Dräktiga ston 2016/2017

Nu har min tjej gått halvvägs =D
Och även jag har fått känna lite sparkar, så underbart.

Men, jag har sagt upp min stallplats och skall flytta henne. Som ni vet nämnde jag problemet vi har/haft i stallet och jag orkar inte mer.

Detta gör givetvis mig sjukt orolig och nojig över att flytta mitt sto, hon är inte den som blir upprörd/orolig lr stressad i första hand. Men nytt stall, nya kompisar osv osv. Allt kan hända!

Och sen fick jag givetvis veta att höet inte är analyserat på nya stället, det gör också mig nojig då jag alltid kört med det för att kunna räkna ut en korrekt foderstat. Det går såklart inte nu och jag kommer då inte ha någon aning om VAD som krävs :/
Hur gör jag då?

Molin du kanske kan skicka iväg och få analys på det hö som finns där..kommer det hö ni har på nya stället räcka fram till fölet kommer?...det är ju låg säsong nu så svaret kommer kanske fortare nu.

Molin du kanske kan skicka iväg och få analys på det hö som finns där..kommer det hö ni har på nya stället räcka fram till fölet kommer?...det är ju låg säsong nu så svaret kommer kanske fortare nu.

Tack för ditt svar.
Skickar pm så det inte blir en avvikelse från ämnet :)

Fortsätter och avslutar året i samma positiva anda. Ebba har fått belastningsfång och ungstoet (förvisso inte dräktig) juverinflammation. På samma kväll. 2017, var är du?

Är det nån som haft belastningsfång på högdräktigt sto? Tänker på hur fasen jag ska lösa det här... Hon står på smärtstillande sen igår kväll och på box givetvis. Skor med sula ska slås på.
Känner mest det etiska i det här, hon hade svinont igår kväll, stod och vägde, kunde knappt gå rakt fram (stannade och lutade sig mot väggen osv), och har tre månader kvar av den här dräktigheten, dvs hon kommer bara bli tyngre.

Ska givetvis kolla till henne nu på morgonen men det känns nattsvart, även för fostret iom medicineringen, hon har ju redan behandlats (för andra saker) denna dräktigheten.
Hade det handlat om några veckor men 3 månader...
Fan alltså, mardrömssits.:cry::cry:

Fortsätter och avslutar året i samma positiva anda. Ebba har fått belastningsfång och ungstoet (förvisso inte dräktig) juverinflammation. På samma kväll. 2017, var är du?
Neeej,
Är det nån som haft belastningsfång på högdräktigt sto? Tänker på hur fasen jag ska lösa det här... Hon står på smärtstillande sen igår kväll och på box givetvis. Skor med sula ska slås på.
Känner mest det etiska i det här, hon hade svinont igår kväll, stod och vägde, kunde knappt gå rakt fram (stannade och lutade sig mot väggen osv), och har tre månader kvar av den här dräktigheten, dvs hon kommer bara bli tyngre.

Ska givetvis kolla till henne nu på morgonen men det känns nattsvart, även för fostret iom medicineringen, hon har ju redan behandlats (för andra saker) denna dräktigheten.
Fy fasen vad tråkigt.. Jag håller också tummarna. :heart

Jag har ingen aning om vad man gör. Fick själv hjärtsnörp när min häst rymde dagen efter hon blivit verkad och gick utan skor för första gången på 8 (?) år och hon hade puls i alla hovarna dagen efter. Fick rådet att avvakta av hovslagaren och det dämpade sig fort.
Vad säger veterinären?
Håller tummarna!

Jag har ingen aning om vad man gör. Fick själv hjärtsnörp när min häst rymde dagen efter hon blivit verkad och gick utan skor för första gången på 8 (?) år och hon hade puls i alla hovarna dagen efter. Fick rådet att avvakta av hovslagaren och det dämpade sig fort.
Vad säger veterinären?
Håller tummarna!
Tja, h*n sa inte så mycket utan konstaterade mest belastningsfång, satte henne på smärtstillande och boxvila och gav order om att jag inte ska ta ut hovis innan hon är smärtfri och pulsen har gått ner i benen. Hon är bättre men definitivt inte smärtfri än, men jag vet inte hur lång tid det brukar ta. Det känns ju rätt hopplöst då hon är överviktig sedan innan, och hon kommer bara bli tyngre... Jag har verkligen kämpat med att hålla henne i bra vikt och det gick bra ända fram till skadan, sen så fort hon slutar ridas så säger det "poff" och hon blir smällfet.

Jag är tyvärr inte förvånad över att hon fick fång, just p.g.a sin övervikt. Däremot har hon kunnat gå barfota förut utan några problem men nu gick det inte.

Tja, h*n sa inte så mycket utan konstaterade mest belastningsfång, satte henne på smärtstillande och boxvila och gav order om att jag inte ska ta ut hovis innan hon är smärtfri och pulsen har gått ner i benen. Hon är bättre men definitivt inte smärtfri än, men jag vet inte hur lång tid det brukar ta. Det känns ju rätt hopplöst då hon är överviktig sedan innan, och hon kommer bara bli tyngre... Jag har verkligen kämpat med att hålla henne i bra vikt och det gick bra ända fram till skadan, sen så fort hon slutar ridas så säger det "poff" och hon blir smällfet.

Jag är tyvärr inte förvånad över att hon fick fång, just p.g.a sin övervikt. Däremot har hon kunnat gå barfota förut utan några problem men nu gick det inte.
När min ponny fått fång, har pulsen varit borta och han varit smärtfri på ca 3-4 dagar, jag vet inte om det är skillnad med belastningsfång. Efter första anfallet är jag dock vaksam och tror att jag ser tecknen tidigt.

l
När min ponny fått fång, har pulsen varit borta och han varit smärtfri på ca 3-4 dagar, jag vet inte om det är skillnad med belastningsfång. Efter första anfallet är jag dock vaksam och tror att jag ser tecknen tidigt.
Ok då får jag nog ha lite mer is i magen. Tycker hon var lite svalare i benen idag, eventuellt lite puls kvar men är osäker, hon svullnar upp i benen när hon är stillastående p.g.a dräktigheten också, men hon är klart mer tjock i sitt skadade ben. Hon gick även något bättre, men det är svårt att se när det bara handlar om 4-5 steg rakt fram.

Så här i efterhand skulle hon aldrig ha betäckts i våras. Å andra sidan, hon reds fullt ut och kändes bättre än någonsin när hon seminerades. Problemen dök upp först senare men hade jag kunnat spå in i framtiden så hade jag aldrig seminerat henne....

Har skickat efter ett nytt Weefoal för att kolla ytterligare en gång. Skrev och frågade lite saker med men de skickade iväg ordern innan jag fick nåt svar :cautious:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar