Dräktiga ston 2016/2017

@Fritidsryttare Vi har tack och lov aldrig haft fång men min tränare har länge brottats med fång på sitt bästa sto. Hennes veterinär har rekommenderat stoet en minutiöst uträknad foderstat som är så nära socker -och stärkelsefri man kan komma och med ett mycket kontrollerat energiintag för att undvika övervikt. Förutom det har jag tyvärr inga tips om hur man undviker fång på hästar som är benägna att få det :crazy: Håller tummarna för er!

@Fritidsryttare Vi har tack och lov aldrig haft fång men min tränare har länge brottats med fång på sitt bästa sto. Hennes veterinär har rekommenderat stoet en minutiöst uträknad foderstat som är så nära socker -och stärkelsefri man kan komma och med ett mycket kontrollerat energiintag för att undvika övervikt. Förutom det har jag tyvärr inga tips om hur man undviker fång på hästar som är benägna att få det :crazy: Håller tummarna för er!
Var det foderutlöst fång i hennes fall? Tror det är lite annorlunda mellan foderutlöst och belastningsfång men jag är verkligen ingen expert. Vi håller nere foderstaten så gott det går, men det finns liksom inte så mycket att plocka bort då hon inte fått kraft sen innan p.g.a vikten, mineraler måste jag ju ge. Höet jag ger är fjolårshö med betydligt lägre värden i både Mj och Smrp, och nu har jag dessutom fått späda ut med halm.

När hon reds för fullt innan hon gick in i högdräktighet så gick hon på minutiöst uträknad foderstat för lättfödda hästar, trots det så låg jag lägre i giva än beräknat för att hålla vikten... Då var hon bra i hullet men absolut inte tunn utan fortfarande i överkant.

Nu är hon högdräktig och måste ju äta liksom, kan inte svälta henne i det här läget. Jag kan heller inte begränsa intaget till stråfoder hur mycket som helst då jag är rädd för kolik eftersom hon står helt stilla. Det är helt klart nåt som har gått galet i ämnesomsättningen på hästen för så här illa har det inte varit nu utan nåt har hänt med henne det här sista halvåret. :(

Var det foderutlöst fång i hennes fall? Tror det är lite annorlunda mellan foderutlöst och belastningsfång men jag är verkligen ingen expert. Vi håller nere foderstaten så gott det går, men det finns liksom inte så mycket att plocka bort då hon inte fått kraft sen innan p.g.a vikten, mineraler måste jag ju ge. Höet jag ger är fjolårshö med betydligt lägre värden i både Mj och Smrp, och nu har jag dessutom fått späda ut med halm.

När hon reds för fullt innan hon gick in i högdräktighet så gick hon på minutiöst uträknad foderstat för lättfödda hästar, trots det så låg jag lägre i giva än beräknat för att hålla vikten... Då var hon bra i hullet men absolut inte tunn utan fortfarande i överkant.

Nu är hon högdräktig och måste ju äta liksom, kan inte svälta henne i det här läget. Jag kan heller inte begränsa intaget till stråfoder hur mycket som helst då jag är rädd för kolik eftersom hon står helt stilla. Det är helt klart nåt som har gått galet i ämnesomsättningen på hästen för så här illa har det inte varit nu utan nåt har hänt med henne det här sista halvåret. :(
Jag vet hur det är att försöka göra allt rätt och så blir det ändå inte bra. Klandra inte dig själv för att du seminerade, var hon ok innan kunde du rimligtvis inte förutsett detta. Jag hoppas att hon blir fortsatt bättre, så hon kan gå hela tiden och få ett friskt föl.

BOktbIyj1a1
@Fritidsryttare, vilken mardröm för dig, hoppas verkligen att det vänder så både sto o föl klarar sig ur detta med hälsan i behåll.
Min pålla, som är på dygn 145, bara lallar omkring, är otroligt rastlös men har återfått sin vanliga attityd att inte vilja bli infångad när matte vill och hinner :mad: har gett upp hoppet om att rida o hålla henne i någorlunda form, så nu får hovis ta av skorna nästa gång. Hon får skylla sig själv, jag har liksom inte ork, tid o lust o rida kl 23 på kvällen när hon tycker att nu kommer jag matte :meh:. Bara för att så chockade hon mig idag, då hon faktist frivilligt stack huvudet i grimman när jag tänkte ta in kompisen för lite pälsvård, nåja fick pyssla m bägge och det var sannerligen inte igår ;). Ska försöka lägga in en bild här om det går

Jag vet hur det är att försöka göra allt rätt och så blir det ändå inte bra. Klandra inte dig själv för att du seminerade, var hon ok innan kunde du rimligtvis inte förutsett detta. Jag hoppas att hon blir fortsatt bättre, så hon kan gå hela tiden och få ett friskt föl.
Tack. Ja, hon var helt igång och fräsch i april, sen har jag verkligen kämpat med denna häst ända sen hon blev dålig men det vill sig liksom bara inte. :(
Tack till dig också @NOC14

Min är en riktig surtant mot de andra i hagen nu. Minishettisarna få flytta sig hela tiden. Hon är inte nöjd med var de står och äter någonstans. Men mot människor är hon en darling! 219 dygn idag.

Tack och lov var Ebba ännu lite bättre idag. Gick nästan obesvärat mellan boxarna och var svalare i benen, mindre svullen och ingen puls så vitt jag kunde känna. Ungstoet har börjat äta igen och juvret har gått tillbaka.
Nu är det bara den sista märren vars svullnad ska gå ner i benet efter sparken hon ådrog sig förra veckan, bakbenet var fortfarande tjockt idag.

Är på väg upp till Norrland för en sen länge planerad semester över nyår, känns oerhört skönt efter det här året kan jag ju erkänna.

Det har varit knäpptyst på hästfronten så jag förutsätter att läget är stabilt, den senaste uppdateringen var att Ebba mådde bättre i alla fall. Jag däremot har drömt mardrömmar sista nätterna om att hon kastar sitt föl. Första natten var det ett stort brunt stoföl, som överlevde mot alla odds. I natt var det ett mörkbrunt föl med vacker bred bläs som vi inte kunde rädda.

Det kommer bli långa månader...

Jag var hästvakt åt mammahästen i helgen då hennes ägare var bortrest. Vi delar ju på innehållet i magen, men så länge hon bor hemma i vanliga boxen har ägaren helt ansvar. Och nu (det var någon månad sen jag hälsade på sist) såg hon så där moderlig ut, godmodig och rund så det börjar kännas ganska verkligt. Om fem månader är det dags, och bara en månad (tror jag det var) kvar till hon flyttar till fölningsstallet. Tror de är 4 ston som ska ha föl på samma ställe, så det kommer bli bra. Det funkar ju inte att bädda in bilder från instagram, men länka funkar ju. Hon ser inte så stor ut framifrån, men i annan vinkel syntes det mer.
https://www.instagram.com/p/BOuIR5yAz9n/?taken-by=amandafog

Mitt sto vägrar att sina ljuvert . Fölet sålt och avvant i snart två månader. Hon får bara höra om lite krubb skrammel . Men ändå är ljuvert hårt på morgonen . Mjukare på kvällen . Tänkt motionera henne men just nu är de fruset o hårt .( går bara i avel) Rädd att hon inte får i sig tillräckligt då hon är dräktig i månad 6 . Ska man strypa höet mer ? Har rätt lågt energi och protein i detta som används nu .

Om jag räknat rätt är min på 184 dygn idag.
Såg tydligt hur den lilla rörde sig inne i magen i förrgår när vi skulle ut en liten runda i skogen. Så häftigt!
Har tänkt ha henne oskodd då hon knappt rids, men det går nog tyvärr inte då hon blir så otroligt ömfotad

Om jag räknat rätt är min på 184 dygn idag.
Såg tydligt hur den lilla rörde sig inne i magen i förrgår när vi skulle ut en liten runda i skogen. Så häftigt!
Har tänkt ha henne oskodd då hon knappt rids, men det går nog tyvärr inte då hon blir så otroligt ömfotad

Den är stor som en beagle ungefär - inte för att vara glädjedödare, men jag har jättesvårt att tro att det syns på utsidan så tidigt. Min ena är förresten också på dygn 184

Mitt sto vägrar att sina ljuvert . Fölet sålt och avvant i snart två månader. Hon får bara höra om lite krubb skrammel . Men ändå är ljuvert hårt på morgonen . Mjukare på kvällen . Tänkt motionera henne men just nu är de fruset o hårt .( går bara i avel) Rädd att hon inte får i sig tillräckligt då hon är dräktig i månad 6 . Ska man strypa höet mer ? Har rätt lågt energi och protein i detta som används nu .
Jag hade nog försökt promenera henne och tagit bort _allt_ utom grovfoder ett tag tills juvret gått ner. Min 4-åring fick ju en rejäl juverinflammation förra veckan, hon fick också "bara" krubbskrammel i form av mineraler och en näve lucern men det räckte. Har du bra grovfoder klarar hon sig på det ett tag, hon är ju inte på något vis högdräktig.

Vi har passerat 200 dagar nu (206 för att vara exakt) och det rör sig något i magen också. Det ska tydligen vara tarmarna som syns och rör på sig, men de syns ju för att fölet tagit större plats. Så tänker jag i alla fall.

Så till följdfrågan: när ungefär kan man tänka att det faktiskt är fölet man ser?

Undrar då vad det är som rör sig därinne?
Kul, då får vi vaka ikapp!

tarmarna :( som liksom krånglats ut längre ut mot kanterna!

Ja, vi kommer få vaka ikapp, mitt sto har aldrig fölat innan dygn 337, så jag räknar med att den kommer något senare än 2 juni som är BF.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar