Dräktigt sto med "kramp"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LECH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 068

LECH

Trådstartare
Stoet jag lånar magen på drabbades av någon form av kramp idag. Hon hittades liggande på sidan i hagen med alla fyra benen spretande rätt ut, de var helt stela:crazy:. Hon låg på det här viset minst 20-30 minuter sen rätt var det var så släppte det och hon kunde ställa sig upp. Hon gick helt normalt, andades som hon skulle och hade ingen feber. Veterinären som kom konstaterade bara att hon hade förhöjd puls. Det enda som han kunde tänka sig att det kunde vara var att fölungen hade kommit åt någon nerv. Är det någon annan som har varit med om något liknande? Stoet är beräknat att föla i mitten av april.

// Lena

Sv: Dräktigt sto med "kramp"

De kan bli lite på det viset när fölet trycker mot bäckenet. Det brukar hjälpa att gå en sväng med dom.

Jaha. Det som var mest otäckt var ju att hon bara låg där helt stel. Fanns inte en chans att få upp henne på fötter. När hon väl kunde ta sig upp så gick hon som vanligt. Hon är ju hagen hela dagarna och får komma ut på promenader nästan varje dag.

Ingen mer som har varit med om något liknande?

När ska hon föla?
En del får kolikliknande symtom runt en månad före beräknad fölning.
Kan kanske ha ngt att göra med fölets lägesändring i det stadiet.

Undersökte veterinären henne rektalt? Hon borde absolut kollas för livmoderomvridning! Inte vanligt, men det kan inträffa. Symtomen brukar komma och gå och är väldigt varierande från sto till sto. Stoet kan gå med det under en längre tid, men riskerna för fölet ökar ju längre tid det går.

Han kollade henne rektalt. Han sa inget om någon livmoderomvridning dock. Han sa att han skulle "kolla fölet" men han hade för korta armar och nådde det inte ... Det var distriktsveterinären och hur mkt han kan häst vet jag inte. Jag ska ringa min superduper veterinär i veckan för att se vad hon har att säga.
Men livmoderomvridning, kan du eller någon annan beskriva det lite mera ingående?

Ja gör det!Lita inte på distriktarna . Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av deras hästkunskap.

Hej! Jag hade exakt samma åkomma på mitt sto ca två månader innan hon skulle föla och veterinären som var ute(då vid flera tillfällen eftersom man blir nervös..:crazy: ) sa att det kan bli så då fölungen trycker på.. Är det första gången hon ska föla??

Ja det blir hennes första föl. Fick ditt sto såna här anfall flera gånger eller var det bara vid ett tillfälle? Ramlade hon eller hände det när hon låg ner? Det här stoet hittades liggande i hagen så vi vet ju inte om hon hade lagt sig ner själv eller om hon ramlade eller så.

Ja gör det!Lita inte på distriktarna . Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av deras hästkunskap.

Beror väl på, va??
Man kan väl inte dra alla över en kam?????????:confused:

Våra distriktare är jätteduktiga.
Litar mer på dom än "den stora kliniken"

AM

Nej självklart skall man inte döma alla för vad ett par inte kan...men känner man sig osäker anser jag det är bättre att kontakta fler än att chansa på att allt står rätt till.

Jag tycker (hukar mig) de flesta ston får någon sådan "attack" under slutfasen av dräktigheten.
Mer eller mindre, och som CK sa, när fölen börjar trycka på.
Första gången trodde jag det var kolik, fast ändå inte...
Gammelmärren står då gärna och svingar med huvudet som en svan med.

Nästa gång man ser "svanhalsen" svinga runt, kan man räkna med en fölis inom ett dygn. Mycket tydlig dam.

Och mina distriktare är också super! ;)
mvh

Ja det blir hennes första föl. Fick ditt sto såna här anfall flera gånger eller var det bara vid ett tillfälle? Ramlade hon eller hände det när hon låg ner? Det här stoet hittades liggande i hagen så vi vet ju inte om hon hade lagt sig ner själv eller om hon ramlade eller så.

Det bara kom, om man kan säga så.. Det var precis som kolikattacker, den första ute i hagenmen då var jag intedäroch den andra tidigt på morgonen och då låg hon ner..
Hoppas allt har gått bra för dig och sto..=)

Sämre kan det inte ha gått - fick avliva både stoet och fölet i samband med fölningen.......

Vågar man fråga vad som hände?
Har ett sto som jag betäckt i år, för att föla nästa år. Men jag börjar bli riktigt orolig av allt hemskt som händer (kan hända). nästan så att jag hoppas att det inte tagit sig.
/B

Det är 10 veckor sedan nu, fölningen började som den skulle men slutade med att bukhinnan brast på stoet, i samma stund som man avlivade henne plockades fölet ut (kejsarsnitt). Han levde men var missbildad så vi fick avliva honom också.

åhh... vilken mardröm...

Man funderar ju verkligen på om de båda händelserna hade ett samband???

Ja en verklig mardröm

Du kan gissa att jag också har funderat i de banorna.... men vi kommer aldrig att få veta om det var så. Jag har försökt att inte spekulera för mycket för det går ju ändå inte att vrida tillbaka tiden.

Ja en verklig mardröm

Du kan gissa att jag också har funderat i de banorna.... men vi kommer aldrig att få veta om det var så. Jag har försökt att inte spekulera för mycket för det går ju ändå inte att vrida tillbaka tiden.

Har ett sto som haft samma symtom som din. 2 ½ mån innan beräknad så hade hon koliksymtomer. Hon fölade normalt 2 v för tidigt. Mjölken rann ett par dar innan fölning. Men fölet mår inte bra. Den är inne på sin andra antibiotikakur på 3 v. Svarar ungen inte på behandlingen nu så får vi ta ett beslut. Men jag tror att det som sagt, var fel i magen på stoet för ett par månader sedan.

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 722
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 052
Senast: lewellyn
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 561
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer