Dräktiga ston 2016/2017

157 dygn idag och magen börjar faktiskt ta lite annorlunda form än vanligt, kan det vara lite dräktighetsmage som är på gång nu?

Inga sparkar, men gissar att det är lite tidigt ännu i och med att den ligger ganska högt fortfarande.
Men jag längtar verkligen, står varje dag och känner :o och fröken har accepterat det också vilket är skönt. :angel:

Idag har den ena gått 207dygn och den andra 167 - så bägge är numera över halva dräktigheten. Jag tror iofs att särskilt den sena kommer föda sent. Typ i mitten av juni istället för i början.

Idag har den ena gått 207dygn och den andra 167 - så bägge är numera över halva dräktigheten. Jag tror iofs att särskilt den sena kommer föda sent. Typ i mitten av juni istället för i början.
Varför tror du det? Eller det är bara en känsla? *bara nyfiken*

Min är också heelt gigantisk, fet som ett hus så kan inte ens skylla på enbart fölis..... Så fort hon slutar ridas ordentligt sväller hon upp som en ballong. Hon fick gå ut med sina stokompisar igår, hon har gått själv en period p.g.a skadan och i väntan på att fölen ska åka. Hon fick stryk av mitt ungsto men det är välförtjänt kan jag säga, efter all mobbing hon utsatte den stackaren för när hon var ny...

Nu är tanten på dygn 167, :love: åh vad jag längtar efter fölis men vågar knappt hoppas på att allt ska gå bra...
Hur tänker ni andra när det gäller ökning av foder och speciella avelsfoder?
Hur gör ni med vaccinationer och avmaskning för att allt ska stämma?

Min tjej går in på 160 dygn idag (måndag)...
Och hon är lite rund, men ingen direkt bebismage ännu. Men den borde väl börja komma mer nu =D

Ursäkta bajset i bilden :p
BE71AF3F-17E0-4DB9-A7B3-562D123040B4_zpstkd0iv4d.png

8A64BF40-B36E-4296-AE8B-093AD78962D9_zps2bbt6udy.png

Och här tröttna hon på att bli fotad :p hahaha
71CD3D7E-188A-4EEB-8906-9F78ACF0B589_zpsxm9c1zkg.png

Min är ca 10 dagar efter din och när jag hade täcket av idag, så tyckte jag oxå att hon fått liknande mage, fast inte riktigt lika mycket. :)

Vad kul =D
Då kanske vi får vaka ihop om nätterna.

Ja jag kan säga att min fröken är rejält lättfödd och ser typ ut sådär typ jämt :o Okej, inte riktigt sådär rund. Kände ändå lite extra vidd när jag red här om dagen.

Nu går jag mest och väntar och hoppas på fölsparkar :love: .

Min märr är i onåd.... Escudon hade fått en spark igår, tack och lov en lindrig sådan. Jag är tämligen säker på vem som är den skyldige. Vid insläpp så såg jag hur Ebba kom som en drake mot den stackars Escudon, som är väldigt street smart och alltid går undan för att undvika bråk. Det räcker med att spänna ögonen i henne så ser hon ut som ett lamm igen men jag blir så irriterad på henne...

Själv har hon klarat sig utmärkt i alltihopa då de andra stona som är över henne i rang är hårda men rättvisa, ungstoet markerar men har aldrig sett henne göra nån skada och hon är ändå schysst. Fortsätter hon trakassera Escudon så kommer jag få plocka bort henne resterande dräktighet, då får hon gå själv och det vill jag inte, men jag tänker inte riskera skador på de andra bara för att hon ska ha sällskap. De andra funkar strålande i flock, det är bara hon som mobbar och hon gör det specifikt mot de hästar som jag har hand om och som är nya, dvs lägre i rang. Hästar som jag inte har anknytning till skiter hon högaktningsfullt i, de är hon "normal" mot.

Vad kul =D
Då kanske vi får vaka ihop om nätterna.

Ja jag kan säga att min fröken är rejält lättfödd och ser typ ut sådär typ jämt :o Okej, inte riktigt sådär rund. Kände ändå lite extra vidd när jag red här om dagen.

Nu går jag mest och väntar och hoppas på fölsparkar :love: .
Sparkar väntar jag oxå på. :love:

Min har, tidigare år, blivit smalare och smalare ju längre vintern gått oavsett hur mkt mat hon fått. Tyvärr är hon dålig på att äta ute så ponnyn äter för mycket av höet de får i hagen och eftersom de är ute många timmar så blir det svårt att kompensera på natten... :down: Nu rids hon inte och verkar hungrigare (rimligt :p), så förhoppningsvis faller hon inte ur så. Kan inte ha dem inne mer heller, hon blir orolig i boxen om hon står inne för länge.

Tänkte fixa bilder de närmaste dagarna. :)

Min märr är i onåd.... Escudon hade fått en spark igår, tack och lov en lindrig sådan. Jag är tämligen säker på vem som är den skyldige. Vid insläpp så såg jag hur Ebba kom som en drake mot den stackars Escudon, som är väldigt street smart och alltid går undan för att undvika bråk. Det räcker med att spänna ögonen i henne så ser hon ut som ett lamm igen men jag blir så irriterad på henne...

Själv har hon klarat sig utmärkt i alltihopa då de andra stona som är över henne i rang är hårda men rättvisa, ungstoet markerar men har aldrig sett henne göra nån skada och hon är ändå schysst. Fortsätter hon trakassera Escudon så kommer jag få plocka bort henne resterande dräktighet, då får hon gå själv och det vill jag inte, men jag tänker inte riskera skador på de andra bara för att hon ska ha sällskap. De andra funkar strålande i flock, det är bara hon som mobbar och hon gör det specifikt mot de hästar som jag har hand om och som är nya, dvs lägre i rang. Hästar som jag inte har anknytning till skiter hon högaktningsfullt i, de är hon "normal" mot.
Även om svartsjuka kan vara gulligt på sitt sätt, så är det ändå trist om hon ställer till det så, det drabbar ju främst henne själv... :meh:

Sparkar väntar jag oxå på. :love:

Min har, tidigare år, blivit smalare och smalare ju längre vintern gått oavsett hur mkt mat hon fått. Tyvärr är hon dålig på att äta ute så ponnyn äter för mycket av höet de får i hagen och eftersom de är ute många timmar så blir det svårt att kompensera på natten... :down: Nu rids hon inte och verkar hungrigare (rimligt :p), så förhoppningsvis faller hon inte ur så. Kan inte ha dem inne mer heller, hon blir orolig i boxen om hon står inne för länge.

Tänkte fixa bilder de närmaste dagarna. :)

Jag tror jag kan ha känt något idag, men vet inte om det var något annat. Tycker hela magen gungar på henne när hon äter :o haha

Detta blir mitt andra föl men stoets första, så det är väldigt spännande och se vad det blir för något =D
Jag tänker kolla dräktigheten igen under januari månad, detta för och verkligen säkerställa dräktigheten INNAN man ändrar ev foderstat. Det blir ju dags för och öka på mat då.

Men vad tråkigt att det blir så. Inte alls kul när dom faller ur, speciellt när dom är dräktiga också.
Skönt att hon är hungrigare nu.

Min har blivit tokig i mat nu igen med, trots uträknad foderstat, känns lite jobbigt tycker jag. Man tycker lite synd om dem :o

Ja fixa bilder =D Kul och se!

Även om svartsjuka kan vara gulligt på sitt sätt, så är det ändå trist om hon ställer till det så, det drabbar ju främst henne själv... :meh:
Jag ska visst inte vara så snar att döma. Idag hade Escudon rykt ihop med unghästen och Escudon hade varit den drivande i alltihop så det var bara att sära direkt. Escudon står nu inne med ytterligare sparkskador som tack och lov verkar vara ytliga. Är så trött på dem för tillfället att jag inte ska yppa högt vad jag tänker.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar