Dressyrframtid?

J

Joannabaanana

Hej! Jag skulle bli glad om någon läste för att ge mig lite inspiration:idea: Jag har just nu foderhäst som jag tränar och har tävlat i en klubbtävling Lätt C:1 (kom 4 minikm). Första gången för oss båda. Det gick bra, han gjorde allting exakt rätt, fast var kanske inte så framåt just den dagen plus några smågrejer. Men jag hade tänkt att tävla mer till våren. (Hittar man tävlingar i ens distrikt på ridsport sidan)?
Jag skulle vilja bli en jättebra dressyr ryttare, hur långt tror ni det tar att ta sig dit? Och har ni några tips på vägen?
Skulle va jättesnällt om någon svarade! :D

Sv: Dressyrframtid?

kul att det gick så bra, när det var er första tävling!:)
För o komma dit man vill är det ju bara träning, träning o åter träning. så man kan inte säga hur lång tid det tar att komma till man är jätte bra. men om du tränar för tränare så har du mkt hjälp på vägen !=)..
om du ska tävla lokalt så kan du kolla efter ditt distrikt.
eller om du går in på andras hemsidor där dom även har info om tävlingar.

träna, träna, träna !!
Och var abslout Inte rädd för att fråga, även om frågan är lite konstig.
Rid för tränare ofta, ha tålamod och ta till dig av både beröm och kritik. Var målmedveten och deppa inte ihop om det inte går bra något pass (för det kommer att gå bakåt nån gång, dte gör det för alla, men när man kommit förbi det så brukar man bli bättre än innan dte började gå dåligt :D)
Lycka till så kanske vi får se dig i Globen om några år? ;)

Hej
Jag håller med de andra här och lägger till lite
Åk gärna till gästtränare ibland
Hämta inspiration genom att åka å titta på andra som tävlar
Sätt upp korta och långsiktiga mål, gärna tillsammans med din huvudtränare
Var realist, Rom byggdes inte p åen dag
Men viktigast av allt HA KUL!!!

Kolla på ditt förbunds hemsida, där finns alla tävlingar under "tävlingstermin". Där finns inte klubbtävlingar dock, tror jag. Fortsätt med såna här LC klasser och avancera när du tycker att det känns bra. Ha inte för bråttom och lycka till :bump:

okej tack allihopa! :p Är det någon som har varit i ungefär min situation och tagit sig upp til de högre klasserna? Hur gjorde ni och vilken tid tog det?
En fråga till: Vad är det för skillnad på lokal och regional tävling osv.? Lokal är ju lägre men krävs det att man ska ha placerat sig i ett antal tävlingar för att få vara med i regional (dressyr)?
Tack på förhand:banana:

Hej! Svårt att råda dig o sia om ngt när man vet så lite om dig. Kul att det gick bra för dig på tävlingen, grattis, men tyvärr säger det knappt något om din framtid lr talang på den nivån. Kan säga ngt allmänt dock. Först och främst så gäller det att nöta, nöta, nöta med en eller flera riktigt bra tränare för att få en god grund. En duktig tränare behöver inte nödvändigtvis ha ridit GP själv men måste ha ett bra öga och kunna förmedla rätt känsla till ryttaren. O då kommer vi in på det där med känsla. Precis som att födas med bollkänsla eller öga på hinder eller vara musikalisk så är det nästan ett måste att ha en särskild känsla för hästen, för rytm o balans, för att bli riktigt, riktigt bra. Men, man kan träna sig en bra bit på väg! Och så till hästen. I början behöver man inte ha en häst som kan massor lr har massor med gång. Men däremot är det bra om man har en trevlig, ridbar häst med god balans för att man ska få chansen att lära sig hur det "ska kännas". När du sedan har fått grunden så måste du se till att rida så mycket du bara kan och många olika hästar. När man nått en viss nivå så kan man lära sig så oerhört mycket av hästarna själva. Passa på att tävla mycket redan på låg nivå o fokusera så du blir bra på själva tävlingsmomentet. Tyvärr har domarna på låg nivå inte så mycket att ge men kanske kan du ha med din tränare och kommentera ritten. O var noga med att rannsaka dig själv- var slarvade du, vad skulle gjorts annorlunda, vad måste du träna extra på och vad var bra? Kom ihåg känslan av det som var bra o ha med dig det in på banan nästa gång. När du tänker igenom vad som inte funkade så tänk inte bara så "jag fick inte riktigt med yttersidan i volten" utan även på sånt som "jag tappade fokus o började tänka på att jag hade håret konstigt på slutet av framridningen" lr "jag åt inte bra innan och var hungrig o kunde därför inte ge allt". Vill du bli proffs så ta jobb i ett stall där du får rida och jobba hårt! Var beredd att jobba med allt, visa att du är duktig och mocka lika glatt som du rider. Men det måste vara på ett stall med bra hästmaterial så du får sitta på många bra hästar. Hur lång tid det tar? Det beror på så många olika saker. Sätts du i träning hos Jan Brink varje dag och får GP hästar, tja- då går det ju fortare än om du får ta den långa vägen;) Men jag har blivit rätt bra nu och har hållit på med dressyr i 26 år. 22 av dem med egna hästar o tränare. O jobbat som beridare i typ tio år. Och nu är jag rätt bra. Och ändå vet jag att om 4 år kommer jag se tillbaka o tänka "så lite jag visste då" för så är det hela vägen och kommer alltid att vara tror jag. Det är det som är så coolt med ridsport!

Oki, tack för alla råd :D
Vad är den största tävlingen för d-ponnier? Finns det någon dressyrtävling för d-ponnier i globen, scandinavium eller falsterbo? (Förutom kuiren då)

Förra året kunde man iaf kvala in till Globen på D-ponny!
Annars är väl SM och Svenska Ponnyderbyt de största ponnytävlingarna i Sverige.. =)

ok, i ponnyderbyt är det väl Lätt A man tävlar i el?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 008
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar