Dressyr tips för travare?

Oliven

Trådstartare
Jag har en fd travare som jag skulle vilja tävla dressyr med. Vi har inte kommit så jätte långt på vägen.. Han kan gå i vänstergalopp relativit bra på banan när man rider och höger går i bland. Han kan båda galopperna när man longerar. Han verkar tycka att dressyr är väldigt tråkigt och jobbigt.. Vi rider mest i skogen. Skulle vilja klättra men har inte några backar till det.. Just nu tränar vi väldigt mycket övergångar i skogen, mellan alla gångarter, det går bra och han lyssnar. Han går så mycket bättre i skogen än på banan...

Har någon några bra tips för hur jag ska komma längre?:confused:

Sv: Dressyr tips för travare?

Skulle gärna vilja det, men har för tillfället ingen som kan köra mig och hästen och vet ingen som kan komma ut till mig..

För att stärka höger galopp, du skriver att han går den ibland vid ridning, ta alltid och longera den, bara några varv efter du ridit så att han får gå i höger galopp så ofta du kan...
Även när du kommer hem efter att ha ridit ute i skogen. Longera 1-3 varv ihöger galopp.

Rid alltid fram i skogen och träna det du kan sedan rider du bara kort på banan och att han får belöning/mat eller ut ihagen snabbt efter han blivit jobbad på banan så att han märker att banarbete bäddar för belöning!!!

Jag har också en fd travare, som jag rider dressyr på. Vi har däremot lite svårt för vänstergaloppen. Hon tar den, men hon orkar inte hålla samlingen i den, några längre stunder.
Brukar i mellanåt löshoppa henne, ibland i vänster varv och ibland i höger varv, så att hon lär sig att få den "runda galoppen". använder också mkt bommar, så hon ska lära sig lyfta ordenligt på fötterna. :) och sen rider jag, som du, en del i skogen också. Måste försöka variera sig lite. Men använd "hjälpmedel" på banan, som tex bommar, hinderstöd osv. så att han tycker att det blir lite spännande att vara på ridbanan. Jag är också öppen för förslag. :)

Independent: Jag har ingen "riktig" ridbanan att hålla till på tyvärr. Min granne har en liten inhängnad grusbanan, men det blir typ som att rida på en 20m volt så han har lite svårt för det. Sen har vi en ridbna på en gräs åker, men det är ganska svårt att flytta om där..

Mitt enda tips: ta hjälp av en duktig tränare!

Nirak

De första åren med min hade jag inte heller nån ridbana.. red mest på åkrar och i skogen. och jag håller med dig där, då blir det lite klurigare. hm.. Jag rider ganska mkt barbacka för att känna vart jag har hästen och hur hon tar alla mina hjälper. Kanske det skulle vara något förslag till dig på banan? :)

lite off topic;

alla tränare tar inte emot vbl travare.
tråkigt men sant.

independent: Jag brukar rida barbacka i skogen, men eftersom han har så otroligt skumppig trav så går det inte att göra några övningar så.. För då lär jag ramla av, jag måste hålla i mig när han travar..:crazy:

Tror inte att det är vanligt att de säger att de inte tar emot just travare.. däremot så kanske de duktigaste dressyrtränarna har ett visst krav på gångarter/kapacitet inom dressyren för att ta sig an en häst. Då faller ju travarna bort (men säkert också en del halvblod!).

Har förståelse för att de bästa dressyrtränarna inte vill ta sig an en häst som inte har kapaciteten att bli nåt på dressyrbanan. Tror inte att det är nåt kategoriskt mot just rasen!

Hursomhelst finns det säkert en hel del vettiga tränare att välja på! Man behöver ju inte heller rida för värsting-tränare när man är i början av sin utveckling :)

Nirak

Typiskt "travar-trav". :) Jag hade det också, har det fortfarande ibland, speciellt när hon bara "springer". Utan att ens anstränga sig. Är precis som om hon kastar iväg mig, eller iaf gör sina försök. Men jag LOVAR att det kommer att blir bättre för dig. Kunde jag lära mig, så kan vem som helst. ;) Bara att träna. träna och träna. :)

Ska kanske börja rida lektioner för en tjej som håller på med akademisk och centrerad ridning, då kommer det bli hos min granne, så då kommer jag kunna ta mig utan att vara beroende av skjus :D

Va roligt! :) Ah.. det är jobbigt att behöva ha någon som kör en hela tiden. ;) men.. det är ju toppen om du ska det ! Hoppas det kommer gå bra för er i fortsättningen också! :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar