dräktighetstiden...

Laa

Trådstartare
vad brukar ni kolla (skriva upp?) för saker under dräktigheten? tänker på vikt, midjeomfång, temp osv osv (dvs jag har kommit på de tre ovanstående och behöver hjälp med "osv osv" :D )
så, någon som vet/har idéer: spill it! :)

Sv: dräktighetstiden...

Det enda jag gör är att ge mer mat och anpassat foder samt tempar från ca dygn 56 till en vecka efter att valparna föds.

Jag tittar på hunden och tänker:
* Är hon pigg?
* Är hon lagom i hullet?

Jag mäter eller väger inte och tempar gör jag bara från dag 57-58.

Däremot tempar jag de närmast dygnen efter valpning för att hålla koll så att ingen infektion smyger sej på.

/Swat

till er båda:
ok, samma som "min" uppfödare då, attans :) jag är statistiknörd av högsta rang och funderar på olika mätvärden så att jag om 10? 15? år kan göra förutsägelser om blivande kullar :) men men, jag tror jag ska hålla mig till måttbandet, och i övrigt avvakta "temp-dagarna" i slutet. tack för tipset om att fortsätta tempningen, det hade jag inte tänkt på.

Jag gör inget speciellt. Bra foder får hundarna redan och dräktiga tikar har fri tillgång + att de får lite extra i form av malt hopblandat rått kött, inälvsmat och fett. Tempar från ungefär dygn 56 fram tills tempdippen.

Vad för förutsägelser tror du att du ska kunna göra om du för en massa statistik?

Varje dräktighet (även på samma individ) är ju otroligt individuell.

har inte den blekaste aning om vad statistik skulle kunna hjälpa mig att "förutspå", men har jag inte statistiken alls så har jag ju definitivt ingen chans att se något mönster :D jag är väl mest bara ny på området och vetgirig som få :) (tänker väl lite som så: på människor mäter man ju och har sig och kan ibland se om något verkar vara på tok, kanske förekommer samma på hundar? kanske kan man "se" att kullen blir större eller mindre än genomsnittet om man har ett antal kullar i statistiken? inte för att jag kommer att uppnå så många kullar de närmaste 30 åren, men vem vet? ) så: mest bara nyfiken :)

Jag ultraljudar för att bekräfta dräktighet, och ungefär 2 v innan beräknad födsel går tiken över från sitt normala högenergifoder till det som valparna så småningom kommer att börja med - också mycket kraftigt.

Börjar tempa kring dygn 57-58, och ser till så att min "hemmaveterinär" kan finnas på standby om det är möjligt, man vet ju aldrig om något händer.

Det enda jag öht skriver upp är valparnas födelsevikter och tidpunkt, och sen följer jag valparnas vikt noga. Först dagligen, och som äldre blir det en gång i veckan till slut. Jag har aldrig missat någon infektion eller liknande efteråt, trots att jag inte tempar då.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 728
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 354
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 650
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka