Drar tygeln ur handen

J

Johanna

Hjälper till att rida en 6-årig Islandshäst. Han har stått en tid och är ganska omusklad så nu jobbar vi på att bygga upp hans muskler igen. Något som han envisas med är att dra tygeln ur handen på en, men bara när vi skrittar. Det är som att han tycker att när man skrittar ska man minnsan få gå på lång tygel. I de andra gångarterna drar han aldrig tygeln ur handen och ligger inte på något på bettet. Vad tror ni att det kan beror på och är det någon som har något tips på vad jag ska göra åt för att få bort beteendet?

Sv: Drar tygeln ur handen

Låter som ren lathet, om han är omusklad som du säger, så orkar han kanske inte riktigt utan tycker att han behöver lång tygel ;) Räta upp dig så du verkligen sitter rakt och starkt hela tiden (stark i sitsen alltså, inte i handen), och håll handen ganska högt, då är det svårare för honom att dra ner huvudet så.
Blir han väldigt stark kan du sitta i lite stolsits, så du kan vara beredd att ta spjärn med fötterna. Lite okonventionellt kanske, men fungerar utmärkt på ponnysar som vill dra ner huvudet och äta gräs, vilket är lite likt :D

Det är antagligen bara en dålig ovana han fått av tidigare ryttare som alltid gett lång tygel när hon saktat av till skritt. Tar han tyglarna, lyft händerna och höj upp huvudet på honom och rid en bit i skritt på kort tygel tills han fattar att du bestämmer när det är rast. Sen kan du lägga in många korta bitar skritt på kort tygel i passet och verkligen öva på att han ska vänta tills du länger tygeln.
Att gå på kort tygel och i samlad form kanske han inte har muskler till, men att bara ha tygeln kort utan krav på form, det orkar han.

Lycka till!:laugh:

KL

Lathet?

Ren Ovana?

Tror jag ej. Alls.

Däremot ett utropstecken för att något ej är ok. Varför håll hästen i munnen alls innan han är i kondition till det?

Några muskler byggs ej ändå genom munnen.

Fundera istället på hur du ska få aktiva rumpmuskler och glädje i hästen.

Vad gör honom glad?

/Carola

Menar du att hästen bara är ledsen när den skrittar? Eftersom den bara gör så i skritt? Så föreslår du att hon kanske helt ska låta bli att skritta, eftersom hästen uppenbarligen inte tycker det är roligt, och bara trava och galoppera?

Personligen tycker jag det är viktigt att hästen accepterar kontakt med tygeln, det är ungefär vad jag kräver av en 3-årig ridhäst (som alltså är i början av utbildningsstegen, samt saknar starka ridmuskler), den ska gå framåt och den ska ta stöd på bettet (men behöver inte böja nacke). Det tycker jag är en bra grund för att forma en trevlig, ridbar häst. Glädje och framåtanda uppnås lättast när man rider ut, följdaktligen försöker jag rida ut så unga hästar så mycket som möjligt.

Min ponny gjorde likadant när jag fick honom. I mitt fall var det för att han visste att om han drog tillräckligt många gånger i tyglarna fick han dom av sin förra ägare, vilket inte är ok!

Det hjälper inte med ett ryck tillbaka, vilket många tror, utan när han drar ner huvudet och tar tyglarna från dig ska du trycka till med skänkeln så att han tänker på något annat. I mitt fall börjar min ponny trava då han är ganska känslig, men han har fortfarande lyssnat på hjälpen jag gav honom. Det är värt ett försök, det fungerade i mitt fall!

Ponsse: Precis det du skrivit är det ja menade. Glömder skriva att man ska driva när man tar upp hästens huvd.

C_L: Klart att hästen inte bygger muskler genom munnen, men hästen behöver inte mer muskler för att gå med kort tygel som lång. Med kort tygel menas kontakt med munnen, tygeln slakar inte. Allstå inget krav på att hästen ska gå i form eller överhuvudtagen behöva höja huvudet mer än när den kollar ut över staketet i hagen.

Min häst gjorde också så i början när jag hade honom, räligt irriterande var det. Detta skedde oftast då han började bli trött, men kunde även hända i skritt precis som din gör.

Jag röck inte tillbaka tyglarna, ville inte göra illa honom i munnen utan jag plockade bara ihop honom igen och fortsatte där vi var då han avbröt mig. JAg har löst problemet med att vara konsekvent, att aldrig låta honom vinna på detta. Gör han så blir det inte mindre jobbigt helt enkelt, vi fortsätter ju iaf :)

Jag rider alltid med handskar och med tyglar som har läderstoppar, då är risken mkt mindre att han lyckas med att dra tyglarna ur händerna på mig eftersom jag har ett bra tag om dem.

Lycka till!

Tack för alla svar :) Många av svaren var väl lite som jag själv redan tänkt men fick lite nya idéer också. Jag hoppas att jag kan jobba bort detta problem. Absolut kräver jag inte av honom att han ska gå på tygeln men jag vill ändå kunna ha kontakt med honom i munnen, även i skritten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka