Dressyr eller hoppning...

S

Sparf

Jag vet inte om tråden har hamnat rätt. är den fel så få gärna moderatorn flytta på den eller liknande:angel: :)

Joo, min fråga: Vad frestar på bakbenen mest. alltså leder främst då. Är det Hoppning eller Dressyr?

min egen teori är att dressyren främst frästar på bakbenen och att frambenen tar mest stryk vid hoppning p.g.a. nedlandningen. Är det rätt eller fel?
 
Sv: Dressyr eller hoppning...

Jag håller med dig. Jag tror att hoppning frästar mer på frambenen, men å andra sidan borde ju avstampet vid hoppnig fresta en del på lederna det också, men jag vet inte. Hoppning är ju inte naturligt för hästen på det sättet. dressyr är ju mer naturligt i sådana fall. Går hästen i korrekt form i dressyr och inte överarbetas, rids av för tung ryttare eller har fel tyngdpunkt pga dålig sadel eller liknande borde det inte fresta så mkt. Bakbens slitningar beror ju ofta på ryggproblem. hoppla! :bump:
 
Sv: Dressyr eller hoppning...

Bakben = dressyr Framben = hoppning
Som min vet brukar säga, dåliga bakben slut som dressyrhäst men kan mkt väl funka som hopphäst, dåliga framben slut som hopphäst men kan mkt väl funka som dressyrhäst.

Nu handlar detta ju naturligtvis lite också om på vilken nivå man pratar, det som frestar bakbenen i dressyren är ju framförallt den höga samlingsgraden lite högre upp i klasserna.
Och i hoppningen landningen likadant där framför allt på lite större hinder.
 
Sv: Dressyr eller hoppning...

gylle skrev:
Bakben = dressyr Framben = hoppning
Som min vet brukar säga, dåliga bakben slut som dressyrhäst men kan mkt väl funka som hopphäst, dåliga framben slut som hopphäst men kan mkt väl funka som dressyrhäst.

Nu handlar detta ju naturligtvis lite också om på vilken nivå man pratar, det som frestar bakbenen i dressyren är ju framförallt den höga samlingsgraden lite högre upp i klasserna.
Och i hoppningen landningen likadant där framför allt på lite större hinder.

Nu har ju hästen en väldigt större kapacitet att bära vikt på bakbenen än frambenen som egentligen är ohyggligt klena, dressyrhästar kan drabbas av åldersrelaterad slitage i sina bakben då hasleden och knä kan ha slitits ut rejält.

En hopphäst får ju oftast skador av annan natur, då är det ju inte slitage pga en lång karriaär utan kotor, framknä och annat får inflammtioner och/eller pålagringar. Dessa skador är rena överansträngningsskador, och kan väl knappast kallas för slitage på samma sätt.

Tyvärr verkar det ju ändå vara som så att många dressyrhästar faktiskt får inflammationer i framkotor, och det kan man ju undra lite över när bärkraften egentligen skall ligga i bak.;)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp