Dräktiga ston 2016/2017

Oavsett om det är tarmarna eller fölungen så råder inte den aktiviteten så synlig i hennes mage o vanliga fall.
Visar en till film från förra dräktigheten på samma sto i månad 10. Jag tycker det ser ut att röra sig på samma ställe fast mer tydligt här. Från ca 22 sek ser ni vad jag menar. Är det tarmarna här med då menar ni? Eller kan det faktiskt vara fölungen?

Sällar mig tveksamt till den här gruppen.
Min jättetant är en svår dam att få koll på tydligen. Efter att hon tog sig direkt på första insemineringen i maj resorberade hon dessvärre före 30d och var sen svår att ens få brunst på. Seminerades slutligen 23 juli och kollades på 17 d, veterinären letade nog runt en 20-30 min utan att hitta något (hon är stor och ena livmodern vrider sig tydligen snett nedåt och försvinner i denna enorma tants mage helt undan väldigt långa veterinärarmar). När det var dags för 30 d kände jag, skit samma, tänker ändå inte seminera om så här sent.
Kollade på 90 d, hade bett om erkänt duktig seminvet för att de skulle ha en chans att hitta ev. dräktighet. Nja, nu försvann den vetten ut på annat uppdrag och näst bästa gick in rektalt med UL, kan vara dräktig men hittar inget... :P så, här står jag nu, mellan hopp och förtvivlan. Inget inrapporterat i språngrulla för inget hittades på 17 d och inget på 90 d men hon känns dräktig. Har ringt hingsthållaren och sagt att jag inte ämnar betala dräktighetsavgift men att jag såklart betalar om något tittar ut där i månadsskiftet juni/juli. KUL VA!!!
En liten Sibeliusbebis blir det i så fall...

Oavsett om det är tarmarna eller fölungen så råder inte den aktiviteten så synlig i hennes mage o vanliga fall.
Visar en till film från förra dräktigheten på samma sto i månad 10. Jag tycker det ser ut att röra sig på samma ställe fast mer tydligt här. Från ca 22 sek ser ni vad jag menar. Är det tarmarna här med då menar ni? Eller kan det faktiskt vara fölungen?

På mina har jag känt när jag "klappat" igång dem, då har de bankat tillbaka. Tycker det ser ut som en liten kickboxare där inne :D

Min jättetant är en svår dam att få koll på tydligen. Efter att hon tog sig direkt på första insemineringen i maj resorberade hon dessvärre före 30d och var sen svår att ens få brunst på. Seminerades slutligen 23 juli och kollades på 17 d, veterinären letade nog runt en 20-30 min utan att hitta något (hon är stor och ena livmodern vrider sig tydligen snett nedåt och försvinner i denna enorma tants mage helt undan väldigt långa veterinärarmar). När det var dags för 30 d kände jag, skit samma, tänker ändå inte seminera om så här sent.
Kollade på 90 d, hade bett om erkänt duktig seminvet för att de skulle ha en chans att hitta ev. dräktighet. Nja, nu försvann den vetten ut på annat uppdrag och näst bästa gick in rektalt med UL, kan vara dräktig men hittar inget... :P så, här står jag nu, mellan hopp och förtvivlan. Inget inrapporterat i språngrulla för inget hittades på 17 d och inget på 90 d men hon känns dräktig. Har ringt hingsthållaren och sagt att jag inte ämnar betala dräktighetsavgift men att jag såklart betalar om något tittar ut där i månadsskiftet juni/juli. KUL VA!!!

Va frustrerande :( Får hoppas att det finns en liten där inne :)

Om hon nu är dräktig, så är hon nästan på dagen lika långt som min. Jag tänker att vi fölvakar ihop! :D

Om hon nu är dräktig, så är hon nästan på dagen lika långt som min. Jag tänker att vi fölvakar ihop! :D
Kan vi definitivt göra men jag misstänker att min, som vanligt, går typ 2-3 veckor över tiden. Därför räknar jag inte kring midsommar utan strax efter månadsskiftet i juli.
Eftersom hon är så stor och haft för innan så ser hon alltid rätt dräktig ut. Tänker göra en koll på henne i början av april igen. Är hon inte dräktig är det ju ändå dax att börja seminera där och är hon dräktig så lär det ju kännas i alla fall (om jag inte ser jättetydliga sparkar innan förstås).

God fortsättning på det nya året :D

Idag är Cajsa på 262 d. Är nu "bara" 68 dagar kvar till Bf!.

Dagsfärsk bild :love:

9i8p6o.jpg

Nu när det frös på så fort häromdagen så tyckte jag synd om hästarna, att de skulle gå på det frysta knögglet i vinterhagen, så de blev släppta i en liten hage med gräs istället. Igår när jag tog in dem var båda hästarna varma i hovarna, mitt dräktiga sto hade även puls och svullna ben. :nailbiting: Det var för sent på kvällen för att ringa min veterinär, så jag gav butta och höll tummarna. I morse var pulsen nästan borta och hon var lite mindre varm i hovarna. Kollade med min vet, som tyckte att jag kunde släppa dem i vinterhagen. Försökte få i henne butta innan jag släppte ut henne, men hon var inte intresserad av betforet öht... Kollade dem vid lunch och då var de helt kalla i både hovar och ben och utan puls (i kotan). Så det verkar som om jag upptäckte det i tid. Vet kallade det "typ allergisk reaktion".
Det finns lite gräs i vinterhagen, men det är lite gulare än det i den andra hagen + att det är mer där, även om det inte är några mängder. Hade inte en tanke på att de skulle reagera, jag har gjort så förr vintertid.

Tack för film. Fin mage:up:
Jag begriper mig inte på alla kvinnor som själva har varit gravida och tror att det är tarmrörelser. Det ska jag säga när gravida påstår att deras foster sparkar dem på revbenen eller trycker på blåsan.
Jag har ALDRIG sett tarmrörelser på någon häst och varför skulle en dräktig märr i 8 månaden helt plötsligt få synliga tarmrörelser. Bukhinnan är alldeles för hård. Enligt den devisen skulle man inte kunna utföra kejsarsnitt på något däggdjur.
Lycka till alla ni lyckliga med dräktiga ston:)

Tack för film. Fin mage:up:
Jag begriper mig inte på alla kvinnor som själva har varit gravida och tror att det är tarmrörelser. Det ska jag säga när gravida påstår att deras foster sparkar dem på revbenen eller trycker på blåsan.
Jag har ALDRIG sett tarmrörelser på någon häst och varför skulle en dräktig märr i 8 månaden helt plötsligt få synliga tarmrörelser. Bukhinnan är alldeles för hård. Enligt den devisen skulle man inte kunna utföra kejsarsnitt på något däggdjur.
Lycka till alla ni lyckliga med dräktiga ston:)

Jag ska filma min valack nån dag! Så får du se tarmrörelser.

Vid närmare eftertanke har jag sett det som ung på ridskolan där hästarna inte avmaskades.
Två dog av maskbon som proppade igen.

Nog vet du att tarmpaketet förskjuts uppåt bakåt därav att högdräktiga ston inte alltid kan få plats med enbart grovfoder. Sparkar foster? Ja! Rör de sig och vänder sig sista veckan? Ja det med..
Som @Görel skrev ligger de uppe vid flanken första tiden. I livmodern:p I flanken och sedan neråt framåt.
Vad jag reagerar på är att folk som ser fölen röra sig direkt blir avsnoppade som imbecilla.
Det är inte konstigare än att jämföra med sig själv. På alla fyra.
Jag märkte på min märr att fölet levde om när hon var lugn.
Hon fick även headshaking som gick över lång tid efter förlossningen plus tuppspatt som också blev bra.
Nerver i kläm sa Vet. Mycket kan hända tydligen.

Myten om fölsparkar brer ut sig mer och mer för varje år. Samtidigt verkar kunskapen om stons anatomi gå ner. Man tror att ston är som människor. Nu har det gått så långt att det tittas på magen när ston är fyra månader dräktiga, man tror att fostret ligger där och dessutom att det sparkar.

Jag känner erfarna uppfödare (+50 föl) som aldrig sett några fölsparkar. Däremot ser man de sista månaderna hur fostret har flyttat sig och att det en stund buktar åt ett håll och en annan stund åt andra hållet. Jag har inte heller sett några vare sig på mitt eget sto eller kompisars.

Jag har aldrig sett föl röra sig i magen. Däremot är jag tämligen övertygad om att man kan känna fölet när det blivit större (månad 7-8). Har aldrig känt nåt i flanken men väl framför juvret på stoet.

På hunden ser man tydligt hur valparna rör sig i magen framåt slutet av dräktigheten, men så är det "lite" skillnad i storlek på de djurslagen.

Idag har min tjej gått 6 fulla månader, helt kär i denna app som någon tipsade om!

För övrigt så trivs hon på nya stället och det har gått bra med allt, super skönt!
Bebis hoppas jag mår bra! Men den lever som en boll i magen emellanåt.

M har börjat visa mer hunger nu, så har ökat på lusernen lite (pelleterat utan melass), nackdelen nu som ni vet är ju ingen analys längre och bonden vägrar svara på mina meddelanden om det är samma skörd lr blandat som vi får. Hade gärna tagit analys bara jag vetat liksom.

Har ju gett mineraler vid sidan med andra höet (krafft vita miner) och jag vet inte om det behövs nu lr om man kanske skulle haft en annan sort? Man känner sig lite orolig utan analys! :( suck..

Min är också snart 6 månader gången och jag har fått tag i fantastiskt bra ensilage som ligger helt rätt i värden för mina två hästar (en svårfödd tävlingshäst och en dräktig). Det är så skönt att se att båda sätter muskler fint där de faktiskt tappade i somras (vi hade skyhöga energivärden så den ena fick gå med munkorg hela sommaren vilket hon aldrig gjort tidigare som 16-åring). De får dessutom i princip inget kraftfoder utan bara skrammel i krubban när de kommer in.
Det roliga är att eftersom hon nu får mer balanserat foder ser hon mindre dräktig ut nu än hon gjort sen i mars förra året då hon kastade, fast hon är bred-rund på rätt ställe så jag tror nog hon har föl i magen. Men den v-formade sänkningen är borta och magmusklerna börjar komma tillbaka.

Hoppar in på ett hörn. Har två dräktiga ston. Det första planeras till början av maj medan det andra nog blir ett midsommar föl. Det blir fjärdefölet för båda ston! Så nyfiken på vad det blir! Ras? Rocky Mountain Horse.
Mamma till fölet i maj.
percy6.jpg

Midsommarfölets mamma samt två syskon. Årets föl blir helsyskon till hästen längst fram i bild.
bunny2.jpg

Och så pappa till båda fölen:
pepper20.jpg

Spinner på här angående fölsparkar.
Igår kväll såg jag mycket tydliga bubblande rörelser långt bak mot flanken på mitt sto när hon kom in för att äta. Dock är hon inte är dräktig, vilket jag vet med säkerhet eftersom hon inte är betäckt.
Jag har också sett liknande "sparkar" hos mitt andra sto som har föl vid sidan och inte heller är betäckt.
När ens sto är dräktigt och magen börjar synas tittar man självklart lite extra på den där fina runda magen. Och då ser man förstås dessa rörelser och tolkar dem som fölsparkar.
Jag hör till dem som har haft ett större antal föl genom åren och aldrig har kunnat säga med säkerhet att jag har sett eller känt fölsparkar. Däremot har jag många gånger sett fölet liksom rulsa runt inne i magen, så att det putar ut mer åt ena sidan en stund. Men de här bubblande rörelserna långt bak beror med största säkerhet inte på att fölet sparkar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar