Sv: Dressyrhäst på Gym.
Men det är ingen som sagt att hästen behöver total vila.
Och heller ingen som pratat om överansträngning mig veterligen.
utan om överträning. Vilket är extremt vanligt, sånt känner man när man skor liksom
*KL*
Hela diskussionen började när jag skrev att jag var föriktigt med metoder som var starkt mjölksyraframkallande.
Det kan ju ha med min hästtyp att göra också - och kanske inte är nåt allmänt angrepp på backträning
Sedan så blev plötsligt samling mer farligt....
I en brant backe så förs ju vikten bakåt långt mer
än vad en samlad uppförsbacke blir - om man jämför uppförsbackar
Brant backe = mycket mer motstånd för sträckarna
Sedan så är det ju också olika hur man rider. Samlar man i några steg så motsvarar det en väääldigt kort uppförsbacke.
I en backe skall man ju ner igen och då blir det ju en brant nedförsbacke i värsta fall (beror ju lite på hur det ser ut där man bor)
All träning som är rätt avvägd - är ju bra träning.
Ju effektivare träningsmetod desto svårare att avväga mängden dosen, det är vanskligheten.
Sedan beror det på vilket mål man har. Skall man som fio tävla fälttävlan då ställs det mycket högre krav på hästen, och då kommer man ingenstans genom att fisträna.
Sedan är det ju som Cristobal antydde att elitidrott (altså nivå - inte gren) har sitt pris.
Eliidrottare mår inte bra
Träning i måttlig mängd är nyttig - intesiv träning- liksom intensivt arbete är en belastning, påfrestning - annars skulle det itne vara så dyrt att försäkra hästar. Och omöjligt att skadeförsäkra en travhäst.
Sedan har vi kanske den vikigaste faktorerna
- i vilken balans tränas hästen ?
- På vilket underlag (brukar vara djupt i backen)
- och med vilken långsiktighet
(om det vore lätt att träna hästar så skulle fler nå målet innan hästen gick sönder)
Men det är ingen som sagt att hästen behöver total vila.
Och heller ingen som pratat om överansträngning mig veterligen.
utan om överträning. Vilket är extremt vanligt, sånt känner man när man skor liksom
*KL*
Hela diskussionen började när jag skrev att jag var föriktigt med metoder som var starkt mjölksyraframkallande.
Det kan ju ha med min hästtyp att göra också - och kanske inte är nåt allmänt angrepp på backträning
Sedan så blev plötsligt samling mer farligt....
I en brant backe så förs ju vikten bakåt långt mer
än vad en samlad uppförsbacke blir - om man jämför uppförsbackar
Brant backe = mycket mer motstånd för sträckarna
Sedan så är det ju också olika hur man rider. Samlar man i några steg så motsvarar det en väääldigt kort uppförsbacke.
I en backe skall man ju ner igen och då blir det ju en brant nedförsbacke i värsta fall (beror ju lite på hur det ser ut där man bor)
All träning som är rätt avvägd - är ju bra träning.
Ju effektivare träningsmetod desto svårare att avväga mängden dosen, det är vanskligheten.
Sedan beror det på vilket mål man har. Skall man som fio tävla fälttävlan då ställs det mycket högre krav på hästen, och då kommer man ingenstans genom att fisträna.
Sedan är det ju som Cristobal antydde att elitidrott (altså nivå - inte gren) har sitt pris.
Eliidrottare mår inte bra
Träning i måttlig mängd är nyttig - intesiv träning- liksom intensivt arbete är en belastning, påfrestning - annars skulle det itne vara så dyrt att försäkra hästar. Och omöjligt att skadeförsäkra en travhäst.
Sedan har vi kanske den vikigaste faktorerna
- i vilken balans tränas hästen ?
- På vilket underlag (brukar vara djupt i backen)
- och med vilken långsiktighet
(om det vore lätt att träna hästar så skulle fler nå målet innan hästen gick sönder)
Senast ändrad: