Dräktiga ston 2016/2017

Asså måste bara få säga, SHIT VILKEN SNYGG HÄST!!! Värsta sago hästen.. :love::love:

Hon är Ul dygn 65-70. Kommer inte ihåg exagt datum. Men gick kvar hemma hos hingsten till dygn 90.. Asså jag har ju inte skänkt mineralerna eftersom jag ville vara säker.
Hon ser ju inte dräktig ut när man tittar på henne på sidan, rundare absolut men sen är detta hennes första. å hon är en väldigt tanig häst i vanliga fall. Men som sagt bakifrån.. Skall bli spännande å se hur mkt mat hon petat i sig i natt. fyllde nätet så fullt att jag nästan inte fick upp det på kroken.. Men skall jag låta henne äta så mkt hon vill eller skall jag begränsa henne ? Om hon nu fortfarande är dräktig ser jag gärna att hon har lite å ta på eftersom hon annars faller ut så lätt..
Tack! Hon är min älskling och drottningen i gänget, och vet om det, så hon kommer undan med mycket hyss. :) Just den bilden var kanske inte så smickrande på henne men det var den ena sambon lyckades ta där huvudet inte så bortklippt ut. :cool:

Är din pålle svårfödd vanligtvis så hade jag behållit den fria tillgången, jag anser att det är det bästa för de hästar som klarar det, oavsett dräktighet eller ej. Sen är det ju bra om du har en analys att utgå ifrån så hon inte får alldeles för mycket (eller lite) av nån vitamin eller mineral. Runt månad 8 brukar man säga att det "ska" börja synas, men sen är det självklart beroende på individen. Jag vet en märr som hade resorberat vid 90-dygns-kollen i år, men de flesta tappar det tidigare, runt 45 dygn. Om hon var dräktig vid 70 dygn och du tycker att hon ser dräktig ut så hade jag som sagt haft is i magen och inväntat bättre väder. :)

Hon är van vid fri tillgång, tänkte mer om de va ok att hon åt så mkt inne :p Kallar henne mitt vandrande lilla fetto.. :angel:
Har jobbat på detta med analys, å ringde bonden . våra balar i år kommer från mindre åkrar, han trodde typ fem eller sex st. Å ingen annan i stallet vill lägga pengarna på de. Å då hade jag fått analysera alla balarna. Vilket hade kostat en slant. Å jag kan inte betala de. Även om jag önskar att jag kunde. Han skulle se till att balarna som skulle till hästar skall tas på större åkrar nästa år. Så vi har möjligheten att få en analys.

Har en viktig fråga, om man absolut måste flytta sitt dräktiga sto, fram till vilken tid ungefär går det och transportera henne då?

Det har blivit kaos där jag är inhyrd och ny skall det skrivas nytt kontrakt efter allt tjafs och bråk i och med kvarkan. Och det som skall skrivas med i kontraktet vill jag inte gå med på, det innebär att jag måste flytta. Kan säga att det är väldigt många fler som kommer flytta därifrån pga detta.

Hur jäkla trist det än är så är det ett måste :(

Har en viktig fråga, om man absolut måste flytta sitt dräktiga sto, fram till vilken tid ungefär går det och transportera henne då?

Det har blivit kaos där jag är inhyrd och ny skall det skrivas nytt kontrakt efter allt tjafs och bråk i och med kvarkan. Och det som skall skrivas med i kontraktet vill jag inte gå med på, det innebär att jag måste flytta. Kan säga att det är väldigt många fler som kommer flytta därifrån pga detta.

Hur jäkla trist det än är så är det ett måste :(
Senast 1 månad innan beräknad fölning men ju längre tid stoet får för att acklimatisera sig i nya stallet desto bättre. Stallet måste dock vara konstaterat smittfritt och släppt ur karantän innan nån hästar flyttas till eller från anläggningen (förutsätter jag, allt annat vore vansinne i mina ögon).

Senast 1 månad innan beräknad fölning men ju längre tid stoet får för att acklimatisera sig i nya stallet desto bättre. Stallet måste dock vara konstaterat smittfritt och släppt ur karantän innan nån hästar flyttas till eller från anläggningen (förutsätter jag, allt annat vore vansinne i mina ögon).

Jodå, självklart kommer ingen flytta häst innan kvarkaskiten är borta och det går åt rätt håll (tack och lov). I månadsskiftet går isoleringen ut, alla hästar är feberfria och friska.

Men jag kommer inte ha möjlighet att kunna flytta fören tidigast 1 februari (om jag inte skulle hitta något stall inom närmsta dagarna). Det är 1 månads uppsägning hos oss!

Tack för ditt svar, då vet jag.
Fick för mig att det var lite tidigare vid transportering, men då är det alltså så pass långt fram man kan flytta den.

Men jag kan säga att det blir så fort som möjligt, gäller bara och hitta något bra.

TACK igen!

Jodå, självklart kommer ingen flytta häst innan kvarkaskiten är borta och det går åt rätt håll (tack och lov). I månadsskiftet går isoleringen ut, alla hästar är feberfria och friska.

Men jag kommer inte ha möjlighet att kunna flytta fören tidigast 1 februari (om jag inte skulle hitta något stall inom närmsta dagarna). Det är 1 månads uppsägning hos oss!

Tack för ditt svar, då vet jag.
Fick för mig att det var lite tidigare vid transportering, men då är det alltså så pass långt fram man kan flytta den.

Men jag kan säga att det blir så fort som möjligt, gäller bara och hitta något bra.

TACK igen!
Saxar från Jbv hemsida vad som gäller för transport av dräktiga ston och föl ifall nån mer undrar. Förstår att du inte väljer att flytta henne innan karantän är lyft, men tänker att det är viktigt att poängtera det, om det är nån annan som läser. :)
Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto

• mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
  • tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.

@Fritidsryttare
Jag förstår :)
Jag gick in och läste på apotekets och den innehåller natriumselenit, så det blir absolut att skaffa hööks tillskott då.

Tusen tack för tipset! =D

Undrar av ren nyfikenhet ser att ni skriver om selentillskott. Är det så att stoet får ett ökat behov av selen? När i dräktigheten isåfall? Ger mineraler Vitafor Solid och där är det selen i. Fick en fundering att det inte räcker?

Undrar av ren nyfikenhet ser att ni skriver om selentillskott. Är det så att stoet får ett ökat behov av selen? När i dräktigheten isåfall? Ger mineraler Vitafor Solid och där är det selen i. Fick en fundering att det inte räcker?
Nej behovet är detsamma (tror jag?) men det är viktigt att just behovet av selen uppfylls hos dräktiga ston eftersom brist kan medföra skador på fostret. :)

Misslyckades med mitt första inlägg. Tiden gick ut och gick inte att ändra. Gör ett nytt försök.

Här är mitt 5 åriga ardennersto Jonna. Hon väntar sitt första föl i mitten av april. Här på bilden nedan så är hon på dygn 180 :) Ganska blygsam mage eller vad säger ni?

jj180.jpg

Detta alternativa abortvirus vaccinet som man kan lyckas få tag på, fungerar det likadant som det vanliga?
Alltså ges det i mån 5, 7 och 9?

Hörde något om att det ges i månad 2, och att det kan ha ev biverkningar.

Blir nojig, min vet ska komma ut och ge detta om 2v, precis innan hon går in i månad 6.
Men jag blir så orolig och vet inte om jag törs ge det :S

Detta alternativa abortvirus vaccinet som man kan lyckas få tag på, fungerar det likadant som det vanliga?

Blir nojig, min vet ska komma ut och ge detta om 2v, precis innan hon går in i månad 6.
Pratade med en annan veterinär igår om det, ville se om h*n hade det vanliga vaccinet hemma, men det verkar tomt överallt.
Det andra vaccinet ska bara ta EHV-5, vilket är den varianten som oftast orsakar abort. H*n kunde väl inte ge några generella rekommendationer, men det är ett smalare vaccin helt klart. Jag ska diskutera med min stallägare om det är lönt att byta mitt i perioden.

Pratade med en annan veterinär igår om det, ville se om h*n hade det vanliga vaccinet hemma, men det verkar tomt överallt.
Det andra vaccinet ska bara ta EHV-5, vilket är den varianten som oftast orsakar abort. H*n kunde väl inte ge några generella rekommendationer, men det är ett smalare vaccin helt klart. Jag ska diskutera med min stallägare om det är lönt att byta mitt i perioden.

Okej, så du tror det går och ta det iaf?
Min får ju sin första spruta nu, och enligt veterinären verkar det inte konstigt med detta vaccin. Men man blir nojig när man läser om att folk skrivit om biverkningar.

Har ni hunnit prata något om det?
Din har alltså fått första sprutan av det vanliga?

Vårt sto vaccinerades i måndad 5. Nu är de snart dags för vaccin i månad 7. Sedan slutligen månad 9. Veterinärern nämde inget om några biverkningar. Men det kanske förekommer?

Vårt sto vaccinerades i måndad 5. Nu är de snart dags för vaccin i månad 7. Sedan slutligen månad 9. Veterinärern nämde inget om några biverkningar. Men det kanske förekommer?

Jag personligen vet inte om det ger biverkningar men som jag skrev, läste om det och blev därmed orolig.
Men det finns iof risker för biverkningar inom allt gissar jag.

Okej, så du har kört med detta andra? Första sprutan alltså :)

Ja men då ska jag nog våga det med, vad är det egentligen som kan hända? Feber lr?

Får se vad vet säger när hon hör av sig igen.

Okej, så du tror det går och ta det iaf?
Min får ju sin första spruta nu, och enligt veterinären verkar det inte konstigt med detta vaccin. Men man blir nojig när man läser om att folk skrivit om biverkningar.

Har ni hunnit prata något om det?
Din har alltså fått första sprutan av det vanliga?
Min har fått första sprutan av det vanliga vaccinet. Min snälle stallägare hade visst fått tag på det nånstans så hon fick andra sprutan igår av samma vaccin, så jag verkar inte behöva byta, är mycket tacksam över det. :)
Tycker inte veterinären att det är nån fara hade jag lyssnat på denne, jag har nog aldrig reflekterat över biverkningar på mina men det vanligaste brukar väl vara feber och lite influensaliknande symptom som är övergående, iaf på de vanliga vaccinen.

Okej, vad skönt det.

Ja nej, du har rätt. En veterinär vet väl vad dom ger, och bara det skyddar mot virusabort så känns det himla skönt och rätt.
Speciellt om det nu visar sig att man lär flytta :(

Tack =D

Vem är det som känner en i mitt stall btw :p Blev väldigt nyfiken och personen i fråga hälsade till dig :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

• Betäckningar 2023 och föl 2024