Jag har varit på två begravningar i mitt liv, min mosters och min morfars. Min moster dog ung i bröstcancer och på hennes begravning var sorgen så mycket större eftersom hon hade kunnat leva i 50 år till om hon inte hade blivit sjuk.
På min morfars begravning var det en annan sak. Han blev nästan 95 år och hade ett fantastiskt liv så även om det fanns sorg där också var den inte alls lika påtaglig och smärtsam.
På min mosters begravning var jag betydligt mer proper än på min morfars, mest för att jag själv var så ledsen och ville vara nedtonad. Hade hon fått välja kläder till mig hade hon säkert valt något betydligt gladare och färgsprakande. Jag vet att varken min morfar eller moster hade brytt sig om vad jag eller övriga familjen/släkten hade på sig, det viktiga var ju att vi var där.
(Som en parentes i sammanhanget: En släkting var väldigt ledsen när morfar dog. Hon hade stickat ett par varma vantar i regnbågens alla färger som han kunde ha kommande höst och vinter. Morfar dog på sommaren och fick därför inte använda vantarna och min kusin var så sorgsen för detta.
Vid planerandet av själva begravningen bestämdes det att kistan skulle vara öppen en stund innan begravningsakten så att man kunde gå dit och ta farväl och se morfar en sista gång. Vi bestämde att morfar skulle vara klädd i en av sina kostymer, alla var överens så långt.
Min släkting fick därefter för sig att hon ville att morfar även skulle ha på sig hennes vantar. Hon menade inget illa utan tyckte på allvar att det var en fin idé
Mamma fick till sist övertalat henne om att han kunde ha med sig vantarna i kistan men inte ha dem på sig vilket hon godkände.
Jag och mamma har efteråt skrattat oss fördärvade åt bilden av morfar, liggandes i den öppna kistan inför begravningsakten iförd skräddarsydd kostym och ett par färgglada tumvantar mitt i sommaren
Om morfar hade fått höra det hade han också gapskrattat
)