@lethal_smile
Skulle mina vuxna barn boka begravning i kyrkan hade jag blivit enormt förvånad. Det här är något vi har pratat mycket om (särskilt när jag var som sjukast och ingen inom vården trodde jag skulle klara mig och även om mina barn inte fick veta det så var döden något vi pratade mycket om) och ett vitt arkiv har funnits länge. Skulle de ändå göra det och gå emot allt det som är jag, gå emot allt vi har pratat om i så många år, tja, då är det så men jag skulle som sagt bli väldigt förvånad och undra om det vi har pratat om helt har gått dem förbi. Det är ingen hemlighet för mina nära att jag har gått ur för att slippa just det och om ingen inom kyrkan är så förmäten att hen tror på klyshan "när fan blir gammal blir han religiös" så lär det inte heller vara något problem även om mina barn skulle få en tilt i hjärnan och glömma bort vem jag faktiskt var.
Nja, någon kudos behöver han inte ha. Det är den enda vettiga åsikten han har och jag har ingen aning om det är hans egen åsikt eller om han säger så för att det är rätt sak att säga. Han är ingen vänlig själ precis. Jag ser det verkligen inte som att bli hårdare mot de som har gått ur utan att man lyssnar på den avlidnes vilja. Hen har ju inte velat ha någon kristen begravning och vem är då kyrkan som utför det ändå? Förmätet är vad det är i mina ögon, en märklig tro att nog alla egentligen vill, ungefär som att vissa fortfarande tror att en kvinnas nej egentligen är ett ja. Så nej, de anhöriga kan inte välja hur som helst men vissa präster står inte för det kyrkan står för och de gör såklart fel som begraver någon med en kristen begravning som inte ville ha någon sådan begravning.
Vem som äger kapellet spelar ingen roll, ett avkristnat kapell ska finnas och ja självklart ingår det i begravningsavgiften precis som det ingår i begravningsavgiften att bli begravd eftersom man inte får begrava människor var man vill. Man kan inte tvinga på andra sin tro på det sätt som vissa kyrkor fortfarande gör och att en begravning är dyr är ingen hemlighet. Jag gissar att du menar att begravningen kostar 15-20000 kr mer om man vill ha den i kyrkan även om man har gått ur för en normal begravning är inte så billig ens för den som är med i svenska kyrkan utan kostar lätt det dubbla. Jag tycker att det är bra att det kostar att använda lokaler som ägs av en förening man inte är medlem i samtidigt som jag är irriterad över det faktum att möjligheten att hyra lokal och personal finns, det borde inte vara ett alternativ alls. Kanske kan det hindra någon ifrån att göra våld på sin anhöriges sista vilja och det är ju inget konstigt att det kostar att hyra en lokal inklusive personal från en förening man inte är medlem i. Jag tycker ärligt talat inte att det är att betala multum, inte när man vet vad som ingår och vad det faktiskt kostar. Att man bär sina egna kostnader är inget konstigt i mina ögon. Möjligt att de som fortfarande tror att kyrka och stat hänger ihop och att kyrkan därför har något ansvar för att erbjuda allt gratis har den åsikten.