Här ser vi skillnad på andras hästar och sin egen. Det är inte alltid man ser något, men ibland har man tur.Jag har följt en del dräktiga ston, rejäla hblston har jag sällan sett några rörelser på men mitt fblsto som jag hade haft i 12 år utan att nånsin sett en rörelse på magen (hästen bukandas aldrig) visade som dräktig helt plötsligt en gungande och bankande mage. De tre åren som gått efter dräktigheten har jag aldrig sett det igen. Så antingen behöver uppfödarena bättre glasögon, kolla noggrannare eller så skiljer det sig mellan ston.
tillägg, bankarna skedde upo mot virveln. rätt rimligt att knän och framdel bökar där.
KL
Det fortsätter att förlöjligas här ser jag. Trist. Vi som lever med våra hästar under många år och tycker att det är spännande är bara normala. Att någon som har ett stort stuteri som inte ens borstar sina hästar annat än sällan inte ser något är inte konstigt. Det finns t o m buk UL på nätet, men eftersom fölet är stort kan det vara svårt att se detaljer. Jag menar den sista trimestern. Uppe i flanken kan man se relativt tidigt, men jag såg under magen och ner på sidan.
Jag kan vara likadan och säga att om man inte vet att föl rör sig eller vänder sig så är man okunnig.
Tycker att de är tråkigt att de som anses vara kunniga inom ämnet tror sig veta bäst. Fråga vilken veterinär som helst om så stora tarmrörelser är normalt. Ja alla tusentals runt om i världen som noga studerar sina hästar har förstås FEL bara för att några inte brytt sig om att umgås med sina ston.
Sen finns det lugnare och vildare föl. Bara för att någon hade en okomplicerad graviditet och förlossning innebär inte det att allas är lika. Alla känner inte efter på samma sätt.... Jag tycker inte att man ska behöva förklara självklarheter.
Om någon tror sig se att fölet rör sig de sista månaderna, kan de då inte få tro det? Varför måste vissa hoppa på dem varje gång. Kanske har NI fel. Troligen.
Jag som har en kolikhäst känner mitt stos mage utan och innan. Tro mig. Den har inte haft EN enda tarmrörelse någonsin. Om den efter 15 års bekantskap får de rörelser som många delar med sig t o m på film är det självklart. Man verkar ej heller att ha sett kejsarsnitt på häst eller uppskurna bukar på högdräktigt vilt.
Snälla sluta bara att förlöjliga det ni t o m får se på film. Bara för att det inte finns i ens egen världsbild så finns det.
Det påminner om ministern som i höstas var tvungen att åka till Africa för att själv SE de de svältande barnen eller polio sjuka. Det räckte inte med beskrivningar av hundratusentals bilder eller ens film.
Glädjs åt andras lycka snälla rara! Ta inte ifrån dem det. Det räcker nu..