, dels att den istället för att häva sig med bakdelen, pressar sig bakåt / uppåt med frambenen, precis som de kan funka som frambroms vid vanlig klättring nerför på en häst som inte är tillräckligt stark. Då överbelastar den istället framben och bogar. Kan även slita på bakknäna om hästen försöker stappla sig neråt eller uppåt / bakåt med långt inskjutna raka ben.

Ja, den risken är stor. Trots att den är tillräckligt stark. Med en stark häst är risken mindre i en nerförsbacke att den jobbar fel. Därför är jag tveksam.

Senast ändrad av en moderator:

tänk dig att gå baklänges med rejäla steg i en uppförsbacke jämfört med att gå baklänges på slät mark. ganska så stor skillnad i musklerna kan jag säga dig ;)

Ja men jag har inte fyra ben o en lång rygg att hålla reda på:smirk: Och inte är jag säker på att hästen kan det heller.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 390
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka