Dressyrhäst med tuppspatt

B

Bartley

Vad jag förstått så är det besvärligt och degraderande vid tävling. Det finns dock inte så mycket att läsa om detta, så jag tänkte höra med er om det finns någon av er som har erfarenhet av detta? Hur pass mycket avdrag kan man räkna med på tävling?

Ni som har opererat, hur upplevde ni effekten av op? Var vilan efter op jobbig? Vad var det som fick er att ta beslut om operation?

Hoppas att det finns några bukemänniskor med erfarenhet av detta :)

Sv: Dressyrhäst med tuppspatt

Hej!
Jag opererade min två gånger. Först tog dom laterala tåsenan och sedan största delen av den där bulliga muskeln ovanför hasen. Tyvärr blev han inte mycket bättre av någon av op. Jag red MSV klasser med honom och låg väl på allt från 55 - 65 %. Allt beroende på domare. Nån gång fick jag 4a på gångarterna och andra 7. Hästen rörde sig väldigt bra om man nu bortser från rörelsestörningen.
Nu är han såld och går bara lättare (LB-LA) klasser. Där glassar han runt och vinner massvis!

Okej, så du upplever inte problemet som lika stort i de lättare klasserna? Tråkigt att det inte blev bättre efter operation. Har du något tips till den som har en häst med tuppspatt? :)

Min gammelpålle fick tuppspatt. Jag slutade tävla dressyr, för förutom att de rörelserna där han "tuppade" blev underkända så fick jag totalt väldigt låga poäng! Man såg tydligt att allt dömdes ner, även om han inte visade tuppsteget i mer än några moment.
Och när en domare till slut började ifrågasätta om han var halt, då slutade jag tävla dressyr helt!

Nämnda häst hade jag från det att han var 7 år, han började med tuppsteget i 9-årsåldern. Han reds för fullt tills han var 25 år, och med åren så avtog tuppsteget, och till slut var det knappt märkbart i något "moment" i hans rörelsemönster. Men att vänta några ÅR och hoppas det slutar på din häst gissar jag inte är ett alternativ?
Lycka till i allafall och hoppas du hittar en lösning! :)

Jag opererade min pålle när han för några år sedan fick tuppspatt (jag gjorde det redan efter ett par veckor från att det uppkom).

För det första blev det, med försäkring, inte speciellt kostsamt (minns tyvärr inte exakt) och konvalecensen var mkt kortvarig. Dock har det kommit smygandes tillbaka (försvann först helt) men oftast enbart under uppvärmning.

Men det gäller att hålla igång muskulaturen, dvs inga hastiga avställningar (vilket ju ändå kan ske ändå ibland pga andra skador) och att hela tiden hålla motionen jämn, annars blir det lite mer synligt. Får vår del märks det också skillnad vid varm och kall väderlek (där kall försämrar). Däremot är det stor skillnad på höjden på tuppandet före och efter operationen. Nu för tiden är det inte alls lika högt och ryckigt utan bara ett mjukt förhöjt steg. Så jag ser fortfarande ett stort pluss med operationen även om det inte är helt borta (under sommarhalvåret märks det för det mesta inte alls).

Jag har hela tiden tävlat honom i dressyr ändå (upp till Msv A). Men jag tror inte att det har varit speciellt synligt vid något tillfälle (men jag har oftat tävlat ensam och har således inte kunnat få bekräftat om det har synts eller ej). Men jag har aldrig fått några avdrag eller kommentarer om det.

Så jag tycker absolut att det är värt att pröva att operera!

Vad görs konkret när man opererar mot tuppspatt? Och har du någon koll på om forskning kunnat påvisa varför vissa hästar börjar med det?
Jag har nämnligen lyckats med konststycket att få två hästar med tuppspatt! Och ingen av dem hade det när jag köpte dem! Den ena trodde veterinären att han började med tuppsteget av obehaget av mugg som han hade på bakbenen och jag inte fick bukt med.

En föreläsare/veterinär har berättat att det beror på en kramp i en muskel som böjer bakbenen. När man opererar tar man bort en del av sidliga tåsträckaren, genom att lägga ett snitt över och under hasen, som sedan växer fast i benet istället för att växa ihop igen. :)

Intressant!
Blir det några hållbarhetsproblem? Jag tänkte typ att hästen inte bör användas till hoppning på högre nivå eller fälttävlan?

Vi har varit på två olika kliniker och fått lite olika svar av veterinärerna. De ena var väl inne på att det var någon form av kramp eller så och att en operation kunde ta bort tuppsteget. De sa dock att det bara fungerade i 70 % av fallen. De andra menade på att det var en inflamation i senan vilket ev kunde tas bort genom operation eller genom alternativ behandling. De ansåg att alternativbehandling med massage, akupunktur och laser var att föredra innan operation. Så vi är lite kluvna. (Försäkringsbolaget täcker operation, så det blir inte dyrare än självrisken i vårt fall)

Den första kliniken som föreslog operation nämnde dock ingenting om någon begränsning av hållbarheten. I vårt fall rör det sig dock om en häst på hobbynivå varför det kankse ändå inte är aktuellt här...

jag tycker absolut att du ska prova alternativa metoder först. många blir dessutom bättre med styrketräning och noggrann värmning. red en häst med tuppspatt som gått st george, han märktes det knappt på när han blivit varm och genomriden. fick inte dom bästa skrittpoängen men det är många hästar i gp som har väldigt dålig. finns ju en holländsk häst som ser ut att ha tuppspatt på båda bak....

kom i håg att en operation på häst alltid medför stora risker och det känns ju onödigt när syftet bara är att få mer poäng på tävling.....

Om man har någon % i rörlig självrisk beror på vilken försäkring man valt och/eller vilket försäkringsbolag man valt.

Jag bytte försäkringsbolag just för att det bolag jag hade införde % efter dragen självrisk. Bolaget jag nu har kan man välja om man vill ha % efter dragen självrisk eller att man inte betalar mer än självrisken. Givetvis är det lite dyrare premie om man inte har någon % efter dragen självrisk.

Jo, det är nog en rörlig procent på 20% skulle jag tro (inte jag som har försäkringe= lyckligt ovetandes:p) De flesta bolag har väl numera detta. Vet vi fick det from i år på den andra hästens försäkring...

jag tycker absolut att du ska prova alternativa metoder först. många blir dessutom bättre med styrketräning och noggrann värmning. red en häst med tuppspatt som gått st george, han märktes det knappt på när han blivit varm och genomriden. fick inte dom bästa skrittpoängen men det är många hästar i gp som har väldigt dålig. finns ju en holländsk häst som ser ut att ha tuppspatt på båda bak....

kom i håg att en operation på häst alltid medför stora risker och det känns ju onödigt när syftet bara är att få mer poäng på tävling.....

Det är just därför vi är tveksamma till en operation och därav min nyfikenhet över hur mycket tuppstegen påverkar poängsättningen.:)

mm precis, är ju en sak när det rör sig om operationer som är nödvändiga för hälsans skuld. skulle vara oerhört tråkigt om något gick snett och det blev stora komplikationer.

om jag vore i din sits så skulle jag försöka med alla alternativ först och rida för olika domare och se hur det blir bedömd.

Jo, det vore ju fruktansvärt om det blev någon komplikation pga operation.

En annan sak som jag funderat över rörande dressyrhästar med tuppspatt är när det kommer till försäljning. Kan man sälja en sådan häst som tävlingshäst? Eller blir det istället under "promenadhästs"-kategorin? Vad anser ni?

Om man inte vill tävla dressyr så är ju hästen fullt säljbar anser jag. I och med att beteendet ju bara är något som inte är godkänt i dressyr på tävling.

Min ena häst med tuppspatt, min gammelpålle, han var fullt brukbar tills han var 25 år och besiktigades ua inklusive böjprov när han var 22 år. Enda problemet var ju att han inte fick godkända dressyrpoäng. Men dessutom slutade han ju med tuppsteget med åren, så from ca 20 år hade han ju om fodervärden haft intresse kunnat tävla dressyr.

En annan känd "tuppspattare" var Lennart Lindelöws Merillo (hette han väl?). Jäklaremej vilket tuppsteg han hade! Det syntes i mer än skritt! Han tävlade ju svår hoppning med tuppsteget.

Det beror nog på priset. Jag kan aldrig tänka mig att någon som vill tävla vill lägga ner någon större summa på någon med tuppspatt när det finns så många andra hästar att välja på.

Det var en av anledningarna till att jag opererade. Fast nu blev det ju aldrig någon försäljning, men det är en annan femma :D

Jo, givietvis kan hästen vara brukbar, men det jag märkt vid tidigare försäljningar är dock att folk i allmänhet vill ha möjlighet att kunna tävla. För hästen i fråga är inte hoppning aktuellt, varför denna häst blir i princip oduglig som tälvingshäst. (Jag tror många drar sig för att köpa en dressyrhäst med tuppspatt, med all rätt)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka