Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Myten om fölsparkar brer ut sig mer och mer för varje år. Samtidigt verkar kunskapen om stons anatomi gå ner. Man tror att ston är som människor. Nu har det gått så långt att det tittas på magen när ston är fyra månader dräktiga, man tror att fostret ligger där och dessutom att det sparkar.
Jag känner erfarna uppfödare (+50 föl) som aldrig sett några fölsparkar. Däremot ser man de sista månaderna hur fostret har flyttat sig och att det en stund buktar åt ett håll och en annan stund åt andra hållet. Jag har inte heller sett några vare sig på mitt eget sto eller kompisars.
Har väl egentligen inte sett sparkar men däremot känt. Det har varit helt stilla i magen men när jag klappat på magen så har det kickat tillbaka, ibland har jag fått klappat lite längre innan det sparkat tillbaka och ibland har jag fått känna runt lite innan jag hittat rätt ställe.
Jag har givetvis provat att göra så tidigare under dräktigheten och har då inte känt någonting utan detta känner jag mer åt slutet. Har bara haft två dräktiga ston men kände detta på båda.
Nu är det 56 dagar kvar. Väntar med spänning på att den stora dagen skall komma
Men nu behöver jag era råd. Tanken är att köra henne och fölet till hingsten i maj. Vilket är bäst? Ta på första brunsten eller vänta till andra? Tredje? Fjärde? Vi har ca 22 mil till hingsten och vill inte att det blir för jobbigt för fölet. Och hur gör ni när ni transporterar så små föl? Fattar att de inte skall stå bundna men med eller utan skiljevägg? Med eller utan balar framtill och varför väljer ni att göra så?
Har väl egentligen inte sett sparkar men däremot känt. Det har varit helt stilla i magen men när jag klappat på magen så har det kickat tillbaka, ibland har jag fått klappat lite längre innan det sparkat tillbaka och ibland har jag fått känna runt lite innan jag hittat rätt ställe.
Jag har givetvis provat att göra så tidigare under dräktigheten och har då inte känt någonting utan detta känner jag mer åt slutet. Har bara haft två dräktiga ston men kände detta på båda.
Tänk på djurskyddslagen om du absolut vill betäcka på fölbrunsten.
"Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln måste vara läkt innan du får transportera det."
Vad är det för "hingstation" hävda att man ska betäcka dessutom naturligt på fölbrunsten för att stoet är 18 år ...Det har jag koll på Är mer osäker på hur långt man kan åka med fölet. Skulle vilja betäcka senare då det är så kallt i april. Men de på hingsstationen avrådde det då hon är 18 år och det är naturlig bestäckning. De menar att pga ålder så är det dumt att chans att betäcka senare än senast maj (beräknad att föla 4/4) för att inte missa chansen helt. Och hur ni har era föl i transporten? Kör ni stoet utan skydd? Osv. Har inte kört föl förut
Det har jag koll på Är mer osäker på hur långt man kan åka med fölet. Skulle vilja betäcka senare då det är så kallt i april. Men de på hingsstationen avrådde det då hon är 18 år och det är naturlig bestäckning. De menar att pga ålder så är det dumt att chans att betäcka senare än senast maj (beräknad att föla 4/4) för att inte missa chansen helt. Och hur ni har era föl i transporten? Kör ni stoet utan skydd? Osv. Har inte kört föl förut
Vad är det för "hingstation" hävda att man ska betäcka dessutom naturligt på fölbrunsten för att stoet är 18 år ...
Låt stoet få rena sig efter fölningen på fölbrunsten och låt fölungen få växa till sig lite till den långa resan ...
Det låter inte helt rätt tänkt, och faktiskt som att det inte finns tillräckliga kunskaper på stationen.
Låt stoet få rena sig efter fölningen och betäck tidigast på andra brunsten efter fölningen.
Mitt eget sto betäcktes sista gången som 20-åring och jag körde aldrig iväg henne tidigare än maj eftersom brunsterna inte kommit igång ordentligt tidigare och jag inte vill ha för tidiga föl.
Jag kör aldrig med transportskydd. Jag har kört föl och sto med mellanväggen urtagen, stoet i lädergrimma och fastbunden, medan fölet har varit löst. Har aldrig haft några indcidenter. Mina föl brukar lägga sig på golvet framför mammas fötter.
Haha så det kan gå. Pratade med hingsstationen idag och det hade blivit missförstånd. De rekommenderar 30 dagarsbrunsten och inte fölbrunsten. Men vi pratade om att köra henne till dem när tredje brunsten efter fölning startar. Då är fölungen ca 1.5-2 månader.
Vart ett missförstånd om vilken brunst som de tänkte. Kommer köra henne i maj till stationen och satsa på tredje brunsten. Har inte heller några skydd på när vi kör henne idag. Men så började jag fundera på om det kanske var bättre att ha det. Haha tror jag tänker för mycket Tänkte först också ta ut mellanväggen men sen sa någon att det var farligt för stoet då kan trampa på fölet. Och då vart jag osäker. Tänkte om man klipper bort snöret i dörren så kan den inte öppna dörren inifrån.
Kan man inte linda in dem i bubbelplast och ha dem i en madrasserad box så kanske man slipper oroa sig så mycket
Är du helt säker på att du vet vart ett knappt sju månader gammalt foster befinner sig i stoet och hur stort det är?
Jag är övertygad om att det är tarmrörelser du känner. Fostret börjar bli så stort att tarmarna får trycka ihop sig.
Återigen, jag har känt så på min valack.
Coolt att din valacks tarmar "svarar" tillbaka Men nu är jag inte osäker utan vet att det är det jag känt. Jag förstår inte varför man tror att det skulle vara en omöjlighet
Myten om fölsparkar brer ut sig mer och mer för varje år. Samtidigt verkar kunskapen om stons anatomi gå ner. Man tror att ston är som människor. Nu har det gått så långt att det tittas på magen när ston är fyra månader dräktiga, man tror att fostret ligger där och dessutom att det sparkar.
Jag känner erfarna uppfödare (+50 föl) som aldrig sett några fölsparkar. Däremot ser man de sista månaderna hur fostret har flyttat sig och att det en stund buktar åt ett håll och en annan stund åt andra hållet. Jag har inte heller sett några vare sig på mitt eget sto eller kompisars.