Dräktiga ston 2016/2017

Våra två har flyttat in i sina mamma-boxar idag. Den ena är på dag 297 och den andra på dag 239. Den som bara har en månad kvar har sedan 2v tillbaka börjat fylla sina 'halvor' vid juvren men i övrigt är hon bara rund och go. :) De verkar väldigt välmående och tycks njuta av sin dräktighet, vi hoppas innerligt att det fortlöper så.

Min tjej är på 235 dygn idag =D

Tog två bilder, dock inte på så nära håll då jag stod utanför hagen.

711DDF7A-CB6E-4DBF-B820-A5C5773C0164_zps35ojikup.png

12180F22-D9F6-40FA-AAE6-3DB4BFE4E3E0_zpsxymg3sbq.jpg

17157429_1833139003378436_2031914793482574739_o.jpg

Kom ut till det här i morse. Från ingenting i torsdags till detta. Verkar gå i en rasande fart så är lite lurig på henne eftersom hon är väldigt introvert och magen har ändrat form. Privat bild så osäker på om länken funkar.

Blir att hämta halm och ströa upp idag tror jag.

Absolut inte mindre juver idag och tycker det har fyllt på mer bakåt också om jag inte ser alldeles galet. När man lyfter på svansen ser det ut som att hon varit lite dålig i magen så blir att tvätta tror jag. Hon är "hopplös" för så fort hon ser mig så ska hon in. Förbarmade mig igår och idag bara sprang hon så fort jag kom så hon fick följa med in. Hon är extremt mammig så tror inte att jag kommer missa henne, hon vill gärna att man håller hoven och sitter helst i knät.

Jaha jag får tyvärr lämna er alla, min fick kolik i helgen och efter många om och men konstaterades det att det inte fanns ngt foster kvar. Hon har antingen kastat det för en tid sen eller så har det absorberats tidigare. Vi har inget märkt på henne, dock har hon inte blivit så tjock som jag velat så visst tänkte jag tanken. Vi får ta nya tag i vår istället. Kram på er och lycka till!

Jättetråkigt :cry:

Genomskinlig vätska i spenarna idag. Först i ena men sen klämde jag snabbt en andra gång och då kom det ur båda. Ska fortfarande fylla ut mer i spenarna. Hon har definitivt släppt bandet på höger sida för där är som en grop. Mer oklart på vänster, men tror det är på g där med. Hon är piggare och äter bättre nu, funderar på om fölet kan ha roterat och lagt sig till rätta för ett par dagar sedan eftersom hon var så väldigt besvärad. Magen har sjunkit ner och bak ordentligt.

I kväll hade MVK (och vi) fölningsföreläsning och om allt går enligt plan börjar fölis få päls och svans nu. Det börjar närma sig och jag känner mig mer redo faktiskt. Och har lite ångest för att jag har så långt till stallet där mammahästen står.

Ska snart ut och kolla till tanten. Har sån fantastisk hjälp av stallägaren, annars hade jag troligtvis krupit ur skinnet. Nu kollar jag henne på dagtid och tidig kväll, sen kollas hon senare under kvällen och skulle det vara nåt blir jag utringd. Hade jag skött vaket själv hade jag troligtvis sovit där ute en månad, nu kan jag minimera antalet vaknätter, extra skönt i det här vädret. Kompisen har lagt av sig sin fölvakt mitt under snöstormen, så nu ligger den antagligen nedtrampad i leran under en dm snö. Den är ovärderlig när det drar ihop sig till skarpt läge så det var "lite" onödigt tycker jag.:banghead:

När var hon beräknad ?
23/3 så hon är tidig än. Fölade sist på dygn 332. Även om juvret är större idag så tror jag det dröjer ändå. Inga vaxproppar och bara väldigt vattnig vätska när man klämmer, kom dessutom bara ur ena spenen idag, i den andra var det helt klar vätska fortfarande.

Kompisen däremot var arg som ett bi i hagen, vanligtvis är hon hur försynt som helst. Hon har bf cirka en vecka innan och brukar föla tidigt. Kanske att de triggar igång varandra.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka