dresscode till bröllop

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vi gifter oss i slutet av maj på ett slott och vi ska just fixa inbjudningskort men kan inte bestämma klädkod. Först tänkte vi kavaj eftersom många gäster antagligen bara äger en kostym och den kan nog vara vilken färg som helst. Men nu pratade vi och vi tycker att det är så mycket snyggare och festligare med mörk kostym och det passar på ett slottsbröllop, plus att det kan hjälpa dem med sämre koll att förstå att det är hel kostym som gäller och inte typ jeans och blazer. Nackdelarna är då bara 1) flertalet kommer förstås i svart kostym eftersom det är den färgen många har. Männen i min familj har bara ljus eller svart exempelvis 2) då måste de antingen lägga massa pengar på en ny eller komma med "fel färg" dvs svart.

Hur hade ni gjort - goda råd?

Vi gifter oss i slutet av maj på ett slott och vi ska just fixa inbjudningskort men kan inte bestämma klädkod. Först tänkte vi kavaj eftersom många gäster antagligen bara äger en kostym och den kan nog vara vilken färg som helst. Men nu pratade vi och vi tycker att det är så mycket snyggare och festligare med mörk kostym och det passar på ett slottsbröllop, plus att det kan hjälpa dem med sämre koll att förstå att det är hel kostym som gäller och inte typ jeans och blazer. Nackdelarna är då bara 1) flertalet kommer förstås i svart kostym eftersom det är den färgen många har. Männen i min familj har bara ljus eller svart exempelvis 2) då måste de antingen lägga massa pengar på en ny eller komma med "fel färg" dvs svart.

Det går ofta utmärkt att hyra finare festkläder om man inte vill eller kan lägga pengar på den typen av plagg. Det brukar inte vara så dyrt att hyra och seriösa firmor är ofta väldigt lätta att ha att göra med.

Jag hade tyckt att det var viktigast att gästerna, som jag förhoppningsvis bjudit för att jag tycker om dem och vill ha dem med, inte behöver göra för stora uppoffringar för att vara där. Om jag visste på förhand att många av personerna saknade lämpliga kläder och inte hade obegränsade resurser så hade jag alltså anpassat klädkoden efter gästerna och valt kavaj.

Det går ofta utmärkt att hyra finare festkläder om man inte vill eller kan lägga pengar på den typen av plagg. Det brukar inte vara så dyrt att hyra och seriösa firmor är ofta väldigt lätta att ha att göra med.

Vad innebär "inte så dyrt"? Jag har ingen egen erfarenhet av att hyra finkläder men min pappa hyrde en frack för ett par år sedan och det kostade ca en tusenlapp. Är det där någonstans det brukar ligga? Om man dessutom ska köpa en present så kan totalsumman bli rätt hög.

Jag förstår inte riktigt frågan. Mörk kostym innefattar ju svart kostym, det är inte fel enligt klädkoden.

Jag tillhör de som inte fattar grundfrågan.

Men generellt tycker jag det är viktigare ATT gästerna kommer, än att de som kommer är stylade enligt mitt tycke, smak och preferenser. Hade jag vetat att vissa har problem att fylla klädkoden, hade jag självklart anpassat klädkoden till sällskapet. Alt. haft en privat ceremoni med bara de närmsta (vilket vi valde av andra skäl, två vittnen).

Jag har oerhört svårt för dessa hårdregiserade tillställningar som verkar vara till för att värdparet ska få utlopp för sina kontrollbehov, där de en hel dag får styra över alla andras val av kläder, presenter och födoval.

Jag tycker det är rätt intressant att TS tänker på de stackars männen som kanske måste skaffa nya kläder.

Är det många som kommer få svårt med kläder om ni väljer mörk kostym? Eller bara några få?
Om det är några få, kanske det går att ha mörk kostym som klädkod men vara tydliga med att ni inte är jättestrikta med klädkoden. Då borde ju de allra flesta följa klädkoden, men alla behöver inte känna sig tvingade?

Räknas inte svart till mörk kostym?
Så länge gästerna kommer uppklädda skulle jag nog inte bry mig om dom hade blå, grå eller svart kostym. Och det viktigaste är ju att dom är där :)

Nu vet jag att det inte var din fråga men jag hade bara uppskattat att gästerna vill fira denna dag med oss oavsett klädsel :)

Vi kommer ha själva vigseln privat, men ha fest på gården efteråt utan klädkod :up:

Jag tycker det är rätt intressant att TS tänker på de stackars männen som kanske måste skaffa nya kläder.
Ja jag håller med! Känns spontant som att det nästan alltid är enklare för män att anpassa sin klädsel efter klädkod snarare än för kvinnor.

Svart kostym till den klädkoden går väl alldeles utmärkt. I alla fall enligt vett och etikett-experter.

Jag skulle skriva kavaj. Ett bröllop för mig skulle inte vara ett lyckat bröllop utan mina vänner och släkt och om jag kan underlätta för mina gäster så gör jag gärna det.
Dessutom tror jag att om man känner sig bekväm i sina kläder så är man mer avslappnad och då blir det roligare. Så på mitt bröllop, om det någonsin blir något, ska alla få bära det dem vill :)

Jag hyrde smoking en gång till min son och jäklar så stilig han var. Det värsta är att jag inte har nåt foto. :cry:

"Vid klädkoden mörk kostym påbjuds för män traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips eller fluga. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt varit reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. Inom anglo-amerikansk etikett kallas mörk kostym traditionellt för informell klädsel."

Vi kanske är lite konservativa då. Men för mig är svart kostym begravning. Vi kör nog på kavaj som dresscode så blir det enklast både för män och kvinnor.

"Vid klädkoden mörk kostym påbjuds för män traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips eller fluga. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt varit reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. Inom anglo-amerikansk etikett kallas mörk kostym traditionellt för informell klädsel."

Vi kanske är lite konservativa då. Men för mig är svart kostym begravning. Vi kör nog på kavaj som dresscode så blir det enklast både för män och kvinnor.

Jag kollade på vett och etikett.com, allt om bröllop och Magdalena Ribbing och då står svart med. Men det är ju eran dag så ni väljer ju själva vilken klädkod ni vill ha.
Vill ni ha mörk kostym men inte svarta kostymer får ni skriva det.

Min bror gifter sig i sommar och de ville ha först frack och gala/bal klänning men vi tvärvägrade som familj. Vi har inte råd eller lust att varken köpa eller hyra. De ville, eller hans tjej, även ha färgkod men då vet vi att hälften inte kommer - alla passar inte att bära samma färg. Snart insåg de det och tog Kavaj, finare klänning (minns ej namnet på klädkoden). Jag tycker att man ska lägga det på en nivå man vill ha, men som inte ruinerar gästerna.

Vi vägrade på det vis att vi inte har råd att göra denna uppoffring. Vi vill hylla dem som personer och kan inte de lägga sin fest på en nivå så familjen kan komma, så kommer vi inte. Jag har min gamla studentbalklänning men tror den är för liten nu.

Senast ändrad:
Fast klädkoder på tillställningar är väl ändå främst en riktlinje för gästernas skull? Då får man väl göra så gott man kan om man riskerar att känna sig obekväm om man har "fel" klädsel, inte tusan är det väl någon som inte släpper in en inbjuden person på ett bröllop för att den inte följer klädkoden till punkt och pricka? :confused:

Vi sade "kavaj", och nöjde oss med det.

Fast klädkoder på tillställningar är väl ändå främst en riktlinje för gästernas skull? Då får man väl göra så gott man kan om man riskerar att känna sig obekväm om man har "fel" klädsel, inte tusan är det väl någon som inte släpper in en inbjuden person på ett bröllop för att den inte följer klädkoden till punkt och pricka? :confused:

Precis, klädkoden är en hjälp för gästerna men aldrig krav

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 761
Senast: cirkus
·
Relationer När folk ska på fest av finare slag, på bröllop eller andra tillställningar är de flesta väldigt noga med vad de ska ha på sig. Det ska...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
16 851
Senast: Pudlan
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 928
Senast: TygerTyger
·
Äldre Jag ska på en tillställning med jobbet där det står klädkod kavaj. Det är en stor baluns med hela bolaget, folk reser från hela landet...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 240
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar