Dressyr Benskydd

Sv: Dressyr Benskydd

Jag kör med Hööks damasker, show master. Kanske inte så mkt stöd, men de tål slag och strykningar. Kanon pris dessutom. Lätt att hålla rena och de torkar snabbt. Jag rekommenderar dom starkt.
Är det stöd man är ute efter så är nog lindor det bästa...

Behöver köpa mig nya benskydd till min häst att använda i dressyren. Han stryker sig runt om och slår på sig ganska hårt ibland. Så de behöver både vara stöttande men stå emot en del smällar också.
Behöver tips på bra benskydd ... :)Har ni ngt bra förslag???
Förhoppningsvis kanske man kan hitta några i Gbg...

Jag kör med Hööks damasker, show master. Kanske inte så mkt stöd, men de tål slag och strykningar. Kanon pris dessutom. Lätt att hålla rena och de torkar snabbt. Jag rekommenderar dom starkt.

Finns inga skydd eller lindor som ger något betydande stöd för hästbenen..
Den enorma vikt som hästens ben utsätts för när den rör sig finns det inga skydd i världen som kan skydda mot. Däremot så är ju skydd bra för att skydda mot slag och strykningar.. :)

S6001558.jpg

Har ett par Eskadron Allrond, i typ konstläder tror jag det är..
Tycker dom är jättebra, dom är stöttåliga, sitter jättebra trots strykningar. Och sen syns det inte på dom att hästen stryker sig, som det hör på vanliga plastskydd. Dom blir ju så j*vla fula efter ett tag..
Kostade dock lite grann...

Jag har Jacsons skydd, svarta med vitt ludd. Jag tycker att de ser riktigt skabbiga ut efter bara några ridturer, trots tvätt i tvättmaskin. Luddet blir fult. Nää blä inga fler sådana för min del.

Har de som liknar N.E.W från Hööks, skyddar bra och håller sig snygga. Har även de med tjockt ludd från Hööks, har hållt sig betydligt fräshare än Jacsons.

Låter ju bra, då jag äntligen beslutat mig för att köpa NEW-kopiorna från H**ks :laugh:! Har du vita eller svarta sådana? (det är de med grå tunn reflex på va?)

S6001558.jpg

Har ett par Eskadron Allrond, i typ konstläder tror jag det är..
Tycker dom är jättebra, dom är stöttåliga, sitter jättebra trots strykningar. Och sen syns det inte på dom att hästen stryker sig, som det hör på vanliga plastskydd. Dom blir ju så j*vla fula efter ett tag..
Kostade dock lite grann...

Då stryker sig nog inte din häst speciellt mkt. Jag är jätte besviken på mina, det vart stora hål i bakskydden redan efter ngn veckas användning, men min häst stryker sig mkt. Hon får också skav av dom, då kanten innanför slitits ner och blivit vass. Däremot är materialet lätt att hålla rent, men vad hjälper det när man inte kan använda dom. Usla skydd tycker jag, och dyra :devil:.

Eskadrons med den tjocka mer slagabsorberande tjocka plastformen är nog bäst. Kotringar kan oxå få hästen att bredda sig lite.
Stöd kan man inte direkt få av några skydd.

Så du tycker att dom från Hööks är bra? Jag har inte vågat köpa såna men kanske är det en bra idé i alla fall då. Dom vita från Jacson blir fula i fuskluddet men dom fungerar lika bra för det. Annars håller dom bra tycker jag. Men om Hööks är bättre ska jag prova det, riktigt dyra vill jag undvika, behöver pengarna till annat:o

Ojdå, menar du att hästen slår sönder Eskadronskydden? Då måste den slå på sej kraftigt, vet du vad det beror på?

Nja, han styker sig en del..
Det enda jag har att anmärka lite på är på insidan har det blivit små hål vid någon söm, men antar det är för jag tvättar dom halvofta.. :P
Överlag är jag positiv till dom, men lär inte köpa såna skydd igen faktiskt.
Men det är lite skumt, för har vanliga eskadron med, till hoppning. Och dom håller skitbra! Tråkigt du haft såna problem med dina. :(

Ojdå, menar du att hästen slår sönder Eskadronskydden? Då måste den slå på sej kraftigt, vet du vad det beror på?

Ja, hon slår sönder dom, men inte själva hårdplasten utan det tunna överdraget som inte håller för slag. Och varför hon slår sig är helt enkelt för att hon är så otroligt tät bak.

Hööks är bättre, helt klart.

Självklart funkar Jacsonskydden trots sunkigt ludd, men det är så trist att se sunkig ut ;)

Men.....det ska den inte behöva göra ändå. Kanske ska det inte diskuteras här bland skydden, men en fråga är om du har för tjocka skydd? Min ena häst är väldigt tight bak men slår sig inte, om jag inte sätter på för tjocka skydd, då tappar han lite begreppet om var han har ben och fötter och kan tillfälligt slå på sig. Annars om den arbetar rak i balans ska den inte behöva gå och slå på sig hela tiden, det är inte bra eller trevligt för hästen. :( Är den känslig kan det göra att det tar emot att arbeta det sätter sej i huvudet.
Förlåt om jag kom in på ett sidospår, du jobbar säkert med det redan.

Fast hon slår sig ibland när hon springer i hagen också, utan skydd... Förstår inte riktigt vad du menar med att hon inte ska slå sig, hur får man en häst att bredda mera bak? I balans försöker jag självklart alltid att rida henne.

*kl*
Nu ni, här kommer en förhoppningsvis gigantiskt inlägg (och utlägg) om vad jag tycker om de benskydd jag har använt mig av de senaste åren..:devil:
Kan tillägga att jag har tävlat dressyr på ponny på hög nivå och tävlar nu häst.

Eskadron "Allround": Har ett par vita som jag köpte för ca 1½ år sedan. Använt dom rätt flitigt, speciellt på framridningar osv.
Fördelen med dom är att de är lätta att torka/tvätta av, de sitter verkligen där de ska (formade efter benet) samt att det har hållt relativt bra.
Nackdelen är att de kanske är lite väl styva så man måste verkligen ha rätt storlek. Nu de sista har de börjat gå sönder i kanterna men vad kan man begära, dom har använts flitigt, tvättade i maskin.
Har för mig att jag fick betala ca 700kr för fram o 750kr bak.

Veredus "Damasker" Svarta: Trodde först att dom skulle vara
riktigt bra, men jag blev faktiskt väldigt besviken.
Nackdelar:Dom var stela, speciellt kardborre-"lädret" det kändes som om kardborrespännet inte fick något riktigt grepp i ändan på spännet. Luddet är inte enkelt att hålla rent.
Fördelar:Kanar inte ner eller vrider sig, lätta att hålla rena på utsidan. Luddet är bra kvalité.
Fick betala samma för bak o fram, dvs 299 x2.

Eskadron Damask: Dom håller länge om man sköter dom rätt, har ett par som jag fick med när jag köpte min ena ponny för ca 10 år sedan. Dom är hela ÄN! (Har dock köpt ett par nya till storhästarna)
Fördelar: Bra hållbarhet, bra passform, knäppningen är säker om man håller det rent.
Nackdelar: Inte så enkla att hålla rena, går ju att hålla "någorlunda rena" med hård borste men tvättmaskinen får jobba lite mer... :p
Kommer dessvärre inte ihåg pris men enligt affär på internet så ligger dom runt 450-500kr.

Professionals Choise SMB II: Köpte för ca 3 år sedan, använts på träningar, tävlingar samt även i transport tillsammans med boots.
Fördelar: Bra hållbarhet, bra kardborre som verkligen sitter (lite väl bra i början). Tar inte så mycket plats! Mjuka.
Nackdelar: Har krympt ngt i tvätten, svåra att hålla rena på utsidan om man inte tvättar.
Pris 650-700kr per bak o fram.

Jacson Damask:
Oså till de om talade Jacson skydden;) Om jag ska vara ärlig köpte jag de för att ha i hagen för att de var så billiga och enkla att sätta på och av. Har ridit med dem några gånger.
Fördelar: Sitter för det mesta där de ska, kardborren sitter fast enkla att hålla rena på utsidan.
Nackdelar: Mja. Luddet är som sagt inget att hurra för. Känns plastiga och jag tror inte att de kommer hålla så länge om man använder dem varje dag, men nån gång ibland är nog bra:)
Betalade 165kr per bak o framskydd

N.E.W dressyrskydd: Hade dom på ena ponnyn för ett par år sedan.
Fördelar: Färgen höll sig vita.
Nackdelar: Det kändes som om dom satt "utanför" benet och att det bara var massa ludd emellan och att kardborren höll det format. Luddet var inte lätt att hålla rent, dom krympte i tvätten så C-ponnyn fick ta över dem till slut.
Priset kommer jag inte ihåg, men antagligen var dom dyyyyra... :mad:

Gekås Damasker: Hittade ett par damasker i hästavdelningen för ett bra tag sedan..
Fördelar: bra för sitt pris, sitter där man vill ha dom, bra kardborre. P R I S E T!:D
Nackdelar: Luddet är inte så lätt att hålla rent längst ner om det är geggigt ute. Annars ok. Hade velat ha lite bredare kardborre fäste som på eskadron damasken!
Pris: 89kr (!!!)

Ja, detta var en liten redogörelse över hur jag tycker. Föredrar dock att linda. Hope you enjoy it;)

Senast ändrad:

KL

Var inne och kollade på H*rz* och hittade följande:
http://horze.se/product_info.php?products_id=19406&n=M1

Om någon svänger in på en av deras butiker får ni mer än gärna tala om för mig hur de är. De är ju också NEW kopior, vad jag kan se. Priset är ju hälften mot H**ks.

Frågan är storlekarna. Har en krallig halvblodsvallack med hyffsat slimmade ben. Ganska garanterat L på bak men undras om M räcker fram. Han är ca 1.63

Det är lite skumt ändå att de "bara" kan kosta så mkt! Bra iof :D. Men de ser ju väldigt lika ut de från H**ks. Synd att man inte kan känna på kvalten genom datorskärmen :D!

Precis min tanke. De är väldigt lika. Skillnaden är ju märket på kardborren. De svarta har t.o.m. reflexen. Tror de vita har det med.

Man kan ju alltid ha dom som snabbravianter vid finare träning istället för att stå och slita med lindor med stissig häst utanför transport på annan plats, eller?

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka