Dräktiga ston 2016/2017

Min ponny var dräktig på 45 dygn tog weefoal 120 ca på 130 dygnet och var negativt :( ingen brunst men ser inte speciellt dräktig ut är på 162 idag... min andra är stor redan...

Jag har redan börjat oroa mig för nyårsraketer. Är det normalt?

Dame, det är ingenting jag ens har tänkt på :eek:

Min tjej är lite sådär, oftast bryr jag mig inte men bryr sig någon annan så blir jag livrädd... Så jag gissar att hon kommer vara skräckslagen tyvärr... :nailbiting:

Kl.

Här går det framåt, min tjej är på 112 dygnet idag och har alltså gått 1/3 av dräktigheten. Längtar dock tills då man börjar se magen forma sig lite mer och sen rörelser om man har den turen.

Däremot står min tjej med feber :( Gjort sen i fredag tyvärr, smittan tog sig in i våran hage också.
Tur i oturen lr hur man ska säga så har hon inte haft mer än 39.0 i feber och det var en gång, annars har hon legat omkring 38.6-38.8 alltså väldigt lågt men hängig för det.

Hoppas det är över snart!

....
En fråga! Blir era fryslortar under dräktigheten?

Min har för vad blir det, 2v? sen stått och skakat som asplöv när det varit regn och blåst (inget hon brukar men i vissa fall om det verkligen är skitväder). Nu har det varit varenda gång det är sådant väder så jag har fått lov och täcka, vilket jag inte gör vanligtvis om det inte behövs då!

Hon har ofodrat täcke dessutom så det är ggr hon skakat igenom det, så har nu köpt ett täcke med 200g fyllning.

Tycker ju lite synd om henne liksom. Usch :(
Hon är inte den som fryser direkt heller, inte i första hand.

Min var tvärtom, hon var varm när hon var dräktig och högg efter mig när jag ville sätta innetäcke på henne då det var - 20 ute och hon stod i kallstall.

Kl.

Här går det framåt, min tjej är på 112 dygnet idag och har alltså gått 1/3 av dräktigheten. Längtar dock tills då man börjar se magen forma sig lite mer och sen rörelser om man har den turen.

Däremot står min tjej med feber :( Gjort sen i fredag tyvärr, smittan tog sig in i våran hage också.
Tur i oturen lr hur man ska säga så har hon inte haft mer än 39.0 i feber och det var en gång, annars har hon legat omkring 38.6-38.8 alltså väldigt lågt men hängig för det.

Hoppas det är över snart!

....
En fråga! Blir era fryslortar under dräktigheten?

Min har för vad blir det, 2v? sen stått och skakat som asplöv när det varit regn och blåst (inget hon brukar men i vissa fall om det verkligen är skitväder). Nu har det varit varenda gång det är sådant väder så jag har fått lov och täcka, vilket jag inte gör vanligtvis om det inte behövs då!

Hon har ofodrat täcke dessutom så det är ggr hon skakat igenom det, så har nu köpt ett täcke med 200g fyllning.

Tycker ju lite synd om henne liksom. Usch :(
Hon är inte den som fryser direkt heller, inte i första hand.
Tittar man på oss människor så brukar väll vi bli som kaminer när vi är dräktiga ☺️Eller iallafall jag var det

Ja det var jag tänkte på, därför jag undrade.

Kanske har detta och göra med viruset som går hos oss istället? Man kan alltid hoppas, för jag vill helst inte ha täcke på henne. Men har det givetvis när jag vet att hon nu skakar vid sådant väder.

Fick precis reda på att det är kvarka vi har hos oss, många vändor nu. Först visa det kvarka, sen visade et falsk kvarka och nu genom nya test gjorda i söndags så är det riktig kvarka.

Så min häst har alltså kvarka!

Usch vilken mardröm @Molin! Inte kul med kvarka vanligtvis heller men jag hade inte velat ha det i ett stall med avelsmärrar och föl. Hoppas din tjej klarar sig bra. Instämmer också med övriga att mina märrar blivit väldigt varma av sig under dräktigheten. :)

Jag flyttade ju hem min häromdagen. Hon är pigg och glad och närmar sig snart 200 dygn. Stod och lyssnade mot flanken och kände framför naveln på henne igår och tyckte nog jag kände svaga små rörelser genom bukhinnan, precis som en fisk som krusar vattenytan. Det är rätt roligt att lyssna på magen när de är dräktiga för det kluckade och bubblade hej vilt i den.

Sista kollen gjord, fortfarande dräktig :). Dygn 89 idag, hennes första så man har ju inte en susning om hon går över tiden eller inte. Hennes mor, gick 340 dygn med henne o 344 med hennes lillebror. Ni som är veteraner, brukar sånt få i arv?

Såg nu att jag skrivit bukhinnan i tidigare inlägg. Bukväggen ska det stå... Inte allt för smart att skriva kl 05.30 på morgonen när man precis klivit upp...

Tack!

Nej det är inte alls kul. Nu har min haft tur, inte gått över 39 graders feber, men det är inte kul för det.
Nu har snoret satt igång också!

Hoppas detta är över snart så man kan gå tillbaka och njuta av dräktigheten.
Den oroar jag mig över nu bara, tänk om detta ställe till det på något vis, hoppas verkligen inte.

Idag var hon varm under täcket när jag kom, så tror 200g funkar bra ändå (med halvhals dessutom).
Dock började hon sen skaka när det började blåsa mer kalla vindar, det gör ont i en och se henne stå och skaka sådär.

MEN hur vet jag egentligen om skakningarna är för att dom fryser lr för att hålla värmen?

@Fritidsryttare Oj, 200dygn.. Gud vad mysigt =D

Tack!

Nej det är inte alls kul. Nu har min haft tur, inte gått över 39 graders feber, men det är inte kul för det.
Nu har snoret satt igång också!

Hoppas detta är över snart så man kan gå tillbaka och njuta av dräktigheten.
Den oroar jag mig över nu bara, tänk om detta ställe till det på något vis, hoppas verkligen inte.

Idag var hon varm under täcket när jag kom, så tror 200g funkar bra ändå (med halvhals dessutom).
Dock började hon sen skaka när det började blåsa mer kalla vindar, det gör ont i en och se henne stå och skaka sådär.

MEN hur vet jag egentligen om skakningarna är för att dom fryser lr för att hålla värmen?

@Fritidsryttare Oj, 200dygn.. Gud vad mysigt =D
Svårt att råda när det inte är ens egen häst men skakar hon och dessutom är sjuk så hade jag täckat henne tills hon inte skakar och känns behaglig under täcket, alternativt tagit in henne om möjlighet finns. Fick själv täcka upp en av mina idag (ej dräktig) med hals och fyllning efter att hon klippts. Den dräktiga går med 50 grams fyllning och halvhals bara. Vädret ligger runt nollan, blåst och nederbörd = kassa förutsättningar för dem att hålla värmen.
Fölet med mamma fick komma in och torka upp över natten.
Ingen av mina skakar eller fryser men jag försöker anpassa så gott det går efter individ. :)

Svårt att råda när det inte är ens egen häst men skakar hon och dessutom är sjuk så hade jag täckat henne tills hon inte skakar och känns behaglig under täcket, alternativt tagit in henne om möjlighet finns. Fick själv täcka upp en av mina idag (ej dräktig) med hals och fyllning efter att hon klippts. Den dräktiga går med 50 grams fyllning och halvhals bara. Vädret ligger runt nollan, blåst och nederbörd = kassa förutsättningar för dem att hålla värmen.
Fölet med mamma fick komma in och torka upp över natten.
Ingen av mina skakar eller fryser men jag försöker anpassa så gott det går efter individ. :)

Tack för ditt svar, man känner sig bara så hjälplös mot dom.
Hon går på lösdrift och har ligghallen men står dom två högre rangade där inne så går hon ibland inte in där utan ställer sig vid husknuten (drar väl mindre där med).

Som sagt, hon var supervarm och go under täcket när jag kom idag plus att hon inte skakade då.
Dock började hon skaka sen när det började blåsa lite mer, men kanske kan hennes mat ha påverkat lite?
Jag kokar upp vatten och blötlägger pelletsen med det, så det är ju varmt hon äter lr hur man ska säga.

Hoppas detta skitväder ger med sig, enklare och hålla koll på tempen utan täcke :p

14890458_1626405610718444_9008171780844386556_o.jpg
Tog med tjockisen på promenad i det fina vädret. :)
14859644_1626405827385089_7357961466318670276_o.jpg

dygn-138.jpg

Honeycrunch for U e Zuidenwind - Rosseau - Jazz dräktig med For Romance I
Min fina tjej idag på dygn 138. Hon börjar bli rund och go - känns bra då hon är swb och går med ponnyston och mitt foder är sådant att jag kommer behöva lägga till mer protein senare i dräktigheten. Hon ser lite trött ut men det är hon inte, råkade bara fota i precis fel ögonblick.

Mitt sto har fått ett ödem under magen. ser ut som mindre mage på magen.... Hon är bara 124 dagar gången. Hon är rejält stor men detta är hennes 6e dräktighet. Hon är bara svullen på magen inte i ben och mår annars bra... Kan det vara något fel?? hon är Ul då såg man bara en.

Mitt sto har fått ett ödem under magen. ser ut som mindre mage på magen.... Hon är bara 124 dagar gången. Hon är rejält stor men detta är hennes 6e dräktighet. Hon är bara svullen på magen inte i ben och mår annars bra... Kan det vara något fel?? hon är Ul då såg man bara en.
Min fick också stort ödem under magen förra dräktigheten. Tror det är individuellt. Det är inte mjölkgångarna? Min var rejält fet och rörde sig för lite sista tiden, tror det påverkade också men precis som hos kvinnor tror jag att det varierar. Vissa får problem med vätska i benen osv och andra klarar sig nästan helt utan komplikationer.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar