Dräktiga ston 2016/2017

Jag har följt en del dräktiga ston, rejäla hblston har jag sällan sett några rörelser på men mitt fblsto som jag hade haft i 12 år utan att nånsin sett en rörelse på magen (hästen bukandas aldrig) visade som dräktig helt plötsligt en gungande och bankande mage. De tre åren som gått efter dräktigheten har jag aldrig sett det igen. Så antingen behöver uppfödarena bättre glasögon, kolla noggrannare eller så skiljer det sig mellan ston.

tillägg, bankarna skedde upo mot virveln. rätt rimligt att knän och framdel bökar där.
Här ser vi skillnad på andras hästar och sin egen. Det är inte alltid man ser något, men ibland har man tur.
KL

Det fortsätter att förlöjligas här ser jag. Trist. Vi som lever med våra hästar under många år och tycker att det är spännande är bara normala. Att någon som har ett stort stuteri som inte ens borstar sina hästar annat än sällan inte ser något är inte konstigt. Det finns t o m buk UL på nätet, men eftersom fölet är stort kan det vara svårt att se detaljer. Jag menar den sista trimestern. Uppe i flanken kan man se relativt tidigt, men jag såg under magen och ner på sidan.
Jag kan vara likadan och säga att om man inte vet att föl rör sig eller vänder sig så är man okunnig.
Tycker att de är tråkigt att de som anses vara kunniga inom ämnet tror sig veta bäst. Fråga vilken veterinär som helst om så stora tarmrörelser är normalt. Ja alla tusentals runt om i världen som noga studerar sina hästar har förstås FEL bara för att några inte brytt sig om att umgås med sina ston.
Sen finns det lugnare och vildare föl. Bara för att någon hade en okomplicerad graviditet och förlossning innebär inte det att allas är lika. Alla känner inte efter på samma sätt.... Jag tycker inte att man ska behöva förklara självklarheter.
Om någon tror sig se att fölet rör sig de sista månaderna, kan de då inte få tro det? Varför måste vissa hoppa på dem varje gång. Kanske har NI fel. Troligen.
Jag som har en kolikhäst känner mitt stos mage utan och innan. Tro mig. Den har inte haft EN enda tarmrörelse någonsin. Om den efter 15 års bekantskap får de rörelser som många delar med sig t o m på film är det självklart. Man verkar ej heller att ha sett kejsarsnitt på häst eller uppskurna bukar på högdräktigt vilt.
Snälla sluta bara att förlöjliga det ni t o m får se på film. Bara för att det inte finns i ens egen världsbild så finns det.
Det påminner om ministern som i höstas var tvungen att åka till Africa för att själv SE de de svältande barnen eller polio sjuka. Det räckte inte med beskrivningar av hundratusentals bilder eller ens film.

Glädjs åt andras lycka snälla rara! Ta inte ifrån dem det. Det räcker nu..

För att det inte går att känna före dygn 240. Så om hon är längre gången än så är det ju möjligt, men inte annars.

jag förstår inte varför folk så envist ska säga att de ser/känner sparkar så tidigt i dräktighet att det är fysiskt omöjligt. Dessutom så ligger ju fölen med ryggen nedåt och alltså fötterna upp - hur ska man kunna känna sparkar då? när fölungen är liten som en beagle inne i en stor mage.

Nej nej, hon är snart på dygn 210 men jag har inte känt något alls på henne. Jag känner tarmrörelserna, samma som jag gjort på de andra stona, men inte "kickarna" (så svårt att förklara :p). Rörelser jag sett på de andra stona har säkerligen varit tarmrörelser men det jag känt har inte varit det. Jag kanske inte kommer känna något alls på detta sto, är första fölet jag tar på henne.

Nej nej, hon är snart på dygn 210 men jag har inte känt något alls på henne. Jag känner tarmrörelserna, samma som jag gjort på de andra stona, men inte "kickarna" (så svårt att förklara :p). Rörelser jag sett på de andra stona har säkerligen varit tarmrörelser men det jag känt har inte varit det. Jag kanske inte kommer känna något alls på detta sto, är första fölet jag tar på henne.

Har det varit efter dygn 240 så är det ju möjligt att det är fölungen som känns

Här ser vi skillnad på andras hästar och sin egen. Det är inte alltid man ser något, men ibland har man tur.
KL

Det fortsätter att förlöjligas här ser jag. Trist. Vi som lever med våra hästar under många år och tycker att det är spännande är bara normala. Att någon som har ett stort stuteri som inte ens borstar sina hästar annat än sällan inte ser något är inte konstigt. Det finns t o m buk UL på nätet, men eftersom fölet är stort kan det vara svårt att se detaljer. Jag menar den sista trimestern. Uppe i flanken kan man se relativt tidigt, men jag såg under magen och ner på sidan.
Jag kan vara likadan och säga att om man inte vet att föl rör sig eller vänder sig så är man okunnig.
Tycker att de är tråkigt att de som anses vara kunniga inom ämnet tror sig veta bäst. Fråga vilken veterinär som helst om så stora tarmrörelser är normalt. Ja alla tusentals runt om i världen som noga studerar sina hästar har förstås FEL bara för att några inte brytt sig om att umgås med sina ston.
Sen finns det lugnare och vildare föl. Bara för att någon hade en okomplicerad graviditet och förlossning innebär inte det att allas är lika. Alla känner inte efter på samma sätt.... Jag tycker inte att man ska behöva förklara självklarheter.
Om någon tror sig se att fölet rör sig de sista månaderna, kan de då inte få tro det? Varför måste vissa hoppa på dem varje gång. Kanske har NI fel. Troligen.
Jag som har en kolikhäst känner mitt stos mage utan och innan. Tro mig. Den har inte haft EN enda tarmrörelse någonsin. Om den efter 15 års bekantskap får de rörelser som många delar med sig t o m på film är det självklart. Man verkar ej heller att ha sett kejsarsnitt på häst eller uppskurna bukar på högdräktigt vilt.
Snälla sluta bara att förlöjliga det ni t o m får se på film. Bara för att det inte finns i ens egen världsbild så finns det.
Det påminner om ministern som i höstas var tvungen att åka till Africa för att själv SE de de svältande barnen eller polio sjuka. Det räckte inte med beskrivningar av hundratusentals bilder eller ens film.

Glädjs åt andras lycka snälla rara! Ta inte ifrån dem det. Det räcker nu..

Så vi som inte tror att det är något mer än tarmrörelser innan dygn 240 oss kan du tilldela en väldig massa tråkiga beteenden, som att vi inte känner våra hästar, som att vi inte borstar eller umgås med våra ston.

Jag förlitar mig mer på veternärmedicinen än folk som *tror* saker.

Varför menar du på att det är att ta ifrån någon lycka att säga att det inte är fölet de ser i 5-6-7:e månaden?

Så vi som inte tror att det är något mer än tarmrörelser innan dygn 240 oss kan du tilldela en väldig massa tråkiga beteenden, som att vi inte känner våra hästar, som att vi inte borstar eller umgås med våra ston.

Varför menar du på att det är att ta ifrån någon lycka att säga att det inte är fölet de ser i 5-6-7:e månaden?

Jag uppfattade andra inlägg (inte från dig) som att man inte kan känna fölsparkar, att det är tarmröreler osv och jag uppfattade det som att man menade att det gällde under hela dräktigheten.
Jag kan inte tala för andra som tar föl utan bara för min egen del. Sen vet jag inte om man helt enkelt missuppfattade mitt inlägg med att tro att jag menade att jag har känt nåt på det dräktiga stoet jag har nu (som är i 7e månaden). De jag nämnde som jag har känt på är två andra ston och det var mer mot slutet, jag menade bara att jag har känt fölsparkar men menade inte i tidigt stadie (skulle kanske varit tydligare med det). Jag stod och kramade magar till sista stund, jag var som en liten unge över de växande magarna.
Stoet jag har nu gick gall förra året och jag kände och klängde på magen men det var bara stilla. Jag hoppades givetvis till det sista men visste väl innerst inne att det var tomt.

Det går bra att förlöjliga folk, men......
Vem har sagt annat än att de sett rörelse i högdräktigheten?
Många verkar att skicka bort sina ston den sista tiden. Då blir det väldigt svårt att se.
Visa då fakta att föl inte rör sig i livmodern enligt senaste rön.
Var tror du att tarmarna finns sedan fölet tar allt mer plats? Ytterst mot buken?

Ang fölsparkar versus tarmrörelser.

Jag har inte funderat så mkt över det förut, bara tänkt att man kan känna fölet genom bukväggen, precis som man kan göra på en hund eller människa. Jag förstår och har läst var i magen fölet befinner sig genom hela dräktigheten. Men de som känner rörelser hos sitt sto som de inte känner igen, och en del säger är tarmarna - kan det inte vara så att fölet rör sig och flyttar därmed på tarmarna, så även om det är tarmarna som är ytterst, och det därför är de man känner, så är det fölet som orsakar en kraftigare flytt av dessa?

Hänger ni med? :)

Idag såg jag att hela buken på undersidan mot ljuvret hoppade rejält . Så det tar jag som föl sparkar . Stoet har 3 månader kvar . Men blev fundersam på mitt ponny sto (dräktig 45 dygn) tog kisseprov 140 dygn (tom) tog ett till runt 200 då jag tyckte hon blivit rundare .. negativt igen. Men ljuvret har börjat växa ( ska föla slutet på april ) men stod och höll i flanKen på henne och fick en hård knuff ....?? Blir väldigt förvirrad . Har ingen vet som kan känna på henne då de har för stora armar . Den som kolla henne 45 har tydligen flyttat. Vill inte fodra på då de är en ponny ( om hon är tom)men vill ju inte att hon får förlite heller....hon får selen o evitamin plus mineral och ca 10 kg hö ( liten c ponny)

Jag brukar inte skriva här, men tyckte att det var en intressant diskussion ni har angående fölsparkar eller ej. Filmen som jag har delat är från förra året. Det var 2 veckor innan vårt sto fölade.
Jisses, vilket liv, försöker den bryta sig ut genom naveln eller vad gör den! :D Så har jag inte sett tarmarna på mina odräktiga röra sig iaf, å andra sidan har inga av mina dräktiga ston haft så heller.

Ikväll har jag pendlat Olivia med en guldring. Det gjorde jag förra dräktigheten också. Då pendlade den solklart fram och tillbaka och det blev ju en hingst. Denna gången rörde den sig snabbt i en cirkel. Det ska bli väldigt spännande att se om det blir ett sto.
Hälsningar från Emiro som EGENTLIGEN inte tror på det. :angel::p

Ikväll har jag pendlat Olivia med en guldring. Det gjorde jag förra dräktigheten också. Då pendlade den solklart fram och tillbaka och det blev ju en hingst. Denna gången rörde den sig snabbt i en cirkel. Det ska bli väldigt spännande att se om det blir ett sto.

Jag har provat det några gånger och det visade rätt (eller fel då jag ville ha ett sto :p ). Denna gång låter jag bli då jag fortfarande vill ha ett sto så nu tänker jag gå och hoppas istället :D
..och jag tror inte heller på det där :o:rofl:

De fyra jag pendlade i fjol skulle få hingst, hingst, sto och sto. Resultatet blev sto, hingst, sto, hingst. :p

De fyra jag pendlade i fjol skulle få hingst, hingst, sto och sto. Resultatet blev sto, hingst, sto, hingst. :p
Hehe, kanske inte helt tillförlitligt då..:p
Men visst är det häftigt att det händer något iallafall? När jag pendlade förra gången var jag väldigt skeptisk och höll på att trilla baklänges när den började fara fram och tillbaka! :nailbiting:

En kompis pendlade mitt sto en gång, och det stämde. Hon pendlade sina egna också och jag har för mig att det också stämde :)
Det är som sagt 50%s chans att det ska stämma men det är kul när det gör det.

Hehe, kanske inte helt tillförlitligt då..:p
Men visst är det häftigt att det händer något iallafall? När jag pendlade förra gången var jag väldigt skeptisk och höll på att trilla baklänges när den började fara fram och tillbaka! :nailbiting:

Det är dina egna tankar som styr hur ringen ska pendla, läser till mental tränare och det är ett vanlig övning inom den mentala träningen för att se tankarnas kraft. Enkelt förklarat går det signaler från hjärnan ut till muskelfibrer i dina fingertoppar, vilket påverkar ringen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka