Sv: Dressyr Benskydd
*kl*
Nu ni, här kommer en förhoppningsvis gigantiskt inlägg (och utlägg) om vad jag tycker om de benskydd jag har använt mig av de senaste åren..
Kan tillägga att jag har tävlat dressyr på ponny på hög nivå och tävlar nu häst.
Eskadron "Allround": Har ett par vita som jag köpte för ca 1½ år sedan. Använt dom rätt flitigt, speciellt på framridningar osv.
Fördelen med dom är att de är lätta att torka/tvätta av, de sitter verkligen där de ska (formade efter benet) samt att det har hållt relativt bra.
Nackdelen är att de kanske är lite väl styva så man måste verkligen ha rätt storlek. Nu de sista har de börjat gå sönder i kanterna men vad kan man begära, dom har använts flitigt, tvättade i maskin.
Har för mig att jag fick betala ca 700kr för fram o 750kr bak.
Veredus "Damasker" Svarta: Trodde först att dom skulle vara
riktigt bra, men jag blev faktiskt väldigt besviken.
Nackdelar:Dom var stela, speciellt kardborre-"lädret" det kändes som om kardborrespännet inte fick något riktigt grepp i ändan på spännet. Luddet är inte enkelt att hålla rent.
Fördelar:Kanar inte ner eller vrider sig, lätta att hålla rena på utsidan. Luddet är bra kvalité.
Fick betala samma för bak o fram, dvs 299 x2.
Eskadron Damask: Dom håller länge om man sköter dom rätt, har ett par som jag fick med när jag köpte min ena ponny för ca 10 år sedan. Dom är hela ÄN! (Har dock köpt ett par nya till storhästarna)
Fördelar: Bra hållbarhet, bra passform, knäppningen är säker om man håller det rent.
Nackdelar: Inte så enkla att hålla rena, går ju att hålla "någorlunda rena" med hård borste men tvättmaskinen får jobba lite mer...
Kommer dessvärre inte ihåg pris men enligt affär på internet så ligger dom runt 450-500kr.
Professionals Choise SMB II: Köpte för ca 3 år sedan, använts på träningar, tävlingar samt även i transport tillsammans med boots.
Fördelar: Bra hållbarhet, bra kardborre som verkligen sitter (lite väl bra i början). Tar inte så mycket plats! Mjuka.
Nackdelar: Har krympt ngt i tvätten, svåra att hålla rena på utsidan om man inte tvättar.
Pris 650-700kr per bak o fram.
Jacson Damask:
Oså till de om talade Jacson skydden
Om jag ska vara ärlig köpte jag de för att ha i hagen för att de var så billiga och enkla att sätta på och av. Har ridit med dem några gånger.
Fördelar: Sitter för det mesta där de ska, kardborren sitter fast enkla att hålla rena på utsidan.
Nackdelar: Mja. Luddet är som sagt inget att hurra för. Känns plastiga och jag tror inte att de kommer hålla så länge om man använder dem varje dag, men nån gång ibland är nog bra
Betalade 165kr per bak o framskydd
N.E.W dressyrskydd: Hade dom på ena ponnyn för ett par år sedan.
Fördelar: Färgen höll sig vita.
Nackdelar: Det kändes som om dom satt "utanför" benet och att det bara var massa ludd emellan och att kardborren höll det format. Luddet var inte lätt att hålla rent, dom krympte i tvätten så C-ponnyn fick ta över dem till slut.
Priset kommer jag inte ihåg, men antagligen var dom dyyyyra...
Gekås Damasker: Hittade ett par damasker i hästavdelningen för ett bra tag sedan..
Fördelar: bra för sitt pris, sitter där man vill ha dom, bra kardborre. P R I S E T!
Nackdelar: Luddet är inte så lätt att hålla rent längst ner om det är geggigt ute. Annars ok. Hade velat ha lite bredare kardborre fäste som på eskadron damasken!
Pris: 89kr (!!!)
Ja, detta var en liten redogörelse över hur
jag tycker. Föredrar dock att linda. Hope you enjoy it