Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

Men det är ingen som sagt att hästen behöver total vila.

Och heller ingen som pratat om överansträngning mig veterligen.
utan om överträning. Vilket är extremt vanligt, sånt känner man när man skor liksom :angel:

*KL*
Hela diskussionen började när jag skrev att jag var föriktigt med metoder som var starkt mjölksyraframkallande.

Det kan ju ha med min hästtyp att göra också - och kanske inte är nåt allmänt angrepp på backträning

Sedan så blev plötsligt samling mer farligt....
I en brant backe så förs ju vikten bakåt långt mer :idea:
än vad en samlad uppförsbacke blir - om man jämför uppförsbackar :D
Brant backe = mycket mer motstånd för sträckarna

Sedan så är det ju också olika hur man rider. Samlar man i några steg så motsvarar det en väääldigt kort uppförsbacke.

I en backe skall man ju ner igen och då blir det ju en brant nedförsbacke i värsta fall (beror ju lite på hur det ser ut där man bor)

All träning som är rätt avvägd - är ju bra träning.
Ju effektivare träningsmetod desto svårare att avväga mängden dosen, det är vanskligheten.

Sedan beror det på vilket mål man har. Skall man som fio tävla fälttävlan då ställs det mycket högre krav på hästen, och då kommer man ingenstans genom att fisträna.

Sedan är det ju som Cristobal antydde att elitidrott (altså nivå - inte gren) har sitt pris.
Eliidrottare mår inte bra

Träning i måttlig mängd är nyttig - intesiv träning- liksom intensivt arbete är en belastning, påfrestning - annars skulle det itne vara så dyrt att försäkra hästar. Och omöjligt att skadeförsäkra en travhäst.

Sedan har vi kanske den vikigaste faktorerna
- i vilken balans tränas hästen :o ?

- På vilket underlag (brukar vara djupt :o i backen)

- och med vilken långsiktighet

(om det vore lätt att träna hästar så skulle fler nå målet innan hästen gick sönder)

Senast ändrad:

Men det är ingen som sagt att hästen behöver total vila.

Och heller ingen som pratat om överansträngning mig veterligen.
utan om överträning. Vilket är extremt vanligt, sånt känner man när man skor liksom :angel:

Jodå - det talas om detta i var och varannan tråd. att folk rider sina hästar bara varannan dag osv - så de inte blir övertränade/överansträngda, och så att de ska bygga muskler. :crazy: Om du ridit ett vanligt dressyr pass ena dagen, så inte behöver hästen total vila ELLER ens enbart skrittas en halvtimma dan efter. du kan rida ut i skogen ett "vanligt" pass!

därför svarade som jag gjorde, dvs jag vänder mig generellt till diskussionen, inte ngt som specifikt sagts av dig eller ngn annan i denna tråden.

vi är helt överrens i fråga om formen på hästen, att den måste jobbas korrekt av ryttaren för att bygga korrekt, och ej förslitas... och även som du säger - att variera arbetet/vilka muskelgrupper som ansträngs.....

Jag tror inte vi pratar för eller emot just backe utan om nivå på hur man anstränger hästen. Om man anpassar efter hästen eller inte.

Jag tror ft-hästar har mindre förslitningsskador än rena hopp o dressyrhästar. De tränas med hårda krav men mer allsidigt. Det är viktigt.
(sen är olycksfallstatistiken kanske en annan sak:crazy: det vet jag inte)

Jag klättrar en dag i veckan när det är som mest. Men sen kanske mindre backar i skogen som vi går förbi, andra dagar.

OCh som jag skrev, om hästen vill så mår den troligen bra av det.

En häst i grannstalllet reser sig i alla uppförsbackar:crazy: Den skulle jag aldrig klättra, utan åka till vet med. En annan vill inte gå nerför. Samma sak.

Man tränar ju samlingsmusklerna med bra klättring. Och då orkar den nog samlingen bättre på ridbanan sen.

All träning som är rätt avvägd - är ju bra träning.

Så tänker jag också. Det gäller att känna efter vad som är rätt och det är inte lätt. Hittills har jag aldrig (ta i trä :crazy: ) haft en enda häst med förslitningsskada, men det kan hända självklart. Det kan bero på att jag har haft starka hästar snarare än att jag gör rätt.

Vi tränar tex backar o sandtaget för att hon ska slippa åka till banan som har dålig kvalité på underlaget. Det sliter troligen mer i så fall.

Men i sandtag har jag alltid tränat hästarna och skulle gjort det ändå (oavsett galoppträningen) . Men jag är, tycker jag själv, försiktig och ökar kraven successivt precis som med allt annat arbete.
Jag sitter inte och försöker samla allt det går på ridbanan hela tiden heller, för det skulle slita.

Men det här är svårt, och jag kan göra fel många gånger, det är jag medveten om:crazy:

Därför är det en bra diskussion, för eftersom många (som mackan säger) överskattar det hästen gör varje dag, så kan de också riskera att utsätta den för fel ansträngningar eftersom de tror att hästarna är i bättre form fysiskt än de är. :crazy:

Ett exempel är diskussionerna om ridhästgalopp inne på galoppforumet där jag blir som olyckskorpen som varnar och kanske ses som tråkig.

Jag är rädd att en massa ridhästfolk tror att deras hästar är i superkondis o vältränade, och ger sig ut i full fart på den tunga och slitande banan och inte fattar vad det kostar på hästarna.:crazy:

Dels är nog hopp o ftryttare intresserade och deras hästar är väl vältränade men sen kategorin ryttare som tycker det verkar häftigt att "rida järnet" :crazy: :cry:

Så det är viktigt med diskussioner som denna om vad som är bra fär hästarna o inte.

Jäklar vad långt:eek: skulle kanske gjort en sammanfattning:o .

OK - jag läser ju bara denna tråden :D
är sparsam på andra forum.

Man måste ju anpassa - don efter person, eller snarare don efter häst :D
Men jag ser hellre att folk är fisiga, inte så att de ställer av - utan folk som skrittar ut dagen efter ett Dressyrpass. Skritten är underskattad ur uppbyggnadssynpunkt på senor och ligamnet.
Framförallt så finns det inget som transporterar bort slaggprodukter så bra som skritten.

Detta med träningslära är ju så stor ämne.
En erfaren tränare vet ju var gränserna går, och har koll på vad hästen klarar och behöver.

Lilla lisa i skogen har inte den erfarenheten, och många gånger ses hästen som en maskin, och inte som den idrottsman den faktiskt är.
Och ofta glöms ddet bort att hästen inte bara skall idrotta - utan också göra det med en ryggsäck på ryggen....
Det är ju en sak att lubba upp för en backe
en annan sak att göra det med full packning....

En häst mår inte dåligt av att tränas för lite, men att tränas fel.
Allt är ju relativt och en balans, men jag tycker få lyckas behålla hästarnas rörelseglädje - givetvis av flera orsaker.

Detta är ju dumt att skriva till dig, det räcker ju att se uppsynen på din häst och höra din inställningför att veta att det inte är ditt huvudproblem i ditt hästeri. :)

Men min erfarenhet är att det är många hästars problem att deras ägare har lite för lite inlevelseförmåga.

Senast ändrad:

Jag tror inte vi pratar för eller emot just backe utan om nivå på hur man anstränger hästen. Om man anpassar efter hästen eller inte.

Nej jag är inte allmänt emot backträning, bara att man är medveten om vad man gör och varför och hur det påverkar hästen.

och det gäller ju allt.

Ett bar sätt att hålla koll på hur hästen mår är ju att mjukstretcha den - mår den bra vill den bli stretchad. vill den inte så är det ju ett tidigt teckan på att ngt inte är som det skall.

En fräsch idrottsman är rörlig - eller vad säger du christobal :D

En övertränad är hård i sina muskler och stel

Senast ändrad:

Har din häst varit skadad?

Är den i dåligt hull/muskulatur? Gammal/ung?
jag var i ridhuset o red en kvart-jättefin.
Den har stått mer eller mindre i 1 o ½ år, men har en hel del muskler o fettdepåer att ta av:angel:
Har bara ridit i skogen eller klättrat.
Ingen tror att han inte har gjort ngt på så länge.
Red lite i aug-Sept.

Den har varit i dåligt hull, och med disfunktionella muskler därbak, haft ont. Så jag har gett en del proteintillskott, Tokosel, olja etc, det syns skillnad, man ser inte revbenen, och hon börjar få hull.
Musklerna börjar bli så pass att det räcker, de finns där (tidigt i våras var det som papper/hopklibbad spaghetti) men de är inte starka ännu, därför är det arbete med att stärka bakkärran som gäller nu.

Detta har varit en mycket givande tråd, och kontentan för min del är nog att jag kan köra något litet hårdare med min häst, hade hakat upp mig på dessa 48 timmarna. Så jag ska känna hur hon tar lite större krav; en del talar ju om att hästar är lata.
OT Där kan jag bli förvirrad. För att jobba upp (sic!) arbetsglädjen på en häst som lidit, jag vet inte hur länge, är en svår balansgång.
Hur mycket är gammal rädsla för att det ska göra ont, och hur mycket är lathet? Försöker göra sådant som hästen tycker är roligt, men jag måste väl kunna kräva tex ett visst mått av framåtanda, även på ridbanan?
Om inte bjudningen finns så finns ju heller inget att rama in, det blir en annan diskussion...
Hur som helst kommer det att bli försiktig backträning framöver, samt skolorna etc.
Susan: håller fullständigt med dig!!!

Senast ändrad:

jag håller med om det du och LinneaL skriver.
det är stor skillnad på överansträngning och ansträngning.
den normala hobbyhästen behöver INTE 48 timmars vila för att man ridit ett styrke/dressyrträningspass. som ni säger - det räcker att variera arbetet och inte upprepa samma, varken övning eller intensitet. det råder en stor överskattning bland de flesta hobby ryttare i fråga om hur hårt arbete hästen egentligen utför. därav också fetma hos många hästar, dvs de står på foderstater som är anpassade för hästar i normalt till hårt arbete, för ryttaren estimerar att det är det arbete den utför, när i själva verket det mer troligtvis är fråga om lätt till normalt arbete. Många hobby ryttare rider 3-4 dagar i veckan pga att de läst det här med 48 timmars vila (som förresten nu senast redovisades i en artikel i häst magazinet tror jag det var - men som alltså är utförd på elit TRAV hästar = lite skillnad...), och sen undrar hobby ryttarna varför hästarna aldrig bygger muskler eller kommer igång....:confused:

för att hästen ska behöva 48 timmars TOTAL vila från arbete så ska den ha jobbat extremt och sällsamt hårt. Ingen hobby häst kommer upp i den intensiteten.

det som isåfall motiverar vila och pauser hos hobby hästarna är väl snarare isåfall att de rids FEL. dvs de belastas fel, arbetar i fel form osv. så slitaget ökar på dem därigenom, vilket kan motivera vila mer än att det är intensivt hårdjobb de utsätts för.....

Jag delar inte din erfarenhet av hobbyhästar. I min landsända ser man ständigt hur hobbyhästar (även aktivt tävlande sådana) holkas ur ju längre in i tävlingssäsongen man kommer. Fel foderstat är ju en faktor, men överträning är en annan. Särskilt överlinjen faller fort på dessa hästar vars ägare tjatar om vikten av att "hålla igång dem" varje dag.
Skillnaden är så tydlig när hästen ställs undan efter de vanligt förekommande skadorna och musklar sig som attan där den står i sin box...

Jag tror också att man kan variera träningen för att förebygga skador, och att den mesta träning som sker är snarare underhållande (av konditionsstatus) än uppbyggande (ansträngande, ofta mjölksyreutvecklande = sådan som kräver vila). Men eftersom ingen ryttare är felfri, plus att vi alla belastar hästen ovanifrån på dess fysiskt sett svagaste punkt (alltså en där vi måste bäras upp av muskler, eftersom vi inte vilar på ett stödben i mitten) så sker det ett visst slitage vid ridningen i sig, i nästan alla fall. Därför ser jag vilan som så viktig, även för hobbyhästar. De tar inte skada av varannandagsvilan, och de förlorar inte muskler eller kondis under den, även om de inte bygger särskilt heller om de inte tränas specifikt för det.

En del av problemet tror jag ligger i att många glömmer att hästen måste byggas upp inför en säsong, med vilan som ingår i en sådan uppbyggnad. Man sätter igång med sitt ambitiösa dagliga träningsprogram för att få kondis på hästen, visar viss hänsyn i form av omväxlande träning, men har fortfarande orimliga förväntningar på form t ex innan hästen hunnit bygga styrka för den. Och så har man en småsliten häst i lagom tid till säsongsstart. Ger extra havre för att få lite mer fart på den och snart står den skadad. Hade man varit noggrannare med skrittpromenaderna och en och annan vilodag i veckan hade många sådana bekymmer försvunnit, tror jag.

Jag själv gillar modellen med olika träningsformer och olika former av vila. Upplägg: lättare arbete, hårdare arbete, vila.
Lättare arbete är då t ex:
uteritt med varierande ridning utan nämnvärd ansträngningsnivå
lättare dressyrpass, mest lösgörande
längre skrittpromenad
Mer ansträngande arbete är då t ex:
intensivare dressyrarbete, med för den aktuella hästen högre samlingskrav
hoppning
klättring
galopparbete / cantring
rida i djupsnö
uteritt med för den aktuella hästen långa sessioner i trav eller galopp

Vila är vila i hagen, en promenad vid handen, mental träning eller hjärngympa, arbete vid handen, lättare tömkörning eller löslongering.
Som exempel.

Ett bar sätt att hålla koll på hur hästen mår är ju att mjukstretcha den - mår den bra vill den bli stretchad. vill den inte så är det ju ett tidigt teckan på att ngt inte är som det skall.

Ja, hästen tittar nästan förebrående om jag inte stretchar:mad: :D

Jo man måste hålla koll o musklerna mjuka, jag magnetmasserar också ibland (rullande magneter) Verkar vara skönt i alla fall, fungerade bra på min egen onda axel efter att ha suttit vid datan.:angel:

Jag själv gillar modellen med olika träningsformer och olika former av vila. Upplägg: lättare arbete, hårdare arbete, vila.
längre skrittpromenad
hoppning
klättring
galopparbete / cantring
rida i djupsnö

Vila är vila i hagen, en promenad vid handen, mental träning eller hjärngympa, arbete vid handen, lättare tömkörning eller löslongering.
Som exempel.

Jag håller med om din indelning i lättare/mer ansträngande/vila

Jag varvar dessa, efter hårdare ansträngning - ett lättare pass, osv. En hel vilodag dvs hagen, i veckan. Men många pass är inte varken särskilt hårda eller lätta som tex vanliga dressyrpass, inte träningen eller med högre krav, vanliga uteritter, tex.

Det du beskriver som problem är ju inte pga att hästen inte vilar varannan dag utan för att folk har dålig koll på hästens form o behov. Precis som mackan också skriver tycker jag.

Man uppfattar inte varningssignaler eller bortser från dem därför att tävlingssäsongen är så viktig och man har kanske bara en häst.

:bow: Håller med övriga.
De flesta hästarna har lite egen vilja o visar på ev. obehag med ovilja.
Det gäller att försöka att inte komma dit, utan att lyssna på sin häst o ha en väl upplagd träningsplan..

om lilla Lisas häst börjar med att resa sig, så tror jag inte att hon klarar av att tvinga den vidare.

O visst har Mackan rätt i att många av våra hästar numera är överviktiga o rids alldeles för mkt på plan mark- läs ridhus.

Men det finns bra tränare som ordinerar mer allsidig träning, även hoppryttare som numera inser vikten av riktig dressyr- som kan ge den där lilla extra finishen o ge stora framgångar.

Får man i denna tråd fråga i vilken position ni befinner vid upp- resp nedförsbacke, eller är det ett knapprån?

Jo man måste hålla koll o musklerna mjuka, jag magnetmasserar också ibland (rullande magneter) Verkar vara skönt i alla fall, fungerade bra på min egen onda axel efter att ha suttit vid datan.:angel:

Tillägg till mitt eget inlägg:

Man får inte glömma, om man jobbat hårt särskilt, att låta musklerna slappna av genom att tex jogga hästen i lång låg form, riktigt få den att lossa i alla muskler som spänts. Sen skritta av ordentligt.

Då undviker man negativa konsekvenser av ev mjölksyra.

Man får inte glömma, om man jobbat hårt särskilt, att låta musklerna slappna av genom att tex jogga hästen i lång låg form, riktigt få den att lossa i alla muskler som spänts. Sen skritta av ordentligt.

Det är det som är så bra med mitt klätterställe.
Bra avstånd o mjukt längre uppförslut TILL o från backen.
Brukar efter halva antalet klättringar skritta nerför en bra bit o sen köra på lite tillbaka.

ska öka antalet repetitioner nu med stoet, när det är en baggis.

Jag delar inte din erfarenhet av hobbyhästar. I min landsända ser man ständigt hur hobbyhästar (även aktivt tävlande sådana) holkas ur ju längre in i tävlingssäsongen man kommer. Fel foderstat är ju en faktor, men överträning är en annan.

Jag tror också att man kan variera träningen för att förebygga skador, och att den mesta träning som sker är snarare underhållande (av konditionsstatus) än uppbyggande (ansträngande, ofta mjölksyreutvecklande = sådan som kräver vila).

längre skrittpromenad
hoppning
klättring
galopparbete / cantring
rida i djupsnö

Som exempel.

Fast vad är gränsen mellan ren och skär överträning, eller överträning i form av fel ridning rätt och slätt?

Precis som du säger så är det ju variationen som är nyckeln i det hela - inte total vilan, utan att som du säger och de flesta andra också i tråden, att varva intensitet och muskler som utsätts i arbetet.

Jag tror egentligen vi pratar om samma sak i mångt och mycket....

OK - jag läser ju bara denna tråden :D
är sparsam på andra forum.

Man måste ju anpassa - don efter person, eller snarare don efter häst :D
Men jag ser hellre att folk är fisiga, inte så att de ställer av - utan folk som skrittar ut dagen efter ett Dressyrpass. Skritten är underskattad ur uppbyggnadssynpunkt på senor och ligamnet.
Framförallt så finns det inget som transporterar bort slaggprodukter så bra som skritten.

Detta med träningslära är ju så stor ämne.
En erfaren tränare vet ju var gränserna går, och har koll på vad hästen klarar och behöver.

Lilla lisa i skogen har inte den erfarenheten, och många gånger ses hästen som en maskin, och inte som den idrottsman den faktiskt är.
Och ofta glöms ddet bort att hästen inte bara skall idrotta - utan också göra det med en ryggsäck på ryggen....
Det är ju en sak att lubba upp för en backe
en annan sak att göra det med full packning....

En häst mår inte dåligt av att tränas för lite, men att tränas fel.
Allt är ju relativt och en balans, men jag tycker få lyckas behålla hästarnas rörelseglädje - givetvis av flera orsaker.

Detta är ju dumt att skriva till dig, det räcker ju att se uppsynen på din häst och höra din inställningför att veta att det inte är ditt huvudproblem i ditt hästeri. :)

Men min erfarenhet är att det är många hästars problem att deras ägare har lite för lite inlevelseförmåga.

Jag håller med dig ang. skritten. Jag använder skritten som ett "powerpass" i veckan - skrittar en timma i raskt tempo... hästen älskar det, men det tar en del på krafterna - är därmed ett ordentligt arbetspass i min värld. Det är det jag pratar om - hästen jobbar, men den jobbar inte som den gjorde dagen innan. som du säger - don efter person - en halvtimmas lubbskritt i skogen kan vara i stort sett vila, - en timmas skritt på fast mark i raskt tempo kan vara ganska intensiv träning. :D

för tränaren att ha koll tror jag det behövs en tränare som är med betydligt mer än bara den 1-2 ggr/vecka som ekipaget tränar..... tycker det är sällan som tränarna ger råd annat än det som gäller själva ridpasset för just dem. Och de grönare, som inte frågar (och vet man inte att man KAN fråga så frågar man ju inte) - får noll information just runt detta.

Jag tycker nog att en häst kan må dåligt av att tränas för lite - om den sen tränas fel, när den väl tränas. då blir arbetet för krävande och ojämnt och hästen håller inte.....

Det är väl inte dumt att skriva till mig - jag tar det som att vi bollar åsikter och ideer - inte som en läxa till mig :D Tack dock för att du gillar min hästs uppsyn - det gör jag med förstås! :o

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 391
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka