Var det foderutlöst fång i hennes fall? Tror det är lite annorlunda mellan foderutlöst och belastningsfång men jag är verkligen ingen expert. Vi håller nere foderstaten så gott det går, men det finns liksom inte så mycket att plocka bort då hon inte fått kraft sen innan p.g.a vikten, mineraler måste jag ju ge. Höet jag ger är fjolårshö med betydligt lägre värden i både Mj och Smrp, och nu har jag dessutom fått späda ut med halm.
När hon reds för fullt innan hon gick in i högdräktighet så gick hon på minutiöst uträknad foderstat för lättfödda hästar, trots det så låg jag lägre i giva än beräknat för att hålla vikten... Då var hon bra i hullet men absolut inte tunn utan fortfarande i överkant.
Nu är hon högdräktig och måste ju äta liksom, kan inte svälta henne i det här läget. Jag kan heller inte begränsa intaget till stråfoder hur mycket som helst då jag är rädd för kolik eftersom hon står helt stilla. Det är helt klart nåt som har gått galet i ämnesomsättningen på hästen för så här illa har det inte varit nu utan nåt har hänt med henne det här sista halvåret.