Dräktiga ston 2016/2017

Min fick också stort ödem under magen förra dräktigheten. Tror det är individuellt. Det är inte mjölkgångarna? Min var rejält fet och rörde sig för lite sista tiden, tror det påverkade också men precis som hos kvinnor tror jag att det varierar. Vissa får problem med vätska i benen osv och andra klarar sig nästan helt utan komplikationer.
Ja hon är stor om magen men inte så fet på resten av kroppen lite överhull ( föl vid sidan) hon vilar ifs ganska mycket i hagen.

Idag gäller de, pisse provet är i kylen och har hinken beredd. Är så nervös att jag håller på att avlida. Har dock redan förberett mig på att hon inte är dräktig länge.. :/

dygn_139.jpg

"Min" fina lilla Poohlia dräktig med Dirco Hästak på dygn 139 idag :love::love:
Man kan inte annat än älska en sådan här underbar personlighet. Någon dag kommer hon göra något barn väldigt väldigt lycklig :heart:heart
Jag håller mina tummar @DianaSuitan

Vad tråkigt @DianaSuitan ! :cry:

Ni andra - vilka fina bilder på stona o magarna :)

*kl*
Tiden verkligen flyger iväg - idag är min fina Cajsa på dygn 200! Tänk, bara 130 dagar kvar innan Bf!

Hade henne inne på borstning igår,tyckte mig allt känna lite rörelser, och hon har blivit större om magen, kelen till sättet,inte brunstat, dessutom "hingst-hummade" hon när hon gick in i stallet, så jag tippar starkt på att det ligger en hingst där inne på bakning :love:

Bild på lilla raggugglan,går ju på lösdrift nu med andra dräktiga ston och ston med föl, har fått lite bitmärken iom.ihopsläppet, kommer in på stall i jan-feb.inför fölningen i mitten på mars :love: :bump:

t98cxl.jpg

Hej. Hoppar in i denna tråden. Väntar mitt första föl till våren, men stoets 5 föl. Är så spännande att få se vad det är för en liten krabat som ligger på jäsning Stoet heter Lady och är dräktig med Monster Drive. Hoppas på en blivande travstjärna
BMMcqckj0mTqmF3yhxReMwL2UR_mAzrTjx3fQM0

Hej. Hoppar in i denna tråden. Väntar mitt första föl till våren, men stoets 5 föl. Är så spännande att få se vad det är för en liten krabat som ligger på jäsning Stoet heter Lady och är dräktig med Monster Drive. Hoppas på en blivande travstjärna
Välkommen! :)

Lyckades att bli av med både smileys och bild.. får skylla på att det är en ny sida ;-)

Välkommen @Smillan =)

Kl.

Försöker få tag i veterinären men i väntan provar jag och frågar här.
Virusabort, 5e, 7e, och 9e månaden, min tjej är på 122dygn idag så det börjar vankas in i dygnen då det är dags.
Hade tänkt vänta tills slutet av nov/början av dec iaf MEN till frågan, vågar man vaccinera när hon haft kvarka lr rättare sagt HAR.

Febern börjar äntligen släppa, snoret lite sådär. Men det sitter ju kvar en tid efter (smittorisken/bakterierna).

Man räknar väl 21 dagar efter sista feberfria hästen så skall det vara "lugnt" men SVA tycker man ska avvakta 4-6v för säkerhetsskull.

Tja, det blir längre in i december för min häst då, hon är inte helt feberfri ännu (har inte tempat idag iof) men var feberfri igår, feber i förrgår och dagen innan det men dagen innan det var hon feberfri. Det går upp och ner hos min.
Men hoppas på feberfri idag med och då kanske jag vågar hoppas man kan börja räkna feberfria dagar.

Dock hade en annan i hagen feber igår som var feberfri i förrgår så vi får se :p

Hur som helst, bakterierna finns kvar - vågar man vaccinera när dom redan har virus i kroppen?

Det verkar vara en riktig karatebebis där inne i magen. Stod och borstade henne igår när jag ser hur hela buken skakar till framför naveln på henne. La handen emot och det var rena diskot där inne.:p Har aldrig sett fosterrörelser på mina tidigare och är väl rätt skeptisk mot det men samtidigt har jag heller aldrig sett tarmpaketet göra "sparkrörelser" rakt ner mot golvet...

Dags för spruta 2 nu i dagarna. Det vanliga vaccinet är restat så vi får byta till ett annat. Någon annan som bytt mitt i vaccinationsperioden?

@Molin om du inte fått svar redan angående dina frågor så hade jag rekommenderat dig att rådfråga en veterinär som är duktig inom området.

@Fritidsryttare det är samma här. Mitt första föl och den är en vilding i magen, Stackars sto, men ändå finns den där tanken att det bara är tarmrörelser. Fast det borde inte få magen uttryckt ganska rejält. Fast iof så hade jag samma tankar när jag själv var gravid :rofl:

@Fritidsryttare det är samma här. Mitt första föl och den är en vilding i magen, Stackars sto, men ändå finns den där tanken att det bara är tarmrörelser. Fast det borde inte få magen uttryckt ganska rejält. Fast iof så hade jag samma tankar när jag själv var gravid :rofl:
Det är kul när det rör sig så man blir påmind om att det finns ett liv där inne. :) Ja men eller hur! Här såg det verkligen ut som ett ben som for iväg rakt in i magen på stoet, det kan inte ha varit så värst skönt. :p

Åh, jag längtar tills man får känna/se fosterrörelser OM man får den möjligheten.
Jag hade den turen första gången jag betäckte, det var ett stoföl som hade full fart i magen :love:

Hoppas man får känna även nu, det är verkligen super mysigt!

Har fortfarande inte fått tag i veterinär ang virussprutan, om man kan ta den eller ej, men ingen brådis direkt heller. Hon har ännu inte gått in i dräktighetsmånad 5 ännu.

Jag sitter och räknar dygn jämfört med månader och får det till olika, är jag knäpp? Haha :confused::angel:
Månad 5 är iaf mellan ca 130-150 dygn, vilket hon går in på i helgen (130dygn), men räknar man sen månader efter betäckning så blir det liksom månad 4, tja fast iof går det över till månad 5 också..

Hm... Tror jag löste problemet själv nu när jag rabblar ner det till er :rofl: :banghead: Jag säger då det!

Det är kul när det rör sig så man blir påmind om att det finns ett liv där inne. :) Ja men eller hur! Här såg det verkligen ut som ett ben som for iväg rakt in i magen på stoet, det kan inte ha varit så värst skönt. :p
Haha ja verkligen. Här om dagen hade fölet tydligen tryckt ut sig ordentligt på ena sidan så på högra sidan buktade det ut massor och vänstra sidan på magen var normal :D Bara 5 månader kvar och nerverna ligger på ytan :nailbiting::rofl:

Åh, jag längtar tills man får känna/se fosterrörelser OM man får den möjligheten.
Jag hade den turen första gången jag betäckte, det var ett stoföl som hade full fart i magen :love:

Hoppas man får känna även nu, det är verkligen super mysigt!

Har fortfarande inte fått tag i veterinär ang virussprutan, om man kan ta den eller ej, men ingen brådis direkt heller. Hon har ännu inte gått in i dräktighetsmånad 5 ännu.

Jag sitter och räknar dygn jämfört med månader och får det till olika, är jag knäpp? Haha :confused::angel:
Månad 5 är iaf mellan ca 130-150 dygn, vilket hon går in på i helgen (130dygn), men räknar man sen månader efter betäckning så blir det liksom månad 4, tja fast iof går det över till månad 5 också..

Hm... Tror jag löste problemet själv nu när jag rabblar ner det till er :rofl: :banghead: Jag säger då det!
Hoppas du får känna på det igen! Vilken känsla det är att få känna den lille :love:
Jag vet inte ens vilket dygn min är på :o bara när hon är beräknad

@Smillan Det hoppas jag med =D
När är din betäckt? Och när är hon beräknad?

Det var det första jag gjorde, skrev in dygnen i kalendern efter betäckningen, jag räknar 335dygn och det gör att min är beräknad 12 Juni :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar