Dressyr Benskydd

Sv: Dressyr Benskydd

Min pålle avskyr att ha strykkappor bak. Han accepterar lindor (fast vi har livlig diskussion om det i stallet där han vägrar stå på benet jag skall linda och istället omedelbart ställer sig och vilar på det med risk att det blir för tight). jag har gett upp hoppet om att ha benskydd mer än senskydd fram vid uteritt och hoppning (läs löshoppning). I övrigt är det lindor som gäller.

Skulle vilja ha skydd med fluff. Försökt. Det gick inte heller. Neoprene går inte alls. Står och stampar som värsta flamencodansören. Och glöm N.E.W utan fluff. Då höll jag på att få en flygtur.

Professionals Choice är oslagbara när det gäller hållbarhet och skydd mot slag tycker jag. Vill man ha ett lite lättare och mer elastiskt skydd så gillar jag Equilibrium, de är väldigt smidiga och ger ett bra stöd, står dock inte pall lika bra för slag. Vet att de finns i flera modeller dock, köpte mina för 3-4 år sen och de heter ngt med Flatwork men vet inte exakt namn på modellen.

Prof Choice är 1:a hands valet för mig, de sitter som berget och håller tvätt efter tvätt:love: Jag använder dem till både dressyrarbetet, hoppning och i terrängen. De två sistnämnda så kombinerar jag dem med deras ballisticboots ( reservation för stavning ) gjorda i Kevlar, sitter också som berget och skyddar precis där de ska.

Professionals choice.

skydden med fluff som visas i tråden ger inget som helst stöd, de är rena stryk kappor bara.

Kanske fånigt men jag tycker det verkar så obekvämt med skydd som går ner och runt hela kotan?
Gillar inte dem i neopren, därför går Prof Ch bort...det var därför jag tittade på Veredus nya skydd som jag tror egentligen är tänkta för western, de är glatta i materialet.
Men vetesjutton om/vad de skyddar/stödjer egentligen?

stödjer gör väldigt få benskydd. Men främst oavsett marknadsföring av samtliga benskydd, skyddar de främst mot slag. stödet är rätt obefintligt.

Stödjer gör inga benskydd eller lindor. Det handlar om TON i varje steg som hästen tar när den trampar ner hoven. Finns inte en linda eller ett skydd som stödjer det.

Nej jag vet : )
Jag vägde orden noga när jag skrev, fast jag ville skriva det du skriver här, därför att det alltid blir så mkt tjafs och protester från believers när man skriver det - orkade inte grunda för en sån diskussion här : )

Har spanat lite på Proffesionals Choice och veredus med.
Är det ngn som testa de nya P. Choice som kommit ut i läder? Är de smidiga ?
Har aldrig sett dem Irl så det är svårt att veta hur de ser ut då.

Jag har P.Choice i läder. Tycker att de är bra och smidiga :) Min häst slår sig ganska mycket och det funkar bra. Lite jobbigt att de inte går att tvätta i maskin bara. Mycket smörj blir det :)

Oki, vad är idén med ett skydd som går ner runt kotan då?
Varför använder ni den typ av skydd, under kotan är det ju inte lätt att få slag?

Nej jag vet : )
Jag vägde orden noga när jag skrev, fast jag ville skriva det du skriver här, därför att det alltid blir så mkt tjafs och protester från believers när man skriver det - orkade inte grunda för en sån diskussion här : )

Jag vet vad du menar. Jag hörde till gruppen som trodde lindor ger stöd. Så kom jag på att det funkar ju inte. Det handlar ju om nära ett ton i tryck bara när vi människor sätter ner klacken i backen i varje steg. Vad gör det då inte på en häst?

Stabilisera tror jag man kan göra (vid benbrott) eller hindra svullnader.

Läste i Ridsport igår att det är bättre att linda efter ridturen än under om man vill förhindra svullnader. Det var en artikel om att rida på hårt underlag och hur mycket det sliter.

Sådan var min häst också när jag köpte henne. Men hon har fått vänja sig... Min tränare undrade vad det var med henne första gången jag tränade med skydd bak - hon gick helt tokigt halva lektionen. Men numera har hon vänt sig. Försöker dock "skaka av" skydden när hon tar första steget i stallgången ;)

Tro mig. Han reagerar på reflexer. det kan gå bra hela ridturen och sedan i slutet börjar han dansa flamenco. Ibland tar han inte ett steg ur gången ibland går han glatt ut och sedan skakar det loss.

Men så tycker jag på något sätt det är roligare med lindor. Man kan variera mer med färger och matcha schabraken.

Håller faktiskt med dej om att det är lit roligare med lindor (: Men orka linda jämt xD

KL

Ang stöd så är inte lindor heller stöd som är något att tala om alls när hästen verkligen arbetar och anstränger sej. Ok om den har haft en skada och ska skrittas igång och man vill skydda. Men annars är det mest i ryttarens huvud det är skönt att tro att det ger stöd.

Och nu kommer många att säga emot precis som i andra trådar med samma tema, men inte desto mindre är det faktiskt sant att lindor ger inte stöd för ett hästben i arbete.

Så innan det kommer, kan jag fråga, VAD i hästens ben är det som ni som vill ha stöd, anser att ni ger stöd till?

Ha ha säg som det är - du är prylgalen:rofl:

Haha, Malin du är tyvärr helt fel ute :D Jag är en mkt omateriell kärring som stör mig på allt vad märkesfixering, övermatching och prylgalenhet heter : )

seriöst: jag gillar dem för a) de håller och har bra kvalitet, håller läääänge i ur och skur, lera och skit, all typer av ridning, inne som ute.
och b) de täcker väldigt bra. Jag rider ut mycket mellan arbete i ridhus och de skyddar mot pinnar, boss och skit som ligger i skogen och på stigar och i terräng rent allmänt. Hatar sladdriga strykappor som bara är ögongodis just för att de som sagt INTE ger ngt stöd ö.h.t utan bara skyddar mot strykning/ev. lite slag, och rivsår och annat från terräng osv. Då finns det bättre skydd som skyddar mot exakt samma och ett exempel är just de jag använder : )

Jag haft mina Jacson skydd i ungefär 7 månader men nu börjar de gå sönder lite. På insidan av skyddet har lite material skavts av.
Men jag är nöjd med skydden, ganska bra passform och snygga. :)

Ja, Showmaster från H*öks är jättebra! Svarta med teddyludd! Rejäla kardborreknäppen och bra passform. Ger värme, stöd och skyddar mot slag! Mycket bra pris! Jag tvättar mina i tvättmaskinen om och om igen och de blir som nya! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka