Dräktiga ston 2016/2017

Mitt sto är idag på 144 dygn, tiden går framåt =D

Det andra stoet i hagen kände man faktiskt lite sparkar på henne redan vid 162 dygn, hoppas jag får känna några snart. Men det dröjer säkert lite mer.

Här är det väntans tider i dubbel bemärkelse... Lite mer än 100 dygn kvar till bf. Hästen hade inte svarat helt tillfredsställande på behandlingen när veterinären var ute för en vecka sen men nu är hon tillräckligt OK för att bära fram ett föl åtminstone. Antagligen har nåt gått åt skogen i hoven på henne men vi kan inte göra mer medicinskt innan fölet har kommit, hon hade behövt CT-skannas. Vad nästa steg är vet jag inte men att betäcka om henne med Florencio I som var planen nästa vår lär jag kunna glömma.

http://www.bukefalos.com/gallery/photos/176-dagar.24126/
Mitt sto har nu gått 176 dygn, tiden går så fort men samtidigt så långt kvar ;)

Hon har fått ordentligt med mugg, trots väldigt välskött lösdrift. ingen lera och har varit helt torr och ren om benen i minst en vecka. Har smörjt med mjukgörande salva (neoderma) men blir inte bättre överhuvudtaget. Så konstigt då hon aldrig haft tillstymmelse till mugg förut. Nu till min fråga: Hur ska jag kunna behandla det här på bästa sätt; för jag antar att det skiljer sig nu när hon är dräktig? Kan jag använda hibiscrub? Är det någon salva jag ska undvika? Något "snällt" husmorsknep?

Hon har fått ordentligt med mugg, trots väldigt välskött lösdrift. ingen lera och har varit helt torr och ren om benen i minst en vecka. Har smörjt med mjukgörande salva (neoderma) men blir inte bättre överhuvudtaget. Så konstigt då hon aldrig haft tillstymmelse till mugg förut. Nu till min fråga: Hur ska jag kunna behandla det här på bästa sätt; för jag antar att det skiljer sig nu när hon är dräktig? Kan jag använda hibiscrub? Är det någon salva jag ska undvika? Något "snällt" husmorsknep?
Jag körde klorhexedinschampo varje dag. Lät det sitta 10-15 minuter, torkade, sprayade på sårspray efter och lät torka. Avslutade med att smörja med Solosan för att skydda mot solen och mjukgörande (var i somras). Solosan gjorde stor skillnad på min faktiskt.

Tvätta rent med tvål och vatten, smörj in med alcogel.

Borsta rent, på med massor av alkogel.

Håller tummarna att allt går bra med stoet i slutändan @Fritidsryttare :)

*kl*

Idag är Cajsa på 232 d. Och det är nu 98 dagar kvar till Bf! :love:

Igår blev hon verkad och avmaskad, vädret har varit konstigt,häromdagen var det - 8 grader och nu idag var det 8 plusgrader,ska vara milt ett tag för att sedan frysa igen.

Cajsa har också fått tendens till mugg,tvättar rent med tvål och lägger sedan på alcogel. Börjar bli bra nu,bara några krustor kvar.

Har aldrig heller haft antydan till mugg,men har aldrig heller gått på lösdrift förän nu ,och varit lerigt ett bra tag innan det frös på förut.

Bild från igår:

20ijs55.jpg

:love:

Inte lång tid kvar innan hon får flytta in i fölboxen,runt början på februari som senast,beräknad fölning är 16/3 :) :bump: :banana:

Det känns som en evighet det här. Dygn 190 för M nu. Ställe för fölning och troligen framtida boende för lilla fölis också. Har börjat vackla på pojknamn. Vi vill så gärna ha ett litet sto, men man måste ju ha reserv.

Min tjej är idag på 150dygn :bump:
Så nu kanske det börjar hända lite mer saker som tex sparkar och sen lite mer mage. Iof tycker jag magformen är något annorlunda mot hur den brukar forma sig. Men det är säkert önsketänkande, för fölis är ju inte direkt stor ännu.

Hur som helst, min vet har inte hört av sig, och min tjej går snaaaart ur månad 5. Hur hade ni gjort med första virusabort sprutan då?

Vet skulle bort 2v, och skulle komma efter, vilket typ var denna veckan tror jag (precis innan M skulle gå ur 5:e månaden). Men vi har ej hört av henne ännu.
Kan man ge ändå? Om hon hinner gå in i månad 6?

Dygn 182 på darina. Jag har lite panik för jag får inte upp henne i vikt. Hon har ju föl vid sidan som diar också och i vanliga fall är hon inte direkt lättfödd heller.
Hon har mage men är så tunn över revbenen att jag skäms. Hon har fri tillgång på riktigt bra hösilage och så får hon kraft high energi och olja. Havre också. Vad gör man? Ska iaf börja skilja fölet nu så märren får äta i lugn och ro.

Vad är vanligast när det gäller dom dräktiga stona, att dom fölar i förtid eller att dom går över tiden? När börjar ni vaka?

Vad är vanligast när det gäller dom dräktiga stona, att dom fölar i förtid eller att dom går över tiden? När börjar ni vaka?
Fr.om månad 8 börjar en snabb tillväxtökning av fostret. Minns jag inte helt fel ökar behovet med 15% månad 8 och därefter typ 30%. Det beror på vad du har för foder men mitt program brukar skrika om protein och sen är selenet viktigt under hela dräktigheten.

Jätteolika när de väljer att föla. Min erfarenhet säger att ju senare de är beräknade desto mer sällan är det de fölar senare än bf. Min 4-åring fick sitt första föl 10 dagar innan bf i somras och grundlurade mig totalt. Är de beräknade tidigt på året är det inte ovanligt att de går över men det är jätteolika och väldigt individuellt.

Jag brukar ta hem från betet cirka 3-4 veckor innan bf, sen är det upp till stoet och hennes tecken. Min ena stod med droppande mjölk och korslagda ben när det var dags och skrek "ta in mig". Där vakade jag en natt. Hon fölade på dygn 332 tror jag, första fölet.

4-åringen vakade jag också en natt men sen tyckte jag tecknen var så svaga och hon var som vanligt dagen därpå att jag valde att sova hemma. Den natten valde hon så klart att föla... Hon hade en liten vaxpropp på ena spenen bara som jag knappt la märke till. Som tur var så fölade hon under övervakning ändå men de kan verkligen luras..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar