dresscode till bröllop

Vi gifter oss i slutet av maj på ett slott och vi ska just fixa inbjudningskort men kan inte bestämma klädkod. Först tänkte vi kavaj eftersom många gäster antagligen bara äger en kostym och den kan nog vara vilken färg som helst. Men nu pratade vi och vi tycker att det är så mycket snyggare och festligare med mörk kostym och det passar på ett slottsbröllop, plus att det kan hjälpa dem med sämre koll att förstå att det är hel kostym som gäller och inte typ jeans och blazer. Nackdelarna är då bara 1) flertalet kommer förstås i svart kostym eftersom det är den färgen många har. Männen i min familj har bara ljus eller svart exempelvis 2) då måste de antingen lägga massa pengar på en ny eller komma med "fel färg" dvs svart.

Hur hade ni gjort - goda råd?

Jag skulle gissa att nästan ingen av era gäster kommer att känna till att traditionellt avses mörkgrå eller mörkblå kostym när det är klädkod mörk kostym. Och de få som råkar känna till det kommer att kunna googla fram att det numera är okej även med svart kostym när det är mörk kostym. Så med andra ord, ingen kommer vara "felklädd" om de kommer i svart kostym.

Vill ni absolut att gästerna ska komma i traditionell mörk kostym dvs mörkblå eller mörkgrå måste ni nog skriva det ordagrant på inbjudningarna. Men frågan är ju, varför vill ni det?

Jag lovar dig att det sista du kommer reflektera över under er bröllopsdag är vad gästerna har på sig. Och skulle du notera att kusin Pelle har en beige kostym så kommer du inte bry dig det minsta ;)

Vi hade klädkod kavaj på bröllopet för våra gäster och bar själva en högre klädkod, här diskuteras bara den manliga klädseln som är den billiga, vad klänningar kostar så är det en del mer än en kostym

Vi hade klädkod kavaj på bröllopet för våra gäster och bar själva en högre klädkod,
Alltså jag är rätt obrydd vad det gäller klädsel på bröllop men i mitt tycke låter det där riktigt oförskämt. Varför ska man klä sig mer fancy än sina gäster? :confused:

Alltså jag är rätt obrydd vad det gäller klädsel på bröllop men i mitt tycke låter det där riktigt oförskämt. Varför ska man klä sig mer fancy än sina gäster? :confused:
Jag har arbetat på ganska många bröllop och vissteförvisso inte klädkoden, men det är inte ovanlig att gästerna har kostym och brudgum, bestman etc. har frack eller smoking.

Jag tänker att det kanske är så att brudparet inte vill "tvinga" på frackhyror och finare klänningar, men vill passa på själva.

Jag tänker att det kanske är så att brudparet inte vill "tvinga" på frackhyror och finare klänningar, men kanske vill passa på själva.
Mm kanske det men ändå liksom. Jag håller nog med Ribbing:

"Det korrekta och mest eleganta är att brudgummen har samma klädnivå som övriga gäster. Om ni vill att han ska ha frack så bör brudgummen vara ensam om sin frack, även om det som sagt vore snyggast att även han har mörk kostym.
Men skulle best man ha frack för att brudgummen har det, så skulle det ganska snart bli lite utklädsel över det hela. Att bruden har hellång klänning är en annan sak, det är en tradition som står över klädkoderna. Men tärnorna ska inte ha fracknivå på sina klänningar, utan till mörk kostymnivå vadlångt. Bara om det är frack som är klädkoden ska de ha golvlångt."

Äsch, det är ju så man vet vilka det är som gifter sig! Annars kanske någon annan finklädd människa passar på att stjäla showen när ordinarie brudpar är på toaletten eller nåt..
:angel:

Äsch, det är ju så man vet vilka det är som gifter sig! Annars kanske någon annan finklädd människa passar på att stjäla showen när ordinarie brudpar är på toaletten eller nåt..
:angel:
Spinner vidare då jag hört en liknande förklaring, att man ska se vem som gifter sig. Kan det ha med att göra att man vill att utomstående ska se, ifall man skulle få för sig att tassa omkring på stan?

Vill ni absolut att gästerna ska komma i traditionell mörk kostym dvs mörkblå eller mörkgrå måste ni nog skriva det ordagrant på inbjudningarna. Men frågan är ju, varför vill ni det?

Jag lovar dig att det sista du kommer reflektera över under er bröllopsdag är vad gästerna har på sig. Och skulle du notera att kusin Pelle har en beige kostym så kommer du inte bry dig det minsta ;)

Fast jag har läst på bröllopstorget, och där finns det folk som säger upp bekantskaper för mindre än beige kostym, här snackar vi nyans på servetter.

"Min M2B:s mamma köpte syrenlila servetter när jag ville ha ljuslila"

"Min farbror hade bruna skor till svart kostym- jag vill göra om bröllopet"

"Min kompis fattar inte hur stort det här, hon är inte längre bjuden"

"Min mans systers syssling döpte sitt barn till MITT namn på barn (Vilda-Rosa) som jag velat ha sedan jag var 10 år gammal och vägrar byta namn på barnet- jag vill döda henne"

Fast jag har läst på bröllopstorget, och där finns det folk som säger upp bekantskaper för mindre än beige kostym, här snackar vi nyans på servetter.

"Min mans systers syssling döpte sitt barn till MITT namn på barn (Vilda-Rosa) som jag velat ha sedan jag var 10 år gammal och vägrar byta namn på barnet- jag vill döda henne"
:confused:
Folk är inte kloka, inte ens om det bara är en av trådarna som är på riktigt och de andra är trolltrådar (fast jag tror tyvärr det är sanna trådar).

Jag har svårt att förstå. Hur kan sådana saker väcka så starka känslor? Kan någon förklara?

(Tama-Blenda är väl ett bra alternativ? :))

Vi gifter oss i slutet av maj på ett slott och vi ska just fixa inbjudningskort men kan inte bestämma klädkod. Först tänkte vi kavaj eftersom många gäster antagligen bara äger en kostym och den kan nog vara vilken färg som helst. Men nu pratade vi och vi tycker att det är så mycket snyggare och festligare med mörk kostym och det passar på ett slottsbröllop, plus att det kan hjälpa dem med sämre koll att förstå att det är hel kostym som gäller och inte typ jeans och blazer. Nackdelarna är då bara 1) flertalet kommer förstås i svart kostym eftersom det är den färgen många har. Männen i min familj har bara ljus eller svart exempelvis 2) då måste de antingen lägga massa pengar på en ny eller komma med "fel färg" dvs svart.

Jag skulle inte ha en klädkod där folk får lägga ut massa pengar för att gå på bröllop, jag är av åsikten att det är mitt bröllop. Jag får lägga ut hur mycket pengar jag vill, men vill inte tvinga mina gäster att göra det!

Fast jag hävdar rätt bestämt att folk som hänger för intensivt på bröllopstorget i allmänhet, och folk som kallar brudgummen för M2B ( :banghead::wtf::cautious::meh:O_o:down: ) i synnerhet mer är talespersoner för hur bröllop inte borde gå till :D

sätter man "kavaj" är mörk kostym inte alls fel :)

jobbade extra på massa fina, påkostade slottsbröllop när jag var yngre, ofta mycket märklig stämning när klädkoden var för högt satt för gästerna. och även om man har rätt civiliserade (hehe) släktingar o vänner så är det ett rätt stort gäng som känner sig utklädda, obekväma eller malplacerade i högre kod än kavaj. särskilt kvinnorna är ofta superdåliga på att följa det, enligt min erfarenhet! och då är det lika bra att sänka förväntningarna :laugh:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 761
Senast: cirkus
·
Relationer När folk ska på fest av finare slag, på bröllop eller andra tillställningar är de flesta väldigt noga med vad de ska ha på sig. Det ska...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
16 851
Senast: Pudlan
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 928
Senast: TygerTyger
·
Äldre Jag ska på en tillställning med jobbet där det står klädkod kavaj. Det är en stor baluns med hela bolaget, folk reser från hela landet...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 240
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar