Dräktiga ston 2016/2017

Har ingen aning om det stämmer eller inte eller om det är önsketänkande, men Ebba har också hållit på och brummat en del och vissa av stona i stallet har ställt upp sig och brunstat för henne faktiskt. Antingen om hon är väldigt manlig i sin approach eller om det har med hormonerna att göra. Hon har dock inte varit lika vansinnigt förbannad denna dräktigheten (ännu).

Förra gången fick jag sära på henne och valacken i slutet för hon slog honom sönder och samman, men det kan också ha att göra med att hon inte verkar tåla när jag har flera hästar som hon ska samsas om uppmärksamheten med. Hon var fruktansvärd mot unghästen också fast hon inte var dräktig, ända tills Catja i sin tur tröttnade och dängde upp henne, sen fick jag sära på dem med...
Denna gången har hon gått själv och är min enda häst i just det stallet och hon trivs ypperligt bra.
Det ska bli kul om det stämmer! Förra gången önskade jag mig en brun hingst och det fick jag, nu önskar jag mig ett svart sto, gärna med lite (läs mycket) vitt. :p

Det ska bli kul om det stämmer! Förra gången önskade jag mig en brun hingst och det fick jag, nu önskar jag mig ett svart sto, gärna med lite (läs mycket) vitt. :p
Haha och jag var helt säker på en svart hingst med fyra vita ben och bläs, fick allt utom färgen då han blev svartbrun. ;) Hoppas din önskan slår in!

Jag vill helst inte ha en brun fölis, och ju mer vitt, desto bättre. Tyvärr har varken pappa eller mamma vidare mkt vitt så det kommer nog inte bli så :( Men har jag tur blir den fux. Kan också bli mörkbrun, vore fint!

Detta med hummande och hingstbeteende har vi ett dräktigt sto hos oss, hon betäcker även ett av stona. Iof har hon betäckt henne lite förr när hon då var brunstig, blev bara värre nu vid dräktighet.

Mitt sto däremot gör ingen tendens till sådant, men däremot har hon fått lite med humör, lite småsurig osv :p

Mitt sto är född brun, men skall bli flugskimmel, hingsten är fux, troligtvis blir fölis skimmel också men annars hoppas jag nästan på fux med en del vitt. Hittills har hingsten gett en del vitt på sina avkommor, om det kommit från honom vet jag iof inte? :o Har ingen koll på stona han betäckt..

Vet inte riktigt detta med färger och gener men vet att skimmel är väl en 50/50 chans va?

Min är nu dräktig på dygn 151. Oj snart är vi halvvägs!! Fick första abortvirusvaccinationen dygn 148. Börjar bli lite härligt rund om buken, liksom lite hängig. För henne är det 4 fölet så det syns väl fortare, precis som på oss människor. Red en stund häromdagen, PIGG som tusan! Bli till att ta en liten tur i helgen med. :D

Oj glömde ju, hoppas på ett sto men bara allt går bra så är vi nöjda ,med vad det än blir. Gjorde den hederliga gamla guldringstricket men blev inte klok på vad det skulle bli då ringen körde hela registret. Vill behålla denna pållen som familjehäst.

Bilder jag tog förra helgen, då var det dygn 84. Tycker hon har tydlig mage, hon har alltid tidigare varit väldigt smal hos mig. Hon är väldigt social och trevlig nu, mer än innan, annars märker jag inte så stor skillnad på henne. Om man får önska kön på fölet, så önskar jag ett sto. Tänker att det blir enklare med hagar om de kan gå tillsammans även framöver, tanken är att jag ska behålla avkomman. Den får gärna bli samma bruna färg som Leia (typ mahogny), tycker att det är den snyggaste bruna färgen. :p

Edit: får göra ett eget inlägg med bilderna, min padda vill inte samarbeta med Photobucket. :mad:

Senast ändrad:
image.jpeg

image_1.jpeg

Jo, jag har ju ett namn på fölet oxå. Jag har inte funderat på det egentligen, men en dag så kom jag bara på ett namn som iaf jag gillade. Det går att ändra på så att man kan få en maskulin och en feminin variant och det finns ingen annan avkomma efter den hingsten som heter så. :D

Ja troligtvis - är mammans bägge föräldrar finns det risk att din är homozygot skimmel och då blir alla hennes ungar skimlar

Ah precis, om båda föräldrar är skimmel så finns det stor chans till det, men det är bara hennes mamma som är skimmel. Sen minns jag inte hur det ser ut längre bak på mor och far.

Vi får se vad som kommer ut =D Jag blir glad om fölet kommer och är frisk och kry :)

Ah precis, om båda föräldrar är skimmel så finns det stor chans till det, men det är bara hennes mamma som är skimmel. Sen minns jag inte hur det ser ut längre bak på mor och far.

Vi får se vad som kommer ut =D Jag blir glad om fölet kommer och är frisk och kry :)

Det spelar ingen roll hur förfäder längre bak ser ut om pappan är färgad - då är din heterozygot så det är 50/50 på att du får en skimmel

Det spelar ingen roll hur förfäder längre bak ser ut om pappan är färgad - då är din heterozygot så det är 50/50 på att du får en skimmel

Ah, okej. Ja då fick jag lära mig en ny sak iaf, tack :)

Okej, ja då bör det vara 50/50.. Spännande, för mig gör det absolut ingenting om fölet skulle bli skimmel. Men lite kul skulle det vara om det blev en fux med en del vita tecken.

Bilder jag tog förra helgen, då var det dygn 84. Tycker hon har tydlig mage, hon har alltid tidigare varit väldigt smal hos mig. Hon är väldigt social och trevlig nu, mer än innan, annars märker jag inte så stor skillnad på henne. Om man får önska kön på fölet, så önskar jag ett sto. Tänker att det blir enklare med hagar om de kan gå tillsammans även framöver, tanken är att jag ska behålla avkomman. Den får gärna bli samma bruna färg som Leia (typ mahogny), tycker att det är den snyggaste bruna färgen. :p

Edit: får göra ett eget inlägg med bilderna, min padda vill inte samarbeta med Photobucket. :mad:

Den magen är inte fölet ;)

På dygn 60 är den som en hamster och på dygn 100 väger den 0.5 kilo så jag tror ditt sto är allmänt välmående, det syns på hur blank och fin hon är också. Jag tycker också att mahognybrunt är det absolut snyggaste! Min blev tyvärr ful-brun åt det brungula hållet :(

Den magen är inte fölet ;)

På dygn 60 är den som en hamster och på dygn 100 väger den 0.5 kilo så jag tror ditt sto är allmänt välmående, det syns på hur blank och fin hon är också. Jag tycker också att mahognybrunt är det absolut snyggaste! Min blev tyvärr ful-brun åt det brungula hållet :(

Jag är glad att hon lägger på sig, hon brukar falla ur på vintern, trots att jag ökar maten mycket till henne. Hoppas att det inte blir så i år.

Jag är inte den som täckar min häst med täcke vid nederbörd, men hon har skakat så enormt mycket dessa dagar då det varit lite små regn och blåst så hon har nu fått haft täcke på sig, ofodrat dock.

Har faktiskt beställt ett nytt täcke, halvhals och 100g fyllning för jag tror hon kommer behöva det. Bytte täcke idag då det hon haft på sig var pissblött men hon var torr under tur nog. Dock är detta täcke lite kortare (125) så det kommer åt henne mer bak vid rumpan och det syntes idag, hon blev utjagad från ligghallen och fick stå ute i rusket och givetvis började hon skaka strax därefter.

Vågar inte köpa ett täcke i stl 135 för det kommer hon drunkna i, eller vad tror ni?
Det som var blött idag är det 130 på och ligger bra.

Kan detta också ha med dräktigheten och göra, att dom blir känsligare?
Hon har även visat sig vara lite känslig över ryggen när hon blivit blöt och kall.

Man blir så orolig :(

Varit iväg på en släktgrej idag, kom hem runt 20. Skyndar mig in och byter skor och jacka för att ta in hästarna. Hämtar grimma och grimskaft och går ut i hagen och kallar och kallar, men ingen kommer och inget hörs. Går in och hämtar en ficklampa, jodå, de står i andra änden, precis som de brukar när det är mörkt. Går längs med utsidan av hagen en bit, för att se så de inte sitter fast i staketet el något. När jag är närmare tittar de på mig, men vänder bort blicken igen. Koko-hästarna fick stanna ute tills nu, jag går inte in i hagen och hämtar dem... Det är vindstilla och 9 grader, så det går ingen nöd på dem...

Mitt sto som iofs inte är dräktigt men som hela sitt vuxna liv levt tävlingshästens liv med små hagar utan kompisar och täcken och klippning som tävlingshästar brukar ha - går i lösdrift med ligghall och fri tillgång. Hon har kortkort päls och är ganska tunn själv. Hon verkade inte frysa alls idag trots att det bara var 5 grader och regn. Om hon blir smalare så kommer hon nog få på ett täcke - men förhoppningsvis så kommer hon att äta sig varm (och tjock).

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka