Vi gifter oss i slutet av maj på ett slott och vi ska just fixa inbjudningskort men kan inte bestämma klädkod. Först tänkte vi kavaj eftersom många gäster antagligen bara äger en kostym och den kan nog vara vilken färg som helst. Men nu pratade vi och vi tycker att det är så mycket snyggare och festligare med mörk kostym och det passar på ett slottsbröllop, plus att det kan hjälpa dem med sämre koll att förstå att det är hel kostym som gäller och inte typ jeans och blazer. Nackdelarna är då bara 1) flertalet kommer förstås i svart kostym eftersom det är den färgen många har. Männen i min familj har bara ljus eller svart exempelvis 2) då måste de antingen lägga massa pengar på en ny eller komma med "fel färg" dvs svart.
Hur hade ni gjort - goda råd?
Jag skulle gissa att nästan ingen av era gäster kommer att känna till att traditionellt avses mörkgrå eller mörkblå kostym när det är klädkod mörk kostym. Och de få som råkar känna till det kommer att kunna googla fram att det numera är okej även med svart kostym när det är mörk kostym. Så med andra ord, ingen kommer vara "felklädd" om de kommer i svart kostym.
Vill ni absolut att gästerna ska komma i traditionell mörk kostym dvs mörkblå eller mörkgrå måste ni nog skriva det ordagrant på inbjudningarna. Men frågan är ju, varför vill ni det?
Jag lovar dig att det sista du kommer reflektera över under er bröllopsdag är vad gästerna har på sig. Och skulle du notera att kusin Pelle har en beige kostym så kommer du inte bry dig det minsta